Hjælp med vegansk madplan når man skal tabe mange kilo - Gæsteforum

Sider: 1

frustreret veganer
(Gæst)
Dato: 16/3 2012 17:14

jeg er forvirret håber nogen kan hjælpe. :(
jeg har ska tabe mig mange kilo (30 kg overvægt nu )da jeg er meget overvægtig og jeg ska tabe mig på vegansk kost
men selvom jeg føler jeg spiser sundt så får jeg alt for meget fedt og alt for lidt protein i forhold til jeg træner 5 gange hård træning om ugen, men jeg ved ikke hvordan jeg får fedt ned og protein op :(
jeg bruger madlog og i dag siger den intil videre 53% kulhydrat 30% fedt og 17 % protein / 23 gram protein, 75 g kulhydrat,19 gram fedt og det samme ca i går...i dag har jeg spist :

morgen 1/2 dl havregrød, 5 mandler, 60 gram æble, 1/2 dl soyamælk den uden sukker

frokost: 1 skive levebrød rugbrød med 7 gram sandwich spread med tomat og en stor salat af ca 75 gram champignon, 50 gram kidney bønner, 40 gram bønnespirer, 50 gram ærter , 50 gram tomat, lidt løg og peber frugt og ca 40 gram soya yoghurt naturel og lidt salt over

mellemmad af 1 dl soyayoghurt naturel, 10 gram valnødder, 50 gram banan og 100 gram friske jordbær

til aften ville jeg ha spist ca 5-7 nutana falafler og den samme salat igen plus broccoli..men så blir der endnu mere fedt >:( jeg synes ikke jeg kan blive mæt, men hvad spiser jeg som der ik er så meget fedt i ?

hjææælp veggie experter
lucifer


Indlæg i alt: 1503
Område: Sjælland
Dato: 16/3 2012 18:37

psttttt
8o 10 10
http://durianrider.org/2012/02/08/fruit-makes-you-fat-eating-too-much-fruit-makes-you-fat/ :)
men hvad så når de 30 kilo er væk ?
vh lu
Kilroy

profilbillede

Indlæg i alt: 2365
Område: Vestjylland
Dato: 16/3 2012 18:37

Hvor er det stort, at du vil tabe dig på veganerkost = super god plan :D
17 % protein, så behøver du vist heller ikke komme højere op (selv om du træner meget).
Dagens mad ser imo aldeles fornuftig ud. Dog ville jeg få listet nogle flere bælgfrugter (linser, bønner, kikærter, ærter) ind samt sørge for at så meget som muligt af maden er fuldkorn - begge dele mætter meget i min mave, og det holder også sukker/fedttrangen pænt nede (selv om jeg sjældent har det problem).
Allerbedste held med det !!!!
Og spørg endelig igen, hvis der er noget.....endnu bedre : opret en profil og leg med os :D
Ahimsa.
Leif Varmark

profilbillede

Indlæg i alt: 3648
Område: Sjælland
Dato: 16/3 2012 21:39 | Indlæg redigeret den: 16/3 2012 21:43

Der er ikke særligt meget fedt i de ting, du har skrevet. Og når du så oven i købet træner hårdt 5 gange om ugen, så burde fedtet rasle af dig - ca. ½-1 kg om ugen. Det forstår jeg ikke helt. Er du sikker på, at det er alt, hvad du spiser?

Men prøv at omprioritere: Du skal spise masser af grønne salatblade. Der er jo igen salat i det, du kalder salat! Du skal spise masser af romaine-salat, hovedsalat, kinakål, rucola, grønkål, spinat, persille...

Og så er der alle de andre grøntsager og rodfrugter, bare fyld på. Se en prioriteringsliste her:
http://www.plantemad.dk/naeringsindhold.html

Råkost: revet/snittet hvidkål, rødkål, gulerod, æble med citronsaft og hvidløg (det spiser jeg ½ kg af hver morgen).
http://www.plantemad.dk/morgenmad.html

Og suppe, suppe og suppe...
http://www.plantemad.dk/supper.html

Og så skal du spise mere frugt: æbler, pærer, appelsiner, kiwi, vindruer...

Prøv at skifte sojamælken ud med rismælk. Undgå sojayoghurt, undgå spread, undgå færdiglavet mad (Nutana bl.a.)

Du skal ikke have mere protein, heller ikke, når du træner. Du skal have mere mad! Mere af det hele.

På biblioteket kan du låne denne bog: Dean Ornish: »Spis mere, vej mindre«.

Hvis du læser engelsk, så er der en god artikel her:

http://drmcdougall.com/misc/2008nl/dec/fat.htm
frustreret veganer
(Gæst)
Dato: 16/3 2012 22:26

mange tak for jeres svar.
jeg taber mig skam også har tabt 8 kilo siden januar fik bare at vide af en træner at jeg min sku ha 30-40 % protein i min kost og max 20%fedt og synes det er svært at holde fedt væk

og tak leif vil lige tjekke linkene, men hvad med rugbrød og hvad kan man så spise til aftens mad..jeg har allerede fjernet pasta ris og kartofler og har i nogen ideer til pålæg på rugbrød?

jeg troede soya drik var mindre fed en ris drik er derfor jeg valgte den og har holdt mig lidt fra frugten også pga kcal
Knoldselleri

profilbillede

Indlæg i alt: 3123
Område: KBH
Dato: 16/3 2012 22:37

Jeg vil forslå mange flere grønsager som broccoli, blomkål, hvid/rødkål, rødbeder, gulerødder, knoldselleri, pastinakker, græskar osv
fx dampet eller kogt eller revet til råkost som basic med fuldkornsprodukter og serveret med fx sovs med bælgfrugter fx linse/tomatsovs
Leif Varmark

profilbillede

Indlæg i alt: 3648
Område: Sjælland
Dato: 16/3 2012 22:51 | Indlæg redigeret den: 16/3 2012 23:20

Det er en myte, at man skal have så meget protein. Din krop lever af kulhydrat, og det skal den have en masse af hele tiden. Det er lige som brændstof til en bil. Protein bruges til at reparere de småskader, kroppen kommer ud for. F.eks. nedbrydes der en ganske lille del af musklerne ved hård træning, og de skal så bygges op igen, men det klarer kroppen nemt ved at optage lidt mere protein fra din mad. Det er derfor jeg siger, at du ikke skal have mere protein, men mere mad, når du træner. Den videnskabelige baggrund finder du her:

http://www.nealhendrickson.com/mcdougall/040100puproteinoverload.htm

og her

http://www.nealhendrickson.com/mcdougall/030900puathletesarepeopletoo.htm

Du behøver ikke ligefrem at fjerne brød, ris, pasta og kartofler. Det er også en myte, at disse ting feder. Det gør de kun, fordi folk normalt overlæsser dem med smør, ost, fede sovse og dressinger m.m. Tænk f.eks. på kineserne og japanerne, som har levet af ris og grøntsager i tusindvis af år - er de tykke og fede? Næh, det er først noget, de er ved at blive nu, efter de vestlige spisevaner er ved at vinde indpas derovre:

http://www.plantemad.dk/stivelse.html

Men du skal spise mest bladgrønt, grøntsager og frugt - også til aftensmad. Principielt behøver der ikke at være forskel på morgenmad, frokost og aftensmad. Det er blot noget, vi har fundet på engang for nylig. Men her er lidt af det, jeg selv spiser om aftenen:

http://www.plantemad.dk/aftensmad.html

Bemærk, at jeg overhovedet ikke bruger olie i min madlavning.

Soja er federe end ris. Jeg har for tiden en sojamælk i køleskabet på 2,2 % fedt og en blandet ris/sojamælk på 1,4 % fedt. Så jeg vil gætte på, at en ren rismælk er med endnu mindre fedt. Du kan se de fleste fødevarers indhold af forskellige næringsstoffer her:

http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_alphlist.asp

I øvrigt: hvis du har tabt 8 kg siden januar, jamen, så går det jo fuldstændig som det skal - mellem ½-1 kg om ugen!:D

MissSandy


Indlæg i alt: -
Område:
Dato: 16/3 2012 22:54

Jason >The Juicemaster< Vale er også et godt bud på http://www.juicemaster.com/recipes

NB: I siger man kan tabe sig på en vegansk kost. Hvorfor sker det så ikke for mig? Derfor tænkte jeg at gå igang med Jason Vale's metode. At juice mig til slankhed. Hvis hans ord holder, så kan jeg hoppe i bikini'en om en 6-8 ugers tid. Han lover at man kan tabe sig 7 pund på en uge. Med kun friskpressede juicer skulle det ikke være noget problem, snarerer tværtimod. Vi ses om ca. 8 uger på stranden (nej, det er ikke en joke) og det er mig i den stribede bikini. Håber juice-planen virker.
Jankanda

profilbillede

Indlæg i alt: 266
Område: Østjylland
Dato: 16/3 2012 23:03

http://www.idaoxholm.dk/

PS slankekure duer ikke
Leif Varmark

profilbillede

Indlæg i alt: 3648
Område: Sjælland
Dato: 16/3 2012 23:12 | Indlæg redigeret den: 16/3 2012 23:24

Sandy - det er meget usundt at tabe sig for hurtigt. Det har noget at gøre med, at dit kropsfedt er lagerplads for diverse giftstoffer, som alle sammen pludselig slippes løs i blodomløbet, hvis vægttabet sker hurtigt. Det skal ske lidt efter lidt, og derfor er det bedst med et vægttab på ½-1 kg om ugen.

Hvis man spiser en alsidig, fiberrig fedt-, sukker- og saltfattig plantekost uden animalske produkter plus dyrker lidt motion, sådan ca. ½-1 time om dagen, så vil man automatisk få de næringsstoffer, kroppen har brug for, og man vil automatisk nå frem til den idealvægt, ens kropstype passer til. Dette vil ske, lige meget hvor meget du spiser. Hvis dette ikke sker, er der et eller andet galt, måske en sygdom.

Fedt-, sukker- og saltfattig betyder, at man ikke tilsætter disse ting til maden. Der er tilstrækkeligt i grøntsagerne selv.

Hvis du ikke taber dig på vegansk kost, så er der altså kun 2 muligheder: enten spiser du for meget fedt og sukker, eller også er du syg.

http://www.plantemad.dk/overvaegt.html
sisqoo


Indlæg i alt: 3
Område: KBH
Dato: 17/3 2012 00:28

Hvis du spiser mere end du forbrænder, så tager du på

og omvendt

Hvis du forbrænder mere end du spiser, så taber du dig :)


Og angående det med at føle sig sulten,,,,
Bare rolig du overlever ;)
Det bare kroppen der prøver at bilde dig ind at du skal ha meeeerrreee maaaddd..
Du skal ik sulte dig, men hvis du nøjes med at spise en tallerken med sund velnærende mad,
så har du sikkert fået nok... Resten af maden er sikkert bare trøstespisning og hygge.
Drik noget vand, det feder helt sikkert ikke.

Hvis man har været vandt til at spise meget mad, ja så føles det forkert at spise mindre.

Noget andet er , husk at få de 5 smage med i måltidet. Og en klat smør eller ost,
for at få mælkesmag, den mætter også.



ER


Indlæg i alt: 397
Område: KBH
Dato: 17/3 2012 08:53

Leif: "Sandy - det er meget usundt at tabe sig for hurtigt."
Det har jeg også hørt. Det skulle kunne få kolestoroltallet til at stige (uanset om man intager kolestorol),
Har du en reference?
ennasuS

profilbillede

Indlæg i alt: 1171
Område: KBH
Dato: 17/3 2012 12:44 | Indlæg redigeret den: 17/3 2012 12:46

Jeg er også på slankekur - men jeg æder mere og anerledes tror jeg - umiddelbart.

Jeg har en masse "lige-til-at-gå-til" grøntsager i køleskabet og æder af dem konstant - plus frugt.

Jeg holder mig fra alle de der fabriks-fremstillede spreads og laver min egen hummos. Synes der er alt for meget fedt i de andre.

Høj fiberindhold i brødet - jeg spiser en multi-kerne-bolle som bliver lunet i ovnen med hummos.

Jeg undgår fedt så vidt muligt. Når jeg steger (gør det sjældent) så er det med et minimum olie for at "brænde"krydderierne - og så vand på.

Når jeg laver salat - så hælder jeg lidt balsamico på som dressing.

Min motion er omkring 0-punktet - især i forhold til dig. Jeg bor på 4. sal (uden elevator) og tager altid trapperne når jeg f.eks. skal med toget el.lign - og så går jeg en lang tur hver dag. Thats it.

Jeg har tabt mig 10 kg siden nytår - og dette er den bedste "kur" jeg har været på :)
Lene N

profilbillede

Indlæg i alt: 896
Område: Sjælland
Dato: 18/3 2012 01:42

Jeg har længe spist en del frugt og grønt, men siden sommer bare mere og mere. Spiser så lidt fedt som muligt, kan sagtens stege uden. Spiser tre store måltider hver dag, plus mindst tre mindre mellemmåltider, som altid er frugt eller grønt, for at holde gang i forbrændingen. Spiser meget sjældent slik og kage. Motion er ikke lige mig, men går 1,5 km hver dag til og fra arb. Har et mål der hedder jeg skal tabe 30 kg, har nået de 24, så det går bestemt den rigtige vej, ca et halvt til et helt kg pr uge. Forslag til pålæg: Frugtpålæg, nøddesmør, kartofler, rosiner, hjemmelavede deller eller lign, tomater, agurk, bananer, (æg hvis du er vegetar). Held og Lykke til dem der er på kur, lyder som om det går fint.-)

Sider: 1

 

Gæstenavn:


Kontroltekst:
Skriv denne tekst i tekstfeltet nedenunder.:
Skriv indlæg:

Formattering: [b] Fed [/b]   [i] Kursiv [/i]   [u] Understreget [/u]   [img] Billede-URL [/img]   [q] Citat [/q]
:) =   :D =   :( =   ;) =   :$ =   :p =   <3 =   !ja =