lyse hørfrø vs de almindelige mørke???

Sider: 1

Simone1987


Indlæg i alt: -
Område: KBH
Dato: 29/1 2011 08:37

alle de gode fedtsyrer osv i frøene er super så spiser dem tit. de skulle jo også være gode mod forstoppelse pga det der gør dem slimede uden på. Nu har jeg lidt problemer med nettop forstoppelse p.t. og købte de gule/lyse hørfrø da jeg var løbet tør og de brune ikke var der. Men hvad er helt præcis forskellen mellem de to?
smagen virker mildere og lidt lækrere med de lyse, men der ud over?.. er de lige så effektive mod forstoppelse. måske bliver de gule ikke nær så slimede...? er der samme mængder af omega 3 syrerne osv?? osv osv....

Kunne ikke finde svar på nettet. Nogen der er kloge på området

Acai-Maria

profilbillede

Indlæg i alt: 1677
Område: Sjælland
Dato: 29/1 2011 11:16

jeg tror der er det samme i..Der er ik den store forskel.

Men hvis du lider af forstoppelse, så prøv istedet at spise flere grøntsager, frugt og fuldkorn. Drop alt der hedder hvidt hvedemel, sukker og mælkeprodukter.

Spis evt tørret frugt.. men altså efter jeg blev vegetar så har jeg aldrig haft problemer med forstoppelse nettop pga at jeg spiste flere grøntsager, bælgfruger osv.

Jeg tror ikke at hørfrø vil hjælpe dig i længden. Det er et problem for mange kvinder, når de spiser formeget hvidt og dårlige kulhydrater.



Simone1987


Indlæg i alt: -
Område: KBH
Dato: 2/2 2011 18:56

nej der er vist ingen mærkbar foreskæl ud over smag osv.

Girl, tro mig spiser nettop masser af tørret frugt, grøntsager osv osv. spiser i forvejen ingen brød med hvede, ingen sukker, alcohol, urafinerede kornprodukter osv osv osv osv. er i forvejen en kedelig helselort der går op i alt den slags. Tror nu selv hørfrø er et udemærket alternativ i dagligdagen, (i fx en sveske smoothy).. Men godt for dig at din mave er i hopla. jeg selv vil fortsætte som jeg plejer men med endnu flere hørfø sveske smooties osv. (-:
Luna_Månebarn

profilbillede

Indlæg i alt: 2481
Område: Århus
Dato: 2/2 2011 21:09 | Indlæg redigeret den: 2/2 2011 21:10

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=4926/sprog=1/grp=8/menu=17/

Desuden har de gule hørfrø en mere olieagtig kemisk sammensætning. Det kunne forlede én til at tro, at de er sundhedsmæssigt bedre, men denne formodning kan ikke bevises.


Lidt interessant at de skriver dette, idet deres egne kilder angiver at der er over dobbelt så meget kalk og meget mere jern i gule hørfrø sammenlignet med de brune.

Næringsoplysninger - gule hørfrø

Protein: 18 g
Fedt: 34 g
Kulhydrater: 37,2 g
Kostfibre: 8,8 g
Kalk: 271 mg
Jern: 43,8 mg
Fosfor: 462 mg
A-vitamin: 0 I.E.
B1-vitamin: 0,17 mg
B2-vitamin: 0,16 mg
Niacin: 1,4 mg


Næringsoplysninger - brune hørfrø

½ dl hørfrø svarer til 45 g
Kalorier: 245
Protein: 10,6 g
Kulhydrater: 12,4 g
Samlet fedtindhold: 16,9 g
Mættet fedt: 1,9 g
Kalium: 338 mg
Kalk: 104 mg
Magnesium: 180 mg
Fosfor: 293 mg
Jern: 1,6 mg
Mangan: 1,8 mg
A-vitamin: 8,5 I.E.
E-vitamin: 3 I.E.
B1-vitamin: 0,3 mg
B2-vitamin: 1,5 mg
B3-vitamin: 2,2 mg
B6-vitamin: 4 mg
B12-vitamin: 0,3 mg
Mættet fedt: 9%
Omega 9: 16%
Omega 6: 18%
Omega 3: 57%
Knoldselleri

profilbillede

Indlæg i alt: 3123
Område: KBH
Dato: 2/2 2011 21:32

Men man tager dem vel primært for olien?
?


Indlæg i alt: -
Område: KBH
Dato: 2/2 2011 21:48 | Indlæg redigeret den: 2/2 2011 22:08

Luna.. Der er noget som ikke helt stemmer. Fedt + kulhydrat + protein burde give ca 100 gram tilsammen, hvilket det gør for de lyse hørfrø, men ikke de brune?

Edit. Nu kan jeg se det. For de lyse har du skrevet næringsindholdet for 100 g, mens for de brune, har du skrevet for 45 g.

Som polly skriver så spiser man hørfrø for fedtets skyld. De lyse indeholder 34%. De brune 38%. Så ergo, er de lige gode som omega-3 kilde. Hvis altså de gule hørfrø har samme fedtsyre profil, hvilket jeg tror, vi godt kan antage.

Eller hvordan hænger det sammen?

Sider: 1