Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

DF vil fjerne foie gras 100%

Aktivisme, Happenings & Organisationer

BobbelobBob
Forum-indlæg: 407
Opskrifter: 16
Område: KBH
Dato: 10/12 2011 13:05 | Indlæg redigeret den: 10/12 2011 13:35

Jeg er ikke helt sikker på hvorvidt emnet hører hjemme her, men nu prøver vi bare!
Jeg faldt over denne artikel på ekstrabladets hjemmeside: http://ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article1672514.ece

- Hvad er jeres holdning til det? Personligt er jeg ikke så glad for DF generelt, men jeg synes at de har en fornuftig dyrepolitik, og det er rart med nogle udspil på det plan.

Edit: Jeg håber da også at de fleste ville foretrække at det blev fjernet 100%, men jeg tænker mere i forhold til; - "kommer det mon til at ske-agtigt" og så bare som en god nyhed :)

God weekend!
JensD2
Forum-indlæg: 566
Dato: 10/12 2011 13:24

Der er nogen som hader DF så meget, at de kritiserer alt hvad DF siger...... jeg mener det er bedre med en nuanceret synsvinkel. Verden er ikke sort/hvid. Sidste gang stemte jeg SF, men det betyder heller ikke, at jeg er enig med alt hvad de laver.......

Du spørger om vores holdning; jeg klapper i mine små hænder af begejstring og håber selvfølgelig at alle andre på dette forum gør det samme! :D
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 10/12 2011 14:06 | Indlæg redigeret den: 10/12 2011 14:09

Jeg hader DF, men jeg hader som sådan al partipolitik/parlamentarisme, DF er bare de værste.
Jeg synes deres politik på dyreområdet er bedre end nogle andre og de er måske nærmest førende, selvom jeg tror de og deres vælgere i sidste ende er lidt for begejstrede for såkaldt "dansk traditionel mad" (dvs. tonsvis af kød), til at gå videre med dyrepolitik end større bure (dyrevelfærd, ikke dyreret.), og mere politi og kontrol som løsninger. Forhåbentligt er der bedre potentiale på venstrefløjen, hvor der desuden er mere sympatiske indstillinger til lighed, solidaritet og modstand mod diskrimination herunder forhåbentligt mere fokus på speciesisme som diskriminationsform i fremtiden! Jeg ser lidt DF som en parallel til Dyrenes Beskyttelse hvor Enhedslisten ligger nærmere Anima.

RET: Uanset er arbejde imod foie gras velkomment!
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 10/12 2011 14:18

fedt de da gør nogert godt støtter jeg det forslag
Turtley
Forum-indlæg: 211
Dato: 10/12 2011 16:15

Hver gang der bliver gennemført lovforslag, eller der bliver foreslået lovforslag der omhandler dyrevelfærd er jeg altid skeptisk, fordi jeg tror at folk stiller sig tilfreds med at dyrene "har det godt", men stadig bliver misbrugt, slået ihjel og udnyttet.

Så er dyrevelfærd måske bare en blindgyde og ikke et skridt i den rigtige retning?
JensD2
Forum-indlæg: 566
Dato: 10/12 2011 16:47

Turtley - jeg synes du har en god pointe og på den måde kan det sikkert godt være en blindgyde. På den anden side, så ser jeg det som et udtryk for øget bevidsthed og fokus på dyrenes forhold. Jeg tror det er den samme bevidsthed, som gør flere og flere til veganere......
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Dato: 10/12 2011 19:29

De er da ikke helt skudt i roen, så:D
Turtley
Forum-indlæg: 211
Dato: 10/12 2011 19:49

@Julie Lea

*Mr. Pessimistic Realist to the rescue!*

Jo.
Julie Lea
Dato: 10/12 2011 19:57

LOL:D
Stig
Forum-indlæg: 247
Dato: 10/12 2011 21:23

Jeg synes det er et godt forslag. Om det bliver vedtaget er uvist. De fleste partier ville ikke engang stemme for DFs forslag om at forbyde sexuel misbrug af dyr. Inkluderet alle de roede. Jeg var selv med til at samle ind til underskriftindsamlingen. Men forslaget blev som sagt ikke vedtaget.
Episk antilope
Forum-indlæg: 282
Opskrifter: 1
Dato: 10/12 2011 22:23

Det er godt at der kommer fokus på Foie Gras fra politisk side. Uanset om det er fra Liste Ø eller DF. Jeg håber at med større fokus vil flere forbrugere vælge Foie Gras fra, og denne unaturlige og nedværdigende behandling med tvangsfodring vil stoppe.
longevitynow
Forum-indlæg: 709
Dato: 10/12 2011 22:52 | Indlæg redigeret den: 10/12 2011 22:57

Ikke et parti jeg ville stemme på
http://df-nyt.dk/?p=31270

jeg tror at mange dyr ville have det bedre hvis enhedslisten havde magten.
http://www.enhedslisten.dk/det-mener-enhedslisten-om-dyrevelfaerd
Eline
Forum-indlæg: 512
Opskrifter: 6
Dato: 10/12 2011 22:58 | Indlæg redigeret den: 10/12 2011 23:00

A pros pros fois gras og tvangsfodring... Yes det er klamt at tvinge mad i halsen på dyr så deres lever kan blive stor og fed og "lækker". Og faktisk er det unødvendigt! Hørte fornyligt radioprogrammet This American Life (btw - helt fantastisk radiojournalistik, kan varmt anbefales til alle som kan lide radio!!!) og deres show Polutry Slam (ordleg på poetry slam) og fjerkræ. Det sidste indslag handlede om en glad, spansk gåseopdrætter, som laver fois gras/opdrætter gæs til fois gras uden tvangsfodring. Gæs stopper nemlig automatisk sig selv med mad når efteråret nærmer sig. Og når de gør det så behøver man ikke stikke et rør i halsen på dem for at fodre dem... For at få dem til at følge deres naturlige spisemønster er det nødvendigt, at gæssene ikke oplever at de lever i fangenskab. Derfor lever manden i indslagets gæs uden indhegningen, og han fodrer dem ikke. Dyrene lever altså frit, og kan bevæge sig som de vil. Åbenbart kan det betale sig da der ikke er mange naturlige fjender i området. Det hele lød meget idyllisk, med de fritlevende gæs, og en glad mand der ligger på en græsmark og kalder sine gæs for sine små, smukke venner. Ja, ja det måske ikke så idyllisk når han fanger dem og laver dem til fois gras... Men sikkert stadig tusind, milliarder gange bedre end for de konventionelle gæs der bliver tvangsfodret med et rør i halsen.

Er godt klar over at de fleste herinde ikke er fois gras tilhængere :) Og det her er ikke en kommentar for fois gras. Jeg mener bare at det er interessant at påpege, at det faktisk er unødvendigt at tvangsfodre gæssene! Tænk hvor meget lidelse der kunne undgås, hvis folk fattede det....

Hvis der er noget der er interesserede i at høre om fois gras manden i Spanien, eller nogle af de andre fabelagtigt gode historier om fjerkræ så smider jeg lige et link:

http://www.thisamericanlife.org/radio-archives/episode/452/poultry-slam-2011

Og tag og hør This American Life i det hele taget. Det er seriøst noget af det bedste radio der findes imo!

F:C:A:RMOR
Forum-indlæg: 153
Dato: 10/12 2011 23:04 | Indlæg redigeret den: 10/12 2011 23:04

Nvm.
Har indset hvor meget tid hun spil
Forum-indlæg: 103
Dato: 11/12 2011 01:23

Endelig noget tilnærmelsesvist fornuftigt fra den fløj:)

Eline, jeg tror desværre mange er klar over eksistensen af den (mindre u)etiske foie gras. Jeg så for noget tid siden et indslag med G. Ramsay der blindtestede begge slags, og han afskrev med det samme den spanske fordi den var grynet. :'( Hvilket åbenbart er vigtigere end fuldstændig åbenlys dyremishandling. Men gid det må få nogen til at gå væk fra den tvangsfodrede slags.
Julie Lea
Dato: 12/12 2011 09:11

Problemet med Dansk Folkeparti er ikke at de er reaktionære og fremmedfjendske. I et demokrati skal der naturligvis være plads til at mene noget forkert. Problemet er at næsten alle andre partier i Folketinget tror at det er, hvad vælgerne vil have og samarbejder med dem, kopierer deres retorik. Det er det, der har ført til massiv dæmonisering af hele befolkninggrupper, umenneskeligt stram asyllovgivning osv.
Stig
Dato: 12/12 2011 12:32 | Indlæg redigeret den: 12/12 2011 12:41

longevitynow>

Ikke et parti jeg ville stemme på
http://df-nyt.dk/?p=31270

jeg tror at mange dyr ville have det bedre hvis enhedslisten havde magten.
http://www.enhedslisten.dk/det-mener-enhedslisten-om-dyrevelfaerd

saa er det da bare maerkeligt at de ikke stemte for DFs forslag om at forbyde sexuel misbrug af dyr. At de er uenige paa andre punkter, burde jo ikke spille ind.

Jeg er iovrigt heller ikke voldsomt imponeret over den nuvaerende roede regering. Paa den korte tid der er gaaet har Helle thorning allerede svigtet samtlige valgloefter hun har givet. Og enhedslisten indroemmer selv flere steder i deres partiprogram at de gerne ville have at flere ting i samfundet skulle fungere efter kommunistiske principper. Sjovt nok har det ikke skabt den store reaktion. Jeg gad nok at se om folk ville tage det ligesaa roligt hvis et parti havde sagt de oenskede at de ville have samfundet skulle vaere baeseret paa nazistiske principper.
Julie Lea
Dato: 12/12 2011 12:40

Nej, Stig - det har du ret i:(
Stig
Dato: 12/12 2011 13:22

wow det var et hurtigt svar julie ;)

Jeg har selv vaeret SFer, senere blev jeg DFer, og nu er jeg kommet frem til at begge er baseret paa kollektivisme, hvor det er gruppen og ikke det enkelte individ der taeller. Det samme gaelder iovrigt kommunisme og nazisme. Forskellen er bare at ved den ene er det arbejderne og dem der ikke er rige der er IN gruppen, for de rige er jo onde, og den anden er det landet/folket/racen der er IN gruppen. Begge praeker at man skal taenke paa andre og ikke sig selv. Og deler verden op i os og dem. I virkeligheden er der slet ikke nogen os og dem, men kun en masse JEGer. Men folk toer ikke at staa alene. Jeg oplevede ogsaa engang paa en arbejdsplads at faa at vide at jeg var usolidarisk fordi jeg ikke havde den samme fagforening som de andre. Men jeg lever ikke for andre, og jeg havde ikke taget jobbet for hans eller arbejdspladsens skyld. Saa tankegangen er at finde alle steder. Hverken det yderste hoejre eller yderste venstre, vil kunne skabe et virkeligt frit samfund.

Det eneste alternativ er en liberalistisk politik og en liberalistisk tankegang. Og nej jeg mener ikke liberal alliance. De har intet med rigtig liberalisme at goere. Og da der ikke findes noget rigtigt liberalistisk parti i dk, stemmer jeg ikke. Men jeg vil gerne stoette enkelt sager, hvis de er gode. Og saa taenker jeg ikke paa om ideen er de roedes eller de blaa. For som helhed er der ingen af dem hvis politik holder. Forskellen er bare at det er nogle forskellige OS og DEMer som som de roede og de blaa anser for at vaere de gode og de onde. Hvem der skal vaere frie og hvem der ikke skal.

Julie Lea
Dato: 12/12 2011 14:14

Stig: læs "Farligt Vrøvl" af Marianne Nathan Wandall. Den handler om mange af de ting, du er inde på og den kan jeg godt anbefale:D