Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

VEGAN GRAFFITI aktivisme/street art

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>
~ZenBambi~
Forum-indlæg: 205
Område: KBH
Dato: 27/12 2011 09:54

@VeganerVampyr

Du er jo computer ekspert

- er det dig de har ansat til at HACKE os :P

(diætisten Moonie blev jo hacket + andre...)
sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 27/12 2011 13:11

Der er alt for lidt moderation.

Seriøst?!

Hvad med at udlevere en kiksdispenser til hver vegkon bruger istedet? I så fald kan man jo bare trække en når man føler sig trådt på.
Ellers er jeg enig med ZenBambi. I alt. Ubetinget.
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 27/12 2011 13:21 | Indlæg redigeret den: 27/12 2011 13:35

Det vi gør her, er at diskutere validiteten af graffiti, og så bragte Taabis brosten med ind over. Det er ikke en "gå ud på gaden og mal graffiti-tråd", og selv hvis det var, ville folk vel forhelvede ikke gøre det alligevel, medmindre de allerede synes, det er okay? Vil i gerne censurere debat af rigtigt og forkert? Af loven?

Kronologi om retningslinierne:
http://www.vegetarkontakt.dk/?-hvis-jeg-var-moderator=72136&side=2
http://www.vegetarkontakt.dk/?-to-nye-fora-og-lidt-retningslinjer=84223
http://vegetarkontakt.dk/?-kopenhagen-fur-ud-af-facebook=84668
http://www.vegetarkontakt.dk/?-vegetarkontakts-chikane-mod-kopenhagen-fur=84724

Jeff: Dertil er det ulovligt, som Taabis siger, og dermed er det imod vores retssystem, som er baseret på principper, der også gør det muligt at man overhovedet kan sige meningen frit - på en lovlig måde!
Vores retssystem er en joke. Beskyttelse af rige og deres interesser, prioritering af penge over mennesker, krigsførsel og overvågning, spindoktorer, medie-manipulation, brud på internationale menneskerettigheder og ikke mindst massedrab og slaveri af andre dyrearter. At noget er lovligt betyder ikke det er rigtigt, og at noget er ulovligt betyder ikke, det er forkert. Folk må selv være kritiske og tage stilling og skabe nogle værdier, og et godt fundament for disse er at man må gøre hvad man vil så længe det ikke går ud over andre, og at alle behandles ligeligt og har så meget frihed som muligt.
Et eksempel på vores "retssystem": http://www.vegetarkontakt.dk/?-irakerne-ud-af-kirken=13756

Alt dette kommer så tilbage til graffiti, men det er sgu for omfattende også at skulle til at svare på nu, men jeg forstår ikke at en mur tilsyneladende er så stor en del af et menneskes identitet at de føler sig dybt krænkede af at deres boligblok ikke længere har den samme uinspirerede afblegede farve som den altid har haft.

Anderkisten: Det største problem med grafitti er at det avler affald og svineri. Områder med meget graffitti bliver simpelthen i langt højere grad ramt af en ligegyldighed, hvor affald smides på gaden. Og det avler så igen en ligegyldighed over for hinanden.
Det sænker også boligpriserne og bekæmper gentrificering (forflyttelse af mennesker)*, så jeg synes egentlig, det er positivt. Jeg ser det også som en indikator for at folk tør tænke selv og udtrykke sig selv, og ikke blindt følger 1984-lovgivningen. At det ikke altid er så inspireret og relevant for andre er noget andet.

Gentrification: http://en.wikipedia.org/wiki/Gentrification

Taabis: Og hvis jeg nu malede din computerskærm helt rød (fordi jeg synes det er en flot farve, og at du i øvrigt bruger din tid forkert ved at bruge den eller whatever) ville du nok (tror jeg da) også mene at det var ”forsætlig ødelæggelse eller beskadigelse af en genstand der tilhører dig”. Og jeg (tror) også du ville være træt af at skulle bruge mange penge på at rense den igen, non? Hvorfor er det så anderledes med en bygning/tog?
Er problemet så at du skal have din computer renset, eller at jeg har malet på den?
(du sagde: ”Problemet er at de fjerner graffitien, ikke graffitien i sig selv.”)

Hvis du malede selve skærmen rød ville du ødelægge funktionaliten af skærmen, en ydermur har på ingen måde samme funktionalitet ift. farve, og den er også mindre personlig. Jeg mener heller ikke graffiti-malere skal bryde ind i folks hjem for at male i dem, i og med tingene indendørs vedrører offentligheden mindre, modsat en ydermur inde i en by. Jeg vil egentlig mene at hvad vi går og ser på i byen på et eller andet plan er en fælles beslutning af dem der påvirkes heraf, og jeg mener ikke der pt. er nogen folkelig eller demokratisk beslutning om at assistenskirkegården skal være gul eller en eller anden anden bygning på eks. Nørrebrogade skal være den farve den nu har. Men egentlig ser jeg mere fundamentalt graffiti som et udtryk for fri vilje og fritænkning i stedet for anerkendelse af autoriteter - eks. som en reaktion på reklamer, at man også ønsker at sætte sit aftryk på byen og være i stand til at udtrykke sin mening. Af denne grund sætter jeg også budskaber over tags, men selv mht. tags kan jeg virkelig ikke se hvorfor de skulle være så stort et problem. Måske - hvis vi havde et ideelt anarkistisk samfund hvor alle kunne komme til udtryk og blev behandlet retfærdigt og ikke blev bombarderet til højre og venstre af kapitalistiske budskaber - ville jeg kunne se, hvorfor de er et problem, fordi de i et retfærdigt samfund ville gå imod folkeviljen. Jeg håber det forklarer mit perspektiv lidt?

Taabis: Men så igen er jeg jo også sådan en mærkelig uintelligent type der synes der er noget galt i at kaste med brosten…

Hvis vi havde et retfærdigt samfund og ikke eks. et uretfærdigt politi med voldsmonopol eller mennesker der undertrykker andre dyrearter eller et militær der stadig i dag koloniserer andre lande for deres ressourcer - ville jeg have samme holdning.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/12 2011 13:24

Ingen føler sig trådt på her (selv om `personangreb / mobning´ heller ikke er tilladt).

Men jeg tager afstand fra enhver opfordring til chikane, hærværk eller anden destruktiv adfærd og jeg synes andre burde gøre det også.

Marcus
Administrator
Dato: 27/12 2011 13:30

Jeg tager også afstand fra staten og lovgivningen af samme grund.
Jeff
Dato: 27/12 2011 13:37 | Indlæg redigeret den: 27/12 2011 13:47

Marcus,

Du skrev:

Det vi gør her, er at diskutere validiteten af graffiti, og så bragte Taabis brosten med ind over. Det er ikke en "gå ud på gaden og mal graffiti-tråd", og selv hvis det var, ville folk vel forhelvede ikke gøre det alligevel, medmindre de allerede synes, det er okay? Vil i gerne censurere debat af rigtigt og forkert? Af loven?

Jeg mener personligt at jeg (og sandsynligvis andre) fornemer i hvert fald en implicit opfordring i nogle indlæg.

Jeg er ikke helt klar over hvad du mente da du skrev:

Jeg kunne også godt tænke mig at der blev mere fokus på destruktion af reklamer.

Men jeg synes det nærmer sig også en slags opfordring, eller i hvert fald overvejelser i denne retning.

Igen, jeg tager afstand fra alt som ligner verbal støtte til denne ulovlig adfærd.
Marcus
Administrator
Dato: 27/12 2011 13:57 | Indlæg redigeret den: 27/12 2011 13:58

Jeg mener personligt at jeg (og sandsynligvis andre) fornemer i hvert fald en implicit opfordring i nogle indlæg.
Okay.

Reklamerne er destruktive, men er samtidig lovlige. Synes du ikke, det er et problem? Hvis nu det var lovligt at slå sorte mennesker ned, ville du så også mene at sorte skulle forsvare sig udelukkende via lovlige midler, såsom en lovlig anmeldt demonstration? Mener du aldrig det kan retfærdiggøres at bryde loven?

Jeg kunne også godt tænke mig at der blev mere fokus på destruktion af reklamer.

Jeg synes ikke, det er en decideret opfordring lig en tråd alá "Lad os gå ud at ødelægge reklamer", men jeg kan da godt se den ligger lidt nærmere en opfodring end resten af debatten. Du kan også se det som en opfordring til at debatere reklamer og hvordan de påvirker verden.
Hvis man dog antog at jeg faktisk lavede sådan en tråd ville jeg forhåbentligt uanset ikke kunne få folk til at destruere reklamer bare ved at sige at jeg synes det er en god idé, medmindre jeg giver folk gode argumenter som overbeviser dem om at det er rigtigt, og som nu står stærkere end deres argumenter imod. Selv hvis jeg gav folk disse overbevisende grunde, ville jeg stadig ikke tage beslutningen for dem, og det ville være op til dem selv hvad de ville stille op med deres nymodificerede syn på retfærdighed.
Dét sagt har jeg da selv mine grænser, og jeg mener eks. at det er forkert at sprede intolerance over for andre mennesker og dyrearter såsom diskrimination som racisme, og ligeledes mener jeg det er forkert at anvende vold som et angreb.
Jeff
Dato: 27/12 2011 14:06

The dark side is not stronger. No. Quicker, easier, more seductive. You will know the good side from the bad when you are calm, at peace. Passive.
Marcus
Administrator
Dato: 27/12 2011 14:20 | Indlæg redigeret den: 27/12 2011 14:47

Jeg kan ikke se hvorfor man nødvendigvis skal begynde at blive ond fordi man bekæmper ondt med "onde" midler, men det er en stor diskussion i sig selv, og offtopic, som egentlig kunne være interessant at tage! :)

Denne humoristiske video forklarer at rebellerne i Star Wars ikke følger non-violence, i den forstand at de ikke er imod at forsvare sig med vold, og fortæller hvordan non-violence i stedet kunne være benyttet og via den parallel klargører hvor udueligt et sådant forsvar ville være:
The enviromentalist version of Star Wars:

:D

Mere seriøst klip af samme person:
Derrick Jensen on Pacifism:

~ZenBambi~
Dato: 27/12 2011 14:30 | Indlæg redigeret den: 27/12 2011 15:16

@Jeff <3

YES - then you get Wiser, and find out WHO, the EVIL and CORRUPT destruktive Dark Brotherhood is (V)

THEN the Search for Truth is over, and you RECLAIM PEACE / HEAVEN <3

"Know Your SELF"

Jesus - "Be like Children" (Vegan Peter Pan - PARADISE)

Snakes are Parasites (Diktator Hook - HELL)
~ZenBambi~
Dato: 27/12 2011 15:22 | Indlæg redigeret den: 27/12 2011 15:33

"Jægerne vil blive de jagede..." (af uskyldens magt - BAMBI-EFFEKTEN + samvittighed=skærsilden)

DISNEY, ANIMA, DYRENES ALLIANCE....................................................................................................................................
http://vegetarkontakt.dk/?-paradisiske-dyrevenskaber-la-disney-lt3=94741

-----> VEGAN STREET ART <3

nicholai
Forum-indlæg: 87
Opskrifter: 1
Område: Sønderjylland
Dato: 27/12 2011 21:45

SMAJR HELE LÅRTET. Kast rundt med tags og bomb din pelsbutik! <3
mison
Forum-indlæg: 15
Område: Sydjylland
Dato: 27/12 2011 21:58

SMAJR!!!!!!1
Taabis
Forum-indlæg: 491
Dato: 28/12 2011 00:51 | Indlæg redigeret den: 28/12 2011 02:20

Veganervampyr: jeg er dybt uenig. Der er alt for meget moderation på vegkon! Mindre af det, please.

(jeg kan ikke finde ud af at citere tekst på en smart måde, så har ladet Marcus indlæg, til hvilket jeg svarer, være indenfor de firkantede paranteser, håber ikke det er for rodet :) )

Marcus:
Jeff: Dertil er det ulovligt, som Taabis siger, og dermed er det imod vores retssystem, som er baseret på principper, der også gør det muligt at man overhovedet kan sige meningen frit - på en lovlig måde!
Vores retssystem er en joke. Beskyttelse af rige og deres interesser, prioritering af penge over mennesker, krigsførsel og overvågning, spindoktorer, medie-manipulation, brud på internationale menneskerettigheder og ikke mindst massedrab og slaveri af andre dyrearter. At noget er lovligt betyder ikke det er rigtigt, og at noget er ulovligt betyder ikke, det er forkert. Folk må selv være kritiske og tage stilling og skabe nogle værdier, og et godt fundament for disse er at man må gøre hvad man vil så længe det ikke går ud over andre, og at alle behandles ligeligt og har så meget frihed som muligt.
Et eksempel på vores \\\\\\\\\\\\\\\"retssystem\\\\\\\\\\\\\\\": http://www.vegetarkontakt.dk/?-irakerne-ud-af-kirken=13756

Alt dette kommer så tilbage til graffiti, men det er sgu for omfattende også at skulle til at svare på nu, men jeg forstår ikke at en mur tilsyneladende er så stor en del af et menneskes identitet at de føler sig dybt krænkede af at deres boligblok ikke længere har den samme uinspirerede afblegede farve som den altid har haft.

Jeg tror både du og jeg er enige om mange af problematikkerne ved det danske retssystem (og samfund generelt), uenigheden består i, hvad vi skal gøre ved det…

Hvordan ville du føle, hvis din boligblok blev overmalet med racistiske, sexistiske, specicistiske etc. ytringer? Ytringer du ikke selv deler, ytringer du ikke kan stå inde for, men som andre mener er rigtige og derfor skal spredes? Ville det få dig til at ændre holdning? Og hvem bestemmer hvad der er ”rigtigt” at skrive? Eller skal alt være tilladt i frihedens navn?

Jeg tager en grå, uinspirerende afbleget farve over eksempelvis propædofile statements anytime, og jeg må forholde mig til at andre mennesker har andre holdninger end jeg selv, og at disse ikke ændres via tvang (som når man tvinger folk til at se pro-veganske statements på folks boliger). Såklart, jeg vil gerne forsøge at ændre de holdninger som jeg synes er forkerte, men jeg forholder mig ikke ukritisk til hvordan dette opnås, og jeg tror ikke graffiti er løsningen.
Hvis du kan komme med gode argumenter for hvorledes graffiti kunne have en positiv virkning på hr. og fru Danmark, så er jeg lutter øre. Indtil da er jeg (som Anderkisten så smukt siger det) overbevist om at ” \\\\\\\\\\\\\\\"Meat is murder\\\\\\\\\\\\\\\" klasket grimt op på væggen, har kun den effekt at gøre folk af samme holdning glade på den selvfede måde. Alle andre bliver skubbet længere væk fra det budskabet egentlig siger. ”, jeg synes det opsumerer det meget godt.
Zenbambi spurgte som åbning på debatten: ”Er det effektiv aktivisme?” og det er det jeg selv og flere søger at sige det IKKE er. Fortæl mig hvorledes graffiti er andet og mere end endnu en unødvendig omkostning for staten (realiteten er at det bliver fjernet for skattekroner, om man går ind for det eller ej). Jeg er ikke kategorisk imod civil ulydighed, med de rette argumenter, I might change my mind.

Marcus:
Taabis: Og hvis jeg nu malede din computerskærm helt rød (fordi jeg synes det er en flot farve, og at du i øvrigt bruger din tid forkert ved at bruge den eller whatever) ville du nok (tror jeg da) også mene at det var ”forsætlig ødelæggelse eller beskadigelse af en genstand der tilhører dig”. Og jeg (tror) også du ville være træt af at skulle bruge mange penge på at rense den igen, non? Hvorfor er det så anderledes med en bygning/tog?
Er problemet så at du skal have din computer renset, eller at jeg har malet på den?
(du sagde: ”Problemet er at de fjerner graffitien, ikke graffitien i sig selv.”)

Hvis du malede selve skærmen rød ville du ødelægge funktionaliten af skærmen, en ydermur har på ingen måde samme funktionalitet ift. farve, og den er også mindre personlig. Jeg mener heller ikke graffiti-malere skal bryde ind i folks hjem for at male i dem, i og med tingene indendørs vedrører offentligheden mindre, modsat en ydermur inde i en by. Jeg vil egentlig mene at hvad vi går og ser på i byen på et eller andet plan er en fælles beslutning af dem der påvirkes heraf, og jeg mener ikke der pt. er nogen folkelig eller demokratisk beslutning om at assistenskirkegården skal være gul eller en eller anden anden bygning på eks. Nørrebrogade skal være den farve den nu har. Men egentlig ser jeg mere fundamentalt graffiti som et udtryk for fri vilje og fritænkning i stedet for anerkendelse af autoriteter - eks. som en reaktion på reklamer, at man også ønsker at sætte sit aftryk på byen og være i stand til at udtrykke sin mening. Af denne grund sætter jeg også budskaber over tags, men selv mht. tags kan jeg virkelig ikke se hvorfor de skulle være så stort et problem. Måske - hvis vi havde et ideelt anarkistisk samfund hvor alle kunne komme til udtryk og blev behandlet retfærdigt og ikke blev bombarderet til højre og venstre af kapitalistiske budskaber - ville jeg kunne se, hvorfor de er et problem, fordi de i et retfærdigt samfund ville gå imod folkeviljen. Jeg håber det forklarer mit perspektiv lidt?

Oki, jeg kan godt se mit eksempel ikke var ideelt. Antag så at jeg (mens du sov) skrev sexistiske, racistiske, specicistiske stements på bagsiden af computeren (så funktionaliteten ikke ramtes) ville du være helt okay med det, eller ville du søge at få disse fjernet/overmalet?
Igen: er problemet så at du skal have mine statements fjernet/overmalet eller det at jeg har tegnet på den til at begynde med?

Vi kunne sagtens diskutere hvordan tingene kunne forholde sig i utopiske samfund (og jeg tror faktisk ikke din og min utopi er så forskellig endda), men synes det er mere interessant at forholde sig til samfundet som det er nu (og hvordan vi eventuelt kan ændre det i utopisk retning). Igen: methinks graffiti no work.

Marcus:
Taabis: Men så igen er jeg jo også sådan en mærkelig uintelligent type der synes der er noget galt i at kaste med brosten…

Hvis vi havde et retfærdigt samfund og ikke eks. et uretfærdigt politi med voldsmonopol eller mennesker der undertrykker andre dyrearter eller et militær der stadig i dag koloniserer andre lande for deres ressourcer - ville jeg have samme holdning.]
(og i en andet indlæg):
[Jeg kan ikke se hvorfor man nødvendigvis skal begynde at blive ond fordi man bekæmper ondt med \\\\\\\\\\\\\\\"onde\\\\\\\\\\\\\\\" midler, men det er en stor diskussion i sig selv, og offtopic, som egentlig kunne være interessant at tage!

Synes det lyder som en spændende diskussion, glæder mig til at følge den :) .

Takker til Jeff, btw, for hjælp med citaterne :)
Jeff
Dato: 28/12 2011 02:10 | Indlæg redigeret den: 28/12 2011 02:24

Taabis,

Try copying and pasting the block of everything from` [citat ... ´ to `... /citat]´.

Then press `vis prøve´ so you can see that it works.

Then just replace `citeret tekst´ with what you want to cite.
~ZenBambi~
Dato: 28/12 2011 08:38 | Indlæg redigeret den: 28/12 2011 10:17

1 =
=

VEGAN EVOLVE CAMPAIGNS
http://www.google.dk/search?hl=da&q=snake+circle&gs_sm=e&gs_upl=1506l4764l0l5115l12l10l0l0l0l0l1972l5301l8-3l3l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1400&bih=916&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=8Cr6Tu_uC8zT4QSCoIH2Bw#um=1&hl=da&tbm=isch&sa=1&q=vegan+evolve+campaigns&pbx=1&oq=vegan+evolve+campaigns&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=29373l40737l0l41184l28l27l0l13l0l1l559l4133l3-1.7.1l14l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=eab7d180a9fcdf4c&biw=1400&bih=916
~ZenBambi~
Dato: 28/12 2011 09:06 | Indlæg redigeret den: 28/12 2011 09:11

-----> http://evolvecampaigns.org.uk/evolve/default.aspx
OhSoRomi
Forum-indlæg: 34
Opskrifter: 1
Dato: 29/12 2011 01:26

I think graffiti can be beautiful and a great way to express feelings and communicate a message. I don't know about DK, but in Holland there are rules about when it's ok to spray and they make perfectly sense to me.
That said, I completely agree with Taabis on this thread.
So although I think cities should collaborate way more with artists to make the streets look nicer, I don't think everyone should be allowed to paint whatever they feel like on whatever place they feel like. Imagine how the world would look like if all the speciecists, heterosexists, sexists, racists etc would start doing this!
To summarize the reasons why I wouldn't do it:
- If everyone would do it, it would be madness. It's not about who screams loudest. Let's not imitate the capitalistic way of marketing!
- It will be removed and I don't think that's a great way to spend tax money
- I wouldn't like it if I'd find my bike covered in speciesistic messages. Even though it stands outside and wouldn't change its function
and most important:
- Most people get annoyed by graffiti and will associate the message with their negative feelings. So it would give the opposite effect of what you wanted.

If you just want to express your feelings and creativity and share your message -just to make a statement- and don't really care about the consequences..then it's perfect. But if instead you want to attract/educate/trigger people considering veganism, then I don't think it's a great way to do so.

+1 for Taabis
~ZenBambi~
Dato: 29/12 2011 06:00 | Indlæg redigeret den: 29/12 2011 07:38

VEGAN EVOLVE CAMPAIGNS ---> http://evolvecampaigns.org.uk/evolve/banners.aspx

@ Lyseslukkere ------------------->

~ZenBambi~
Dato: 29/12 2011 07:27

:P