Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Folkekirkens nødhjælp indsamling

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Buch
Forum-indlæg: 324
Område: KBH
Dato: 23/2 2012 12:32

Jeg vil bare gøre opmærksom på at Folkekirkens nødhjælp holder indsamlings dag søndag d. 4 marts. De anslår at hver indsamler lykkes at skrabe omkring 1000 kr ind - det gør da nok en forskel for dem der desværre må overleve for få kr hver dag :)

Så hvis jeres søndag er fri og I samtidig har lyst til frisk luft, motion, (måske endda solskin) og nyde de fine forårstegn der spirer og synges frem for tiden, så gå da ind og tilmeld jer på:
http://www.noedhjaelp.dk/det-kan-du-goere/stoet-som-sogn-og-kirke/sogneindsamling

Vh
Cathrine

Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 23/2 2012 13:34

Har jeg allerede gjort for længst.:)

Jeg plejer at samle ind for Folkekirkens Nødhjælp og et par andre nødhjælps organisationer hvert år.
Buch
Dato: 23/2 2012 13:51 | Indlæg redigeret den: 23/2 2012 13:52

Hvor er du sej Marianne :) Det her bliver min første gang, men det skal helt klart blive en vane :)

Jeg beklager at tråden her er havnet i forummet for dyrerelaterede happenings. Men på den anden side er den etiopiske ulv truet pga. overgræsning fra de fattige stammers kvæg fordi de ødelægger div gnavers levesteder (disse ulves primære bytte er gnavere) jaguarer jages fordi de går efter kvæget eller fordi deres skind er penge værd, elefanter også når de hærger bøndernes marker, flere steder er vigtige miljøer ødelagt da de blev ryddet for skov fordi de lokale tjente penge på at sælge træet til fyr etc etc! så det har alligevel en relation til dyr. Naturens værste fjende er fattigdom og griskhed fra store selskaber.
Marianne48
Dato: 23/2 2012 14:57

Takker :)

Ja, desværre så sandt Silkehale.:(

I sidste uge læste jeg, at de havde fundet 200 dræbte elefanter i Camaroun i Afrika, som var blevet skudt af krybskytter, udelukkende for at endnu engang at kunne få solgt elfenben til det sorte marked i hovedsageligt Kina.:( :( :@ :@
Buch
Dato: 23/2 2012 17:11

Det er virkelig hjerte skærende. Forstår ikke hvordan man sådan kan skyde verdens største og dog mildeste dyr :(
Celladoor
Forum-indlæg: 11
Dato: 1/3 2012 21:09 | Indlæg redigeret den: 1/3 2012 21:10

Det er spændende at prøve første gang, jeg er tilmeldt og har også fået en ven til med på den :)

Godt initiativ og idé til en tråden!
Bøf
Forum-indlæg: 50
Dato: 2/3 2012 11:19

Findes der et alternativ til kristne organisationers indsamlinger?
Jeg ønsker ikke at støtte folkekirken eller nogen kristen bevægelse, men kunne rigtig godt tænke mi at samle ind.
PlanteædendePlante
Forum-indlæg: 1188
Område: Århus
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/3 2012 12:59

Jeg har også meldt mig til indsamlingen. Men har gået alene flere gange og det er ret kedeligt synes jeg, så hvis der er andre i Aarhus som har lyst til at gå et par timer med mig ville det være lækkert!!

@ Bøf
Selvfølgelig er der alternativer, for eksempel Røde Kors, mener ikke de er religiøse? Når det er sagt så er jeg altså også ret sikker på at Folkekirkens Nødhjælp ikke har en religiøs agenda, udover de har næstekærlighed som ideal hvilket jeg ikke ser som noget specifikt religiøst. Fra deres hjemmeside:

"Hvem er vi?

Folkekirkens Nødhjælps formål er at styrke verdens fattigste i kampen for et værdigt liv.

Vi arbejder ud fra et kristent menneskesyn med respekt for ethvert menneskes rettigheder og alle menneskers lige værd.

Folkekirkens Nødhjælp har sine rødder i den danske folkekirke, men arbejder der, hvor nøden er størst uden hensyn til religion, køn, race eller politik overbevisning."

http://www.noedhjaelp.dk/om-os/hvem-er-vi
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 2/3 2012 13:12 | Indlæg redigeret den: 2/3 2012 13:12

Røde Kors er ikke religiøse. http://www.religion.dk/artikel/133956:Guide--Hvorfor-har-Roede-Kors-det-roede-kors

Så jeg ville personligt hellere støtte dem med tid og penge.
Buch
Dato: 2/3 2012 13:28

Jeg tror børnene der dør af diarré er ligeglade om logoet på nødhjælps pakkerne bærer et kristent navn eller ej. Så det er jeg også.
Marianne48
Dato: 2/3 2012 16:53

Hvis det virkelig skulle stå i vejen for, om man vil hjælpe verdens fattige mod sult og nød, så kan man også samle ind for Røde Kors som nævnt samt Unicef og Red Barnet.

Personligt skelner jeg ikke mellem det uanset, om jeg tror på gud eller ej.
Jeg synes bare, det er godt med muligheden for at kunne hjælpe med at gøre en indsats for at hjælpe dem, som har så svært ved at overleve.

Jeg samler normalt ind 3 gange om året, og der er så godt som altid mangel på nok indsamlere til alle ruterne.

God weekend og håber i får en god indsamling.:)

Mange hilsner
Marianne :)
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Opskrifter: 2
Dato: 2/3 2012 17:35

Præsten Per Ramsdal, der skjulte irakiske flygtninge i sin kirke på Nørrebro i tre måneder i sommeren 2009 og andre præster der har oprettet nødherberg til østeuropæiske hjemløse tilbage i februar var jo ikke at forglemme også kristne.

Anderledes forholder det sig med Kirkens Genbrug og Mission Afrika Genbrug, hvor pengene går til Indre Mission - noget af det til undervisning af f.eks børn i Afrika, men meget af det også til at udbrede deres reaktionære tolkning af kristendommen. Jeg kan ikke BEVISE at der er en sammenhæng mellem Indre Mission og forfølgelse af homoseksuelle i Uganda - men jeg vil under ingen omstændigheder støtte en organisation der ikke vil vie bøsser og lesbiske lade kvinder optræde som præster eller vie fraskilte:@!
Buch
Dato: 2/3 2012 19:09 | Indlæg redigeret den: 3/3 2012 16:04

Godt jeg aldrig har sat minei ben i kirkens genbrug. Jeg kan ikke fordrage had mod homoseksuelle.:(

- edit: og dermed selvmodsagde jeg på sin vis mig selv, det er svært at være menneske ;)