Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Lovligt at lave kunst for dyrene på strøget?

 

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Buch
Forum-indlæg: 324
Område: KBH
Dato: 3/3 2012 19:51 | Indlæg redigeret den: 3/3 2012 21:42




Engang var jeg i Rom, hvor nogle kunst studerende tegnede en uhyre realistisk Mona Lisa direkte på fliserne på en markeds plads med tør pastel kridt. De havde samtidig en lille hat hvori folk så smed lidt penge i, og således kombinerede de studerende sjov aktivitet med betalt frokost ;)

Jeg tænkte på om det er lovligt at gøre i Danmark? Man kunne jo tegne et motiv der omhandlede vegetarisme eller pelsindustrien direkte på fortovet på strøget eksempelvis. Eller ved hovedbanen, eller på rådhuspladsen! Tør pastel kridt vaskes lige så let væk af regn som kridtet fra vores hinke-ruder i barndommen blev. Jeg synes ikke om at frastøde folk med blod osv, så jeg ville personligt vælge et fredeligt motiv, måske en hund på en spisetallerken, eller en sød kalv med tekst til. Jeg er meget frisk på at gøre det sammen med nogle tegnesjæle! :) Det er bare en idé jeg netop har fået, så intet er planlagt endnu.

Rent \'funktionelt\' er det nok bedst at gøre når det er varmere, for minus grader om natten bringer fugt til lærredet/fliserne og det vil umuliggøre arbejdet og drastisk forkerte værkets levetid! (ved mindre man bruger vådt i vådt teknik, men det har jeg ikke evner i desværre) Derudover tror jeg at vil det være smartest at gøre om natten, hvis ikke man vil se sit værk blive trampet ned imens man arbejder på det - men på den anden side vil det også være en stor fordel at være tilstede imens, så folk kan spørge indtil hvorfor man tegner på fliserne, og sådan få en venlig snak og evt. en brochure med hjem om vegetarisme ;) Man kunne også tænke større og arrangere en samlet aktion, så der laves værker samtidigt flere steder i København eller sågar storbyerne landet over? Man kan få et tør pastelsæt på 24 farver for kun 86 kr på Boesner.dk

Mens altså, er det lovligt at tegne på fliserne på strøget eller rådhuspladsen med materiale som naturen selv skyller væk indenfor en uge?

Anderkisten
Forum-indlæg: 522
Område: Århus
Dato: 5/3 2012 11:41

Det er ikke så forfærdeligt længe siden, at kommunen var efter et firma for at lave reklamer på den måde - dog mener jeg, at de brugte noget andet end kridt - dvs. noget der holdte noget længere.

Jeg tror ikke der er noget problem i det, så længe det ikke er reklame - f.eks for anima.dk eller vegetarkontakt.dk osv. Men bare er budskabet "lad så vær med at spis dyr"

Men vil du være helt sikker, så kontakt kommunen og spørg.
Peberman
Forum-indlæg: 62
Område: Sydjylland
Dato: 5/3 2012 23:01

Anderkisten: Det var et parfumefirma og det var med spraymaling.

Silkehale: Så længe du holder det til at bruge kridt tror jeg virkelig ikke folk vil have noget imod det, hverken vagter eller kommunalmedarbejdere.