Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

lad os lige stoppe en sexslave-restaurant

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Sider: 1 2 > >>
lyra
Forum-indlæg: 1310
Område: KBH
Dato: 19/3 2012 12:17 | Indlæg redigeret den: 19/3 2012 12:38

"Hooters kommer til Danmark
De store bøffer bliver båret af storbarmede babes på Hooters, der nu kommer til København"
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1727933.ece

Måske er nogle af jer bekendte med den amerikanske restaurantkæde Hooters (hvilket er amerikansk slang for kvindelige bryster). Hvis ikke:
"Hooters is a restaurant whose waiting staff are primarily young, attractive waitresses usually referred to simply as "Hooter Girls" whose revealing outfits and sex appeal is played up and is a primary component of the company's image." - http://en.wikipedia.org/wiki/Hooters
"Hooters er en restaurant hvis tjenere primært er unge, tiltrækkende servitricer normalt refereret til som "Hooters piger", hvis afslørende påklædning og seksuelle tiltrækningskraft er spillet på og er en primær del af firmaets image/omdømme." (hurtigt oversat, håber det er præcist nok)

Nogle af de krav man skal opfylde for at arbejde der:
"Female employees are required to sign that they "acknowledge and affirm" the following:
My job duties require I wear the designated Hooters Girl uniform. (orange korte shorts og hvid stram tanktop, "red.")
My job duties require that I interact with and entertain the customers.
The Hooters concept is based on female sex appeal and the work environment is one in which joking and entertaining conversations are commonplace.
I do not find my job duties, uniform requirements, or work environment to be offensive, intimidating, hostile, or unwelcome."
"Kvindelige ansatte skal skrive under på at de "anerkender og bekræfter" følgende_
Mine arbejdspligter dikterer at jeg bærer den fastsatte Hooters Pige uniform. (orange korte shorts og hvid stram tanktop, "red.")
Mine arbejdspligter dikterer at jeg interagerer og underholder kunderne.
Hooters-konceptet er baseret på kvindelig seksuel tiltrækningskraft og arbejdsmiljøet er et hvor jokende og underholdende konversationer ofte finder sted.
Jeg finder ikke mine arbejdspligter, uniformkrav, eller arbejdsmiljø stødende, intimiderende, uvenlige, eller uvelkommende. (nogle der kan oversætte bedre?)"
SHADY. basically skal man skrive under på at man er deres cum dumpster slave ho. det må vi ikke tillade kan ske.

Mere 'sjov':
"A 20 year-old Hooters’ waitress was given a free gym membership and told she had 30 days to lose weight, or lose her job.

Cassandra Smith, a student at Macomb Community College in Michigan, is 5 feet 8 inches tall and weighs 132 pounds. She feels comfortable with her weight, and fits into her employee uniform; a pair of shorts and a tank top that comes in three different sizes - small, extra small and double-extra small. Smith was called into her manager’s office for an annual employee review, only to find two women from the company’s headquarters in Atlanta on a conference call and her uniform laid out on the desk.

During the review, Smith was complimented on her attitude and customer service skill, but was told that her shirt and short size “could use some improvement.” The representatives from company headquarters then offered Smith a free gym membership and 30 days to “improve her shirt and short size.” She was then told if she failed to show improvement, she would be separated from the company."
"En 20-årig Hootersservitrice blev givet et gratis fitness-medlemskab og blev fortalt at hun havde en måned til at tabe sig, eller miste hendes job.
Cassandra Smith, en studerende på Macomb Community College (en slags højere uddannelse lig universitet, men typisk lidt billigere og til tider kortere), er 1,83 meter høj og vejer 59 kg. Hun har det fint med hendes vægt, og passer i hendes uniform; et par shorts og en tank top der kommer i tre forskellige størrelser - small, extra small, and double-extra small. Da Smith blev kaldt ind til hendes manager's kontor for den årlige ansatte-revidering fandt hun to kvinder fra firmaets hovedkontor i Atlanta i et konference-opkald og hendes uniform lagt ud på bordet.
Under revideringen blev Smith komplimenteret på hendes attitude og evner i customer service, men hun blev også fortalt at hendes top- og shortsstørrelse kunne blive bedre. Repræsentanterne fra hovedkontoret tilbød så Smith et gratis fitness-medlemskab og gav hende tredive dage til at forbedre hendes uniformstørrelse. Hun blev fortalt at hvis hun ikke viste forbedringer, ville hun blive separeret fra firmaet."
http://www.sodahead.com/living/is-hooters-too-strict-about-weight/question-1021745/ (i artiklen er deres bullshit forklaring)

synes folk burde skrive læserbreve/sprede nyheden så vi kan få noget modstand igang. prøve at få folk til at forstå hvad sådan nogle ting gør ved folks forståelse og syn på kvinder og piger.. suk

edit: tilføjede oversættelse af den anden artikel
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Opskrifter: 2
Dato: 19/3 2012 12:20

rædsomt:(
longevitynow
Forum-indlæg: 709
Dato: 19/3 2012 18:03

Det er da godt hvis det skaber flere arbejdspladser. Man ved på forhånd hvilken type arbejde det er og der er ikke nogen som et tvunget til det så jeg kan virkelig ikke se et problem i det. Synes det ville være godt hvis der også kom sådan en restaurant for kvinder :D
Jankanda
Forum-indlæg: 281
Område: Østjylland
Dato: 19/3 2012 18:08

øjøjøjøjø....
Flex
Forum-indlæg: 289
Dato: 19/3 2012 18:17

Jeg skal besøge restauranten. Jeg synes det er et glimrende koncept.

Og det er jo ikke ligefrem fordi nogen bliver tvunget til at arbejde der. Så længe pigerne er der frivilligt, så har jeg intet problem med det.
Karat
Forum-indlæg: 671
Opskrifter: 9
Område: Sydjylland
Dato: 19/3 2012 18:20

Lige et klip fra Undercover Boss på hooters - personligt ser jeg mest undercoverbossens medvirken, som en mulighed for gratis reklame. Men klippet viser, hvordan konceptet og de mystiske kontrakter åbner for muligheden af, at restaurantmanagerne kan udnytte de kvinder, der arbejder der.

Flex
Forum-indlæg: 289
Dato: 19/3 2012 18:41

Jeg tror/håber ikke vi skal forvente disse amerikanske tilstande på en arbejdsplads i danmark.
Den amerikanske lovgivning og tilgang til arbejde er meget meget anderledes end den europæiske/danske.

Jeg har nogle kollegaer som arbejder sammen med nogle amerikanske ingeniører om et fælles projekt. Og vi hører ofte om kulturforskellene med den den amerikanske kontra den danske arbejdskultur.

F.eks. har amerikanerne en meget heirakisk ledelsesstruktur der gør beslutningsprocesser pinagtigt og helt unødigt langsommelige.
Det andet jeg har hørt er de synes vi tager ferie hele tiden (derovre har de åbenbart ikke noget der hedder betalt ferie, og det er ikke unormalt at mange folk slet ikke tager ferie de første par år på arbejdsmarkedet).

Så hvis Hooters kommer til Danmark (og det håber jeg den gør), så bliver det altså nok ikke med samme ansættelsesvilkår som i USA.

Og grunden til de skriver alle disse ting i kontrakten er jo muligvis også fordi retssystemet derovre er gået helt i grassat og i selvsving.
Det er jo næsten på ugentligt basis man hører folk har fået kæmpe erstatninger for at have drukket så simpelt som en "for" varm kop kaffe osv.

De er tossede de Amerikanere, men Hooters - det er nu godt nok :)
longevitynow
Dato: 19/3 2012 18:52 | Indlæg redigeret den: 19/3 2012 18:53

Hvis i virkelig vil hjælpe nogen så saml lidt penge ind til dem der arbejder hos tulipan massage lige ved siden af min skole. En hurtig googling viser at det er et bordel. Det ligger i danmarksgade.

Flex
Det har du ret i. Min erhvervsretslærer fortalte at man nogle steder får en slags manual med som viser hvordan man trækker i det tøj man køber, fordi tænk hvis man blev sagsøgt fordi nogen brugte det forkert.
Remix
Forum-indlæg: 809
Opskrifter: 3
Område: Århus
Dato: 19/3 2012 18:56

Hmmm hvad med alle stripbarerne? Hvis folk ved hvad de går ind til, så er det vel deres egen sag. Men de skal ikke finde sig i noget fra arbejdet eller kunderne. Synes dog at det er smagløst, men hver sin smag..
gipsyrose
Forum-indlæg: 47
Område: Vestjylland
Dato: 19/3 2012 19:00

Tja, altså, de gør det jo tydeligt, hvad jobbet indebærer. Jeg regner med at kvinder er intelligente nok til selv at vælge, om de vil arbejde for Hooters. jeg vil da ikke sige, at konceptet lyder specielt spændende (synes det er lidt noget gøgl ), men som jeg lige skrev: man vælger selv. det kan ikke bringe mit pis i kog. Det lyder iøvrigt ikke meget anderledes, end at være model i modebranchen. Longevitynow: Ja, jeg tror også, at der er visse bordeller rundt omkring, vi hellere skulle kigge nærmere på, end restauranter, som folk selv vælger at søge job på.
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 19/3 2012 19:53

Det er jo ikke for at sammenligne det med bodeller og stripbarer.. det er jo faktisk ikke deres konkurrenter.. Deres konkurrenter er fastfoodkæderne, McD, Burgerking, KFC osv.. og fordi der er andre stakler ude i DK, så kan man vel godt forhindre at der kommer flere, hvilket jeg tror er Lyres hensigt! (jeg er med dig ;)

Det jeg synes er mærkeligt er, at hvordan kan den overleve i DK? Jeg troede Danske mænd havde lidt mere stil, og at danske kvinder har lidt mere anstændighed!
Molotove
Forum-indlæg: 128
Dato: 19/3 2012 20:12 | Indlæg redigeret den: 19/3 2012 20:12

Hvis man vil have et dansk sammenligningsgrundlag, så kan man gå ind på DR's hjemmeside og finde de dengang i medierne omtalte dokumentarudsendelser om det at være "Cult-pige". Det drejer sig om unge piger, der tager et job der åbenbart i visse kredse er prestigefyldt og attraktivt, men som for nogen ender med et psykisk knæk.

Om der ligger Hooters i København eller ej er jeg egentlig lidt indifferent omkring, jeg er ikke interesseret i en politisk korrekt verden. Jeg er ikke forarget over at kæden åbner i DK, ligesom jeg heller ikke bliver forarget hvis en flok anti-sexister vælger at smadre lortet hver weekend.

Det vigtigste er da bare at de danske love for ikke-diskriminerende ansættelse og kontrakter overholdes, at personalet har de samme muligheder for fagforening, at de arbejder under gode vilkår på deres arbejdsplads osv.
Turtley
Forum-indlæg: 211
Dato: 19/3 2012 20:18 | Indlæg redigeret den: 19/3 2012 20:19

Advarsel: Zombier

http://lolzombie.com/wp-content/uploads/2010/10/hooter-girls-zombies-cheerleader.jpeg

EDIT: Ikke fordi det er synderligt relevant, men måske forhindrer det nogen af jer I at tage på Hooters.
DenBlaaKat
Forum-indlæg: 765
Opskrifter: 8
Dato: 19/3 2012 21:00

Haha Turtley! :P

Vi bliver til et lille USA en dag.. :) Men troede det samme som Maria. Dog vil det vel også give pigers selvtillid et nøk opad hvis de fik arbejde sådan et sted?
Fred være med det, men hold mig udenfor!
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Dato: 19/3 2012 21:18

>>Dog vil det vel også give pigers selvtillid et nøk opad hvis de fik arbejde sådan et sted? <<
Og et nøk nedad hvis de ikke har kæmpe bryster og minus hjerne :o)

longevitynow
Dato: 19/3 2012 22:22

Laika
Det kunne også være at dem der arbejder sådan et sted har store bryster + en høj IQ :D
Tyrax
Forum-indlæg: 42
Dato: 19/3 2012 23:16

Meeh, jeg er meget neutral. Piger der arbejder der har ansøgt om at arbejde der, og jeg er sikker på der ikke ligefrem er uendeligt mange ledige stillinger. Nu er jeg jo så også den type der synes prostitution burde være lovligt, så tjah.

Så længe arbejdsforholdene er som de er lovet. Jeg fandt godt nok ikke noget element af tvang, men skulle vi forestille os at det var en faktor i Karats link er det jo naturligvis misbrug og ikke i orden, og jeg er sikker på at de på en eller anden måde ville kunne retsforfølge en chef der behandler dem på den måde.

Udover det... Jeg ved det sgu ikke. Jeg kan ikke se det store problem.
Tyrax
Forum-indlæg: 42
Dato: 20/3 2012 06:51

Vil også lige (bare for en god ordens skyld :-)) rette trådstarters oversættelse, ved at sige at hun altså kun er 1.73 :-) Det kan naturligvis være lige meget, det buggede mig bare at det stod forkert ;-)

Desuden vil jeg kommentere til historien, at jeg er fuldstændig enig i at hvis den episode var foregået på en hvilken som helst anden restaurant, café eller bar, ville det være fuldstændigt absurd, grotesk og en masse andre vulgære fremmedord. Dog vil jeg altså sige, at hvis man vil arbejde på Hooters, af alle steder i verden, må man, desværre, også bare acceptere at de har nogle ansættelsesvilkår man ikke har andre steder. I kan godt sige at det er diskrimination at vælge de tykke piger fra de tynde piger (deriblandt normalvægtige, desværre), men er det ikke diskriminerende nok i forvejen, at mænd ingen mulighed, whatsoever, har mulighed for at arbejde der?

Som en sjov lille kommentar til mit sidste afsnit, er det da også morsomt, at hvis det havde været en restaurant hvor kun mænd kunne få tjenerjob, så var alle feministerne da røget op af deres stole...
Jankanda
Forum-indlæg: 281
Område: Østjylland
Dato: 20/3 2012 07:11

Jeg ville godt arbejde som opvasker....gratis
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Dato: 20/3 2012 07:30

Haha Tyrax, hvis du ikke snart klipper dit hår, så er jeg sikker på at du godt kan få job der :D
Sider: 1 2 > >>