Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

"Ung uden alkohol?" - debatoplæg i Odense d. 25. apr.

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Sider: 1 2 > >>
Huniche
Forum-indlæg: 60
Område: Midtjylland
Dato: 4/4 2012 11:16

Vi er fire herindefra (Veganna, noreply, JacobMunk og undertegnede), der har taget initiativ til dette arrangement.

Kom, hvis I er interesserede!

-Lucas

Huniche
Dato: 4/4 2012 11:26

Facebookevent:
http://www.facebook.com/events/324365964280084/
lyra
Forum-indlæg: 1310
Område: KBH
Dato: 4/4 2012 20:44

nice initiativ, meld tilbage om hvordan det går :)
ER
Forum-indlæg: 397
Opskrifter: 6
Dato: 5/4 2012 06:19

Hvilken aldersgruppe er det rettet mod? Er det passende for 12-14årige?
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 5/4 2012 06:57

fed ide moske kommer vi må se
granhammer vegan xvx
Dato: 5/4 2012 06:58

kom 100% vis bodet i odense eller max 30km væk
Veganna
Forum-indlæg: 44
Område: Odense
Dato: 5/4 2012 07:49

Målgruppen er fra man begynder at tænke på at gå i byen.. Så jeg ville sige at 12-14 årige også er en del af målgruppen. Jeg synes det er meget relevant at sætte et alternativ til drukkulturen op for de unge, allerede før de bliver en del af den :)
JensD2
Forum-indlæg: 566
Dato: 5/4 2012 10:29

Jeg er vist for gammel. Jeg bor ikke i Odense og jeg går heller ikke i byen.......

Men jeg synes det er et superfedt initiativ. Derfor vil jeg bare ønske jer held og lykke! :D
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Opskrifter: 2
Dato: 5/4 2012 10:41

Like JensD said...
Karat
Forum-indlæg: 671
Opskrifter: 9
Område: Sydjylland
Dato: 7/4 2012 19:49

Super initiativ :D Vi kommer (mig og datter på 12) :D
Huniche
Dato: 8/4 2012 11:39

@Granhammer, Lyra m.fl.: Vi kommer også til at holde et tilsvarende arrangement i København på et tidspunkt.

@Karat: Mega fedt!

Til alle københavnere med interesse for afholdsbevægelsen:
På onsdag d. 11. april 2012 udkommer bogen "Afholdsbevægelsen i Norden".
I den anledning bliver der holdt bogreception kl. 14:00 på Hotel Nebo, Istedgade 6, København V
Alle gæster vil få tildelt et gratis eksemplar af bogen!
JensD2
Dato: 8/4 2012 11:52

Selv om jeg umiddelbart støtter tankegangen, så må jeg jo også indrømme, at jeg helt automatisk krummer tæer når jeg hører ordet "Afholdsbevægelse".... ;)

Men derudover så er jeg da helt klart interesseret og jeg synes det kunne være spændende hvis der blev lavet nogle alkoholfri arrangementer. Eller måske, hvis man kunne tage i byen med andre mennesker som ikke drikker alkohol..... :D
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Dato: 8/4 2012 12:45

Hvis jeg kan, kommer jeg.
Earthling
Forum-indlæg: 1079
Dato: 8/4 2012 21:50

Great initiative! Look forward to hearing how it goes. All the best :)
Maj74
Forum-indlæg: 8
Område: Århus
Dato: 9/4 2012 06:15

super godt initiativ!!! Vi trænger i DEN grad til at få gjort noget ved de unges drikkekvaner i Danmark!! Vi har verdens kedeligste rekord :(

Jeg ville gerne komme til mødet men tænker alligevel at jeg nok ikke heeeeelt hører under \"ung\" kategorien mere GGGG ;)

Generelt synes jeg nu det kunne være RIGTIG dejligt hvis man kunne købe lækre alternativer i nattelivet, en smoothie ville jeg da ikke kimse af ;)
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 9/4 2012 07:20

Tror desværre det er sådan noget som afholdsforeninger, der er med til at sørge for at alkoholforbruget er så højt. For når alternativet til at drikke sig ned er helt at lade være og blive højhellig, i stedet for at alternativet er et fornuftigt forbrug af alkohol, så skubber det flere væk og bygger vægge imellem folk.

Der har Streight Edge været mere succesfulde, da de er sprunget ud som en modkultur i en modkultur (blandt punkere, der ofte drikker som gale) Desværre er der sneget sig det religiøse aspekt med ingen sex før ægteskab ind, som så har skubbet folk væk igen.
granhammer vegan xvx
Dato: 9/4 2012 08:35

i kbh kommer jeg klart
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Administrator
Dato: 9/4 2012 09:15 | Indlæg redigeret den: 26/4 2012 08:50

Tror desværre det er sådan noget som afholdsforeninger, der er med til at sørge for at alkoholforbruget er så højt. For når alternativet til at drikke sig ned er helt at lade være og blive højhellig, i stedet for at alternativet er et fornuftigt forbrug af alkohol, så skubber det flere væk og bygger vægge imellem folk.
Hvorfor er "et fornuftigt forbrug af alkohol" nødvendigvis et forbrug og ikke ikke at drikke? Derudover er der vel intet der forhindrer folk i selv at forsøge sig med en mellemvej? At der eksisterer folk der drikker sig i døden og folk der aldrig har drukket overhovedet, gør jo ikke at det er de eneste valgmuligheder, og jeg synes da ikke man skal passe på med at handle konsekvent af frygt for at skubbe mennesker der ikke kan tænke selv væk. At opfatte det sådan er fjollet, ligesom det er fjollet når nogen eks. skriver at de forbliver lakto-ovo-vegetarer og vil straffe dyr, fordi der er nogle veganere de ikke kan li'.

Der har Streight Edge været mere succesfulde, da de er sprunget ud som en modkultur i en modkultur (blandt punkere, der ofte drikker som gale) Desværre er der sneget sig det religiøse aspekt med ingen sex før ægteskab ind, som så har skubbet folk væk igen.
Jeg tror ikke "ingen sex før ægteskab" har noget med straight edge at gøre. Der er vel en vis anti-hedonisme, men det har mere at gøre med ikke at ha' "tilfældig" sex med mennesker man ikke har følelser for. For manges vedkommende er dette dog slet ikke en del af deres straight edgeness, og at fortsætte med at drikke fordi man ønsker at fortsætte med tilfældig sex giver igen ikke meget mening.
JensD2
Dato: 9/4 2012 09:54

Jeg er ret enig med Anderkisten - selv om jeg slet ikke drikker alkohol, så kan jeg ikke lade være med at krumme tæer når jeg hører ordet "afholdsbevægelse", netop fordi det lyder utrolig kedeligt og helligt. Jeg kan godt forstå, at der ikke er mange unge mennesker som synes at det lyder spændende eller attraktivt.

Marcus
Forum-indlæg: 3075
Administrator
Dato: 9/4 2012 14:49

Det er jeg sådan set enig i. Hvis det var mit projekt ville jeg også stille mig klart op imod religion, et ideal om askese og fornægtelse af kroppen, og i stedet fokusere på de problemer stoffer foresager ift. afhængighed, vold og fornægtelse (af sider af sig selv man ikke tør udtrykke) og at en masse ressourcer (miljø) og personlig energi spildes her på. Jeg tror også det skaber passivitet fremfor politisk aktivisme og modstand, alá "the opium of the people".

Uanset synes jeg også det er et godt initiativ!
Sider: 1 2 > >>