Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Go Vegan: Ny smuk hjemmeside, facebook og twitter

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Sider: 1 2 3 4 > >>
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 22/4 2012 08:10 | Indlæg redigeret den: 10/6 2012 14:47

Så er første udkast til hjemmesiden lagt op, som ChiZhai har lavet (virkelig imponerende synes jeg godt nok!):
http://www.govegan.dk/

Derudover har vi oprettet en facebook-page, som du kan like her, hvis du vil:
http://www.facebook.com/pages/Go-Vegan-DK/138549952943349

Og en twitter-konto, du kan "follow":
http://twitter.com/#!/GoVeganDK

Næste møde er nu på torsdag d. 26 i ungdomshuset ifbm. folkekøkkenet - kom frisk!:
http://www.vegetarkontakt.dk/?-moede-i-go-vegan-torsdag-d-26-i-ungeren=110795

Hvis du gerne vil hjælpe med at dele disse flyers...:
http://xlysx.tk/gv/arla_oekodag_flyer.pdf

...ud til folk der gæster Arlas økomesse I DAG fra kl. 12, skal du være mere end velkommen! Mere info om denne Arla-propaganda-begivenhed:
http://arla.dk/oekologi/Okodag/

Jeg synes det bliver spændende at se hvordan reaktionen bliver på så relativt radikalt og direkte et budskab. Vi siger jo rimelig direkte præcist hvad vi mener.
Det kunne være spændende, engang når vi har bedre forberedelsestid, hvis nogen vil prøve at vise dem til deres omni- eller lakto-ovo-vegetar-venner for at høre deres reaktioner: Om de synes det er noget vås, specifikke kritikpunkter mm., som man måske kan undgå ved at huske at sige nogle specifikke ting, som vi er vant til at tage for givet.

Derudover har vi gang i at få lavet klistermærker, plakater mm., planer om at skrive flere artikler og t-shirts og måske planer om en blog, så der sker en hel del! :D
Rovdyr
Forum-indlæg: 585
Dato: 22/4 2012 08:30

Flot design. men hvorfor I grå toner. Er det ikke lidt trist? Jeg forstår at "grøn" nok er fortærsket men vi kan opfatte 16 millioner+ toner af farver så der burde da være en der var mere spændende? Gør i det mindste logoet lidt mindre dommedags agtig i farve og udtryk. Tak fordi at i er ærlige! Det er en fornøjelse at se "ekstreme" foreninger som melder rent ud på første side.

Jeg tror at I vil møde stor modstand for det. Vi foretrækker alle høfligt hykleri. Men stå fast, I gør det rigtige og i sidste ende vil det give mere respekt fra alle pånær haters. men, haters gonnna hate.
ER
Forum-indlæg: 397
Opskrifter: 6
Dato: 22/4 2012 08:45

Fedt initiativ, men jeg har et par spørgsmål til jeres flyer.

Kan man ikke lave et link, hvor teksten kun står en gang på hver side?

Hvorfor er der anførselstegn omkring "nyder" i første sætning på side 2?

Er det ikke lidt dumt at skrive
speciesisme = racisme = sexisme = heterosexisme?

For det første oversættes sexism på engelsk til kønschauvinisme på dansk.

For det andet er de fire chauvinismer ikke lig med hinanden. De beskriver forskellige slags diskriminatorisk adfærd. En speciesist er ikke nødvendigvis racist, osv.

I sidste afsnit bør "ligeså" ændres til "lige så", "ender de op i" ændres til "ender de i" og "mælke -og æggeindustrien" til "mælke- og æggeindustrien". Måske bør der også stå "lige så dårligt som, hvis ikke værre end køddyrene" frem for "lige så dårligt, hvis ikke værre, end køddyrene".

Sidste afsnit starter med en meget lang sætning. Den kan deles op for at gøre det lettere at læse. Jeg ville for eksempel skrive: Kun ved at udelukke alle animalske produkter fra dit liv kan du stoppe dit bidrag til dyremishandlingen. De dyr, der udnyttes for (blabla) samme slagtehus.
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Område: Sjælland
Dato: 22/4 2012 09:40 | Indlæg redigeret den: 22/4 2012 09:47

Kan desværre ikke åbne flyeren. Men det ser meget nice ud.

Men planter føler og sanser nu stadig... De har bare ingen større bevidsthed til at opfatte det. Følelser er bare en cellulær reaktion på påvirkning. Den ejer alt levende.

Jeg ville rigtig gerne hjælpe, men jeg har bare virkelig svært ved når folk diskriminere planter =) I stedet for at bruge deres mangel på bevidsthed i form af et centralnervesystem som argument (hvilket visse dyrearter så også mangler og faktisk er følelsesmæssigt på plan med planter... Eks. koraler).

Jeg forstår ikke hvorfor man skal sige det er ok ikke at visse hensyn til planter, for at fremhævde dyrene. Hvorfor så ikke lade være at nævne planterne? Eller nævne at man dræber langt flere planter ved at forbruge animalske produkter :o)

Jeg synes konceptet er nice og jeg har så længe gerne ville bruge en masse tid på sådan noget sammen med andre - Men jeg elsker alt levende og ønsker at vise respekt for alt levende...
Så så længe den lille sætning står som manifest, så vil det være imod min etiske overbevisning om at respektere alle, uanset art og gruppe. Ville irritere mig grænseløst, for derudover har I gang i noget sejt ;o)

- Jeg har spurgt et par vegetarvenner om hjemmesiden. Det var også det eneste de stejlede over. Ellers synes de siden var god og sand og rammende. Lidt for rammende for dem, da de kunne mærke deres forsvar komme op. Men hey, det er vel også meningen med den slags kampagner, som den side vil køre :o) Og den slags virker også. Og der er mangel på den =)

Og så er jeg egentlig også selv speciesist i forhold til jeres koncept (og mit eget :b ), i det jeg mener dyr med en bevidsthed tæller højere end dyr uden, eksempelvis koraler :b Men det er vist ikke så afgørende, da jeg tror (og håber) de fleste gør det...
Laika
Forum-indlæg: 1100
Dato: 22/4 2012 10:00

Og fuck hvor er jeg en flueknepper lige nu, for jeg er aktiv i Anima og Dyrenes Alliance, selvom de har mange flere punkter jeg er uenig i... Planters følelser er bare min kæphest, så den rammer mig altid hårdt - Sorry ;o) Jeres forening ser super sej ud udover det og nok den jeg kan relatere bedst til af eksisterende foreninger =) (og man finder vel aldrig en man er 100% enig i... Udover Sea Shepherd, de er awesome...)

Hvis jeg har tid kommer jeg torsdag og vil gerne være med og hjælpe en anden dag, lige i dag har jeg dog ret stramt skema.
katja91
Forum-indlæg: 86
Dato: 22/4 2012 17:36

Fedt Projekt! :)

Forstår bare ikke hvorfor i blander sexisme, heterosexisme og racisme ind i det?? (Altså når det nu er en vegan forening)
Det kan hurtigt blive besværligt hvis flere mennesker skal blive enige om hvor grænsen går med så mange ismer, tja jeg tænker vel egentlig bare at det ikke er så relevant i denne sammenhæng?
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 22/4 2012 18:04

Jeg synes nu godt, der kunne komme/være nogle farver på siden for synes, den virker kedelig uden nogle farver på den....ellers ser den fin ud.
T-rex
Forum-indlæg: 571
Opskrifter: 38
Område: Århus
Dato: 22/4 2012 21:55

Fedt, fedt, fedt. Det ser rigtig godt ud, og budskabet fremstår stærkt og klart.
Jeg glæder mig til at se siden vokse! GoVegan!
GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Dato: 22/4 2012 23:41 | Indlæg redigeret den: 22/4 2012 23:43

hvis man læser den hurtigt igennem, og ikke helt ved hvad en veganer er, ville man misforstår jeres budskab, hvis i deler de flyeres ud, tror jeg de vil skade veganismen mere end de vil gavne.
understående er et forsøg på at sætte mig ind i en kødæders tanker, der lige hurtigt har skimtet jeres flyeres igeneem .

Man tro at i er syge nazier,
i sammenligner undertrykkelse af sorte, kvinder og homoseksuelle. med at spise kød.

et kæmpe face attack, meget få mennesker besvare dette med underdanighed

"Intelligens kan ikke være et argument, da vold mod mentalt handicappede så
også ville kunne forsvares."

her syndes jeg i er stærkt diskriminerende mod handicappet

jeg tror mange af jeres argumenters forståelse kræver at man selv er veganer.

vil også give laike rat med hensyn til planter.

syndes projektet er fint, med få lige rettet lidt i flyerese :)
Earthling
Forum-indlæg: 1079
Dato: 23/4 2012 10:20

Er det ikke lidt dumt at skrive
speciesisme = racisme = sexisme = heterosexisme?

For det andet er de fire chauvinismer ikke lig med hinanden. De beskriver forskellige slags diskriminatorisk adfærd. En speciesist er ikke nødvendigvis racist, osv.

COMPLETELY ONE WITH ER HERE.
Simplictic, discriminatory thinking. Not going to help your case, at all... Broaden your minds ;)

Otherwise, nice layout!
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Dato: 23/4 2012 11:10

Synes nu, I har fat i den lange ende. Og som Rovdyr skriver er det en fornøjelse at se en forening, der tør melde så klart ud:)
ChiZhai
Forum-indlæg: 292
Administrator
Dato: 23/4 2012 13:22

Tak allesammen, for jeres feedback indtil videre!
Jeg har ikke været med til at skrive nogle af teksterne, så jeg kommenterer kun lige på udvalgte ting.

men hvorfor I grå toner. Er det ikke lidt trist? Jeg forstår at \"grøn\" nok er fortærsket men vi kan opfatte 16 millioner+ toner af farver så der burde da være en der var mere spændende?

Det er vel i bund og grund en smagssag. Men man kan jo sige, at sidens indhold også har sine triste sider - vi skriver jo ikke kun om de positive sider af veganisme, men også de negative af ikke-veganisme. Så på den måde passer farverne måske meget godt. Når det er sagt, så vil der med tiden komme flere billeder på siden, som kan bringe nogle farver med sig og stå i kontrast til det grå.

Kan man ikke lave et link, hvor teksten kun står en gang på hver side?

Det synes jeg lyder som en god idé.

http://sproget.dk/lookup?SearchableText=sexisme

Det er vi klar over. Pointen er, at volden mod dyr retfærdiggøres på baggrund af art, hvilket er et ligeså irrelevant (og diskriminerende) kriterie som race, køn og seksualitet.

Laika, du spiser vel også selv planter, men ikke dyr? Er du så ikke også diskriminerende over for planter? :) Jeg er glad for at du, trods alt, har "Like"t os på Facebook ;)

her syndes jeg i er stærkt diskriminerende mod handicappet

Det bliver du lige nødt til at uddybe, GreenEnergy. Hvordan er vi diskriminerede mod handicappede?

Fedt med feedback. Keep it coming, folks :)
ER
Forum-indlæg: 397
Opskrifter: 6
Dato: 23/4 2012 13:27

Det svarer lidt til...
5 = 7 = 38 = 1
...fordi de alle er naturlige tal og derfor har meget til fælles.
KiraDechau
Forum-indlæg: 160
Dato: 23/4 2012 14:06

Synes det er fedt!
Har delt på facebook ;D
Buch
Forum-indlæg: 324
Dato: 23/4 2012 14:18

Jeg tror personligt at sammenligne kæledyr med produktionsdyr virker stærkere og mere forståeligt på folk end sexisme og racisme med specisisme, eftersom mange er af den opfattelse at \"dyr er dyr og mennesker er mennesker\" og at kløften mellem disse er gigantisk mens de fleste fornuftige mennesker godt kan forstå at en hund, kat, hest eller kanin vil lide lige så meget i i et konventionelt landbrug som en gris, ko eller høne. Bare se hvilke ramaskrig der opstår når medierne viser tilfælde af mishandling af hunde og heste. Håber det giver mening.
Ellers synes jeg at de ser awesome ud, også designet :) Det ville føle lidt atypisk hvis alt var for lysegrønt med hjerte formede blade og\" peace og harmony\" samtidigt med at der var artikler, debatter og billeder omkring mishandlingen af dyr, men det er jo en smags sag. Det ser rigtig moderne det I har lavet.
Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Område: Sønderjylland
Dato: 23/4 2012 14:24 | Indlæg redigeret den: 23/4 2012 14:25

Jamen er det netop ikke pointen er dem der har ønsket en dyreretsforening, har ønsket denne, fordi de er trætte af at Anima/Peta ikke er radikale nok i deres (offentlige) holdninger?

Derfor synes jeg ikke at I skal ændre jeres tekster til at være mildere eller mere spiselige for den almene dansker. Jeg er slet ikke så radikal selv, og derfor holder jeg mig nok til de andre grupper. Men fedt at I laver noget for Jer. Så skal I netop også skrive manifestet som I ønsker det og lave sammenligninger mellem dyr og mennesker - ellers ligner I jo bare de andre. Det eneste jeg nok ville gøre tydeligt på hjemmesiden er jeres officielle holdning til at lukke mink ud af deres bure. Eller jeres officielle holdning til ALF.

Derfor synes jeg I har gjort det godt. Men det bliver en lang sej kamp at få "anerkendelse" i den bredde danske befolkning - men det ved I sikkert allerede.
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Dato: 23/4 2012 14:30 | Indlæg redigeret den: 23/4 2012 14:35

Jeg synes at GreenEnergy har ret, og jeg tror heller ikke at jeres argumentation virker på folk der ikke er veganere i forvejen.

Men jeg forstår helt sikkert trangen til at lave noget mere progressivt end Anima – og med lidt mere brugervenlighed, her ment ifht. at fange modtageren så tror jeg at det kunne blive godt! Dog tror jeg sg ikke at den med at planter også har følelser skal i flyeren - det er jo dyrenes kamp I vil tage og ikke planternes ;)
ChiZhai
Forum-indlæg: 292
Administrator
Dato: 23/4 2012 15:41

Det svarer lidt til...
5 = 7 = 38 = 1
...fordi de alle er naturlige tal og derfor har meget til fælles.

Lighedstegn kan jo bruges som operator i andre sammenhænge (og have andre betydninger) end lige netop matematisk lighed, hvor en operand er identisk med operanden på den anden side af lighedstegnet. F.eks. i forbindelse med logisk lighed indenfor logikken og som tildelings- og sammenligningsoperator indenfor programmering. Hvis man læser den tilhørende tekst i flyeren eller på hjemmesiden burde det fremgå, at vi ikke siger, at speciesisme er identisk med racisme osv., men sammenligner dem på baggrund af at samme bevæggrund ligger bag - nemlig diskrimination.
Men det gør selvfølgelig ikke noget, hvis det kan provokere lidt og starte en debat, hvilket noget tyder på, at det kan :)
GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Dato: 23/4 2012 15:46

ChiZhai: jeg prøver at se det fra en kødæders synspunkt!!, i skriv at man lige så godt kunne æde handicappede som grise. arko handicappede =svin eller kyllinger.
jeg skev det kl 2 om natten skulle nok have formuleret det lidt bedder
JacobK
Forum-indlæg: 193
Dato: 23/4 2012 16:12 | Indlæg redigeret den: 23/4 2012 16:41

Tillykke med hjemmeside og forening :)

Jeg kan godt li' hjemmesidens udseende, synes sådan set også farverne er fine.
V-tegnet lavet af de to fuglefjer, synes jeg er flot (på flyeren).

Så det jeg synes mindre om:
Når I nu skriver, at I er imod heterosexisme, hvorfor har I så et billede af en mand med makeup. Er dette ikke netop den heteroseksistiske kartoffels stereotype billede af en bøsse?

Derudover kunne jeg godt tænke mig at høre, om I har undersøgt, hvordan almindelige altædende stiller sig overfor brochuren. Om de står fuldstændigt af sådan som Greenenegy og Tama er inde på? - For det kunne man jo frygte.

- Eller er det fordi jeres målgruppe er brugerne fra ungeren?
Sider: 1 2 3 4 > >>