Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Go Vegan: Ny smuk hjemmeside, facebook og twitter

 

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Sider: << < 1 2 3 4 > >>
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 10/6 2012 21:56

Marcus: Jeg synes bestemt det gøres mere end tydeligt at det er dyrevelfærd forstået på den måde at den bedste velfærd for dyrene er at leve uden at blive brugt og udnyttet af os mennesker.

Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Område: Sjælland
Dato: 10/6 2012 22:19

Marcus: NEJ! Man lægger det IKKE oven i agility træning!!! Jeg kidnapper jer alle ud på agilitybanen så!!! :D
ChiZhai
Forum-indlæg: 292
Område: KBH
Administrator
Dato: 11/6 2012 01:11

Jeg prøvede også at se lidt af den video, som i refererer til at man skal bruge 12 min. på at se, men pyyh den er godt nok lige på og hårdt.

Da du allerede er veganer er det helt ok, at du ikke ser videoen :)
Men forhåbentligt kan den sætte nogle tanker i gang hos folk, som ikke er veganere. Det er videoer som den og forummet her, der har gjort mig til veganer. Så hvis videoerne, teksterne, billederne, osv. på govegan.dk kan være med til at skubbe nogle folk i den rigtige retning ville det jo være fantastisk.
ennasuS
Forum-indlæg: 1172
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 11/6 2012 10:16

Nu er jeg også "på" - og har et forslag: Kan I ikke uddybe hvorfor vi skal ha B-12 tilskud?

Jeg kan rigtig godt lide den forklaring med, at vi ikke længere får B-12 ad naturlig vej pga. rengjorte grøntsager osv. Synes det ville være rigtig godt, hvis det blev forklaret :)

Det samme gælder for D3. Er der ikke veganske muligheder for at få D3? I skriver "9/10 animalsk udvundet". Hvad med den sidste 1/10 ?

I det hele taget synes jeg I skal skrive det på en måde, så det ikke ser ud til at kødspisere har flere fordele end veganer - "bare fordi de spiser animalsk". Jeg synes nemlig, det er det indtryk jeg umiddelbart får.

:D



Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 11/6 2012 11:14 | Indlæg redigeret den: 11/6 2012 11:29

Luna: Okay, godt at høre. Lidt alá det billede Zenbambi, af alle brugere, bl.a. postede over alt herinde: http://i.imgur.com/TtWYf.jpg

Tak for feedback, ennasus! :)

Klart, men vi prøver også at undgå at sige at vegansk kost per automatik er sund og er et vidundermiddel, da det er en meget stærk udtalelse, som derved kræver stærke, meget pålidelige kilder. Vi vil gerne være meget kildekritiske og være ret sikre på, der er hold i de udtalelser, vi kommer med, så omnivorer og lakto-ovo-vegetarer ikke har den undskyldning for generelt at afvise vores troværdighed, fordi de har fundet 1 forkert, eks. overdrevet, påstand på vores side.

Derudover mener vi at folk bør være veganere så snart det er muligt, uanset om det så er sundere eller ej, og derfor lægger vi heller ikke så meget vægt på den sektion. Vi har dog talt om at oversætte en del fra http://veganhealth.org/ , men det bliver nok ikke lige foreløbig, og i virkeligheden ville det også være mere relevant for Vegana (en dansk version af Vegan Society), hvis nogen ville starte den op *hint* *hint*: http://www.vegetarkontakt.dk/?-nyt-liv-til-vegana-=44346 :D

Den slags kost eks. Leif agiterer for er måske et vidundermiddel (selvom vi er lidt skeptiske over for kilderne), men en vegansk diæt kan som sagt også bestå af pommes frites, sojagranulat, seitan og Is à Bella-is.

Vi har i øvrigt også fået fat på denne veganske madpyramide, som vi vil oversætte til dansk:
http://www.veganfoodpyramid.com/
Chooseveg har dog en anden: http://www.chooseveg.com/vegan-food-pyramid.asp
Hvilken kan i bedst li'?

Mht. D-vitamin har Vegan Society fornyligt godkendt et d3-vitamin-tilskud, men netop dét mærke, er også det eneste, der er godkendt, da de i de 9/10 tilfælde stammer fra fåreuld. Her er det:
http://www.vitashine-d3.com/
...og Vegan Society om det:
http://www.vegansociety.com/news/Statement-from-The-Vegan-Society-about-Vitamin-D3.aspx

...men det burde svjv. være ligegyldigt, da man lige så godt kan tage D2.

Mht. B12 er det måske relevant, men så skal vi også virkelig kunne underbygge den påstand, om at mængden af B12 også ville være tilstrækkelig der fra, med kildehenvisninger, der ikke er til veganer-propaganda-sider.
Jeg er selv ikke nødvendigvis overbevist om at vi ikke også har levet af insekter eller bare har spist få animalske produkter (ift. B12), men jeg synes sådan set, det er ligegyldigt, hvad vi gjorde dengang, men at det vigtige er hvad vi vælger at gøre nu. Jeg prøver IKKE at bruge naturlighedsargumentet, da jeg ikke mener at dét, om noget er naturligt eller ej, siger noget om det er etisk rigtigt eller forkert, og at naturlighed desuden kan bruges til at forsvare partriarki, sexisme mm., som har været en del af vores traditioner i store dele af verden, som jeg er meget imod.
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 11/6 2012 11:34 | Indlæg redigeret den: 11/6 2012 12:15

Mere mht. B12: Svjv. er der er flere andre arter, der decideret spiser deres egen afføring, og ikke bare spiser uhygiejnisk, for at få B12, og så er der andre arter der har B12-producerende bakterier i deres tarmflora, længere oppe i systemet end der hvor de bliver optaget, modsat mennesker der også har disse bakterier, men efter det sted i tarmsystemet, hvor B12'en bliver optaget. (dvs. vi får stort set intet ud af dem, medmindre vi altså spiser vores afføring...) Derudover er der svjv. flere arter, som mange aber eks., der spiser insekter, og alle disse ting gør i sidste ende at jeg ikke entydigt ved hvilken kategori mennesket naturligt skulle ligge i mht. hvor vi har fået vores B12 fra.

For mere omfattende information om B12 kan man læse Nidhugs indlæg i denne tråd, som er den mest informative tråd, jeg har læst om B12 på vegetarkontakt:
http://vegetarkontakt.dk/?-hvor-findes-b12-vitamin-egentlig-henne=19836

Ret: At veganere ikke har brug B12-tilskud i det hele taget, er der tydelig konsensus imod (diætister, læger mm.). Det finder man kun på eks. raw food-sider og den slags, uden kildehenvisninger.
Vegan Society om B12: http://www.vegansociety.com/lifestyle/nutrition/b12.aspx
Vegan Health om B12 (skrevet af diætisten Jack Norris): http://veganhealth.org/articles/vitaminb12
Vegetarforeningen om B12 (skrevet af diætisten Cecilie, som hedder Ildfluen herinde): http://vegetarforening.dk/content/b12-vitamin-cyanocobalamin
ennasuS
Forum-indlæg: 1172
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 11/6 2012 13:13

Hvis jeg kan hjælpe med oversættelse så gør jeg det gerne :D

Bare send noget "cpy-paste" til mig - evt. på mail: iknowsavannah-snabel-a yahoo.dk ;)
ennasuS
Forum-indlæg: 1172
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 11/6 2012 13:23

Mht mad-pyramider - så synes jeg de er lige grimme.

Hvad med en af de her?

http://www.vegan-raw-diet.com/veganfoodpyramid.html

http://onelovemeg.com/where-do-you-get-your-protein/

http://janderson99.hubpages.com/hub/Vegan-Food-Pyramid-for-Vegetarian-Diets

Den sidste har 2 (når man scroller ned) - men det er den øverste jeg bedre kan li.
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 11/6 2012 14:12

Jeg kan se I har lavet et stort stykke arbejde, og det skal I absolut have ros for.. men nr 1 regel hvis man skal sælge sit produkt (livsstil eller you-name-it), man skal definere sin målgruppe.. at sige ALLE er målgruppe, det er den hurtigeste vej til fiasko.. I bliver nødt til at være mere konkrete og målrette jeres hjemmeside efter den, hvis i overhovedet vil opnå noget med den. Derefter skal i undersøge jeres målgruppe, finde ud af hvad de vil have, og hvordan jeres information vil virke på dem. Jeg synes bare at det ville være synd og skam med alt det arbejde bag, hvis det går hen og kun bliver allerede nuværende etiske veganere, som bliver en del af jeres gruppe.. Jeg går ud fra at I ønsker at overbevise andre (ikke veganere) om at jeres værdier er de "rigtige"?


Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 11/6 2012 18:07

Ja, Luna og Marcus.

Jeg så jeres links igennem.

Det ser jo desværre ikke for godt ud, og tænk at de kan vise både udmargredede køer og køer og grise med sår på dyrskuet :(
It breakes my heart :(

Men det jeg også godt kunne tænke mig at vide, er om de grelle tilfælde af den måde som staldarbejderne mishandler grisene på i videoen også foregår/sker tilsvarene her i DK. Og knalder de også bare små grislinger ned i betongulvet for derefter at smide dem i en container mens flere af dem stadig er i live?
Altså om der foregår en masse brud på dyreværns loven, som ikke er blevet afsløret endnu herhjemme på samme måde som i USA.

Det er jo sket med svin, som skulle til slagtning, at de er blevet banket/tævet til at løbe hurtigere, når de skulle læses på og af vognen.
Men hvad mon der gemmer sig mere bag "kulissen"?

Der er nu kommet en ny lovgivning, som træder i kraft i 2013, hvor søer ikke længere må være fikseret i bokse men skal gå i løsdriftsstalde med halm.
Det har bevirket at nogle svinebønder, har valgt at opgive svinedriften, fordi bankerne giver flere afslag på svinebønders låneansøgninger til at udvide staldende til de nye standarder til løsdrift fremfor, at de får godkendelse til lånene.

De er nemlig nødt til enten at nedsætte antallet af svin, hvis de har en meget stor besætning, som vil kræve en kæmpe staldudvildelse eller helt at droppe/opgive at have svineproduktion, selvom de agter at mindske i svinebesætningen for at kunne opfylde kravene til de nye løsdriftstalde. Hvis ikke bankerne vil låne dem pengene til det.

Hvilket jeg håber, kan komme til at betyde mindre svineproduktion i Danmark fra 2013.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/6 2012 22:30 | Indlæg redigeret den: 11/6 2012 22:31

Ud fra jeres FAQ fornemmer jeg, at jeres svar til trolley-problemet er at lade 5 mennesker dø i stedet for 1.

Ellers skal I gøre det lidt bedre.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 11/6 2012 22:42

Hej ChiZhai.

Det var videoen Meet Your Meat, som gjorde mig til vegetar og senere veganer, da jeg så den inde på Anima' s hjemmeside for over 6 år siden.
Facon
Forum-indlæg: 138
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 11/6 2012 23:33

Fedt at folk kan lide, det vi laver! Fortsæt endelig med ros/ris og forslag!

Jeff: Hvad mener du konkret? FAQ'en er i øvrigt nærmest oversat fra Franciones side.

Ennasus: Fedt du gider at hjælpe! Ved ikke om vi har noget, der skal oversættes lige nu, men du er også selv velkommen til at foreslå noget, hvis du finder noget godt!
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/6 2012 08:05 | Indlæg redigeret den: 12/6 2012 08:13

FAQ'en er i øvrigt nærmest oversat fra Franciones side.


Ja, det ved jeg godt, og jeg synes, at Franciones svar er ret utilfredstillende.

Her er jeres svar:

Hvis vi går fra et kød-baseret landbrug til et plantebaseret landbrug, vil vi uundgåendeligt flytte og muligvis dræbe bevidste dyr, når vi planter grøntsager. Utvivlsomt er der dog en betydelig forskel mellem at opfostre og dræbe dyr for mad og uintentionelt at skade dem, når vi planter grøntsager, en aktivitet der i sig selv er tiltænkt at forhindre drab af bevidste dyr.

For at forstå denne pointe kan du overveje følgende eksempel. Der bygges veje. Man tillader mennesker at køre i bil. Det vides at der statistisk er nogle mennesker - vi ved ikke hvem de er på forhånd - der vil blive skadet pga. bilulykker. Alligevel er der en fundamental forskel mellem en aktivitet der utvivlsomt, men uintentionelt, vil skade mennesker som konsekvens og dét intentionelt at dræbe specifikke mennesker. Ligeledes vil det faktum, at dyr måske vil blive skadet som en uintentionel konsekvens af at plante grøntsager (selvom vi ikke bruger giftige kemikalier og selvom vi passer grundigt på ikke at skade dyr), ikke betyde at det er moralsk acceptabelt at dræbe dyr intentionelt.


Nogle punkter:

Analogien er problematisk, fordi vores valg er anderledes qua trolley-problemet.

Hvordan mener I at brug af pesticider ikke er at dræbe dyr intentionelt?

Hvad mener I med bevidste dyr?






Facon
Forum-indlæg: 138
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 12/6 2012 10:47

Bevidste burde måske ændres til sansende og følende (bedste erstatning for sentient, jeg kan komme på).

Der står jo faktisk ikke, at det er uintentionelt drab at bruge pesticider, men blot at andre dyr måske vil blive skadet selvom man ikke bruger pesticider, når vi planter grøntsager.

Mht. trolley problemet kan jeg egentlig godt se, hvad du mener, selvom jeg nu synes svaret giver ret god mening i denne sammenhæng. Du er dog velkommen til at skrive et bedre svar, hvis du har lyst :)
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/6 2012 11:32 | Indlæg redigeret den: 13/6 2012 00:09

Bevidste burde måske ændres til sansende og følende (bedste erstatning for sentient, jeg kan komme på).

Hvis I bruger denne definition, så kommer I ind i problemer som nedenfor.

Der står jo faktisk ikke, at det er uintentionelt drab at bruge pesticider, men blot at andre dyr måske vil blive skadet selvom man ikke bruger pesticider, når vi planter grøntsager.

Men så er det meget besværligt at finde ud af hvad for etiske påstand sætningen indholder og det hænger ikke sammen med jeres andre teser.

F.eks., hvis der findes en forskel mellem intentionelt drab af dyr og uintentionelt, så er en stor del af vegatarisk mad en produkt af intentionelt drab p.g.a. pesticider og derfor ikke meget anderledes end at slagte køer, bare at man dræber mange gange flere sansende væsner ved brug af pesticider. Så må vi vælge i hvertfald altid økologisk kød over ikke-økologisk plantemad, og at vælge kød er aldrig vegansk per jeres definition.

Selv om I bruger en citat på forsiden fra utilitarismens fader, så er jeres projekt ret deontologisk orienteret. Men desværre kommer I dermed i klemme med nogle af jeres pragmatiske svar, som udelukkende kan baseres på utilitariske argumenter. Så snart I gør det har I intet grundlag for at argumentere for jeres regler over enhver anden etik, der kan vises at være holdbar indenfor nogle utilitariske rammer.

Den ret svag analogi, som I bruger, er også en utilitarisk argument, som til sidst vil sige, at det er mindre ondt at dræbe flere sansende væsner "uintentionelt" (begrebet her finder jeg meget problematisk i sig selv som repræsentation af det man gør indenfor landbrug helt bevidst hver eneste dag) end at dræbe et dyr intentionelt og at når man skal vælge, så skal man regne ud hvilken skade er større. Hvis vi skal tage det kun som direkte regelsæt, så tillader det meget hurtigt en ret uetisk indstilling, der virker som grov misligholdelse qua "det var ikke meningen at kemikalierne vi har dumpet i floden skulle dræbe fiskene, men vi var nødt til at komme af med dem efter vi lavede pakningen til vegansk mad - det sker bare nogle gange, desværre..."

Hvis i vil argumentere deontologisk for "abolition", så må I og Francione finde ud af at argumentere det mere konsekvent end det her, synes jeg. Men desværre kræver det, efter min mening, at man accepterer en meget mere progressiv forandring i præmisserne og reglerne, som samfundet langsomt fordøjer - men det er ikke noget Francione ikke vil gøre.

Jeg ville anbefale, at I ikke bliver så stærkt afhængige af Francione som etisk grundlag og udvikler jeres egne pragmatiske indstilling.

Niklas
Forum-indlæg: 43
Område: KBH
Dato: 12/6 2012 11:52

Jeg er enig i GreenEnergy's første indlæg. Bare sådan uden videre at drage paralleller fra kødspisning til at myrde handicappede og voldtage folk, det er ALT for offensivt til at kunne konvertere en person, der går rundt ved en Arla messe. Som andre har skrevet, så kan den flyer kun give mening for folk, der allerede er blevet veganere. Det handler vel om at sætte tanker i gang hos folk, og ikke bare at angribe dem. Men ellers, fedt initiativ!
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/6 2012 17:37

b12
hej marcus jeg kan forstå forholdet til b12 og det er også det alle skriver, og det er også helt fint der sker nok ikke så meget
ved at indtage b12, der er nok andre ting der er være .

men men nu tager jeg ikke noget for gode vare bare fordi alle skriver det, men hvis man analysere det lidt ud kan man undre sig over at man kender kødspiser der bliver behandlet med b12 der er selvfølelig andre ting der spiller ind men det er da ikke fordi de
ikke har fået rå mængder at b12 igennem kød æg og andre ting , så kan jeg kun komme frem til at de har en manglede evne til at
optage b12, og hvad skyldles det ? hvis man tager wiki p http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12
citat. så en mangel på intrinsic factor, som det ses i perniciøs anæmi, forårsager en vitamin B 12 -mangel .

og hvad ødelægger disse evner

citat

Alkohol ( ethanol ): overdreven alkoholindtagelse varede længere end to uger kan nedsætte vitamin B 12 absorption fra mave-tarmkanalen. [ redigér ]
Aminosalicylsyre (para-aminosalicylsyre, PAS, Paser): Aminosalicylsyre kan reducere oral vitamin B 12 absorption, eventuelt med så meget som 55%, som en del af en generel malabsorptionssyndrom. Megaloblastiske ændringer, og lejlighedsvise tilfælde af symptomatisk anæmi er forekommet, normalt efter doser på 8 til 12 g / dag i flere måneder. Vitamin B 12 niveauer bør monitoreres hos mennesker, der tager aminosalicylsyre for mere end en måned.
Antibiotika : En forøget bakteriel belastning kan binde store mængder af vitamin B 12 i tarmen, hvilket forhindrer dets absorption. Hos mennesker med bakteriel overvækst af tyndtarmen, antibiotika, såsom metronidazol kan (flagyl) faktisk forbedre vitamin B 12 status. Virkningerne af de fleste antibiotika på mave-tarm- bakterier er usandsynligt, at have klinisk signifikante virkninger på vitamin B- 12 niveau.
Hormonel prævention : De data vedrørende virkningen af orale kontraceptiva på vitamin B 12 serumniveauer er modstridende. Nogle undersøgelser har fundet reducerede serumniveauer i orale svangerskabsforebyggende brugere, men andre har fundet ingen effekt på trods brugen af p-piller i op til 6 måneder. Når oral prævention er stoppet, normalisering af vitamin B 12 niveauer sker normalt. Lavere vitamin B 12 serumniveauer set med orale præventionsmidler sandsynligvis ikke klinisk signifikant.
Chloramphenicol (chlormycetin): Begrænsede kasuistikker tyder på, at chloramphenicol kan forsinke eller afbryde retikulocyt svar på supplerende vitamin B 12 . hos nogle patienter blodtælling bør overvåges nøje, hvis denne kombination ikke kan undgås.
Cobalt bestråling : cobalt bestråling af tyndtarmen kan reducere gastrointestinal (GI) absorption af vitamin B 12 .
Colchicin : Colchicin i doser på 1,9 til 3,9 mg / dag kan forstyrre normal intestinal mucosal funktion, hvilket fører til malabsorption af flere næringsstoffer , herunder vitamin B 12 . Lavere doser synes ikke at have en signifikant virkning på vitamin B 12 absorption efter 3 år colchicin terapi. Betydningen af denne interaktion er uklar. Vitamin B 12 niveauer bør monitoreres hos mennesker, der tager store doser colchicin i længere perioder.
Colestipol (Colestid), cholestyramin (Questran): Disse harpikser , der anvendes til sekvestreringsmidler galdesyrer for at reducere cholesterol , kan reducere gastrointestinal (GI) absorption af vitamin B 12 . Det er usandsynligt, at denne interaktion vil tømme kroppens lagre af vitamin B 12 , medmindre der er andre faktorer, der bidrager til mangel. I en gruppe af børn behandlet med cholestyramin i op til 2,5 år, var der ikke nogen ændring i serum vitamin B 12 -niveauer. Rutinemæssige kosttilskud er ikke nødvendige.
H 2 -receptorantagonister : indbefatter cimetidin (Tagamet), famotidin (pepcid), nizatidin (axid) og ranitidin (Zantac). Reduceret sekretion af mavesyre og pepsin produceret af H 2- blokkere kan reducere absorptionen af proteinbundet (kosten) vitamin B 12 , men ikke af supplerende vitamin B 12 . Mavesyre er nødvendig for at frigive vitamin B 12 fra protein til absorption. Klinisk signifikant vitamin B 12 -mangel og megaloblastær anæmi er usandsynligt, medmindre H 2 -blokker terapi forlænget (2 år eller mere), eller den person, kost er dårlig. Det er også mere sandsynligt, hvis personen er gjort achlorhydric (med fuldstændig fravær af mavesyre sekretion), som forekommer hyppigere med protonpumpehæmmere end H 2 -blokkere. Vitamin B 12 niveauer bør monitoreres hos mennesker, der tager høje doser af H 2 -blokkere i længere perioder.
Metformin (Glucophage): Metformin kan reducere serum folinsyre og vitamin B 12 niveauer. Disse ændringer kan føre til hyperhomocysteinæmi , hvilket bidrager til risikoen for hjerte-kar-sygdom hos mennesker med diabetes . [ redigér ] Der er også sjældne rapporter om megaloblastær anæmi hos mennesker, der har taget metformin i fem år eller mere. Reducerede serum niveauer af vitamin B 12 forekomme i op til 30% af de mennesker, der tager metformin kronisk. [ 21 ] [ 22 ] Men klinisk signifikant mangel er ikke tilbøjelige til at udvikle, hvis indtagelse af vitamin B 12 er tilstrækkelig. Mangel kan rettes med vitamin B 12 kosttilskud, selvom metformin fortsættes. Den metformin-induceret malabsorption af vitamin B 12 er reversibel ved oral calciumtilskud. [ 23 ] Den generelle kliniske betydning af metformin på B 12 -niveauer er endnu ukendt. [ 24 ]
Neomycin : Absorption af vitamin B 12 kan reduceres med neomycin, men langvarig brug af store doser er nødvendige for at inducere perniciøs anæmi. Kosttilskud er normalt ikke nødvendigt med normale doser.
Nikotin : Nikotin kan reducere serum vitamin B 12 -niveauer. Behovet for vitamin B 12 tilskud hos rygere er ikke blevet tilstrækkeligt undersøgt.
Dinitrogenoxid : oxid inaktiverer cobalamin form af vitamin B 12 ved oxidation. Symptomer på vitamin B 12 -mangel, herunder sensorisk neuropati , myelopati og encephalopati , kan forekomme inden for dage eller uger af eksponering for lattergas bedøvelse hos personer med subklinisk vitamin B 12 -mangel. Symptomerne behandles med høje doser af vitamin B 12 , men opsving kan være langsom og ufuldstændig. Mennesker med normal vitamin B- 12 niveau har tilstrækkelige vitamin B 12 butikker til at gøre virkningerne af lattergas ubetydelig, medmindre eksponeringen gentages og langvarig (såsom rekreative brug). Vitamin B 12 niveauer bør kontrolleres hos personer med risikofaktorer for vitamin B 12 -mangel, før du bruger lattergas bedøvelse. Kronisk dinitrogenoxid B 12 forgiftning (sædvanligvis fra brugen af dinitrogenoxid som fritidsstofbruget) kan imidlertid resultere i B 12 funktionel mangel selv med normale målte blodniveauer af B 12 . [ 25 ]
Phenytoin (Dilantin), phenobarbital , primidon (mysolin): Disse antikonvulsiva er blevet forbundet med nedsat vitamin B 12 absorption, og reduceret serum og cerebrospinalvæske fluidlevels hos nogle patienter. Dette kan bidrage til megaloblastisk anæmi, primært forårsaget af folatmangel forbundet med disse lægemidler. Det foreslås også, at nedsatte vitamin B 12 -niveauer kan bidrage til de neuropsykiatriske bivirkninger af disse lægemidler. Patienterne bør opfordres til at opretholde tilstrækkelig kosten vitamin B 12 indtag. Folat og vitamin B 12 status bør undersøges, hvis symptomerne på anæmi udvikle sig.
Protonpumpehæmmere (PPI): PPI'erne omfatter omeprazol (prilosec, Losec), lansoprazol (prevacid), rabeprazol (Aciphex), pantoprazol (Protonix, Pantoloc), og esomeprazol (Nexium). Den reduceret sekretion af mavesyre og pepsin produceret af PPI'erne kan reducere absorptionen af proteinbundet (kosten) vitamin B 12 , men ikke supplerende vitamin B 12 . Mavesyre er nødvendig for at frigive vitamin B 12 fra protein til absorption. Reducerede vitamin B 12 -niveauer kan være mere fælles med PPI end med H2-blokkere, fordi de er mere tilbøjelige til at producere aklorhydri (fuldstændigt fravær af gastrisk syresekretion). Men klinisk signifikant vitamin B 12 -mangel er usandsynligt, medmindre PPI terapi forlænget (2 år eller mere) eller kosten vitamin indtag er lav. Vitamin B 12 niveauer bør monitoreres hos mennesker, der tager høje doser af producentprisindeks for længere perioder.
Zidovudin (AZT, Combivir, Retrovir): Reducerede serum-vitamin B 12 -niveauer kan forekomme, når behandlingen med zidovudin påbegyndes. Dette bidrager til andre faktorer, der forårsager lav vitamin B 12 -niveauer i mennesker med hiv , og kan bidrage til hæmatologisk toksicitet i forbindelse med zidovudin. Men de data tyder på vitamin B 12 kosttilskud er ikke nogen hjælp for mennesker, der tager zidovudin. [ redigér ]
Folinsyre : Folsyre, især i store doser, kan maskere vitamin B 12 mangel ved fuldstændigt at korrigere hæmatologiske abnormiteter. I vitamin B 12 -mangel, kan folinsyre producere fuldstændig opløsning af den karakteristiske megaloblastær anæmi , samtidig med at potentielt irreversible neurologiske skader (fra fortsat inaktivitet af methylmalonyl mutase ) til fremskridt. Således, vitamin B 12 bør status bestemmes før folinsyre gives som monoterapi.
Kalium : Kaliumtilskud kan reducere absorption af vitamin B 12 i nogle mennesker. Denne virkning er blevet rapporteret med kaliumchlorid og, i mindre grad, med kalium-citrat. Kalium kan bidrage til vitamin B 12 -mangel hos nogle mennesker med andre risikofaktorer, men rutinemæssige kosttilskud er ikke nødvendige. [ 26 ]


hvis man tager plantemaddk http://www.plantemad.dk/b12.html
citat
B12-vitamin bliver produceret af bakterier, som findes i den fri natur, – jord, vand og luft. B12 er et produkt fra bakterieaktiviteten, som sætter sig på de frugter og planter, som planteædende dyr spiser.

igen ser jeg her at b12 er alle steds nærværene

citat


B12-vitaminet kræver som det eneste af vores næringsstoffer et hjælpestof (en såkaldt cofaktor) for effektivt at kunne optages i kroppen. De samme celler i mavevæggen (parietalceller), som producerer saltsyre til fordøjelsen, producerer også et stof, kaldet intrinsic factor, som efter fordøjelsen i maven kombineres med B12 fra fødevarerne.


citat


En ellers sund plantespisers risiko for at udvikle sygdom fra B12-mangel er ekstrem lille – mindre end en til en million. Næsten alle tilfælde af vitamin B12-mangel, som ses hos patienter uanset kostvaner, skyldes sygdomme i mave og tarm, og ikke mangel på B12 i kosten. Skader på mavens parietale celler, som regel fra en autoimmun sygdom eller kirurgi, kan få produktionen af intrinsic factor til at ophøre, så B12-vitaminet ikke kan optages. Skader på tyndtarmen, som forhindrer genoptagelsen og afbryder recirkulationen, medfører tab af B12. Over en periode på 3 til 6 år bliver kroppens depoter af B12-vitamin tømt, hvilket resulterer i sygdommen perniciøs anæmi, som kan være dødelig. Men disse tilstande har altså ikke noget at gøre med for lidt B12-vitamin i kosten.

en lille del af det billede der tengner sig jo mere man studiere det, og jeg synes det begynder at lige et andet billede
jeg kender i forvejen , protein. :)

kh lu
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 13/6 2012 10:25 | Indlæg redigeret den: 13/6 2012 14:50

@Jeff:
Vores oversættelse af Francione siger: Hvis vi går fra et kød-baseret landbrug til et plantebaseret landbrug, vil vi uundgåendeligt flytte og muligvis dræbe bevidste dyr, når vi planter grøntsager. Utvivlsomt er der dog en betydelig forskel mellem at opfostre og dræbe dyr for mad og uintentionelt at skade dem, når vi planter grøntsager, en aktivitet der i sig selv er tiltænkt at forhindre drab af bevidste dyr.

For at forstå denne pointe kan du overveje følgende eksempel. Der bygges veje. Man tillader mennesker at køre i bil. Det vides at der statistisk er nogle mennesker - vi ved ikke hvem de er på forhånd - der vil blive skadet pga. bilulykker. Alligevel er der en fundamental forskel mellem en aktivitet der utvivlsomt, men uintentionelt, vil skade mennesker som konsekvens og dét intentionelt at dræbe specifikke mennesker. Ligeledes vil det faktum, at dyr måske vil blive skadet som en uintentionel konsekvens af at plante grøntsager (selvom vi ikke bruger giftige kemikalier og selvom vi passer grundigt på ikke at skade dyr), ikke betyde at det er moralsk acceptabelt at dræbe dyr intentionelt.

Francione siger jo netop også med denne sætning:
(selvom vi ikke bruger giftige kemikalier og selvom vi passer grundigt på ikke at skade dyr)
at han bekymrer sig for uintentionel skade. Hans pointe er bare at fordi der findes uintentionel skade, er det ikke et argument for intentionel skade. Han siger vel ikke engang at intentionel er værre, eller siger at pesticider er uintentionelt. Mest åbenlyst er det ikke uintentionelt, at man bruger pesticider, hvis man selv er ikke-økologisk landmænd. For forbrugeren er det sværere at se sammenhængen, hvor kød, mælk, æg og honning er direkte resultater af udnyttelse, ikke bare en negativ sideeffekt. Og måske er en af hans pointer i virkeligheden at det også er nemmere at forholde sig til intentionel skade og sprede dette budskab, og at det derigennem vil skabe generelt mere etiske mennesker, der også (i en proces) vil få dårlig samvittighed over mindre åbenlys skade, man foresager? Mange, der køber konventionelt, er nok heller ikke FOR pesticider, de er uoplyste, tænker i penge og har måske ikke nok penge heller, til at vælge den økologiske valgmulighed. Når folk køber kød, mælk, æg og honning er udnyttelsen direkte implicit, og den vil aldrig kunne forsvinde.

Mht. trolley-problemet vil jeg igen hellere lade 5 mennesker, der står på en jernbane, blive kørt ned end jeg vil skubbe en person ned foran toget og stoppe det og redde de 5, og een af grundene hertil er at de 5 mennesker selv er skyld i den fare de har udsat sig for ved at stå på jernbanesporet, mens det andet tilfælde er mord. Selv hvis de ikke var medskyldige, såsom at de ville blive dræbt af en spontant naturkatastrofe versus at jeg kunne slå en person ihjel, ville jeg nok lade de to dø af naturkatastrofen, men jeg er da klart mere i tvivl.
Ved nærmere eftertanke synes jeg af den grund heller ikke trolley-problemet passer til at bruge pesticider, da man næppe kan beskylde et dyr, der bor på en mark, eller en fisk i vandet, for at kunne ha' forudsagt at vi ville ha' forgiftet søen eller overdænget marken med pesticider.

Til sidst har Tobias og jeg planer om at skrive en artikel til vores hjemmeside der netop agiterer for økologi, evt. permakultur og hvilke andre smarte tips der nu kan være til at udpine planeten mindre og leve i større harmoni, selvom vi samtidig netop vil skrive, at det ikke er nødvendigt for veganisme, men er værd at tænke på, og at det (selvfølgelig) også skader dyr. Den kunne starte ud med en sætning omkring at ikke-intentionel skade også eksisterer, og at det selvfølgelig giver mening ift. veganisme, at forsøge at minimere den, men at den, modsat veganisme-principperne (undgå som minimum intentionel skade), altid vil finde sted i een eller anden grad. (Ikke en undskyldning for ligegyldighed!)
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 13/6 2012 10:29

Earthling:
ER: Er det ikke lidt dumt at skrive
speciesisme = racisme = sexisme = heterosexisme?

For det første oversættes sexism på engelsk til kønschauvinisme på dansk.

For det andet er de fire chauvinismer ikke lig med hinanden. De beskriver forskellige slags diskriminatorisk adfærd. En speciesist er ikke nødvendigvis racist, osv.


COMPLETELY ONE WITH ER HERE.
Simplictic, discriminatory thinking. Not going to help your case, at all... Broaden your minds ;)
(<--- hey, man kan lave nested quotes (et citat der citerer)! Det tror jeg egentlig ikke jeg vidste før nu!)

I'm not sure what you mean by this, Earthling? :)
Sider: << < 1 2 3 4 > >>