Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Demo mod

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Veo
Forum-indlæg: 162
Område: KBH
Dato: 29/4 2012 12:59 | Indlæg redigeret den: 29/4 2012 15:34

AFLYST!

Kloge mennesker siger, at det er bedst at holde sig væk ;)
Venus
Forum-indlæg: 71
Område: Århus
Dato: 29/4 2012 14:29

Jeg forstår ikke det her.

Hvorfor må grønlænderne ikke ernære sig ved sælfangst?

Det er i sager som disse, at jeg ofte må føle mig temmelig uforstående over for mine \"fellow veggies\". I mine øjne er det at advokere for et forbud mod den slags ting et udslag af en alt for romantisk og unuanceret holdning til dyr og natur.

Jeg synes bestemt også det er forfærdeligt at se på, når grønlændere og andre svinger øksen.

Men vi taler om et folk som lever langt mere i overensstemmelse med naturens end vi gør. Det er den vestlige verdens livsstil, der er ved at eliminere alt liv på kloden, ikke oprindelige folk som grønlænderne.
De lever i et koldt miljø, hvor dét at spise en eller anden form for kød er en nødvendighed. Og så vidt jeg ved er sælen ikke udrydningstruet.

Det er en forkert kamp at gå ind i. Det sikrer hverken den fortsatte eksistens for \"naturfolk\",og jeg tror heller ikke, at det gavner vegetar-sagen i det store billede.
GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 29/4 2012 14:41

er det en lovlig demo?
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Administrator
Dato: 29/4 2012 14:47 | Indlæg redigeret den: 29/4 2012 14:53

Godt initiativ!

Venus:
Traditioner er ikke et argument. Hvis du har tradition for et kastesamfund gør det det ikke mere acceptabelt. Ligeledes med sældrabene. Måske din årsag til vegetarisme er mere fokuseret på miljø eller sundhed, hvor min er imod al udnyttelse og undertrykkelse og drab af dyr? Jeg er ligeglad med om de lever mere i overenstemmelse med naturen. Måske denne korte artikel vil få dig til at forstå nogle af dine "fellow veggies"' synspunkter?: http://www.govegan.dk/hvorfor-antispeciesisme

For mere info i relation til et objektivt syn på etik, fremfor at acceptere uretfærdighed som "kulturelle forskelle":
http://www.ted.com/talks/sam_harris_science_can_show_what_s_right.html

Jeg er dog helt enig med dig i at vestens levemåde er totalt forskruet, og at vi destruerer planeten, hinanden og andre dyrearter.
GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Dato: 29/4 2012 15:05

ja det lyder fornuftigt. jeg vil gerne støtte op omkring det :)
tsk for det Veo
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 29/4 2012 15:11

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/06/22/074847.htm?rss=true

vh lu
Venus
Dato: 29/4 2012 15:26

@Marcus:

Jeg kender til anti-speciesisme og er for så vidt tilhænger af begrebet.
Min \"årsag\" til at leve vegetarisk er holistisk, det handler både om miljø, sundhed, mellemmenneskelig etik, dyre-etik, karma etc.

Men jeg kan ikke være sentimental omkring sælfangst på samme måde som mange andre vegetarer. Og jeg synes, det KAN være udslag af en sentimental og virkelighedsfjern holdning, når man vælger at slå ned på fx. grønlandske sælfangere.

Jeg mener fx. også, at der er stor forskel på at fange og spise et dyr, der har levet vildt i naturen, som det burde - og så et, der på den ene eller anden måde har været i berøring med industri.

Hvis dét at have lov til at fange sæler og hvaler betyder, at grønlænderne så ikke føler sig nødsaget til at stige på den store forbrugsvogn, som VI er på, så ser jeg absolut intet problem i at lade dem beholde denne ret.

Og hvis dét at leve 100 % etisk betyder, at kapitalisme og stor-industri etc. bliver nødt til at fortsætte, så grønlænderne kan få tofu, fragtet af store Mærsk-dampere, som erstatning for deres selv-erhvervede kød, så står jeg hellere af.

Eller skal der simpelthen bare ikke leve mennesker på Grønland mere?

At leve som et naturmenneske (inuit, aboriginer etc), vil sige, at man forlader Jorden som man fandt den, modsat stort set alle moderne vesterlændinge. På denne måde er der sikret bæredygtighed. Også selvom man har ernæret sig af jagt el. lign.

Det vigtigste er i mine øjne, at bio-diversiteten består. Jeg ser, at anti-kødspisning og sentimentalitet sommetider ikke indeholder denne bæredygtighed. Jeg mener ikke, at vi kan tillade os at komme og trække den slags værdier ned over de grønlandske borgere, der lever på en bæredygtig måde.

Men det er en lang, etisk diskussion, måske er det det forkerte fora at diskutere det i.

Marcus
Forum-indlæg: 3075
Administrator
Dato: 29/4 2012 15:58 | Indlæg redigeret den: 29/4 2012 16:37

Jeg mener heller ikke det skal være baseret på sentimentalitet, og er det heller ikke i mit tilfælde. Jeg synes ofte jeg netop ser sentimentalitet i at idealisere "naturfolk" og lade det retfærdiggøre det ene og det andet.

Eller skal der simpelthen bare ikke leve mennesker på Grønland mere?

Ideelt set ikke, nej. Jeg ville ellers se på løsninger ift. at gro grøntsager og langtidsopbevare dem (som, om ikke andet, må være rimelig nemt, når temperaturen er så lav.), men sådan set mener jeg løsningen er underordnet. Jeg vil også gerne se kapitalismen og Mærsk falde sammen. Tofu er et luksusprodukt der ikke er nødvendigt, heller ikke her i vesten. Hvis tofu tippede vægtskålen ift. at skabe et bæredygtigt samfund, måtte vi sige farvel til tofu.

Bæredygtighed er et vigtigt princip som jeg sætter højt, men jeg mener stadig ikke det retfærdiggør (eller nødvendiggør) drab, undertrykkelse og udnyttelse. Faktisk fungerer veganisme rigtig godt sammen med at minimere ressource-forbruget!

Jeg mener ikke man selv skal være bedre eller perfekt for at vurdere og dømme andres handlinger, men at det handler om at arbejde hen imod et idealsamfund, og at alle har et ansvar heri, og det er nødvendigt at sørge for at ingen undertrykkes og dræbes af mennesker, da vi har et valg og derfor har et ansvar. Jeg synes dog bestemt at omverden skal hjælpe Grønland med denne overgang til et vegansk samfund, selvom det selvfølgelig er rimelig langt ude i fremtiden og ret absurd pt. når vesten i langt højere grad dræber dyr og i øvrigt holder dem under elendige forhold, som der er endnu større grund til at kritisere og gøre noget ved. På dét punkt er jeg måske egentlig tilbøjelig til også at være skeptisk over for demoens fokus (er sældrabene værre end vores drab af køer, grise mm.? Nej det mener jeg ikke! (og det tror jeg i øvrigt heller ikke Veo mener)), selvom jeg er enig i målet.
JacobK
Forum-indlæg: 193
Dato: 29/4 2012 16:11 | Indlæg redigeret den: 29/4 2012 16:18

Jeg synes Venus har et point med sin kritik af denne nu aflyste demo.

Derudover så synes jeg det er helt forkert sted at sætte ind, når det gælder udbredelsen af vegetarisk levevis.
Det virker dobbeltmoralsk, at man kalder ind til demo mod grønlandsk sælfangst, når man ikke laver aktioner mod ting, der er langt værre og som foregår lige for næsen af en. Det kunne eksempelvis være svineproduktionen. Lad os dog starte med os selv og de mest slemme ting.

Jeg synes, at Ánima og DA tit fejler i at de fokuserer på ting som pels. Ja, pels er forkert, men det er alligevel et lille segment, der går med pels. Hvorfor ikke fokusere på kød og mælkeprodukter, som så mange konsumerer?

Jeg er da godt med på, at det er lettere at vække befolkningens forargelse i forhold til pels, da mange sikkert også er utilfredse/misundelige på dem, der har råd til at købe pels, men det giver bare ikke rigtigt folk anledning til at se ind ad, når det ikke er en problematik, der berører dem direkte.

Jeg ved godt at DA og Ánima også har ting, der ikke er rettet mod pels, men jeg synes, at pels fylder for meget i deres aktioner :).

Veo
Forum-indlæg: 162
Dato: 29/4 2012 17:28

Altså de grønlandske fangere demonstrerer jo mod EUs forbud af import af sælpels. Dette er et godt forbud uanset hvad. Det er ikke fordi at de ikke må dræbe sæler på Grønland, pelsen kan bare ikke sælges til EU. Så "demoen" skulle bare have vist, at vi støtter op om forbuddet :)

Målet med pelsprotester -generelt- er jo at få pels ulovligt, ja det er et lille segment, og derfor også lettere at nå frem til målet. Det overordnet mål er at stoppe al udnyttelse af dyr. At tage et skridt af gangen er bare mest realistisk. Hvis vi får alt pels forbudt af etisk årsager, vil det også være lettere at få kød-mælk-æg industrien ulovlig på samme grundlag. Og der er jo altså langt flere, der er mod pels end kød, mælk og æg. Derfor er det det, der er realistisk lige nu. Mennesker er jo dumme, så det er ikke ligefrem en let kamp :P

Venus
Dato: 29/4 2012 19:03

Okay okay, nu blev det da lidt mere nuanceret.

@Marcus:

Ja, selvfølgelig er \"romantisering\" af naturfolk lige så usmageligt, først og fremmest fordi det sætter os i den domfældende rolle og dem i rollen som objekt. Jeg prøver imidlertid bare at sætte mig ind i grønlændernes egen argumentation - og den er hverken romantiserende eller sentimental, for det handler for dem blot om at bevare deres eksistensgrundlag. SOM - det skal jeg ikke benægte - måske med tiden vil kunne ændres - til grøntsagsdyrkning og deslige. At det så vil kunne lade sig gøre, skyldes jo så til gengæld også først og fremmest, at vi i vesten har \"varmet jorden så meget op\" med vores natur-fjerne levevis.
----
Ja, veganisme er minimalt ressourcekrævende. Men i den form den praktiseres af mange vesterlændinge imidlertid også et \"produkt\" af hele industrialiseringen - og til en vis grad afhængig af denne.
Hvis vi fik at vide, at vi med det samme måtte sætte en kæp i industri-maskinen, hvis vi var interesserede i at bevare kloden med al sin artsrigdom, så ville det pludselig sætte os alle - og især veganere - i en meget udsat situation. Vi ville være i den situation, \"naturfolkene\" konstant befinder sig i.
Og hvis den dag nogensinde oprinder, så ved jeg da, at jeg ville være nødt til at revurdere mine værdier - og måske gå på jagt. Hvis denne \"primitive\" levevis så betød, at der ikke var mere industri, forurening, kapitalisme etc, så ville jeg måske kunne acceptere et sådant \"offer\". Det er vel en situation, man som grøntsagsspiser bliver nødt til at forestille sig til - og jeg har tænkt meget over den i den seneste tid.
---
Det sidste du skriver ang. idealsamfund er jeg fuldkommen enig med dig i. Selvfølgelig handler det om, hvor vidt man har i sinde at ÆNDRE de eksisterende forhold eller blot stiltiende samtykke. Sælfangst er ikke smukt. Men det er imidlertid det SIDSTE sted på kloden, jeg ville starte, hvis jeg skulle starte en holdningsændring blandt folk.

I min optik ligger grønlænderne simpelthen helt uden for den cirkel af korrumperet levevis, som jeg fokuserer på.

@Veo:

Tak for de informationer :)
Jeg var faktisk ikke klar over, at EU var kommet så langt, at man nu vil forbyde sælpels. Ja, det er da absolut positivt!

Jeg har imidlertid beskæftiget mig en del med grønlændernes egne argumenter, og de ligger mig ikke fjernt. Jeg er sikker på, at EUs forbud også først og fremmest har til formål at ramme de canadiske sæl-jægere, men det er så åbenbart gået ud over grønlænderne i samme ombæring.

Man kunne selvfølgelig sige, at dét at en del grønlænderne er \"afhængige\" af at kunne sælge deres få skind til EU-lande, i sig selv fratager dem fra den \"blåstempling\", sådan én som jeg giver dem, netop i erkendelse af, at \"de jo er naturfolk\".
For så er de åbenbart naturfolk, der er afhængige af vores kapitalisme, og altså ikke et lille, lukket system af bæredygtighed.

Så måske kunne demo\'en have været ok. HVIS den ikke blev udlevet som vrede imod de fremmødte grønlændere, men som \"jubel\" over det nye forbud (som der dog burde indskrives et par grønlandske fodnoter i?).

Men ja da, forbyd salg af al in-human pels og skind, heriblandt naturligvis AL industri-fremstillet! Det ER aldeles overflødigt og derfor et oplagt sted at starte.

(jeg har dog stadig, som før nævnt (og som JacobK påpeger ang. Anima), en fornemmelse af, at den slags protester ikke altid gavner vegetar-sagen, desværre. Mange \"almindelige\" borgere synes derimod at se deres snit til at kalde hele \"befri-dyrene\"-projektet for patetisk i netop sådanne sammenhænge.)