Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Håret tilbage

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Sider: << < 1 2 3 4 > >>
Herbi
Forum-indlæg: 293
Område: KBH
Dato: 28/5 2012 15:07

Jeg synes det er usmageligt at blande sig i en så privat ting som hårfjerning om det så er fordi man er for eller imod.
Jeg går heller ikke og blander mig i hvilket tøj folk går med!
ennasuS
Forum-indlæg: 1172
Opskrifter: 3
Dato: 28/5 2012 15:55

Herbi: Hvorfor synes du jeg blander mig? Jeg prøver jo bare at starte en debat om emnet ;)

Håber jeg kan høre radio-programmerne når jeg kommer hjem :)
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 28/5 2012 16:35 | Indlæg redigeret den: 28/5 2012 19:16

I radioprogrammet snakker de bl.a. om et tilfælde i Sverige hvor en kvinde fornyligt blev fotograferet til en festival(?) med hår under armene, og at kommentarerne på dette billede efterfølgende bl.a. var folk der ville tvangsklippe hende og sågar dødstrudsler!
Der nævnes også en statistik der siger at kvinder i langt højere grad end mænd fjerner hår, og en mand, der har hår på ryggen, er med i programmet og han nævner at han ikke tør tage sin trøje af offentligt, efter at han har hørt en masse kvinder, der ikke kendte til hans hårvækst, fortælle ham hvor uattraktivt de mener det er.

Det mener jeg er rigtige gode indikatorer på et generelt problem, og at det siger at der i høj grad er brug for debat og en klar accept og værdsættelse af forskellighed! Efterfølgende, i tilfældet i Sverige med kvinden, oprettede en anden kvinde en gruppe der var dedikeret til at kvinder fotograferede deres egen kropsbehåring på steder der af samfundet anses som uhensigtsmæssige, og uploadede dem til facebook vist.
VeganDread
Forum-indlæg: 34
Opskrifter: 1
Dato: 28/5 2012 18:15

LAD DET GRO! :) Jeg er klart med på protesten.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 28/5 2012 18:16

Min Nivea deo sikrer mig mod dårlig lugt af sved og er den, som virker bedst for mig, den jeg kan tåle bedst og er mildest. Og de tester ikke på dyr såvidt, som jeg har kunnet læse mig frem til.

Men ellers synes jeg, det er fuldstændigt op til folk selv, om de vil barbere deres hår af eller ej. Det med kvinden fra Sverige, som fik skældud og sågar dødstrusler for at have hår under armene, synes jeg er vildt langt ude.

Og jeg synes nu heller ikke, det er særlig fedt, hvis en mand har hår på ryggen.
Jeg falder heller ikke for mænd, hvis de har fuldskæg.
Anis
Forum-indlæg: 255
Opskrifter: 1
Område: Sjælland
Dato: 28/5 2012 22:29 | Indlæg redigeret den: 28/5 2012 22:30

Er helt sikker på, at jeg ville få mavekrampe af grin, hvis jeg klædte en mand af, og så at han var barberet/vokset diverse steder :D

Kan dårligt forestille mig noget mere usexet....

Argumenterne med hygiejne og bakterier holder ikke: Grundig personlig hygiejne kan sagtens klare den sag!

Er rigtig glad for at EnnasuS har startet denne tråd.
Blandt veganere er der jo i høj grad enighed om at vi skal tilbage til det naturlige, at permakultur og økologi er vejen frem, at vi ikke ønsker GMO, at vi skal spise den kost, som vores krop oprindeligt er bygget til osv.

Men når det kommer til det kosmetiske, får piben åbenbart en helt anden lyd...??

ennasuS
Dato: 29/5 2012 05:07 | Indlæg redigeret den: 29/5 2012 05:09

^ like til Anis.

Igår talte jeg med en veninde om emnet. Hun undgår hår under arme og på ben fordi hun ellers ville ligne en gorilla. Hun er exstremt mørkhåret og er - fra naturens side - temmelig "behåret" - men hun kunne ikke DRØMME om at fjerne hår "der" (I ved hvad jeg mener?).

Hun synes at jo mere en mand er "behåret" - jo bedre. Det er tegn på "mandighed".

Hun fortalte, at hun engang talte med en mand fra Makedonien omkring hår - og han fortalte at i Makedonien er behårede kvinder tegn på kvindelighed! (modsat mange andre steder).

Jeg husker en "mediestorm" i USA, hvor Julia Roberts dukkede op til en begivenhed med hår under armene. Fydaføj! ;)

http://hairremoval.about.com/od/waxing/ss/celebrity-slips_2.htm

http://www.lovelyish.com/732328803/julia-roberts-has-hairy-armpits-again-people-freak-out/

Oprah Winfrey fortalte engang om et lign. "stunt" - hvor hun fik skæld ud for at have duske i armhulerne og måtte "forsvare sig" med, at hun altså var igang med at indspille en film fra et andet århundrede - og dengang havde man altså hår-duske!

Ergo: Vi skal FORSVARE når vi lader håret gro???

Biologisk hjælper kønsbehåring, ligesom håret under armene, med at fordampe duftstoffer. Derudover hjælper det også med til at beskytte mod bakterier og sygdomme og beskytte mod kulde og varme.

http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8nsbeh%C3%A5ring

Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Område: Sønderjylland
Dato: 29/5 2012 06:46

Anis:
Er helt sikker på, at jeg ville få mavekrampe af grin, hvis jeg klædte en mand af, og så at han var barberet/vokset diverse steder

Det ville da være respektløs, svinsk og ikke mindst utrolig ondt over for den du klæder af.
Tænk hvis han begyndte at grine over at din krop???? Synes du virkelig selv du kan tillade at behandle et andet menneske på den måde?? Og nå ja... Hvis fyren er sød nok til at du vil klæde ham af, er det så ikke ligemeget med hvordan han ser ud?

Men når det kommer til det kosmetiske, får piben åbenbart en helt anden lyd...??

Hele problemet med denne debat er, at du og EnnasuS åbenbart tror at det er "naturligt" at lade håret gro. Menneskets natur er altså mere kompleks end det. Menneskets natur er anderledes. Vi har sociale behov der skal dækkes. Det er hverken mere naturligt at beholde sit hår, som at fjerne det. Faktisk er det supernaturligt for et menneske at gå op i sit udseende og supernaturligt for et menneske at de gerne vil tiltrække det modsatte køn (såfremt det er hetero). Det modsatte køn (mænd) vil gerne have glatbarberet kvinder. Hvorfor de vil det er klart nok: det er moden. Kvinder vil gerne have fat i det modsatte køn. Ergo fjerner de deres hår. Det bliver da ikke mere naturligt end det ! Nu er det også blevet moderne at mænd begynder at fjerne hår (f.eks i armhulerne) og det kan kvinder så lide. Mænd kan godt lide kvinder, ergo vil de gøre alt for at tiltrække dem.
Inden I beskylder andre for at være unaturlige så prøv lige at definer menneskets natur først!

Jeg er godt nok spændt på hvordan du mon ser ud når du lever på til det "naturlige" ideal, som du selv skriver.... Klipper du aldrig dit hår? Farver du det heller ikke? Kunne du aldrig drømme om at tage make up på?

Det handler om at lære de unge at forstå at det ikke er forkert at beholde kropsbehåringen. Lære dem at de har et valg. Og lære dem at det ikke er ulækkert. Jeg synes der er stor forskel på at synes noget er klamt og at noget at knap så attraktivt. Det sidste er en holdning til præferencer.

ennasuS
Dato: 29/5 2012 07:01

Det handler om at lære de unge at forstå at det ikke er forkert at beholde kropsbehåringen. Lære dem at de har et valg. Og lære dem at det ikke er ulækkert

Netop min pointe ;)
Marcus
Administrator
Dato: 29/5 2012 08:46 | Indlæg redigeret den: 29/5 2012 09:01

Det handler for mig generelt også om at bekæmpe overfladiskhed, og den fokus der tillægges eks. hår eller ikke-hår som konsekvens, men også andre irrelevante karakteristika der anses for værdi fremfor personlighed. Og jeg har også selv meget at lære på det område.
Derudover handler det om at acceptere og værdsætte diversitet og individuelle valg.
Det er samtidig også et projekt at opbygge den enkeltes selvværd, for jeg tror stadig der er mange der ville bukke under for gruppepres selv hvis alle gik fra at sige "ulækkert" til "uattraktivt", så indtil den selvværd er opbygget ville jeg også forsøge at afholde mig fra at sige sidstnævnte, måske med undtagelse af hvis man har en kæreste og siger det privat til vedkommende (fremfor at snakke åbent om det med mange mennesker), men det er igen også ud fra en anti-overfladiskhed-tankegang.

Ret: Men ja, jeg mener også det som sådan er et personligt valg. Jo flere "personlige valg" man har tilfælles med normen jo mere sandsynligt bliver det dog at der i virkeligheden er tale om at vedkommende ikke er frigjort. I ovennævnte radioafsnit omtalte personen hvis ryg var behåret også at han præcist mente det samme som normerne, han tog altså gruppens holdning til sig som sin egen, til trods for at han netop snakkede om at han ikke turde at vise sin ryg når den ikke var barberet, som resultat af kvinder der havde fortalt ham hvor ulækkert - eller uattraktivt - det var. Mao. tror jeg bestemt ikke det VAR hans egen holdning, han havde tænkt sig frem til, men at den blot blev fremstillet sådan og måske endda forvekslet med sin egen.

Ligeledes mener jeg at der er kvinder, med burkaer, der bærer dem frivilligt, men mit gæt er at en stor del af dem sandsynligvis ikke ville ønske dem hvis de rent faktisk havde et frit valg - hvis love ikke påkrævede det og hvis deres sociale liv ville være upåvirket af deres valg - og ligeledes tror jeg der er mange kvinder, og i stigende grad også mænd, der ikke har et reelt frit valg mht. deres kropsbehåring. Samtidig vil begge grupper i flere tilfælde forsvare at de rent faktisk vælger det ganske frivilligt, måske fordi det er endnu værre, hvis de faktisk anerkender, at de handler som flokdyr, eller at de ikke må afsløre at andre (eks. en social lov ift. burkaer især) påtvinger dem at gøre det.
Herbi
Dato: 29/5 2012 09:00 | Indlæg redigeret den: 29/5 2012 09:02

@ennasuS: En debat, hvor der lægges negativt fortegn ved at fjerne sit hår. Du nævner at Oprah har sagt at hun pludselig skulle forsvare sit hår - Okay, jamen du gør præcist det samme, bare at pludselig skal folk forsvare at de ikke har det.

Gad vide hvilken lyd piben ville få hvis jeg lavede en tråd der hed "Væk med håret". U see?

Ps: Jeg må til stadighed undres over hvorfor det er så interessant hvad folk har i deres trusse.
Marcus
Administrator
Dato: 29/5 2012 09:04 | Indlæg redigeret den: 29/5 2012 09:13

Forskellen er at hårfjerning er normen og at lade håret blive ikke er det, og at mange som konsekvens derfor vælger det pga. socialt pres og ikke fordi, det er deres eget valg. Og at bibeholde det som tabu (\"det er usmageligt at tale om\") gør blot at accepten af det sociale pres bliver opretholdt. U see? Hvis rigtig mange mennesker valgte at lade håret gro pga. socialt pres og ikke af eget valg ville din trådtitel i stedet være den relevante.

Ret:
Ps: Jeg må til stadighed undres over hvorfor det er så interessant hvad folk har i deres trusse.
Jeg mener heller ikke det er mere interessant/relevant at bekæmpe end andre ting som mennesker gør pga. socialt pres. Jeg synes dog dette er et lidt værre tilfælde, fordi det er en afstandstagen fra sit naturlige selv, der minder mig om tankegangen om arvesynden - at man ikke er god nok, som man er. På dette punkt kunne debatten for mig lige så godt handle om eks. deodoranter. (Som jeg på sin vis ville klassificere som selvfornægtelse. Et værre eksempel på samme tendens er kosmetiske operationer, i de tilfælde hvor det - igen - ikke er et frit valg.)

Mit eksempel med dødstrudslen længere oppe synes jeg igen er en meget god grund til debatten er relevant at tage - ift. faktisk at gøre det til et frit valg som du også er fortaler for, men som det de fakto ikke ER. Det burde ikke være så interessant, men tilfældet med dødstrudslen og lignende mindre aggressive reaktioner viser at det desværre i høj grad er det for nogen, til et fuldstændig absurd punkt. For at bekæmpe dette mener jeg at en debat hvor det frie valg og diversitet i stedet værdsættes og der OGSÅ er klar accept af behåring gradvist kan ændre samfundet henimod det bedre, og få de brugere der måske også herinde selv er en del af dette ubehagelige gruppepres til at tænke sig om en ekstra gang.
Warzywo
Dato: 29/5 2012 09:25

Marcus: jeg er sådan set helt enig med dig i at folk fjerner håret af socialt pres. Jeg tror ikke at vi altid har det frie valg. Vi føler måske at vi selv vælger at gøre bestemte ting, men ofte er det for at please normen/den sociale gruppe vi vil være en del af. Sådan er den menneskelige natur. Vi er et flokdyr. Man vil helst ikke udstødes af flokken.

Men! Ligesom der er kvinder der fjerner håret for at passe ind i en bestemt "flok"/kultur/livsstil/norm så er der jo også dem der har det for at passe ind i en anden gruppe. F.eks findes der jo feminister der har deres hår i armhulerne fordi de gerne vil fremstå som "rigtige" feminister, passe ind i en bestemt gruppe/subkultur som f.eks ungdomshuset, christiania eller hvor de nu gerne vil fitte ind henne. Eller Anis og ennasuS der gerne vil passe ind i kategorien: "vi er naturlige". Sådan er mennesket. Disse kvinder er under et lige så stort socialt pres som de andre kvinder. Alt hvad vi gør er på et eller andet plan socialt press. Fordi vores udseende er en måde at kommunikere på. En måde at ytre holdninger og meninger.

Det er i hvert fald min teori om den menneskelige psyke. ..
Marcus
Administrator
Dato: 29/5 2012 09:28 | Indlæg redigeret den: 29/5 2012 09:28

Jeg er enig, men de eksempler, du nævner, ser jeg også som problemer. Og jeg mener i øvrigt også man kan overkomme det, og at der er en skala fra meget påvirkelig til lidt påvirkelig.
Warzywo
Dato: 29/5 2012 09:33

Ops - tilføjelse: jeg mener så at enhver har ret til at vælge hvilken subkultur de så vil være en del af. Det er pointen med min billede. :)

Okay, jamen så er vi nok meget enige når alt kommer til alt? Jeg ved ikke om man kan undgå at mennesket vil gøre ting for at få en reaktion hos andre. Det er jo vores natur/flokdyrsinstinkter. Jeg tror det eneste vi kan gøre er at opdrage vores børn til at alt (der ikke skader andre) er okay. Lære dem at tænke individuel, sætte spørgsmål ved alt og ikke stille sig tilfreds med dårlige svar.

Marcus
Administrator
Dato: 29/5 2012 10:16 | Indlæg redigeret den: 29/5 2012 10:18

Jeg tror heller ikke, vi er langt fra at være enige, og at det mere handler om forskellige synsvinkler. Jeg vil også gerne arbejde for så meget selvstændig tænkning og rationalitet som muligt, men jeg mener heller ikke, det er SÅ slemt, hvis man vælger noget af flokdyrsårsager, hvis dette IKKE er i konflikt med hvad man selv ønsker at gøre, altså hvis man ikke gør det fordi man ikke tør gøre det modsatte, eller at man undertrykker en del af sig selv for at passe ind. Dette er meget mere ekstremt/problematisk i et eksempel som ikke at turde at gå ned ad gaden som transseksuel i frygt for at blive overfaldet eller råbt efter eks. (eller kvinde med hår under armene af samme årsag.)
Warzywo
Dato: 29/5 2012 10:30

Helt og aldeles enig med dit sidste indlæg!

Det var også derfor jeg lod mit hår i armhulerne gro: for at finde ud af om jeg barberede det for min egen eller andres skyld. Altså finde ud af om jeg var undertrykt. Og for at se andres reaktion. Jeg endte jo så med at blive ret glad for det og beholder det.
ennasuS
Dato: 29/5 2012 15:00 | Indlæg redigeret den: 29/5 2012 15:05

Hmm ok.

Jeg vil lige slå 1 ting fast:

Man/du/I er IKKE hverken bedre eller dårligere MENNESKER uanset hårvækst/hårfjerning i mine øjne.

Jeg elsker og respektere mennesker for det de er: Mennesker. Uanset hårfarve, hårvækst, kultur, religion whatever.

Jeg har ikke startet denne debat for at nogen skal føle sig dårlig tilpas over deres valg! Isåfald har I enten misforstået mig eller jeg har ikke udtrykt mig klart nok ;)

Jeg har startet debatten fordi jeg - JEG - synes, det er "forkert" at skulle forsvare det naturlige (hårvækst) frem for at fjerne det. Ikke for "at blande mig".

Jeg synes det er synd at nogle "bukker under" og fjerner deres hårvækst fordi de føler de SKAL.

Jeg har fjernet min hårvækst i over 30 år uden egentlig at tænke over, hvorfor. Derfor vil jeg nu lade det gro for at se, føle, opleve "hvad der sker ved det". Det er ikke for at "høre til" i nogen specifik gruppe - jeg er slet ikke dér rent psykologisk. Hvis jeg opdager "frihed" ved at lade håret gro (spare tid, frustrationer, skægpest osv) - så er jeg bedøvende ligeglad med, om så HELE verden vil hænge mig ud og bede mig skamme mig.

Men jeg er faktisk (positivt) overrasket over, hvor "varm en kartoffel" dette emne er.

At man allerede har haft en debat om det i Sverige - og i søndags en 2-timers debat i radioen herhjemme tyder jo på at der ER grobund for debat.

Du/I vælger jo selv, om du/I vil deltage og hvad du/I vil deltage med.

Hvis nogen føler, jeg har trådt dem over tæerne - så undskylder jeg dybt! Det var absolut ikke min mening.
Herbi
Dato: 29/5 2012 15:10

@Marcus, Jeg ser hvor du vil hen.

Handler denne debat måske så ikke mere om, at hvis man gør NOGET (ligegyldigt hvad det så end er) for at please andre så er det destruktivt og man kunne med fordel bruge sin tid og energi på at arbejde med et manglende selvværd.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 29/5 2012 17:40

Jeg fjerner også hår "dernede", da det generer mig, når jeg cykler, hvis det er for kraftigt, tør jeg godt at sige nu.
Sider: << < 1 2 3 4 > >>