Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Folderuddeling på Nørrebro station d. 5. september!

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Sider: 1 2 > >>
DVF
Forum-indlæg: 243
Område: Ikke oplyst
Dato: 16/8 2012 15:55 | Indlæg redigeret den: 2/9 2012 17:19

Kom til folderuddeling på Nørrebro station onsdag d. 5. september kl. 17.

I en time deler vi denne yderst lækre brochure ud, så folk har noget at læse i toget hjem.

http://vegetarforening.dk/omveg/materialer/klimapjece.pdf

Efterfølgende kl. 18 vil der være mulighed for god hverdagsmad på Ambrosias Have (105 kr for buffet)

http://www.ambrosiashave.dk/menu-3/

Kom og gør en forskel!

Sammenhængen mellem kødkonsum og klima:

Meld dig til her!

Tilmeldte:

Mette
Jacob
Erik
Elc
AidaAidaAida

Måske'er:

Røsle
GreenEnergy

Kun mad:

Maj
Mette-
Forum-indlæg: 485
Opskrifter: 5
Område: KBH
Dato: 16/8 2012 16:10

Jeg er på :)
Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 16/8 2012 16:15

FANTASTISK pjece!!!! hvis jeg er i nærheden kommer jeg!
DVF
Dato: 16/8 2012 16:41 | Indlæg redigeret den: 16/8 2012 16:42

Mette du er en sveske. :)

Røsle> Ja, den er virkelig god, og jeg synes bestemt, at du skal tilmelde dig! Det er trods alt nu, vi har mulighed for at gøre noget for at hindre klimaændringer. Du ved, når du først er 90, så er det for sent. Kan godt forestille mig, at det bliver svært at forklare sine børnebørn eller kat, hvorfor man ikke gjorde noget personligt, da man havde chancen!
Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 16/8 2012 18:06

Jep. Personligt tror jeg det er for sent at stoppe togradersstigningen numindre nogen opfinder en maskine der kan forvandle drivhusgasser til guld - men stopper ikke med at kæmpe af den grund ;)
GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 16/8 2012 18:24

altid dejligt med lidt spredning at det grønne budskab :) hvis jeg ikke er flyttede fra KBH til den tid kommer jeg gerne

Røsle: global opvarmning er langt fra det eneste miljøproblem kødindustrien er skyld i, der er også ting som forurening af vores grundvand, der er lukket 1400 boringer siden 1996 det er Ca ½. bla. p.g.a. brug af nitrat og pesticider i landbruget.
GreenEnergy
Forum-indlæg: 944
Opskrifter: 2
Dato: 16/8 2012 18:34 | Indlæg redigeret den: 16/8 2012 18:46

fra dnf´s formand Jens Fisker

Sådan ligger Landet
Landbrugsarealet udgør nu 63% af det samlede areal i Danmark. 95% af vore oprindelige vådområder er forsvundet i det dyrkede land. Halvdelen af markens dyr og planter er forsvundet. Harer og agerhøns er reelt udryddelsestruede.(DMU og DOF). Halvdelen af de danske vandløb er under EU’s standard for god økologisk standard(Naturstyrelsen). Hormoner fra sostaldene gør fiskene til homozygoter (tvekønnede). Braklægningen i Danmark(sprøjte og dyrknings frie arealer) er faldet fra 178.000 ha i 2007 til 61000 ha i 2009.(Danmarks Statistik)
Glyphosat som er det aktive stof i Round Up, er det hyppigst anvendte sprøjtemiddel i landbruget – 1466 tons i 2008 – (miljøstyrelsen). Salg af insekticider er fordoblet siden 1995.(Danmarks Statistik) 85% af udbragte sprøjtegifte , tilskrives landbruget. 2% private.(DK’s Statistik-miljøstyrelsen)
Vores vandboringer og grundvand er plaget af en ”on going” nedsivning, der siden 1999 har lukket 1400 drikkevandsboringer p.g.a. sprøjtegifte i drikkevandet. Og landbruget har sparet en masse mandtimer herude. Men hvad er prisen. - Sparet tid siger nogen - dårlig vandkvalitet, dyrevelfærd og miljø siger andre.
I staldene, hvor man nu lægger den sparede tid er grisenes vilkår ikke blevet bedre. Halekupering er et must og navlebrok opereres ikke – så det stakkels dyr til sidst træder rundt i en brok på størrelse med en elefant fod.
Man har et konstant antibiotikaforbrug i foderet – de såkaldte vækstfremmere – og sygdomme behandles profylaktisk med penicillin i drikkevandet til alle i besætningen, så også raske dyr bliver behandlet. Og de udvikler penicillin-resistens. 13 % (Danmap) af danske slagtesvin er bærere af den multiresistente svinestafylokok MRSA – CC398. 1100 mennesker smittes hvert år og er i flere tilfælde fatal (20% - Nordjyske Tidende primo Sep.d.å.) og den smitter nu fra menneske til menneske.(Danmap).
Landbruget står for 40 % af de eksterne helbredsrelaterede omkostninger ved luftforurening – og koster samfundet 28 milliarder kr. hvert år. - Til sammenligning står vejtrafikken for 19 %( Brandt rap. CEEH Scientific).
25000 pattegrise dør dagligt i sostaldene og 26% af søerne findes døde i staldene. Hver anden svinebesætning får reprimanter eller politianmeldelse ved kontrolbesøg. (Danmarks Statistik og Videnscenter for Svineproduktion).
Dansk Landbrug er fordelt på 13.000 brug og hver 5. bedrift er på mere end 100 ha. Dansk Landbrug har tredoblet sin gæld siden 1995 så den i dag udgør 350 milliarder kroner. Den beskæftiger 77.000 personer i primærsektoren og landbrugets bruttotilvækst er under 2% og eksporten udgør i dag 17%. Produktionsomkostningerne for svinekød er højere end salgsværdien. Så det er en underskudsforretning.
Landbruget importerer 1,6 million tons GMO soja-proteiner for at opretholde denne produktion. – Fortrinsvist fra Sydamerika (98%%) Det svarer til 30 % af det hjemlige landbrugsareal eller til Sjælland og Lolland tilsammen. Fattige og syge bønder arbejder i en støvsky af gift, fra flyvemaskiner og sprøjteenheder, (leukemi) – børnedødeligheden er 4-doblet. Aborter og misdannelser er hyppige. Og lang CO2-tung transport til de danske svinestalde er enden på dette svineri.
Den økologiske nødvendighed.
Hvis ikke der er grobund for liv – er det jo omsonst at lovgive om det – hvis man da ikke vil have det tilbage igen, som vi er ved at miste. Derfor er lovgivning nødvendig. Og fordi udviklingen i landbruget er et samfundsproblem, der drejer sig om rent drikkevand og miljø, må staten træde til.
Staten kan og skal lovgive for at bane vejen for at gældssanere de store og de pressede enheder i sektoren. I stedet for tvangsaktioner skal man afløse udviklingen med et krav om økologisk drift - til gengæld for en hjælpende hånd fra samfundet. ( bankpakke for jordbruget)
Der oprettes en administrativ enhed - en statslig institution, som skal implementere kommende reformer i sektoren via en økonomisk/financiel kontrol instans – En Landbrugsbank, med staten som hovedaktionær.
Danskerne er den nation i vesten, der producerer de billigste fødevarer. Samtidig er vi den nation i verden, der spiser mest kød –
Salget af økologiske varer var sidste år herhjemme 5.1 milliarder kroner. Halvdelen af danskerne køber økologisk én gang om ugen og tallet er stigende. Økologisk landbrug står for 32 % mere arbejdskraft pr. bedrift og der er 30% flere dyre -og plantearter på deres marker end i traditionelle. Samtidig udviser de mindre brug en større rentabilitet end de store (DK's Statistik) .
Der er arbejdspladser i grøn produktion og øget eksport.– Fjern momsen på grønne fødevarer, som en begyndelse. – Og se det som et faktum, at økologi er vejen frem – hvis vi vil have et rent miljø og rent drikkevand – og som en sidegevinst; glade mennesker og dyr.

det jeg prøver at sige er at vi stadig kan nå at gøre en forskel, der er stadig håb
DVF
Dato: 17/8 2012 18:45

Det lyder godt, GreenEnergy. Sætter dig og Røsle på "måske-listen" :)
elc
Forum-indlæg: 2
Dato: 18/8 2012 09:02

Jeg kommer også gerne og giver en hånd med.
DVF
Dato: 18/8 2012 11:27

Det lyder godt, elc. Du er skrevet på listen! :)
Maj :)
Forum-indlæg: 722
Opskrifter: 27
Område: Andet
Dato: 19/8 2012 10:34

Jeg er selvfølgelig med på både Ambrosias og folderuddelingen. Pssst: hvor veganer venlig er deres buffet? :)

Glæder mig til at se jer :)
DVF
Dato: 20/8 2012 14:54

Yeay. Det er godt Maj, du er på listen. :)

Maden plejer at være ret vegansk. Jeg siger dog til dem, at vi kommer en gruppe veganere, så går det forhåbentligt.
Dato: 24/8 2012 07:27

Hov for søren. Jeg sidder og sover i timen. Kan ikke komme med til folderuddeling, da jeg underviser i gymnastik til kl. 17:30 - men jeg kommer selvfølgelig og spiser med jer :)
Dato: 24/8 2012 07:28

Pssst - måske denne her tråd også skal være i DVF forummet? Så der kommer en masse med :)
DVF
Dato: 24/8 2012 17:48

Helt i orden, Maj.

Jeg tror ikke, det hjælper at flytte tråden. Vi bliver nok ikke så mange, da de genudsender "de unge mødre" på netop denne dag + tidspunkt.
Dato: 30/8 2012 09:08

Godt man ikke har tv ;)
AidaAidaAida
Forum-indlæg: 101
Opskrifter: 1
Dato: 30/8 2012 17:05

Jeg kommer!

:)
DVF
Dato: 30/8 2012 17:26

Det lyder godt AidaAidaAida!

Skal du også være med til fællesspisning efterfølgende?
DVF
Dato: 2/9 2012 17:19

Tak til alle jer der kommer.

Er der ikke flere, der vil med ud at dele en flyer ud? Vi snakker kun en time :)
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/9 2012 17:25

kan man ikke få tilsendt nogen
vh lu
Sider: 1 2 > >>