Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

"UDEN BURÆG" mærkat

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Perfect_Circle
Forum-indlæg: 62
Område: Sjælland
Dato: 7/9 2012 11:03

Jeg så et indlæg fra burhønsenes befrielsesfront (http://www.facebook.com/gooooook?ref=stream ), som foreslog at producenterne sætter mærkater på fødevarerne, som ikke indeholder buræg. Jeg synes det her forslag er fantastisk! Buræg-producenterne ville absolut ikke kunne lide det, men det ville få køberne til at tænke over, hvilket mad de køber, og forhåbentlig få dem til at købe maden uden buræg :) Spred idéen!
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 7/9 2012 11:13 | Indlæg redigeret den: 7/9 2012 11:21

Hej Anna, velkommen til vegetarkontakt! :)

Hm, det er da et skridt i den rigtige retning forudsat at folk ikke bliver blot begynder at ha' det bedre med deres udnyttelse af andre bevidste væsner, fordi de behandler dem mindre elendigt. Jeg ville dog hellere have et "Denne fødevare indeholder ikke æg", da jeg vil mene æg ikke rigtig er nødvendige (kulinarisk, de har aldrig været nødvendige/retfærdiggjort etisk) i fødevarer længere, da kager, pandekager osv. sagtens kan laves uden.

Hvis man dog mener at en udvikling imod skrabeæg i sidste ende vil føre til veganisme, synes jeg dog intentionen er fornuftig, selvom jeg ved at Abolitionist Approach ville være uenige: http://www.abolitionistapproach.com/got-faith-in-animal-welfare/ (<-- en tilfældig artikel fra AA jeg lige kunne finde om emnet.)

Her er lidt info om hvor marginalt mindre elendige forholdene er for skrabehøns:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/Fakta_om_aeg/Sider/Fakta_om_aeg.aspx

Er der nogle film fra danske skrabehøne-gårde, eller økologiske, eller frilands?
Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 7/9 2012 15:14

Men nu er det jo ikke sådan at buræg er det eneste onde med fjerkræ =) fx får alle andre end økohøns klippet deres næb (avs), og selv økohøns har 1 m2 til 6 høns :( + bestandene af økohøns må stadig være kæmpe store, hvilket strider imod hønsenes natur. Faktum er at selv den bedste "dyrevelfærd" i ægproduktion, økohøns, stadig lider for at producere æg :(
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 7/9 2012 16:27

Apropos.

I morgen lørdag kl. 18:40 på DR2 bliver Hughs kamp for kyllingen vist igen. Hugh er kokken fra River Cottage.

Han er i det mindste en kendis kok, som går ind for dyrevelfærd, selvom han desværre ikke er blevet vegetar, og han har jo også lavet flere programmer om vegetarisk mad, sådan noget som Gordon Ramsey til gengæld rynker på næsen af.

I programserien i Hughs kamp for kyllingen, kan man bl. a. se, hvor svært det er for ham at komme til at filme inde hos kyllinge producenterne.....okay det har så ikke lige direkte med æggene at gøre, men er jo ligesom den anden side af det.
Perfect_Circle
Dato: 14/9 2012 23:15

@Marcus
Ja, det ville være et skridt i den rigtige retning. Jeg synes udnyttelsen af andre væsner ville være okay, hvis væsnerne fik noget godt ud af det :/. Såsom mine høns; de ligger æg, som vi spiser, men de har har et ret stort hønsehus+gård, får rester fra vores aftensmad og bliver lukket ud i vores pænt store have. Hvis alle fravælger buræg, bliver hele \"standard-feltet\" indenfor ægindustrien løftet, sådan at skrabeæg bliver det mindst attraktive æg at købe.. Så på et tidspunkt bliver det også fravalgt ;).
Men ja, dit forslag til en mærkat er også en god idé!

@Røsle
Men nu er det jo ikke sådan at buræg er det eneste onde med fjerkræ =) fx får alle andre end økohøns klippet deres næb (avs), og selv økohøns har 1 m2 til 6 høns trist smiley + bestandene af økohøns må stadig være kæmpe store, hvilket strider imod hønsenes natur. Faktum er at selv den bedste "dyrevelfærd" i ægproduktion, økohøns, stadig lider for at producere æg
Jeg ved det :(. Stakkels små væsner.. Men som jeg skrev til Marcus, forhåbentlig kan vi få de værste forhold fjernet, og forhåbentlig dukker der en ny type æg op, som kommer fra høns med bedre forhold end økohønsene :). "Naturæg" eller sådan noget ;).
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 14/9 2012 23:41 | Indlæg redigeret den: 15/9 2012 07:57

Mener du så også at tvungen udnyttelse af mennesker er okay hvis man sørger for at give dem noget ud af det, eller er der en relevant forskel der gør det okay for høns, men ikke mennesker?
Hvorfor købe skrabeæg når man kan købe pastinakker (og ting som dette*), og agitere for at andre bør gøre det samme? :)

* http://www.orgran.com/products/174/
Perfect_Circle
Dato: 15/9 2012 13:50

Dét var sørme en god pointe, det må jeg sige :).
Hvis jeg skal svare, bliver det nok at, ja, det er okay, sålænge de udnyttede får nok ud af det. Det kaldes arbejde ;). Man vælger godt nok selv sit arbejde, men hvis man ikke arbejder, kan man risikere at ens livskvalitet falder. De mere seriøse udnyttelser såsom børnearbejde/skrabeæg accepterer jeg dog langt fra! Uanset hvilken dyrerace man er :).
Men mine egne høns bliver jo ikke tvunget til at lægge æg. Den ene er faktisk stoppet, men hun ender ikke som suppehøne af den grund :).
OliverH
Forum-indlæg: 449
Dato: 15/9 2012 14:34

Der findes allerede et label på markedet der fortæller at der ikke er burhøns i det, og det er økomærket.

Man vil som producent naturligvis gerne sætte et plusord på sit produkt hvis man kan, så hvis der er andet end burhøns i, så bliver det skrevet.
OliverH
Forum-indlæg: 449
Dato: 15/9 2012 14:34

Der findes allerede et label på markedet der fortæller at der ikke er burhøns i det, og det er økomærket.

Man vil som producent naturligvis gerne sætte et plusord på sit produkt hvis man kan, så hvis der er andet end burhøns i, så bliver det skrevet.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 15/9 2012 15:10 | Indlæg redigeret den: 16/9 2012 11:15

Nej, Anna0909, jeg synes ikke, at Marcus har så gode pointer.

Jeg ved godt, at Marcus ikke holder meget af retsamfundet, som vi kender det, derfor vil han ikke indse at mennesker heller ikke er altid "frit gående". Vi er selv tvunget til at gå hvor vi må og har ikke adgang til alt heromkring. Vores børn bliver tvunget i seng når de ikke gider, de bliver tvunget til at spise deres grønsager, når de hellere vil få is.

Og så må vi ikke male på andre menneskers bygninger.

Marcus holder ikke meget om samarbejde eller mutualisme, ellers ville han ikke se enhvert forhold mellem dyr, inkl. mellem Homo sapiens og andre arter, som evt. f.eks. Gallus gallus, som "tvunget". Så meget biologi og samfundsteori har han endnu ikke læst.

Marcus vil helst have love der regulerer verden som han ser det, selv når han selv har udtrykt at ulovligheder som hærværk er helt ok. Ellers ville han ikke se enhvert forhold hvor en individ eller gruppe får noget ud af det som "udnyttelse" (negativt betont), selv når vores egne celler udviklede sig således, måske allerede for 2 milliard år siden. Vi er uungåeligt en produkt af udnyttelse (qua endosymbiose) - nej, vi kan aldrig holde op med det, lige meget hvor meget "abolition" der findes.

Så snart han bliver spurgt om om vi må tvinge omverdenen som f. eks. en mark med alle de tusinde af arter der lever der til at være præcist det vi kræver for at dyrke plantemad på den (= slet ikke at være der, eller bliver dræbt), så kommer undtagelse efter undtagelse. Men for disse høns er det ikke godt nok at de har "et ret stort hønsehus+gård, får rester fra... aftensmad og bliver lukket ud i ...[et] pænt store have" (og formentligt bliver beskyttet mod rovdyr), selv når deres art har tilegnet sig gennem evolution lige præcist dette liv (selv når det har været en del p.g.a. "artificial selection").

Når Marcus taler om udnyttelse af arter, så er honningbier set som "slaver", fordi de lever i de stader som bliver sat op for dem (selv når de til enhver tid kan flyve væk), mens planlagt, bevidst drab af utallige insekter ved brug af insekticider for hans æbler og broccoli (eller sukker!) bliver retfærdiggjort.

Så, nej, denne sort/hvid, bedømmende etik holder ikke så godt sammen.

Og ja, OliverH, det er ganske korrekt. Det som mangler (desværre!) er noget for dem, som er ligeglad med resten af økø-betegnelsen. Men så er det måske bedre, at dem, som vil have varer uden buræg, er nødt til at betale for at der også blev fodret økologisk.

Forresten spiser jeg ikke æg.
AllanPost
Forum-indlæg: 91
Dato: 15/9 2012 15:31

Som Oliver ganske rigtigt skriver, så er det usandsynligt at der findes et eneste produkt (med æg selvf) som ikke indeholder buræg, medmindre det er økologisk. Så det giver ikke rigtigt så meget mening med sådan et mærke, desværre
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 15/9 2012 18:32

Hej Anna! Velkommen i den grønne andedam. Jeg ser, du ret hurtigt har fået ørerne i maskinen. Det skal du bare tage helt roligt, det går over om lidt. Marcus er OK, og det er Jeff såmænd også, de lider bare begge af munddiaré.:D

Kig du i stedet i fred og ro på denne her:

http://www.plantemad.dk/

Der står både noget om kød, æg, mælk, fisk og stenalderkost.

Take your time...

PS.: Selv om Oliver og Allan har ret, kunne man sagtens klistre en »fri for burhøns«-mærkat på alle mulige sunde varer, havregryn og gulerødder f.eks. Det, det drejer sig om er jo »blot« i første omgang at skabe debat om burhøns. Det ville også være en munter aktion i stedet for alle de alvorstunge aktioner, der rider vegetar/veganer-miljøet som en mare.
Perfect_Circle
Dato: 16/9 2012 10:58

@Oliver, @Allan Ja, det er selvfølgelig rigtigt :). Men som Leif siger, så ville det være fint at kunne sætte sådanne mærkater på forskellige fødevarer, blot for omtalens skyld.

@Jeff Jeg er glad for at du vil skrive så meget, bare for at oplyse mig :). Men jeg var nu allerede kommet frem til din konklusion med at \"udnyttelse\"/samarbejde i form af fx arbejde (som jeg skrev) eller en symbiose kan fungere til begge parters fordel. Jeg synes dog at Marcus havde en god pointe, da det fik mig til at tænke over, hvornår udnyttelse er okay.

@Leif Tak for velkomsten! Hehe, jeg ved ikke hvordan jeg bar mig ad :). Jeg plejer ellers at være rigtig dårlig til at forsage sådan noget. Men tak for beroligelsen og linket! Jeg vil kigge på det med det samme. Og ja, jeg er helt enig med det omkring mærkatet for omtalens skyld.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/9 2012 11:09 | Indlæg redigeret den: 16/9 2012 11:11

Cool.

Jeg har intet problem med at sige, at mit indlæg var rettet til dig kun pro forma og var ment mere som en kritik af Marcus' form for vegansk etik som jeg synes ikke er robust grundlagt men som han meget tit bruger til at bedømme andres valg.