Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Udfordring: VEGtober!

Aktivisme, Happenings & Organisationer

T-rex
Forum-indlæg: 571
Opskrifter: 38
Område: Århus
Dato: 30/9 2012 22:35

Kære Vegetarkontakt,

glædelig International Vegetardag. Jeg starter i dag et projekt op på min blog, som vil vare en måned. Fra International Vegetardag i dag til International Veganerdag den 1. november. Jeg har udfordret min mor til at spise vegansk i en måned, og hun har begejstret sagt ja tak til udfordringen. Men projektet handler ikke kun om min mor, det handler om at inspirere og udfordre sig selv og sine nærmeste til at ændre sine madvaner - for sin egen sundhed, for at bryde de dårlige vaner og for dyrene. Jeg kalder projektet VEGtober, og jeg vil have dig med.

Lad mig inspirere dig til at udfordre dig selv. Er du vegetar, så tag skridtet videre nu og se, om det er noget for dig. Er du altspisende, så prøv at lave helt om på dine madvaner i en måned, og se, hvordan det ændrer din tankegang og mærk forandringen til det bedre på din egen krop. Er du veganer, så del udfordringen med dine nærmeste, så de måske kan blive inspireret af min mors åbenhed og oplyst af hendes erfaringer.

Jeg vil også gerne bede om jeres hjælp. Giv mig jeres bedste råd, når jeg nu skal hjælpe min mor til at leve vegansk; hvad skal hun spise, så hun ikke føler afsavn, hvad skal jeg gøre for at holde hende motiveret og har I ellers andre gode input og idéer til projektet?

Kærlighed & Kikærter,
Thomas/T-rex

http://thomaserex.wordpress.com/2012/09/29/vegtober-en-maned-pa-vegansk/
Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 30/9 2012 22:40 | Indlæg redigeret den: 30/9 2012 22:40

et godt råd: spise en masse - man craver ikke når man ikke er sulten.

god idé! sejt!
-Lucinda-
Forum-indlæg: 341
Område: KBH
Dato: 30/9 2012 22:51

Mine faldgruber har været SLIK! mælkechokolade og flødeis (som jeg ikke kan tåle længere) Sørg for at have tofuline-is og god mørk chokolade i køleskab/fryser. Men ved self ikke, hvor godt det er for hendes sundhed...
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 1/10 2012 08:00

Et super godt projekt som jeg glæder mig til at følge!

T-rex
Dato: 1/10 2012 11:23

Vi fokuserer på at gøre det sundt og lækkert, og min mor er heldigvis ikke til sødt, hun eeelsker salte lækkerier :)
-Lucinda-
Forum-indlæg: 341
Dato: 1/10 2012 17:55

Det lyder jo rigtig godt. Men salt feder det ikke også, eller er det ikke helt så slemt (Leif!?)
Niirous
Forum-indlæg: 16
Område: Sjælland
Dato: 1/10 2012 18:50

Fed idé!
Jeg har idag spist vegansk i 2 mdr, og var tilfældigvis ude og spise med en veninde, som pludselig sagde at hun gerne vil prøve at spise vegetarisk. Hun spiser ellers meget kød, men lød meget opsat på det. :) fortalte om dit projekt og at hun kunne følge dig og din mor på din blog.

Så vi glæder os til at følge med i projektet! :)
BobbelobBob
Forum-indlæg: 407
Opskrifter: 16
Dato: 1/10 2012 18:55

Oliven og ristede, 'soya'-indsmurte kikærter er godt til den salte tand!
Og held og lykke - har reklameret med 'Vegtober' på min FB-side, og jeg følger spændt med fra sidelinjen.
Min mor spiser nu vegansk aftensmad med mig 4-5 dage om ugen <3
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Dato: 1/10 2012 19:18

Fedt lyder spændende.. skal hun have testet sine blodprøver før og efter? Kunne være spændende at få målt hendes Jern, og kolesterol f.eks..
Held og lykke med din mor.

Menadian
Forum-indlæg: 769
Opskrifter: 7
Område: Østjylland
Moderator
Dato: 2/10 2012 13:57

Jeg Sharede lige på facebook og så skrev en af mine bedste venner at han nu holdte vegetar-uge :D!
T-rex
Dato: 2/10 2012 15:03 | Indlæg redigeret den: 2/10 2012 15:04

JulieLea: Jo salt er ikke sundt i store mængder, så det skal vi passe på med, jeg mente nu også det salte køkken mere end mineralet;)

Nirous: Fedt! Tillykke med det, og jeg håber, din veninde kan få noget ud af projektet:D

Sara: Ja, min mor eeelsker oliven:) Tusind tak, og tak for reklame! Det er dejligt med dygtige mødre, ikke?;)

Acaia-Maria: Ja, hun får taget blodprøver næsten hver måned, så det skal hun helt sikkert. Hun har dog ikke problemer med kolesterolet:) Tak for det.

Menadian: Like! :)

Jeg har lige opdateret med et nyt indlæg, hvor jeg fortæller lidt om hendes vægt, hvordan vi er kommet i gang og hvad jeg har handlet ind til hende :)
http://thomaserex.wordpress.com/2012/10/02/vegtober-godt-begyndt-er-halvt-fuldendt/
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/10 2012 22:03 | Indlæg redigeret den: 2/10 2012 22:19

Man skal helst lave mad uden at komme salt i maden. Salt bidrager bl.a. til forhøjet blodtryk og til at hive calcium ud af knoglerne. Men når maden er serveret, kan man godt drysse en lille smule fingersalt over retten. Det behøver man dog ikke, hvis man i stedet krydrer sin mad på kreativ måde.

Jeg snacker altid frugt i stedet for kiks, kager, chokolade, bolsjer etc. Masser af frugt og forskellige slags.

Jeg må selvfølgelig anbefale din mor at studere http://www.plantemad.dk/ Der er f.eks. både en side om forhøjet blodtryk og en side om overvægt:

http://www.plantemad.dk/blodtryk.html

http://www.plantemad.dk/overvaegt.html

Måske kunne det også inspirere hende at læse min personlige historie. Det er min erfaring at især ældre mennesker bliver optaget af den:

http://www.plantemad.dk/minhistorie.html

Der er masser af praktiske råd i alle artiklerne. (Husk: NO OIL!)
Amy
Forum-indlæg: 567
Opskrifter: 2
Dato: 3/10 2012 07:30

Jeg synes det er så mega sejt af din mor at hun gerne vil prøve "det der veganer-noget" - og selvfølgelig også en god søn hun har, der forstår at hjælpe men ikke mindst overtale hende *thumbs up* :D
Overtalings-delen er desværre mere end hvad jeg evner overfor min meget stædige mor, der i den grad godt kunne bruge lidt kosthjælp og prøve at tage lidt mere ansvar for sig selv. Puha, så er det sagt!

Glæder mig meget til at følge projektet, kan som sagt kun sende alt positiv energi og respekt til Mor Rex og søn!
T-rex
Dato: 3/10 2012 11:45

Ja, hun er megasej! :D Og det krævede ingen overtalelse, hun var helt med på det fra starten. Måske kan din mor blive inspireret af min mor og projektet? :) Tak for god energi!