Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Plant-strong Movember

Aktivisme, Happenings & Organisationer

ReformedVEGAN
Forum-indlæg: 141
Område: KBH
Dato: 4/11 2012 14:36

I anledningen af Movember (november for bekæmpelse af prostata kræft) har vi lanceret Plant-strong Movember.
Hjælp os med at udbrede begivenheden via facebook på
https://www.facebook.com/pages/Plant-strong-Movember/134916626656304?ref=hl
Like og inviter jeres venner.
Vi kan minimere risikoen for prostatakræft med en Plant Strong diæt, og den viden synes vi, at alle skal have mulighed for at få.
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 4/11 2012 14:43

Link: http://www.facebook.com/pages/Plant-strong-Movember/134916626656304 (Fjernede s\'et i https.)
-Lucinda-
Forum-indlæg: 341
Dato: 4/11 2012 15:19

Har "liked" den.:) Fedt logo:)
JK
Forum-indlæg: 360
Dato: 4/11 2012 16:13

Synes I burde lave jeres eget projekt en anden måned, istedet for det her.

Ikke-like.
-Lucinda-
Dato: 4/11 2012 16:35

Hvad er du utilfreds med?
Menadian
Forum-indlæg: 769
Opskrifter: 7
Område: Østjylland
Moderator
Dato: 4/11 2012 18:17

Jeg er SÅ meget glad for at der kommer noget med noget REEL effekt omkring Movember.
Jeg er vildt træt af konceptet med: Gro noget overskæg og så vil det på magisk vis komme mindre kræft".
Her er der mere relevans i det at der rent faktisk bliver gjort noget, der reducerer prostata-kræft
-Lucinda-
Dato: 4/11 2012 18:38

100% enig med Menadian her...
JK
Dato: 4/11 2012 19:52 | Indlæg redigeret den: 4/11 2012 19:58

Konceptet med Movember handler ikke om at gro et overskæg for sjov.

I den engelsktalende verden samler man penge ind på denne måde. Man gror et overskæg og får så sine venner og familie til at sponsorere én. Pengene går så til forskning i kræft.

Den anden grund er at højne mænds viden om kræft ved at skabe opmærksomhed, hvilket ser ud til at lykkes. Jamen hvorfor? Jo, mænd går sjældent til læge, selv om de har symptomer. Det er essentielt at søge læge hurtigt, hvis man har kræft.

Hvis I nu spurgte en onkolog om hvad skyldes kræft og ikke ham den praktiserende læge på den anden side af Atlanten, så ville h*n fortælle, at der er en lang række udløsere af kræft, såsom gener, rygning, overvægt etc. Når denne side fremhæver en plantebaseret kost som en mirakelkur (som der står på siden: "The magic pill for curing our problems is here."), så er det kontroversielt, da der ikke er videnskabelig evidens for at sige at et 100% fravær af animalske produkter er sundere end en fedtfattig kost bestående af grønt suppleret med et beskeden mængde kød. Jeg finder det utroværdigt, især da jeg ikke kan se, hvem som står bag siden.

Det vigtigste ved denne kampanges, som jeg ser det, er dog først og fremmest, som jeg har skrevet, at få mænd til at gå mere op i deres helbred. Det vil sige tjekke sine testikler og lymfeknuder og ellers gå til lægen, hvis man har det dårligt etc. At presse McDougal ned i halsen på mænd, hjælper ikke på dette efter min mening.
SilleM
Forum-indlæg: 32
Område: Østjylland
Dato: 4/11 2012 20:02

Liked!
Og så lagde jeg linket på tumblr, og sendte det til nogle blogs jeg ved bliver set en del :)
Paddylicious
Forum-indlæg: 44
Område: Sønderjylland
Dato: 4/11 2012 20:29 | Indlæg redigeret den: 4/11 2012 20:40

Undskyld, hvis jeg er galt paa den her, men jeg proever alligevel:
Er majoriteten af maend, der faar konstateret prostatakraeft, ikke de aeldre generationer? Kigger jeg paa min kaere far eller bedstefar og andre bekendte i denne gruppe, skulle jeg mene, at en kampagne om plantekost er lige saa effektiv som en flok yngre herrer, der gror overskaeg...
Uanset hvor mange penge dette faar indsamlet, tror jeg nu, at oddsene for at se min far paa plantekost er stoerre end oddsene for et reelt udbytte af indsamlingsboesserne.

Undskyld min pessimisme.

Hilsen P, der hellere saa en kampagne om sund kost end ansigtsbehaaring.

RET: Derudover ser jeg ikke pointen i at uploade links om vegansk kost og atletik. Jeg ville nok have rettet opmaerksomheden mod anti-cancer i stedet for veganisme - maaske veganisme er liiige lidt for haard kost for den danske mand.
JK
Dato: 4/11 2012 20:41

Du tror altså ikke, det nytter noget at samle ind penge, så man kan forske i kræft? Videnskaben har åbenbart nået sit maksimum.
JK
Dato: 4/11 2012 20:42 | Indlæg redigeret den: 4/11 2012 20:42

Dobbelt post
Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Dato: 4/11 2012 20:56

Min Rune er en veggie movember :-)
Paddylicious
Forum-indlæg: 44
Område: Sønderjylland
Dato: 4/11 2012 21:27

Bestemt ikke. Fortsaet endelig forskning i alting. Cancer er ikke laengere videnskab, det er en virksomhed. Vi har forsket i kraeft i over 100 aar, og kurven for doedsraten har ikke givet enorme knaek. Foruden et utal af kraeft-"mirakler", der kan findes paa bl.a. Youtube (i og uden for videnskabens navn, bevares), ses samtidig folk som Chris McDonald, der underbygger dette. Al forskning af plantefoede (med forbehold for artikler, jeg endnu ikke har set) siger, at det er godt imod en eller anden form for kraeft, gigt, forkoelelse, mv. Er det dette, forskningsmidlerne gaar til, hvorfor saa ikke distribuere denne viden til cancerpatienten? Jeg skulle mene, vi efterhaanden har nok info paa den haand til at kunne konkludere, at planter er godt for cancer. Igen, hvad vil det hjaelpe at gro skaeg og oege forskningsmidlerne kontra bruge tid paa raadgivning?
Som en sidenote kan jeg da naevne, at min kaere farmor fik konstateret kraeft for 2 mdr. siden. Hun kom paa plantekost og er i bedring.
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Område: Sjælland
Dato: 4/11 2012 21:32

Jeg kan godt lide movember, for jeg kan godt lide overskæg <3 Men jeg er sgu i tvivl om hvor mange penge det lige rejser i DK. Desuden rejser det penge der bliver brugt på dyreforsøg = don't like!!!

Så kan jeg bedre lide den dyrevenlige kampagne her :o)
JK
Dato: 5/11 2012 07:54 | Indlæg redigeret den: 5/11 2012 07:55

Jeg kan også li' initiativer der udbreder vegetarisme (herunder veganisme) <3, man skal bare ikke love folk guld og grønne skove, når det ikke har hold i virkeligheden.

Har du brækket benet?
Spis en masse raw salat og det heler af sig selv.

Movember har indsamlet 174 mill. Dollar siden 2004.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Movember#section_1
-Lucinda-
Dato: 5/11 2012 10:02

Nu er det jo ikke helbredelse men forebyggelse, vi taler om...