Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

aktivisme på facebook

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Sider: 1 2 > >>
JK
Forum-indlæg: 360
Område: KBH
Dato: 31/7 2014 12:49

Har selv fulgt lidt med i denne debat på Facebook. Nu har JP taget historien op:
http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE6902241/uabnet-restaurant-skydeskive-for-vrede-vegetarer/
rebobopoo
Forum-indlæg: 162
Opskrifter: 5
Område: Østjylland
Dato: 31/7 2014 13:38 | Indlæg redigeret den: 31/7 2014 13:39

Jeg synes det er dybt latterligt. Det bekræfter kun folk i, at vi netop er det vrede og prædikende folk, som vi længe er blevet beskyldt for at være. Det er ikke længe siden en flok veganere bestormede Arla's facebookside med dårlige anmeldelser, og jeg synes det er så pinlig, at de ikke kan opføre sig lidt aldersvarende og lade folk i fred, indtil de selv er klar til at blive dyrevenlige. Tror næppe disse konflikter er med at vinde flere over på vores sidde, da folk går totalt i forsvar og synes det bliver endnu sjovere at citere med en stor fed steak og bernaisesauce, fordi de ved det er provokerende overfor os.
Prøv og vær med til at skabe et mere positivt billede af vegetarisme/veganisme, i stedet for at råbe op og fremstå som en flok hadefulde mennesker. Det er jo ikke dét, vi står for. Tal for den gode sag, frem for at rakke ned på alt og alle, der ikke er af samme overbevisning som os. Meget muligt at det kan være med til at åbne få menneskers øjne overfor kødproduktionen, men min generelle erfaring siger, at man ikke kommer særlig langt ved at gå til angreb mod den modsatte part. Det gør det bare endnu sværere for resten af os at gå i dialog med folket, da folk ikke ser meget anderledes på os veganere, end de gør på Jehovas Vidner, som lige således har fået skabt et dårligt ry pga. deres prædiken.
JK
Dato: 31/7 2014 13:52 | Indlæg redigeret den: 31/7 2014 13:53

Jeg har ikke selv deltaget i debatten på facebook. Tildels da jeg går ind for en mere blød aktivisme (har skrevet læserbreve og delt foldere ud), og jeg ville nu heller aldrig bruge min personlige profil til den slags.

Jeg synes, det er svært at sige om det virker. Selvfølgelig går folk ofte i baglås, men måske sidder der nogle derude, der er i tvivl og kan følge den veganske argumentation. Kødspisernes argumenter er jo tit dybt latterligt, idet de skriver ting som Bacon! og andre barnlige ting.

Måske åbner det nogle folks øje for, at nogen betragter animalske produkter som no-go, da de måske aldrig har tænkt over det før. Men måske har det den dirkete modsatte effekt...
rebobopoo
Dato: 31/7 2014 14:49

Den slags "aktivisme" kan jeg også bedre acceptere - personligt holder jeg mig helt fra det, men vil naturligvis altid tale godt om livsstilen og opfordre andre til at tage den til sig. Men det der med at trække mine overbevisninger ned over hovedet på andre, dét tager jeg helt afstand fra. Generelt diskuterer jeg helst ikke det etiske i at vælge kød fra, da jeg har erfaret, at det er et meget ømt punkt for mange, og at det kan opfattes som "shaming". Modsat har jeg bemærket, at de sundhedsmæssige fordele trækker mange flere til, da folk føler de "vinder" noget på det. Alle er jo interesseret i at se godt ud og have et godt helbred, så naturligvis vil det vække interessen i folk, når vi fortæller dem om alle de gode ting vi har oplevet ved at spise vegansk. Jeg blev også selv lokket til for min egen sundheds skyld, og derefter blev jeg mere og mere opmærksom på etikken også. Når man først får øjnene op for livsstilen, så vil man helt af sig selv lære industrien lidt bedre at kende. :-)
Reborn
Forum-indlæg: 182
Område: Sjælland
Dato: 31/7 2014 14:52

Hej rebobopoo !ja

En af aktivisterne skriver, at det er uetisk at dræbe sansende væsener.

Aktivisten dræber restauranten (der består af sansende mennesker) i sine tanker, i sine følelser, i sine ord og i sine handlinger. Aktivisten er ikke bedre, måske værre end de personer bag restauranten.

Rebobopoo - du har helt ret. Vi må først og fremmest efterleve ikke-vold i vores eget personlige liv. Har Gandhi levet forgæves? Er mange såkaldte etiske vegetarer og veganere ligeså tankeløse som kødspisere?

Practice, not preach :)

Lykke til :D
JK
Dato: 31/7 2014 15:09

til Reborn

Hvordan synes du vi skal udbrede vegetarisk levevis - gør du noget for sagen?

Reborn
Forum-indlæg: 182
Dato: 31/7 2014 15:53

Hej JK

Nu er jeg veganer, så jeg må tale ud fra det. Jeg gør det ved "sagen", ved dagen lang (så ofte jeg nu husker det) at holde øje med mine tanker. Ser jeg noget, nogen eller en situation mv. og opdager en tanke i mit sind som på nogen måde er fordømmende, hvilket drab er på tankeplanet, giver jeg øjeblikkeligt slip på den tanke.

Ligeledes det samme med følelser og handlinger.

Det tager længere til end et weekend kursus. Jeg har været i gang med denne indre proces i fire årtier og jeg mestre den ikke endnu, men jeg er langt mere accepterende i sindet end for blot få år siden, så det går fremad :) Tanker er særdeles kraftfulde energier, der stråler ud i alle retninger og i alle tider.

Mine evt. fordømmende tanker af en anden opfattes underbevidst af den anden person, som reagerer med modstand, hvilket er modangreb på tankeplanet. Alle følelser og til sidst handlinger udspringer først af tanker. Derfor vil verden, nationer, samfund, familier og den enkelte ikke finde fred før den enkelte person først lærer på tankeplanet at elske og accepterer ubetinget.

Ubetinget kærlighed er forsvarsløshed og frembringer det indre væsen, der er i alle mennesker -nemlig deres egen indre essens -ubetingede kærlighed. Måske ikke første gang, men så anden eller tredje. Intet mennesker er essentielt ondt. Det er en tillært proces gennem fejlagtig opvækst ved at se de forkerte rollemodeller omkring sig fra undfangelsen og frem.

Når man peger en finger ad nogen, er der mindst tre der peger på én selv :D

Ved at prædike eller belære uden fuldkommen indre uselvisk kærlighed og accept af det andet menneske, vil der opstå en energi af mere eller modstand i underbevidstheden hos den man "prædiker" for. Langt de fleste mennesker har en ganske normal intelligens og kan på et eller plan i deres væsen se, at den etiske, ikke-voldelige og retskafne måde man lever på er rigtig.

Derfor burde jeg have skrevet "Practice with love, do not preach" :)

Lykke til :)

JK
Dato: 31/7 2014 16:04 | Indlæg redigeret den: 31/7 2014 16:05

Lyder som Martinus men minder mig om tankekontrol som beskrevet af Orwell.

Jeg tvivler på at slavehandel og ligeret for kvinder og homoer var sket, hvis aktivisterne den gang havde det ladet forblive på tankeplanet. ;)

ps. Vegetarisme er en fællesbetegnelse, man skal ikke spise ost for at være vegetar ;)

78Toddy
Forum-indlæg: 309
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/7 2014 16:06

Jeg bryder mig heller ikke om de hadefulde kommentarer!
Håber at folk godt ved, at ikke alle vegetarer/veganere er sådan.
Jeg vil selv gerne respekteres som den person jeg er. Derfor synes jeg også at andre skal have lov til at være som de er!
Uanset om jeg deler deres holdninger eller ej.
Selvfølgelig til en vis grænse.

Jeg prøver at støtte de gode veganske spisesteder, men holder mig fra at kritisere andre.
rebobopoo
Dato: 31/7 2014 16:24

Præcis Toddy! Støt op om de gode initiativer og lad være med at genere andre!
Jeg kunne sagtens selv finde på at spise på KöD engang - bare for at tjekke stedet ud og vise folk, at ikke alle veganere er så fordømmende.
Restauranten har jo lovet, at det vil være muligt at spise vegetarisk derinde, og det synes jeg da er et fedt initiativ, som vi burde glæde os over. Har erfaret, at når vi respekterer andre folks spisevaner, er de også mere villige til at imødekomme vores behov :-)
tat
Forum-indlæg: 222
Dato: 31/7 2014 16:37

den slags latterlig fb aktivisme, skaber bare fordomme imod os og vegetarer.!-

en flok flæbende barnerøve.-
JK
Dato: 31/7 2014 17:41 | Indlæg redigeret den: 31/7 2014 17:45

Jeg synes ikke om Köd og vil ikke spise dér. Det med at de har en lille maskot - en lille kalv, som de kalder köd, finder jeg bare barnligt og provokerende.

Og selv om jeg ikke medvirker i denne form for aktivisme, så støtter jeg selvfølgelig den vegetariske sag 100%.

Tat> hvis det er "latterlig fb aktivisme", hvad er så god aktivisme?
rebobopoo
Dato: 31/7 2014 19:18

Aktivisme i den forstand bør slet ikke dyrkes. Der kommer sjældent noget godt ud af det. Folk bliver bare sure og tager endnu mere afstand fra veganisme, når det præsenteres på den måde.
Gå ud og støt de gode initiativer, der bliver taget, i stedet for at svine alt og alle til, der stikker imod deres overbevisning. Folk gider ikke prædiken - om det kommer fra Jehovas Vidner eller veganere, det er folk ligeglade med. De lytter simpelthen ikke, så det er spild af kræfter.
Jo mere vi støtter op om de gode tiltag og giver udtryk for, at vi ønsker flere veganske produkter på hylderne, i jo højere grad vil budskabet formentlig sprede sig til resten af folket.
Bellacci
Forum-indlæg: 503
Område: Fyn
Dato: 31/7 2014 19:31

Tildels da jeg går ind for en mere blød aktivisme (har skrevet læserbreve og delt foldere ud), og jeg ville nu heller aldrig bruge min personlige profil til den slags.

Fornuftigt !ja

Måske åbner det nogle folks øje for, at nogen betragter animalske produkter som no-go, da de måske aldrig har tænkt over det før. Men måske har det den dirkete modsatte effekt...

Føler mig ganske sikker på det sidstnævnte.

For det første...
Danskere er og bliver "sympati" mennesker. Dem der umiddelbart fremstår som værende "under angreb", er dem der er synd for.
Da vi er minoriteten i det land her, og sikkert vil være det resten af vores liv, er vi i forvejen ilde stedt, set i ovenstående kontekst!
Det her vil, på et mere overordnet niveau, skabe sympati for denne restaurant. Lur mig om ikke der vælter ind med reservationer allerede nu. Lidt i stil med "Vejlegården sagen"...

For det andet...
Vil gætte på at stedet har sparret et 5 cifret beløb på pr. budgettet. Takken falder til... Vegetarer og veganere... Absurd.

Min personlige holdning er helt klar. Vi skal holde os fra denne form for aktivisme. I et samfund, hvor vi er den klare minoritet, kan vi kun tabe mere end vi kan vinde, ved at storme frem på den måde.

Derimod...
Lad os stå sammen! Lad os vise folk, at vegetarisme er MEGET mere end bare mad. Det er empati, medfølenhed, tålmodighed og ikke-voldelig attitude :).

Lad os ligge vores penge de steder som støtter den veganske og vegetariske levestil. :)

Lad os støtte de foreninger der kæmper for os og for at udbrede viden (Anima, DVF, osv.) økonomisk og også gerne praktisk :)

Lad os vise folk vejen med kærlighed og fællesskab :)

Sidst men absolut ikke mindst, lad os være de bedste eksempler i det daglige. Over for vores familier, kollegaer og venner. I stedet for at råbe og skrige på FB m.m. så lad os i det daglige gå forrest, på hver vores måde, og vise folk hvor skønt og nemt det er, at leve natur og dyrevenligt :)

Et latinsk ordsprog siger:
Mere at være end at mene!

lad os bruge det på en konstruktiv måde :)

God aften derude :).

tat
Forum-indlæg: 222
Dato: 31/7 2014 19:42 | Indlæg redigeret den: 31/7 2014 19:45

re.JK.!-

god aktivisme, kunne være at lave og udvikle overbevisende velsmagende og kosmetisk skønne alternativer til kød.!

sådan har jeg fastholdt og inspireret, min hustru, mine 4 børn flere af mine børnebørn, samt diverse venner, i den vegeanske og vegeteriske tradition i snart 46 år.-

eksemplets magt.!

man skal ikke misionere, og endnu værre tro at man kan tvinge folk til den rette tro, hvordan har man det fks,` når jehovas vidner eller mormonerne, muslimerne, prøver på det.!- de skræmmer folk væk.!-

håber vi bliver en så stor en flok, at vi bliver en politisk faktor som veganere vegetarer, dyreretigheds forkæmpere er i uk.-
Amy
Forum-indlæg: 567
Opskrifter: 2
Dato: 31/7 2014 19:46

Jeg er enig i det i skriver. Har ikke læst noget på Facebook, men efter at ha læst tråden igennem læste jeg linket til Jyllandsposten. Og må altså indrømme, at jeg ikke kan se problemet ud fra selve artiklen. Hvis der så er sket barnlige og stupide ting på facebook, tja så er alt som det plejer :D
Ud fra artiklen synes jeg det er helt fint at nogle har udtrykt deres utilfredshed med restauranten. Og ham ejerens svar er jo bare lamt; "så får de travlt med slagtere, supermarkeder [osv]". Det lyder for mig som om at han siger, at (etisk) forkert + (etisk) forkert = (etisk) rigtigt. I guder...

Denne tråd får mig til at tænke på den der Øko-Arla-dag tråd herinde på vegkon, som jeg er virkelig ærgerlig over. Har flere gange overvejet at tage den op igen, for jeg synes virkelig det er vigtigt at ha en debat om, hvad nogle aktivister egentlig vil - hvad er det vigtige; at få sagt sin mening uanset hvad reaktionen må være, eller at få folks øjne åbnet op for et vigtigt emne? For mig er det klart det sidste, men det virker som om der er nogle der er uenig med mig i det. Og det skal de selvfølgelig ha lov til, men jeg vil bare så gerne ta debatten om det, for jeg tror det kunne gøre så meget gavn for vegetarer og veganeres "aggressive" image..
JK
Dato: 31/7 2014 19:48

Jeg er meget enig i dit indlæg, Bellacci. !ja.

En betragtning angående aktivisme.

Som du sår skal du høste. Hvis vi ikke sår noget, hvis vi er konfliktsky, eller hvis vi bare hellere vil ligge på sofaen, så bliver der ingen høst eller ændringer i samfundet. På den anden side skal vi selvfølgelig ikke så tidsler.

Vi har alle et ansvar og en pligt til at hjælpe den grønne sag, så vi får en bedre verden. <3
Bellacci
Forum-indlæg: 503
Område: Fyn
Dato: 31/7 2014 20:03

Vi har alle et ansvar og en pligt til at hjælpe den grønne sag, så vi får en bedre verden. <3

Well said :)
Kilroy
Forum-indlæg: 2924
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 1/8 2014 07:24

Jeg er også modstander af al missionering, om det så angår kost, tøj, religion eller andet.
For det første synes jeg, det er forkert og pænt uhøfligt.
For det andet opnår man lige det modsatte, nemlig at folk løber skrigende bort og slet ikke lytter men nærmere synes, man er en nar.
Lad os i stedet oplyse vis information, flyers, opskrifter, links og allerbedst lave noget toplækker grøn mad til folk med glæde og kærlighed. Præcis som vi gør i MadmedMedfølelse :D
Ahimsa
Kilroy
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 1/8 2014 08:37

Jeg har kigget på det
Jeg synes der er nogen der holder en god tone

Hvis de køre et like system og de får kun en ud af 5
Stjerner , og der så bliver nævnt at man missioner
Så det vel fær nok at man forklarer sig
Vhlu
Sider: 1 2 > >>