Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Arla landmænd holder åbent landbrug søndag 21/9-14

Aktivisme, Happenings & Organisationer

BearerOfHonesty
Forum-indlæg: 28
Område: Nordjylland
Dato: 18/9 2014 14:29 | Indlæg redigeret den: 18/9 2014 20:24

Har du styr på argumenterne mod kød/mælk/æg/pels og mangler du noget at lave på Søndag (2014-09-21)?

Arla landmændene holder årben landbrug ( http://aabentlandbrug.dk/ ) og jeg tænker lidt det kunne være en ide at tage ud til nogle af landbrugene og stille nogle af spørgsmålene om produktionen af kød/mælk/æg/pels som har nogle ubehagelige svar sådan at de andre gæster lærer om det de spiser.

Del gerne dine billeder fra dagen som beskrevet på http://aabentlandbrug.dk/Aktuelt/Fotokonkurrence.aspx efter du har tilføjet en lille tekst med ubehagelige fakta om produktionen. De billeder der er tagget som beskrevet i linket ovenfor bliver vist på flere af deres sider og det ville også være et pænt og målrettet signal-boost for sandheden.

Find en gård: http://aabentlandbrug.dk/Find_gaard_2014.aspx

Og husk http://aabentlandbrug.dk/Arkiv/2012_arkiv/2012_Find_gaard/Forholdsregler.aspx for det er bedst for dyrene. Især vigtigt er det første punkt "Du må ikke have været i kontakt med andre dyr, af samme art som dem på den gård du besøger, de sidste 48 timer før dit besøg på en gård, med mindre værten har accepteret det." for det er der for at undgå risiko for spredning af sygdom mellem besætningerne og hvis det er en tilpads slem sygdom så slår man hele besætningen ihjel og det vil vi jo helst heller ikke have.

God søndag. :)

Edit: vericon gjorde mig opmærksom på at det godt kunne forstås som at vi skal ud og være super konfronterende og det var ikke meningen som jeg også skriver mere om i den 3. post i tråden. :)
vericon
Forum-indlæg: 714
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/9 2014 15:58

Hej -
Jamen - meningen er sikkert god nok ---

"og jeg tænker lidt det kunne være en ide at tage ud til nogle af landbrugene og stille nogle af spørgsmålene om produktionen af kød/mælk/æg/pels som har nogle ubehagelige svar sådan at de andre gæster lærer om det de spiser. "

Ved ikke rigtigt om det har en positiv virkning at "prædike evangeliet " -
Diskussion er o.k., men ensidig formidling af "Flutube Horrors " tror jeg ikke fremmer forståelsen -

Venllig hilsen fra en ikke kødspisende
HJ
BearerOfHonesty
Dato: 18/9 2014 20:11 | Indlæg redigeret den: 18/9 2014 20:57

@vericon
Nu når du skriver det sådan der kan jeg godt se det kan lyde lidt som at vi skal gå ud og være super konfronterende og det var ikke meningen som sådan for det er jeg enig i, nok ikke er særligt effektivt. Det virker i nogen sammenhænge men den her er ikke en af dem. jeg vil meget hellere have at folk stiller "nysgerrige" spørgsmål der får de andre gæster som hører det til at tænke selv.

Jeg havde mere tænkt det som at stille spørgsmål om fx. om kør laver mælk hele tiden eller kun i forbindelse med graviditet lige som mennesker (det gør de ikke) og så evt. følge op med hvor alle tyrekalvene er hvis der ikke er nogen/ret mange at se på gården (få bliver brugt til avl og resten bliver kalvekød).

Det kunne også formuleres som "Jeg har hørt ______________, kan det passe?" men den er lidt nemmere at komme galt afsted med fordi det er nemmere at lyve eller udelade detaljer i svaret og jeg tror heller ikke den formulering får de andre gæster til at tænke lige så meget over det som hvis du stiller spørgsmål om det i allesammen ser der i stedet for at bede om be-/afkræftelse af ting du har hørt.

Der er andre gode spørgsmål som kan formuleres på en måde der virker nysgerrig i stedet for konfrontativ hvis man er på en anden type gård.
vericon
Forum-indlæg: 714
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/9 2014 05:32

Hej Ebi
tror egentlig at vi på mange punkter er enige -

Lige en ting til spørgsmålet "hvor alle tyrekalvene er " -
Som det er nu, kan man klare problemet ved at anvende kønsselekteret ægtransplantation -
Transplantere gør man i forvejen i langt de fleste tilfælde -

Venlig hilsen
BearerOfHonesty
Dato: 19/9 2014 15:36

@vericon
Ah, det havde jeg ikke læst om. Det gør det jo en lille smule bedre. :)