Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Aktiv omkring dyrevelfærd. Midtjylland

Aktivisme, Happenings & Organisationer

BrianS
Forum-indlæg: 5
Område: KBH
Dato: 7/1 2016 15:58

Hej.

Jeg blev vegetar for omkring 12 år siden og valgte at spise vegansk for et par måneder siden. Men jeg har den følelse og uro i kroppen, at jeg burde gøre noget mere. Altså, at blive mere aktiv i kampen for dyrevelfærd.

Jeg ved bare ikke helt, hvor jeg skal starte henne. Er der nogen der har nogen erfaring med foreninger eller lignende i Midtjylland eller Østjylland? Jeg har kigget på Dansk Vegetar Forening men umiddelbart ligner det, at det mest er i København eller omkring Sjælland,de er aktive.

Jeg kender ikke andre vegetarer eller veganere ud over min ekskæreste, så jeg føler mig nogle gange lidt alene og vil gerne i kontakt med ligesindede.

Håber at nogen kan hjælpe :)
reli
Forum-indlæg: 251
Område: Midtjylland
Dato: 8/1 2016 20:25

Hej Brian
Jeg bor i Sunds, så vi er jo næsten naboer.
Jeg har længe haft dårlig samvittighed over, ikke at gøre noget mere omkring dyreret. Måske er der flere heromkring og vi kunne få nogen aktiviteter i gang?

Pilena
Forum-indlæg: 3
Område: Sjælland
Dato: 11/1 2016 04:48

Hej jeg er godt nok øst for Storebælt men jeg ved at Dyr internater altid søger frivillige. Man kan også evt kontakte en gård i nærheden og tilbyde at gi deres bestand omsorg, frivilligt. Ellers kontakt Dyrenes Beskyttelse.
BrianS
Dato: 11/1 2016 18:27

Hej Reli

Jeg lader tråden køre og ser om der kommer noget respons og prøver i mellemtiden at researche lidt mere :)

Og tak for dit input Pilana. Dyreinternater har jeg faktisk tænkt lidt på. Har faktisk en drøm om at lave et katte internat men det er en kæmpe udfordring økonomisk ved jeg.

Men jeg var ikke særlig præcis i mit oprindeligt indlæg, jeg kunne godt tænke mig at være mere aktiv omkring formidling, nok især omkring vegetarisk/vegansk livsstil tror jeg.

Men tak for jeres svar begge to :)
Christel Janine
Forum-indlæg: 61
Opskrifter: 7
Område: Fyn
Dato: 18/1 2016 12:37

Hej,

Hvis du bruger facebook, så kan du tjekke om der evt findes en gruppe med andre dyreretsaktivister, der måske allerede er etableret i dit lokalområde. På facebook kan du i det hele taget komme i kontakt med en masse andre veganere og vegetarer, der er en masse forskellige grupper (også mange lokale).

Eller, du kan kontakte nogle af de veganske foreninger, og få noget relevant materiale som kan deles ud, hænges op eller drøftes ud fra, i forbindelse med formidling.. F.eks. Anima, Go Vegan eller Mad Med Medfølelse. Dansk Vegetarforening har også noget rigtig fint materiale, brochurer og små infokort.. Jeg har i hvert fald før bestilt noget af det fra deres hjemmeside, til min gamle skole + til info til venner og familie. Og fra Anima, bl.a. noget om pelsdyr industrien.

Det er godt at drømme stort! Hvem ved, måske bliver din drøm til noget engang :)
Asta K
Forum-indlæg: 6
Dato: 18/1 2016 13:25

Kære BrianS

Jeg har det på præcis samme måde! Man kan godt føle sig rimelig passiv i sin hverdag - jeg arbejder f.eks. i en helt "almindelig" vuggestue...

Jeg kunne godt tænke mig at blive vegansk aktivist. Jeg har ikke facebook, men skrev en e-mail til Go Vegan for 3 uger siden, som jeg dog desværre ikke har fået svar på. Men fedt med forslag også om Dyrenes Beskyttelse og internater mv. Måske skulle jeg overveje det.

BrianS
Dato: 27/1 2016 20:55

Hej Christel og Asta

Tak for jeres svar :)

Christel - jeg er ikke særlig aktiv inde på facebook, har du nogle direkte links til nogle grupper? Idéen med at få tilsendt noget info lyder egentlig som en god start. Jeg vil kigge på de andre foreninger du nævner, tak! :)

Asta - jeg arbejder som pædagog på en skole, men jeg er heller ikke sikker på, at det at blande personlige holdninger (det vil mange jo desværre mene det er) ind i arbejdet vil blive set på med venlige øjne. Men du skulle tjekke Amina og Dansk Vegetar Forening da du jo er heldig at bo i KBH hvor de er rimelige aktive, tror jeg.

Kan for resten anbefale bogen Change of Heart af Nick Cooney. Han har nogle interessante tænker omkring aktivisme.

Tak til jer begge :)
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 30/1 2016 11:15 | Indlæg redigeret den: 30/1 2016 11:35

Hej Brian.

Måske en ide at komme med i Mad med Medfølelse, som jo har hovedsæde i Århus ;)
http://www.madmedmedfoelelse.dk
Som også er at finde på Facebook.

Og der er jo også Dyrenes Alliance, som har flere lokal afdelinger spredt i Danmark, og der er de kun glade for nogle flere frivillige hjælpere til, når de går på gaden med f. eks. folder uddeling for at fremme det grønne veganske budskab
;) :)
http://www.dyrenesalliance.dk
Og er ligeledes på Facebook - også for lokal afdelingerne.

Det er jo der, det meste foregår nu om dage, når der skal foregå nogle aktiviteter/events/begivenheder, som man kan melde sig til for at deltage i ;) :)
Og det samme med Go Vegan.

Det kan vel aldrig skade, hvis det er og muligt, at man lægger nogle foldere på en skole for en grønnere vegansk livsstil i den gode sags tjeneste, for at andre kan se og blive oplyst om, hvordan de kan være med til at mindske dyrenes lidelser i landbruget ;)
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 30/1 2016 11:33 | Indlæg redigeret den: 30/1 2016 11:34

Hej Asta K.

Med din unge alder, så har du mulighed for at kunne komme med i Dyrenes Alliance og være med til møder og planlægning af kommende aktiviteter foruden at deltage i deres aktiviteter på gaden ;) :) Hvis du skulle være interesseret, og DA har ofte aktiviteter i gang i Københavnsområdet ;)