Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Foredrag og folderuddeling om vegetarisme

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Kristoffer
Forum-indlæg: 6
Område: KBH
Dato: 16/3 2010 14:42

Hey folks

Thorbjørn, Dennis og jeg havde en cool oplevelse med at være aktive for dyrene da vi var på Høje Taastrup Gymnasium for at holde foredrag og informere om dyrs vilkår i dagens landbrug og vegetarisme - det har jeg skrevet om i nedenstående blogindlæg.
Hvis nogen herinde har lyst til at stå for et lignende arrangement på ens egen skole eller arbejdsplads, så giv lyd! Foredrag og folderuddeling er super måder at nå ud til rigtig mange mennesker og informere om vegetarisme.

http://anima.dk/blog/?p=597

Om morgenen den 8. marts mødtes jeg med Dennis Laursen på Høje Taastrup station. Dennis havde taget initiativ til at Thorbjørn fra Anima skulle komme ud og holde foredrag på hans skole, Høje Taastrup Gymnasium, om formiddagen. Før det ville vi gerne dele foldere ud til eleverne, så vi gik op til skolen og tog en indgang hver. Eleverne var super flinke og jeg vil skyde på at 90 % af dem jeg spurgte tog imod hæftet.

Klokken halv ti ankom Thorbjørn og mens Dennis var til time satte vi et lille infobord op, hvor interesserede kunne komme over og snakke med os og snuppe vegetariske starter kits og medlemsblade med.

Lidt over elleve stod Thorbjørn klar til at holde foredrag for de op mod 50 elever der havde samlet sig i auditoriet. På trods af tidspres blev det et rigtig fint foredrag med mange gode pointer og fremvisning af film fra det industrielle landbrug og pelsindustrien.

Da foredraget var færdigt viste det sig at mange havde taget budskabet til sig. Nogle kom hen og havde uddybende spørgsmål og flere roste foredraget og sagde at de nu var overbeviste om at de ville blive vegetarer.

Så da vi drog hjemad var vi enige om at det havde været en super positiv dag på Høje Taastrup Gymnasium. Dennis havde lavet et virkelig flot stykke arbejde med at arrangere det hele så grundigt og jeg er overbevist om at vi fik skubbet til rigtig mange elevers holdninger omkring dyr.

At arrangere foredrag er en fantastisk mulighed for at nå ud til rigtig mange mennesker. Hvis du er interesseret i at få Anima ud på din skole eller arbejdsplads og holde foredrag kan du læse mere her: og skrive til foredrag@anima.dk

Tilsammen uddelte vi 344 hæfter og en pæn stak vegetariske starter kits.

Kilroy
Forum-indlæg: 2894
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/3 2010 15:08

Hvor godt, Kristoffer - respekt til jer ;)
Velkommen herinde !!
Oy
Forum-indlæg: 489
Opskrifter: 4
Dato: 16/3 2010 15:19

T er altid velkommen på mit gymnasium igen :D Hehe :b Tror bare endnu engang vi er kommet for tæt på eksamenerne, til vi ville få lov :-/
Grønsagen
Forum-indlæg: 183
Dato: 16/3 2010 16:08

Fantastisk :D....
DennisL89
Forum-indlæg: 162
Dato: 16/3 2010 16:27

Jeg vil atter takke Kristoffer og Thorbjørn for hjælpen!
Og det lykkedes da også at få 10 % af gymnasiets elever til at møde op.
lyra
Forum-indlæg: 1310
Dato: 16/3 2010 18:10

kristoffer, kunne det betale sig for jer at tage til grenaa en dag? i vil kun kunne få 15-ish minutter til at tale i - og selvfølgelig al den tid i vil have til at dele foldere ud - men jeg lover mere end 50 fremmødte, da det er obligatorisk for hele gymnasiet at deltage i disse assemblys :)
Kirstine
Forum-indlæg: 212
Område: Sjælland
Dato: 16/3 2010 19:25

Tillykke med den gode oplevelse, I er for cool ;)

Lavede I det som et "ikke-obligatorisk" foredrag i et frikvarter eller hvordan ?
DennisL89
Dato: 16/3 2010 19:39

@Kirstine:
Ja, foredraget var frivilligt. Jeg er ikke sikker på, om mit gymnasium vil gå med til at lade et ikke-undervisningsrelateret foredrag være obligatorisk. Og så vil det bedste resultat også komme ved at folk kommer frivilligt, og at folk der er blevet tvunget, som ikke gider, sidder og sukker og ødelægger det for de andre, der er interesseret.
Kirstine
Dato: 16/3 2010 20:08

Dennis, jeg egentlig enig med dig i, at frivillighed er at foretrække :)
Men jeg synes faktisk også tvang virker ganske udemærket i nogen sammenhænge; feks har vi haft en mega sej pige ude og fortælle om at være frivillig i Zimbabwe, og nu her torsdag skal vi bruge en fællestime på et foredrag om organdonation.
Det er mit indtryk at folk synes det er rigtig rart med nogen anderledes indslag, -og så den faktor, at man slipper for en matematik eller fysiktime ;)
Kristoffer
Dato: 17/3 2010 11:02

Dennis, det er da undervisningsrelateret! ;)

Jeg synes faktisk sagtens man kan sige at et dyreretsforedrag har almen interesse og er relevant for undervisning i fx biologi eller til debatoplæg om etik i filosofi eller religion. Dyrevelfærd er også et politisk emne så koblingen til samfundsfag er der også.
Det kan man jo nævne for rektor hvis man prøver at få et foredrag op at stå på sin skole.

lyra: 15 minutter er måske lige kort nok tid hvis man skal nå at præsentere emnet ordentligt. Men lige som alle andre gymnasier er det helt sikkert et godt sted at dele foldere ud. Så hvis man befinder sig på de kanter og har mod på det synes jeg det ville være en super ide at bestille nogle foldere og dele ud

Kirstine: Frivillig i Zimbabwe, organdonation - det lyder som om I har nogen seje foredrag på din skole! Måske skulle dyreret blive emnet på et tidspunkt? :)

Kilroy: Tak!

Kirstine
Dato: 17/3 2010 15:12

Kristoffer: Jeg synes bestemt der kan argumenteres for at det er undervisningsrelateret! Og almen dannende ;)
Jeg har snakket med både Joh og Jan om det før -mest mhp. et foredrag på min gamle efterskole.
Hvis I har en slags disposition/beskrivelse, vil jeg da vise det til min rektor :)
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Dato: 17/3 2010 16:03

i alt for cool i 2
DennisL89
Dato: 17/3 2010 16:14

Okay, jeg skulle måske havde overtalt den relevante autoritet på gymnasiet, til at gøre foredraget obligatorisk?
Kristoffer
Dato: 17/3 2010 19:25

Kirstine: Super cool :) Der står lidt om foredrag her, http://anima.dk/blivaktiv.html#4
Vi har også en lille brochure om foredrag, som jeg kan sende til dig hvis det er?

Dennis: Jeg synes det er helt oplagt at bruge sådan noget som hultime til at arrangere foredrag i og jeg er enig i at det er rigtig fedt når folk kommer frivilligt, så det var strålende :)
Kirstine
Dato: 17/3 2010 19:45

Dennis, misforstå mig ikke, det er vildt cool at du fik det arrangeret (det kan gøres på mange måder)! -Det har lige inspireret mig ;) Har du iøvrigt fået respons efterfølgende?

Kristoffer, sejt! Jeg tænker lige over hvordan det skal serveres, så vender jeg tilbage med hvad jeg finder ud af (enten her, eller til Joh/Jan)!
DennisL89
Dato: 18/3 2010 07:21

@Kristoffer:
Okay. Det blev bare lidt forvirrende, om hvad der var "bedst at gøre", når der kom forslag om at begge ting var nærmest lige gode. Men jeg vil i hvert fald til en eventuelt næste gang, sørge for at det bliver frivilligt igen.

@Kirstine:
Nej, ikke rigtig. Udover at et par stykker af dem der hørte foredraget, syntes det var godt, at jeg arrangerede det.