Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

At holde en tale om dyrevelfærd

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Økojohn47
Forum-indlæg: 58
Opskrifter: 3
Område: Nordjylland
Dato: 4/9 2010 20:37

Jeg er studerende, går i 2.g, og i dansk har vi for tiden et emne der omhandler taler inkl. påstande og belæg :)

Vi er blevet bedt om at skrive en tale til dansklektionen på mandag, som vi skal holde for hele klassen. Emnet er selvvalgt, dog skal talen være seriøs og troværdig, samt have gode og holdbare argumenter.

Jeg har tænkt på at skrive om dyrevelfærd i Danmark, men er ikke helt sikker på hvad jeg skal inddrage i talen for at få den til at være troværdig. Samtidig føler jeg at jeg mangler argumenter og dokumentation for, at dyrevelfærden (ifølge min mening) ikke er, som den burde være i DK.

Er der nogen der kan hjælpe med forslag til, hvad jeg bør inddrage i talen, evt. dokumentation, så ville jeg bare blive superglad :D
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/9 2010 21:02 | Indlæg redigeret den: 4/9 2010 21:03

Her er et udgangspunkt:

Hvad mener:

Dansk Landbrug
Økologisk Landsforening
Dyrenes Beskyttelse
Dansk Vegetarforening
Anima
Dyrenes Alliance

Hvad mener de politiske partier

Hvad mener du...

Sidney
Forum-indlæg: 225
Opskrifter: 2
Dato: 4/9 2010 21:28

Her er et link til hvordan grise producenterne selv mener dyrevelfærden er i Danmark: http://www.danskeslagterier.dk/smcms/Danske_Slagterier/Nyhedscenter/Nyheder/11749/12364/Index.htm?ID=12364

Kan ikke finde så meget, nok andre herinde der kan hjælpe bedre, og er lidt træt.. :))

Held og lykke med fremlægningen!
blomsterbarn
Forum-indlæg: 172
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 4/9 2010 21:33

fedt emne at tage op! jeg tror jeg ville søge hos anima de har så vidt jeg husker noget forskelligt materiale omkring manglende dyrevelfærd, så der ville jeg nok starte .
held og lykke med projektet
Økojohn47
Dato: 4/9 2010 22:06

Tak for svar, skal lige have kigget noget mere på det imorgen :) det er jo allertiders chance for at brænde igennem med et budskab :D
JensD
Forum-indlæg: 2350
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/9 2010 23:38

Jeg ville forholde mig til alle de sager der har været i medierne: grisetransporter, minkfarme, smågrise der får halerne klippet uden bedøvelse osv. Det er jo sager som man må formode at alle kender. Så ville jeg sammenstille det med det billede som Arla, Dansk Landbrug og Dansk Pelsdyravlerforening prøver at give af dansk landbrug.

Derudfra må det være meget simpelt at drage nogle skarpe konklusioner.
Windamor9
Forum-indlæg: 494
Område: KBH
Dato: 5/9 2010 08:28

Hvis nogle af argumenterne "flyver" hen på vegetarismen, så er der en blåstempling her for sundheden af den vegetariske levestil. Dog er man kommet til at rode rundt på underafdelingerne af vegetarismen, men argumentationen for, at vegetarisk levestil dækker næringsstofbehovet, er reel nok og gennemgået på en kort og præcis måde.
http://www.sygeforsikring.dk/Default.aspx?ID=1390&Printerfriendly=1#1
Økojohn47
Dato: 5/9 2010 08:40

Her er hvad jeg har skrevet indtil videre. Nu sidder jeg lidt fast :@

"Når jeg tænker over det, så undrer det mig vitterligt at vores dyrevelfærd i Danmark på flere områder er så dårlig, som den egentlig er. Når det kommer til mange andre ting er danskerne jo igennem årene begyndt at se ud over deres egen næse, når det drejer sig om ting som f.eks. økologi, klima og miljø. Men i medierne er der samtidig dukket flere og flere sager op, som omhandler mishandling af dyr – heste vanrøgtes, kattekillinger druknes.

Og slagte dyr som kvæg, grise og høns presse sammen på små arealer, for at minimere udgifter til udmugning, strøelse og større bygninger. Hvis dyrene ikke kan klare dette pres, forbedrer man ikke deres liv, men lemlæster dem i stedet – hvis høns f.eks. hakker på hinanden fordi de går for tæt, skærer man 2/3 af deres næb af, og hvis grise bider hinanden klippes deres tænder og haler af. Alt dette sker, fordi det industrialiserede landbrug bygger på tanken om, at dyr er maskiner som af mennesket anvendes til udvinding af kød, mælk m.m.

Hvis man kigger nærmere på de sager som har været oppe og vende i medierne, husker en del af jer nok afsløringen af mishandling på de danske minkfarme i tv-programmet Operation X. Man skulle tro at sådan en afsløring ville åbne danskernes øjne, og samtidig sætte en stopper for mishandling på pelsfarmene. Men ifølge både Anima og TV2 har minkfarmene stadig en masse ting at skjule.

Hvor er det dog egoistisk, at så mange dyr skal lide under mishandling samt lide en smertefuld død, fordi vi som mennesker gerne vil klæde os i smukke pelse. "
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 5/9 2010 09:49

Hej Jordbærpige (iøvrigt et ganske charmerende navn)

spændende emne du bringer op og er sikker på, at det skal skal blive godt. Med det sagt, så husk at det er dig der holder talen, ikke dit stykke papir :)

Meld tilbage hvordan det gik.

Mvh