Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

International Vegetardag - Århus! (2010)

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Sider: << < 8 9 10 11
Mama Sus
Forum-indlæg: 337
Opskrifter: 5
Område: Østjylland
Dato: 11/10 2010 14:04

Jeg har haft sat en af mine venner, som er journalist på sagen om "Naturli", dette var hvad han kom frem til:

Orkla er en meget stor spiller på det europæiske fødevaremarked. Dragsbæk i Thisted, der ud over Naturli Foods i Højbjerg bl. a. også ejer Kolding Salater samt en lang række nordeuropæiske margarinefabrikker er selv ejet i fællesskab mellem Orkla, som er flertalsaktionær, og sønnen af stifterne, Mogens Nielsen.

Af kendte fødevareproducenter ejer Orkla stort set al nordisk konservesproduktion, bl. a. danske Beauvais, norske Idun, norske Stabburet, svenske Abbas, og derudover også Odense Marcipan, Credin Bageripartner i Vejle og Juelsminde, Bæchs Konditori i Hobro, KT Foods i Fårup og Frima Vafler i Århus.

Det er korrekt, at der er en forbindelse mellem Orkla og Kongsberg Gruppen. Den består i en ejerandel på 2,5 procent i Kongsberg Gruppen, der har den norske stat som største aktionær (50 %) og det norske svar på PFA som næststørste (Folketrygdfondet, 10,02 procent) Bl. a. Folketrygdfondet tilslutter sig FNs og de (frivillige) nationale norske standarder for etisk forsvarlig investering. Som dog ikke forhindrer investeringer i forsvarsindustrien.

Kongsberg Gruppen består af (selskabsmæssigt) dele: Kongsberg Defence og Kongsberg Maritime. I Kongsberg Defence handler det, så vidt jeg kan se, især om elektronik og software-systemer. Kongsberg Maritime er udelukkende civilt og producerer bl. a. navigationssystemer. De kan naturligvis også bruges i militær sammenhæng.

Som et kuriosum har jeg fundet ud af, at Dragsbæk Margarine i mange år har leveret margarine til forsvarets feltrationer...

Med hensyn til den anden virksomhed, Nammo Raufoss, der har været noget mere proaktiv i sin våbenproduktion, idet de fremstiller ammunition, bl. a. granater, kan jeg ikke finde nogen forbindelse til Orkla. Efter mine oplysninger er Nammo Raufoss ejet 50 procent af den norske stat, mens den anden halvdel, som i sin tid tilhørte svenske SAAB, i dag ejes af det finske statsstyrede selskab Patria Oy (som den finske stat jeger 73,2 procent af)

Nammo-koncernen har nyligt meddelt, at man vil omlægge sin strategi, så man fremover vil udvikle og investere i teknologi til uskadeliggørelse af våben / demilitarisering. Men de har altså næppe noget med Orkla at gøre.

Bundlinien: JA, Orkla har 2,5 procent aktier i Kongsberg, som blandt en del andet også laver militære systemer. OG Orkla ejer flertallet af aktierne i Dragsbæk Margarine, som er ejer af Naturli Foods.

Om Kongsberg som statsejet og pensionskasseejet norsk virksomhed kan fortjene en betegnelse som "dødens købmænd", vil jeg lade være op til din vurdering.

Jeg gætter på, at vil man have Kongsberg til at holde op med at lave udstyr til forsvaret (primært det norske, men dog med en stor eksport), er det nok nemmere at gå via de norske politikere, der direkte og gennem Folketrygdfondet fuldstændigt kan bestemme, hvad Kongsberg gør og ikke gør, end ved at prøve at presse mastodonten Orkla gennem at boykotte varer fra et datterselskabs datterselskab...

PlanteædendePlante
Forum-indlæg: 1188
Område: Århus
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/10 2010 14:32

Nice viden! Så er det vist knap så galt som det så ud til!! Og ja, mon ikke han har ret i den anden vej vil været LANGT bedre at gå ;-) Godt gået Sus!
F:C:A:R
Forum-indlæg: 585
Område: KBH
Dato: 11/10 2010 14:45 | Indlæg redigeret den: 11/10 2010 15:47

Sådan som jeg ser det: boykottet handler ikke om at presse virksomheden i nogen retning(dette er kun en mulig sidegevindst). Det handler i langt højere grad om, om man kan stå inde for at smide penge i en virksomhed, som støtter krig, rundt om i verden.

Tusind tak Sus - og tak til din ven. :)

Mama Sus
Dato: 11/10 2010 15:21

Jeg skal sende takken videre..jeg køber stadig Naturli!
PlanteædendePlante
Forum-indlæg: 1188
Område: Århus
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/10 2010 15:45

Enig med FCAR også :-) Når vi taler principper er mængden ikke afgørende og 2,5% ER også penge... Hmm... Og selvom de ikke direkte laver våben så er computerprogrammer og navigationsudstyr til krigsførsel jo mindst lige så vigtigt for hære i dag!!! Jeg kommer heller ikke til at købe det mere... Men af forskellige årsager :-) Men ja, sig tak til din researcher Sus, det er rigtig godt arbejde!!
Mama Sus
Dato: 12/10 2010 08:23

Det skal jeg gøre ved ham ;-)
Sider: << < 8 9 10 11