Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

International Vegetardag - Århus! (2010)

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Sider: << < 6 7 8 9 10 11 > >>
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 29/9 2010 04:37

Jeg vil lige dele den videre brevudveksling mellem Food Not Bombs og jeg selv. Blot så I er orienteret... Jeg spurgte efter den første besked om det betød at vi blev nødt til at vælge mellem Naturli' og Food Not Bombs...

Food Not Bombs:
det tror jeg ja... jeg ka har ikke fået svar fra de andre endnu... men jeg kan ikke rigtig forestille mig at food not bombs står ved siden af bombe fabrikanter og serverer... måske gør vi det et andet sted istedet... men ift. til min mening er det usandsynligt at vi står sammen med jer, med krigsforherligende profit magere... men vi kører konsensus i vores gruppe... og jeg mangler stadig de andres tilbagemeldinger!

Mit svar:
Vi er blot en gruppe mennesker der er gået sammen om at fejre denne dag, og dermed forsøge at skabe positiv fokus omkring vegetarisme og veganisme. Det er første gang nogen af os hører om denne kritik af Naturli', så det er virkelig helt ved siden af, at du kalder os for "krigsforherligende profit magere". Det skaber kun en "os og jer" position som slet ikke er nødvendig. Vi er mange (både veganere som jeg selv, samt vegetarer med et minimalt indtag af animalske produkter) som, af godhjertede årsager, fravælger animalsk mælk. Naturli' spiller, for mange, en stor rolle i dette valg. I burde i stedet indgå i en dialog med os og dele den viden I mener at sidde inde med.

Vi mødes i arrangørgruppen i dag, så må jeg jo informere om jeres holdning og dilemma. Jeg kan ikke forestille mig at der skulle være stemning for at dele Naturli' mælk ud (det er os selv der står for at dele ud, Naturli' møder ikke op på dagen) frem for at I kommer og serverer mad, men det lyder som om I vil bakke ud uanset om vi vælger at droppe uddeling af Naturli' mælk?

Eller har jeg helt misforstået din besked?

Alt godt
~Luna~

KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1592
Område: KBH
Dato: 29/9 2010 04:49

De "krigsforherligende profit magere" der omtales i mailen er "Naturli'", ikke jer.
Luna_Månebarn
Dato: 29/9 2010 05:30 | Indlæg redigeret den: 29/9 2010 05:31

Det er denne sætning du hentyder til ikk? "men ift. til min mening er det usandsynligt at vi står sammen med jer, med krigsforherligende profit magere..." Synes det er svært at tolke hvad der menes, jeg glæder mig til at høre fra dem igen...

Mama Sus
Forum-indlæg: 337
Opskrifter: 5
Område: Østjylland
Dato: 29/9 2010 08:14

OMG ..nå det snakker vi om i eftermiddag.
Rolig folks, det skal nok gå alt sammen.
knud
Forum-indlæg: 179
Dato: 29/9 2010 11:39

Lige en kommentar med hensyn til Naturli.

Det er forskel på at eje et firma og at have aktier i et firma.
Når man ejer et firma har man kontrol over hvad dette firma laver.
Hvis man har aktier i et firma har man tit ingen indflydelse over firmaet,
men man får en del af firmaets overskud.

Så her er det vigtig at finde ud af om Orkla prøve at skabe
balance ved at bruge overskudet af våben produktion som de ikke har indflydelse på
til at drive virksomhed, der mindsker drab (vegetariske produkter).
Luna_Månebarn
Dato: 29/9 2010 12:07 | Indlæg redigeret den: 30/9 2010 09:27

Så er der svar...

Food Not Bombs:
øhhh luna jeg tror du har misforstået... det er ikke jer men naturli jeg kalder krigsforherligende! :-) og hvis der ikke bliver delt ud på dagen så kommer vi da også. ellers stiller vi os bare op et andet sted... men du må endelig ikke tro vi prøver at lave en os og jer splittelse, vi bliver bare nød til at sige at vi ikke kan stå indefor at stå med naturli... selv har jeg da også brugt naturli i lang tid i min madlavning men jeg stopper hvertfald nu efter disse informationer.... men der er jo stadig alternativer for vegi produkter...
men bare husk at vi ikke gør dette for at være på tværs eller noget men vi er modstandere af krig og vi ville forråde os selv ved ikke at bruge den info vi får, og gøre opmærksom på dette...

men vi er mere end villige til at stå sammen med jer... og fint gået at i har fået det op at stå i aarhus! :-)"

Mit svar:
Jeg er glad for at det er en misforståelse... :-) Måden du formulerede dig på var lidt tvetydig. Som sagt holder vi møde i dag, hvor vi skal drøfte denne betingelse I har sat op. Du må ikke hænge mig op på det, men jeg kan forestille mig at det bliver således, at al Naturli' mælken går til Store Byttemarked d. 10. oktober da halvdelen alligevel skulle gå dertil.

Såfremt vi vælger ikke at servere Naturli's produkter til arrangementet, kunne jeg personligt godt tænke mig lidt mere information omkring den kobling I laver mellem Naturli' og våbenindustrien. Er det noget nyt I er blevet opmærksomme på? Forstå mig ret... Jeg vil bare gerne have alle de rette informationer således at et evt. fravalg af deres produkt også er noget jeg kan stå inde for, og ikke blot er en konsekvens af jeres betingelse.

Food Not Bombs
Ja det er nyt for os også... det er gennem en ven der går meget op i hvem der producere hvad i forbrugsjunglen vi har fået det at vide, han har fundet ud af det via div. hjemmesider... jeg kan godt lige spørge ham om noget mere info og så sender jeg det lige i din retning også!

(Edit: Krise afværget... Food Not Bombs kommer og laver mad til os, hvilket vi er meget glade for! :))

Luna_Månebarn
Dato: 29/9 2010 16:56 | Indlæg redigeret den: 29/9 2010 16:56

Tak for et rigtig godt møde i dag skønne folk...! Var sgu godt nok lidt bummed over det hele da jeg vågnede i morges. Men efter lidt af Mango mama's te og squashkage, lidt gæstfrihed hos Mikkel og Louise og et knaldgodt samarbejde mellem os alle - ser det hele meget lysere ud. :D

Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Opskrifter: 2
Område: Sønderjylland
Dato: 29/9 2010 17:14 | Indlæg redigeret den: 29/9 2010 17:40

hej venner.

Hvis vi kommer (jeg kæmper for sagen) kunne jeg godt tænke mig at vide hvor den nærmeste billige (gerne gratis) parkeringsplads er.

Jeg tror godt jeg ved hvor store torv er henne alligevel...

Undskyld, men hvornår starter det? Jeg kan ikke finde noget tidspunkt. Sorries. :(
Mama Sus
Dato: 29/9 2010 20:27

Warzywo, hvis du kan finde Hundslund (ligger mellem Horsens og Odder) kan du parkere her hos mig og så kan du, eller i? køre med mig til Århus??
Hvis du vil, så ring: 60752803

Luna og Nikolaj, jeg fik slet ikke sagt farvel til jer...sorry :-( fik bare pludselig så travlt og jeg troede vist at i kom med ud?
Men håber jeg er tilgivet ..sidder med foldede hænder og ber!

Ja tak for et meget forløsende møde, det var godt at ating gik godt aligevel...nu kan vi så bare håbe at Jan finder noget strøm ;-)
Luna_Månebarn
Dato: 30/9 2010 04:28 | Indlæg redigeret den: 30/9 2010 04:29

Warzy: Du kan parkere hos mig gratis. Jeg bor på kollegie og vi har nogle pladser tilknyttet. Har du mit nummer? Ellers sender jeg det lige i en privatbesked. Håber I kommer!

Mango: Ha ha! Ja du fik pludselig fart på under hjulene. Intet at tilgive, men vi vil have TO knus når vi ses igen! :D ;) Fik I en masse lækkert frugt og grønt kastet efter jer i Bazaren?

Mama Sus
Dato: 30/9 2010 05:57

Du kan få alle de knus du vil Luna, er der noget jeg ikke er fedtet med, så er det knus ;-)

Ja vi fik en sæk løg, en kasse peberfrugter, stor pose agurker, 25 limefrugter, 3-4 kilo tomater, stor pose gulerødder, hvidløg og et kæmpe hvidkål, som FNB ikke ville have, så det tog jeg med hjem ;-)

HP og han kammerat var vældig godt tilfredse, så det var jo super.
kamille
Forum-indlæg: 180
Opskrifter: 1
Dato: 30/9 2010 10:00

Hey:)

Jeg satser på at kunne være på Store Torv omkring kl. 12, hvis vores lærere ikke er så elskværdige at give os flere timer, hvilket der er risiko for. Men satser på kl. 12;)
DenSorteFane
Forum-indlæg: 9
Opskrifter: 1
Dato: 30/9 2010 10:24

så er vi idag igang med at lave/forberede mad til dagen imorgen! vi laver: indbagte mini pizza med spaghetti og tomatsovs og en bulgur salat! så må vi se hvor hurtigt det bliver rippet og hvor mange vi kan servere til! og tak til alle forforståelsen ang naturli... og svaret fra naturli om aktionær og ejer forholder SOOOO WACKED!!!!!! "jeg laver ikke bomber... jeg sørger bare for at de har penge til at lave dem!?!?!?!?!" crap nogle bastardos!!!!! det er profitten der styrer ikke holdningerne hvertfald! nå, lidt galle fra mig der!

men vi glæder os til at komme og servere og hilse på folk... jeg kommer dog kun lige forbi kort på dagen, da min søn kommer på weekend ca. samtidig, men regner med lige at smutte forbi og hilse på jer alle! :-)

god vind!

hp
knud
Dato: 30/9 2010 13:29

Jeg syntes det er super vigtig at finde ud af om det er Naturli eller Orkla, som er skurken.

For hvis det er Orkla som er skurken og man boykotter Naturli,
svar det til at man bliver straffet for at en i ens familie har lavet noget kriminelt.

Så post lige de kilder i har, så vi kan få et klart svar.

Her skal vi også huske på at mange dansker betaler for våben over skatten,
så skal vi også til at boykotte alle som betaler skat ?
Eller boykotte alle, der modtager bistandshjælp fordi den stat
som udbetaler den også bruger penge på våben ?

Så hvis vi ikke har alle fakta på bordet, kan man let komme til at gøre mere skade end gavn.

Kh. Knud

lyra
Forum-indlæg: 1310
Dato: 30/9 2010 14:34

knud: den sammenligning holder ikke helt. naturli støtter orkla direkte - siden det er orkla der ejer og bestyrer naturli - og dit foreslag om at boykotte skattebetalere er jo mildest talt urealistisk og ukonstruktivt. man skal gøre så meget man kan, og så er det at boykotte firmaer med tvivlsomme værdisæt en rigtig god start. respekt til Food Not Bombs.

men det er ikke det tråden handler om! :D den handler om at i alle sammen har lavet noget mega najs arbejde og jeg glæder mig til at høre hvordan det går imorgen med jer på den anden side af sundet :) held og lykke veggies <3
knud
Dato: 30/9 2010 15:44

@Lyra: I den mail Luna modtog stod der at "Naturli er ejet af Dragsbæk A/S, som igen er ejet af Orkla ASA."
Nu hævter du at at orkla ejer og bestyrer naturli.
Hvor har du fundet den information, kan du henvise mig til dine kilder ?
Det jeg prøver på er at få nogle reelle kilder på bordet,
så jeg kan boykotte naturli på det grundlag frem for nogle løse påstande.

Ja, jeg ved godt at mit forslag med skatte betalere og bistandsklienter er urealistisk,
og grunden til at det er urealistisk er fordi den enkle skatte betaler ikke har ret meget indflydelse på hvad staten bruger penge på.

Min pointe er at vi stadig ikke har nogle kilder, der viser om Naturli har nogen indflydelse
på hvad Orkla bruger penge til.

Kh. Knud

ps. ) Ja, måske skulle der laves en tråd hvor den problematik kan undersøges til bunds.

F:C:A:R
Forum-indlæg: 585
Dato: 30/9 2010 16:27

Ja, *BIIIP* ud af vores event-tråd. :D
Dato: 30/9 2010 17:46

Jeg har egentlig helt glemt at melde tilbage ifht strøm.....plan C er desværre ikke en mulighed...
Luna_Månebarn
Dato: 30/9 2010 17:47

Så er der lavet veggie-deller til i morgen... :D

FCAR? Hvordan ser det ud med strøm...?

Mikkel? Hvordan med brormand? Kunne han skaffe det dersens anlæg...?

Dato: 30/9 2010 18:16

Som posten oven over antyder ser det ikke for godt ud, Luna..

Sider: << < 6 7 8 9 10 11 > >>