Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Opskrifter fra International Vegetardag København 2011

Aktivisme, Happenings & Organisationer

Maj :)
Forum-indlæg: 722
Opskrifter: 27
Område: Andet
Dato: 2/10 2011 17:34 | Indlæg redigeret den: 2/10 2011 17:35

Mange af dem der smagte maden igår efterspurgte opskrifter og Asta lovede, at der ville blive oprettet en tråd herinde, hvor vi ville samle opskrifterne. Jeg kommer hende bare lige i forkøbet :)

Majs dimser
- 1 kop hvedemel
- 1 spsk bagepulver
- 2 tsk salt
- 2 tsk paprika
- 1 kop sojamælk
- 2 spsk smeltet margarine (fx Becel)
- 2 kopper majs
- Hakket persille efter lyst
- Salt og peber til at smage til med
- Olie til panden
- Gurkemeje (for farvens skyld, hvis det ønskes)

Bland alle de tørre ingredienser. Tilføj hernæst de våde. Rør sammen til det føles som en pandekagedej. Hvis det føles for tykt, så tilføj lidt sojamælk.

Varm panden, tilføj olie og lav små ”kager” af dejen. Steg dem indtil de er brunet, vend og gentag. Når de er færdige kan du eventuelt lægge dem på et stykke køkkenrulle for at få det overskydende olie af. Kan serveres både varme og kolde.

____________________________________________________________________________________________________

Ingefær gulerødder
- 6 store gulerødder i skræller
- 3 cm ingefær, skrællet og skåret i tynde skiver
- 2½ dl eddike
- 2½ dl sukker

Kog eddike og sukker sammen. Tilsæt gulerødder og ingefær og lad det koge i 3 min. Lad det køle af i lagen. Fylder ca. en 1-liters boks. Kan serveres til fx sushi.

____________________________________________________________________________________________________

Sushi
- 6 dl. sushi ris
- 7,5 dl. vand til at koge risene i
- 1 dl. risvineddike
- 1½ spsk sukker
- 1 spsk salt
- Tangplader
- Soyasauce
- Sesamfrø
- Rullemåtte
- Husholdningsfilm
- Eddike

Fyld (nedenstående er blot forslag, al fyld skæres i lange strimler):
- Peberfrugt
- Gulerod
- Avodaco (hæld citron over, så den ikke bliver brun)
- Babymajs
- CaviArt (lavet på tang, fås i fx Føtex)
- Gulerødder
- Agurk (fjern den bløde midte)

Fremgangsmåde
Ris:
Skylles grundigt under den kolde hane, indtil vandet er klart. Koges i vand i 10 min. med låget på, skal herefter tages af varmen og trække 15 min. under låg. Varm eddiken op (fx. en hurtig tur i mikroovnen) og ibland sukker og salt indtil det er opløst. Dette hældes over risene og der røres forsigtigt rundt. Risene sættes i en skål til afkøling ved stuetemperatur med et fugtigt klæde over, så de ikke tørrer ud.

Maki (den med tang yderst):
Læg en tangplade på rismåtten. Dyp dine hænder i vand med eddike i, så risene ikke klistrer til dig. Fordel risene i et tyndt lag på tangpladen, men lad den øverste 1½ cm. (længst væk fra dig) være fri. Læg herefter det ønskede fyld i en række nederst på pladen (ud mod dig selv). Så skal du faktisk bare rulle. Sørg for at rulle stramt - men der skal mindre til end man lige tror.

Inside-out rulle (den med ris og sesamfrø yderst):
Læg ris på hele tangpladen og drys med sesamfrø. Vend derefter pladen på hovedet, så risene og frøene vender ned mod rullemåtten (denne er nu beklædt med husholdningsfilm). Put fyld i rullen og rul som før.

Når sushien skal skæres er det vigtigt at holde kniven våd (med vand og eddike), så risene ikke sidder fast på den.

Serveres med soya - og wasabi og ingefær hvis man er til det. Hvis man hellere vil have en mildere version af syltede ingefær, kan man servere ingefær gulerødder til.

Choko hindbær muffins, 12 styks
- 3 dl hvedemel
- 2 dl sukker
- 1 dl kakaopulver
- 2 tsk bagepulver
- 2 spsk alm. flydende becel
- 3 dl sojakakao
- 50 g nødder
- 50 gram hindbær, friske eller frosne
- 1 knivspids salt
- vanille fra een stang, alternativt vanillesukker

De tørre ingredienser blandes sammen. Tilsæt becel og sojakakao og rør dejen godt sammen. Tilsæt til sidst grofthakkede nødder og hindbær. Papirformene sættes i en fast metal muffinform og fyldes næsten helt op. Skal have 35-40 min ved 200 grader midt i ovnen.

JensD
Forum-indlæg: 2350
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/10 2011 18:13

Maj - det er helt vildt, at du kom med så meget mad. Jeg tror næsten, at du har brugt længere tid end mig i køkkenet. :D
Maj :)
Forum-indlæg: 722
Opskrifter: 27
Område: Andet
Dato: 3/10 2011 15:00

Hehe, jamen det gælder jo om at lokke med lækker veg* mad. Det var ikke så galt, omkring 3½ time. Kunne være værre ;)
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Område: Sjælland
Dato: 3/10 2011 15:15

Øv altså :D Fik slet ikke smagt noget af din mad ;o)

Den kage jeg havde med, kan findes herinde under navnet Giftkage.
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 3/10 2011 15:15

Umm de der majsdimser skal jeg SÅ meget prøve at lave på Café Gaya! Tak for opskriften. :)
Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 3/10 2011 20:26

Goji - Fedt nok du kom mig i forkøbet! Og sikken en masse skøn mad du kom med! Det kan vi alle lære noget af, selvom jeg selv stod hele fredag aften og lavede rødbede-deller. Til næste år bruger jeg to dage til det.. ;)

Jeg har jo ikke brugt nogen rigtig opskrift, men hér er hvad der var i til en stor portion:

- Groft reven rødbeder af 1½ pose.
- 5-6 løg, meget fint skåret.
- Et helt hvidløg, fint skåret.
- En hel pose sesamfrø.
- En hel pose kokosmel.
- To friske, røde chilier, fint skåret.
- Lidt olie.
- Stødt koriander.
- Salt/peber.
- Hørfrøslim og lidt mel til at samle det.
- Stegt i olie.

Tjuhej og velbekomme Jer!