Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Earthlings

Diverse

Nohr
Forum-indlæg: 85
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 30/10 2012 22:18

Jeg bliver nødt til at vide nogle ting: foregår tingene stadig, som de gør i Earthlings? Mange af klippene fra filmen ser meget gamle ud.. og er reglerne i Danmark strammere end i USA mht slagterier og landbrug?

Altså jeg bliver en smule provokere af den, fordi der kun bliver vidst ekstreme klip, jeg ønsker ikke at tro på det foregår så vanvittigt brutalt alle steder?
Nohr
Dato: 30/10 2012 22:25

jeg har aldrig i mit liv oplevet noget så koldblodigt og grusomt.. jeg er i chok
T-rex
Forum-indlæg: 571
Opskrifter: 38
Område: Århus
Dato: 30/10 2012 23:28

Jeg husker tydeligere end tydeligt min første Earthlings-oplevelse. Den satte dybe spor, som de siger. Den gjorde mig resolut og med det samme til vegetar. Det er voldsomt, men det er ægte konfrontation med virkeligheden.

Historierne fra Earthlings er ægte nok, billederne er ægte nok, og jo det er også virkeligheden bag produkter, som du kan finde i Danmark. Der er selvfølgelig gradsforskelle på hvor voldsomt det ser ud på overfladen, men ... er et mord ikke altid vanvittigt brutalt? Er udnyttelse og frihedsberøvelse af andre ikke altid grusomt? Uanset, hvor pænt man får det til at se ud, så udsættes individerne stadig for uendelige mængder lidelse.

Se din Earthlingsoplevelse som motivation for at ændre på den virkelighed :) Man kan godt føle sig ret nedslået og vred efter den, det gjorde jeg selv, men vend det til motivation.
Nohr
Dato: 31/10 2012 01:06

Du har helt ret. Men det er pisse ubehageligt, at få det så smidt i hovedet så koncentreret! Det der gør mig aller mest ked af det og frustreret og rasende er nok, at nogle mennesker er lige glade med det. Har også lige diskuteret med folk på Animas Facebook om pels, og gang på gang bliver jeg chokeret over, at folk seriøst er kolde i røven.

Det er forfærdeligt ! Jeg kan næsten ikke rumme det i min krop.. Hvorfor er folk så blinde og hvordan kan man ikke blive påvirket af sådan nogle grusomheder. Jeg holder det ikke ud!

Jeg kunne blive ved.. Tak for dine fine ord :)
Feranda
Forum-indlæg: 32
Område: Sjælland
Dato: 31/10 2012 07:48

Nohr, så er vi to.
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/10 2012 12:31

Jeg har ikke fået taget mig sammen til at se den, jeg tør ikke:-(! Jeg har set andre små film der har gjort det samme ved mig, forfærdeligt:-(!
Wild Child
Forum-indlæg: 14
Område: Odense
Dato: 31/10 2012 21:04

Jeg har set traileren og jeg kan simpelthen ikke se mere.. Jeg begyndte fandme at hyle. Måske en dag kan jeg se det, men det bliver fandme ikke i dag.
Earthling
Forum-indlæg: 1079
Dato: 31/10 2012 22:00

Haven´t seen it either apart from some introductory clips... I don´t think I could stomach the entire documentary. I´m a great fan of Shaun Monson though :)

You can catch an interview with him here
http://www.vegetarkontakt.dk/?-conversations-that-matter-shaun-monson-earthlings=116522
-Lucinda-
Forum-indlæg: 341
Dato: 1/11 2012 07:12

Jeg tør heller ikke se den...:(
|Martin|
Forum-indlæg: 87
Opskrifter: 11
Dato: 1/11 2012 09:30

Ja, det foregår - hver eneste dag!!!

Skulle denne dokumentar have sat en stopper for det?

Det hænder, at der i nyhederne kort nævnes, at vanrøgt af dyr fortsat finder sted. Svin og køer med mærker efter slag med skruenøgler, jernstænger og andre hårde genstande.

http://politiken.dk/erhverv/ECE1696342/flere-landmaend-taesker-deres-svin-med-jernroer-kaeder-og-skruenoegler/

http://www.bt.dk/danmark/solgte-levende-hummere-indpakket-i-plastfolie

http://www.aktivedyrerettigheder.dk/drkontant_svineri261010.shtml

http://anima.dk/mediecenter/nyhedsblog/landbrug/dyremishandling-afsloeret-hos-burger-king-leverandoer

http://www.bt.dk/krimi/cirkus-lukket-efter-dyrevanroegt

http://www.tv2nord.dk/artikel/190516:Regionale-nyheder--Tiltalt-for-grov-mishandling-af-grise

http://www.bt.dk/kvinder.bt.dk/dyremishandling-forklaedt-som-ferieunderholdning

http://www.business.dk/foedevarer/landmaend-mishandler-slagtesvin

http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/halvdelen-af-svinebes%C3%A6tninger-overholder-ikke-lovgivningen-om-dyrevelf%C3%A6rd

Alt sammen i DK - googlet på to minutter.

Alt for mange lukker øjne og ører.

Vær god ved dyrene.
Nohr
Dato: 2/11 2012 22:37

jeg forstår det ikke. hvad er der gået galt for de mennesker.

jeg kunne heller ikke se earthlings hele vejen igennem, til sidst sad jeg faktisk kun og lyttede.

jeg føler mig meget magtesløs.
Monochrome
Forum-indlæg: 33
Dato: 6/11 2012 15:33

Det er nok en af de vigtigste dokumentarfilm man kan se i dag.

Nem er den ikke at se, men jeg har efterhånden op til flere gange måtte trække folk omkring mig igennem den for at forstå hvorfor jeg brænder for veganisme.

En kombination af den dokumentar, samt Mike Anderssons "Eating 2nd edition", har fået op til flere i min omgangskred til at skifte til veganime, så den virker helt klart.
Todzilla
Forum-indlæg: 10
Dato: 6/11 2012 18:23

Jeg skal heller ikke se den, har set rigeligt! Man burde tvinge folk der bare er pisse ligeglade til at se den...A Clockwork Orange metoder ;-)
-Lucinda-
Forum-indlæg: 341
Dato: 6/11 2012 18:51 | Indlæg redigeret den: 6/11 2012 18:52

Todzilla, velkommen til:)
Den burde være obligatorisk visning i undervisningen i gymnasiet/på HF (nok for voldsom for folkeskoleeleverne)
Eller for de produktionsskoler, der har med dyr at gøre i det mindste.
(læs evt.mit første indlæg http://www.vegetarkontakt.dk/?-tamrotter-dyre-etik-ny-bruger=93561 )
Jeg tror bare, at den magt, landbrugssektoren har her i landet (mht eksport af kød og minkpelse mm) ville gøre det fuldstændigt umuligt...
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/11 2012 20:00

Også velkommen fra mig:-)
Nohr
Dato: 7/11 2012 00:14

Jeg håber, at alle vil dele den på facebook eller på andre måder, og opfordre alle til at se den.

Monochrome: Tak for tip angående "Eating 2nd edition" - den vil jeg se !
Søs
Forum-indlæg: 94
Område: Midtjylland
Dato: 8/11 2012 07:46

Jeg kommer aldrig igennem Earthlings.... Aldrig... Jeg bliver så ked af det, at jeg ikke kan se skærmen :(
Jeg synes også det er nogle meget voldsomme klip.

Jeg føler, at jeg har set nok evidens, igennem de sidste par år til at bygge et vegansk fundament i mit liv. Jeg bliver simpelthen bare aldrig "rummelig" nok, til at kunne se sådan nogle dokumentarer. Det kommer til at fylde "for meget" i mit liv iøvrigt. Så jeg lever fortrinsvis vegansk, og forsøger at sprede budskabet, uden at kører for meget rundt i de voldsomme dokumentarer...
Todzilla
Forum-indlæg: 10
Dato: 8/11 2012 09:23

Takker for velkomsten! :)
pieces
Forum-indlæg: 4
Opskrifter: 1
Dato: 30/4 2015 09:23

Nu er dette indlæg godt nok startet i 2012, men jeg vil give det et forsøg alligevel at svare på det her.

Jeg har selv lige set dokumentarfilmen Earthlings, og ligesom de fleste andre blev jeg meget chokeret, min hele krop ståede stiv af spændinger og jeg følte som om jeg ikke kunne være ind i mig selv. Jeg fik tanker som, hvordan kan et menneske gøre sådan nogle ting, måske skulle vi slå ham med en stok og se hvordan dette menneske reagerer på det og får et andet syn på tingene. Jeg blev meget vred, jeg blev meget ked af det og jeg græd og jeg følte mig magtesløs og billede af hvordan dyr i hele verden på det her tidspunkt bliver slagtet på grusomme måder, om den er skånsom eller ej, fløj forbi mit indre øje.

Mens jeg mærkede den ene frustration, så opståede der også et nyt et. Det er fint nok at man gør en sådan grusomt film tilgængeligt for de mennesker der har internet og kan forstå engelsk(jeg ville sige hele verden, men ikke alle mennesker har internet eller har mulighed for internet og forstår engelsk) men hvad løser det i det sidste ende? Jeg går ud fra at sådan en film bliver lavet fordi vi vil bevidstgøre flere mennesker rundt om i verden for at skabe muligheden til forandringer, men er det nok? Det der nok gør mig mest frustreret er, at det er små skridt fra hver individ, der er årsag til at der er mulighed for en kæmpe forandring på lang sigt, som på ingen måder ophører alt lidelse her og nu for de mange dyr lige nu. Men gad vide om jeg bliver gammel nok til at vidne dette revolutionære skift i menneskehedens opfattelse af verden.

Er det nok at skræmme os mennesker ud af vores egen hud og efterlader os med en magtesløsheds følelse og en mulighed for at vælge et vegetar eller vegansk livsstil? Det synes jeg ikke er nok! Budskabet af filmen er tydeligt, den er smertefuld og skabe enorme følelser, både gode og dårlige. Men det jeg også forundrer mig over hvor meget had det skaber og hvor meget splitting det skaber mellem mennesker. Bare se på mine egne tanker at vi muligvis skulle slå manden tilbage for at se hvordan han ville have det med det, hvad løser det?

Det er os mennesker der har skabt den her verden og det er os mennesker der kan omskabe den igen, men hvordan? Hvordan kan vi lave en forandring så stor at det kommer til at se helt anderledes ud som vi muligvis aldrig havde kunne forestille os var muligt?

Dem der slagter kød, gør det vel fordi det er deres arbejde der giver dem penge, som er det der gør det muligt for dem at forsøge deres familie og dem selv. Måske var deres far slagtere og tog de deres fars arbejde over og var de født ind i den normalitet. Dem der slagter dyr, får de overhovedet øje på sådan nogle dokumentarer og vil det røre dem lige så meget som det rører mig og dig? Og dem der behandler dyr på en respektløs måde, er det respektløs i hans virkelighed? Har det ikke noget at gøre med kultur forskel, der gør vi betragter verden på 2 vidt forskellige måder? Og er det dem der får set den her dokumentar film? og vil det røre dem lige så meget som mig og dig? Og dem der har med dyr at gøre for vores fornøjelse, i zoologiske haver og cirkus, dem der træner de her dyr, er det ikke lidt det samme som den dreng der havde en far der var slagter? Er den her mænd der slår løs på en elefant ikke født ind i et cirkus familie eller har omstændigheder måske gjort at det på det tidspunkt så ud som den bedst mulige løsning for ham at blive del af et cirkus? Hvor mange mennesker tænker virkelig over hver eneste ting de gør med deres fulde bevidsthed? og hvor mange mennesker gør ting, fordi deres underbevidsthed har skabt denne virkelighed for dem over tid? Hvem er vi, der skal dømme de her ''grusomme'' mennesker til dårlige mennesker?
Jeg siger ikke at deres adfærd er behageligt eller godt eller noget jeg personligt vil kunne stå indenfor, men ligesom du gør det ene eller det andet om du er bevidst om det eller ej, så er jeg sikker på at andre mennesker har deres grunde om de er bevidst om det eller ej. Vil de her mennesker vist i den her film, nogensinde have mulighed for at se dette dokumentar og tænke OH MY GOD hvad laver jeg? det betvivler jeg meget, selvom det nok vil være en god spejl at have foran sig.

Så nu er vi her med en grusom dokumentar, der har skabt en helt vildt masse følelser inde i os og jeg tænker og hvad nu videre? Lad os nu forestille os for et kort øjeblik at 9 ud af 10 der ser den her film, bliver vegetar eller vegansk hvilket jeg personligt synes vil være fantastisk, så bliver nødvendigheden for kød mindre og mindre så dermed sagt, mindre kød skal blive produceret for at undgå det går til spilde. Skulle dette ske, så ville der være færre jobs for dem der slagter dyrene, som på en eller anden måde skal have noget nyt arbejde for at kunne forsøge deres familie. Hvordan skaber vi nyt arbejde for de her mennesker der muligvis er meget Vegansk Minded? Hvordan vil vores verden se ud, når flere og flere mennesker vælger kød fra? Hvad vil det betyde for de fabrikker der en gang blev bygget for masse produktion af kød? Hvad vil det betyde for de skover der en gang blev tømt for træer så dyrene kunne stå på landet? Hvad vil de betyde for de dyr der aldrig når til kniven fordi mennesker ikke gider at spise dem mere?

Der var en gang for mange flere billiarder år siden, hvor det første menneske var på jorden som slagtede et dyr instinktivt for deres overlevelse. Dem der har levet deres liv før vi overhovedet var født som skabte en verden hvor masse produktion er del af deres virkelighed. Vi er født ind i den her virkelighed, og først nu begynder der at åbne nogle øjne rundt omkring og stille spørgsmål ved, er det her ok? er det her sådan jeg vil være? er det den her virkelighed jeg vil have for mig selv og dem der kommer efter mig? Ligesom dem der kom før os skabte en verden har vi også mulighed for at omskabe den, men hvordan gør vi det? Jo vi er i fuldt gang, os alle sammen på en individuelt plan, men er der mulighed for at skabe noget mere stort sammen, med hinanden?

Lad os forestille for et lille sekund at vi mennesker, der nu bor på den her jord er i stand til at lave en revolutionær skift i det syn vi har omkring den her verden og det der bor i den og vores hele livsstil, vores hele eksistens, som allerede er i bevægelse da flere og flere vælger en anden livsstil og et andet syn, hvordan er vi i stand til at få flere og flere med? Ja vi ( fx. dem der er med på sådan et forum ) er i stand til at tænke os om og være kreativ og finde på nye ideer og hverdags rutiner, men ikke alle har den kapacitet, ikke alle har let ved det eller indsigt nok til at forandre, jeg kan da huske hvor meget det krævede af mig at omstille det hele til noget nyt og føler da stadig jeg kæmper i ny og næ.

Så er det nok med en skræmmende dokumentar om hvordan andre grusomme mennesker foretager sig handlinger vi på ingen måde kan stoppe? Nej det tror jeg ikke, det er en start men nok er det ikke. Jeg tror vi mennesker er meget meget skræmt for det ukendte og derfor lukker vores øjne og kigger en anden vej, fordi vi simpelthen ikke ved hvor vi skal starte hen. Hvorfor er der ikke lavet en film, hvor der er lavet en visualisering af den fremtidige vegansk baserede verden? Man læser det da tit i de her selvhjælps bøger, du skal bare visualisere det og så kommer det til dig! Så hvorfor hjælper vi ikke dem - til at visualisere vores fremtid - som ikke selv ved hvordan de skal starte? Hvorfor hjælper vi ikke andre mennesker at forrige deres bevidsthed, ved at vise dem hvad andre muligheder der også findes? Der er mange mennesker allerede der går forrest, som skriver bøger og blogs og laver dokumentar, som står på gader og deler flyers ud og bare nævn det, som jeg i min søgen har været meget taknemlig for, fordi uden dem var jeg ikke blevet den jeg er i dag, selvom min proces er ret nyt.

Kunne der være nogle flere muligheder, hvor man kan nå ud til nogle mennesker, man nødvendigvis ikke når ud til på baggrund af tonsvis af omstændigheder?

Det er godt at skabe mere bevidsthed igennem en grusom dokumentar, men hvordan kommer vi videre her fra?

Folk har ofte sagt til mig, du kan ikke rede hele verden så slap du nu bare af. Men jeg ved nu at jeg ikke er alene, der er mange der går forrest for at skabe en fredfyldt fremtid for alle os der bor på den her jord!

Make the connection!