Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Fødevarepriserne i Danmark

Diverse

Serenity
Forum-indlæg: 1694
Område: Nordjylland
Dato: 17/1 2015 20:54

Kan det passe at priserne på fødevarer i Danmark er meget høje? Jeg har hørt i en video med John Mcdougall at det på en stivelsesbaseret kost er muligt at spise for kun $3 om dagen hvilket svarer til ca. 15 kroner.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 616
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 17/1 2015 21:36 | Indlæg redigeret den: 17/1 2015 21:37

I forhold til USA, som McDougall referer til, så er priserne helt vilde her i DK. Jeg var i USA i foråret, på privat besøg og derfor ude at handle jævnligt, både i billige supermarkeder, dyre supermarkeder med mange øko-varer og specialvarer samt på et "farmers market", og selv i det dyre supermarked var priserne langt under det, vi ser her. De har så heller ikke de samme høje afgifter, som vi har her - til gengæld betales der som bekendt for uddannelse og lægebehandling m.m.
vericon
Forum-indlæg: 714
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/1 2015 21:38

Hej
fødevarer i DK er belastet med en hob afgifter, også på det "sunde":

http://foedevarer.di.dk/SiteCollectionDocuments/PDF/Afgiftsoversigt%20med%20og%20uden%20moms%20pr.%201.%20januar%202015.pdf

Hertil kommer så en hob moneter til administration af indrapportering/ afregning af "gifterne".

Oveni i det skal der betales 25 % moms -
Så det bliver hulens dyrt -

Tyskland f.eks. har kun en brøkdel af DK afgifterne og en fødevaremoms på 7 %

Mvh.
HJ
Serenity
Dato: 17/1 2015 22:10 | Indlæg redigeret den: 17/1 2015 22:13

Hvad pokker er formålet med at have afgifter på kaffe, te, mandler, nødder og kerner?

Fandt selv svaret
http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE2413051/du-betaler-hoejere-afgift-paa-noedder-end-paa-slik/

Det er sgu latterligt!
Zhcoop
Forum-indlæg: 656
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/1 2015 14:17

Der er mange ting der er latterlige eller decideret dumme i danmark.
Dette kunne være én af de mange ting, der bare er til at lukke op og skide i - altså, fødevarestyrelsen.
Det er "sundhedsstyrelsen" og de fleste andre styrelser/ministerier også.
Det er generelt et værre gedemarked i danmark, med priser. Nogle steder kan man få en vare til 29 kr og præsis samme vare koster 60 kr et andet sted. Det giver noget af en rende tur når man skal ind i flere forskellige butikker for ikke at købe sig alt for fattig.

Men egentlig vildt nok at man kan skaffe stort set hvad som helst - tænker på frugter langvejs fra og andre eksotiske ting.

Synes det er ofte jeg ser noget skod slik, fx chokoladebarer, slikposer og chips på tilbud til næsten ingen penge, hvilket får mig til at tænke flere ting. Er det fordi folk ikke gider købe slik at det ofte er på tilbud, fordi butikken ikke kan komme af med det, eller fordi der bliver presset en vis mængde slik ud til folket, som de bare "skal" spise... eller ..?
vericon
Forum-indlæg: 714
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/1 2015 19:00

Hej Serenity
nu er afgifterne en gang vedtaget og udgør en fast bestandel af de offentlige budgetter -
Det gør parkeringsbøder forøvrigt også -
Så meningsløsheden er god nok - det skal jo løbe rundt :D

Hej Z

Citat: "Dette kunne være én af de mange ting, der bare er til at lukke op og skide i - altså, fødevarestyrelsen." =
Lokumsaftaler er en fast bestanddel i det politiske spil -
Når enden er god er alting godt ---- eller ??

Mvh.
Hans Jørn
Serenity
Dato: 18/1 2015 19:03 | Indlæg redigeret den: 6/6 2015 16:30

Gad vide hvad det samlede skattetryk er når man tager hensyn til alle afgifter? Det er vist ca. 41 % af lønnen der ryger i skat og hvis man antager at en person bruger hele sin månedsløn så er 20 % af forbruget moms. Så er man oppe på 61 % i skat. Og det er uden alle mulige mærkelige afgifter som man også skal betale! Hvor meget der så kan trækkes fra i skat andre steder ved jeg ikke. Og om der er moms på fx husleje er jeg også usikker på. Hvis ikke så er tallet for mange noget mindre end 60 %. Pointen er at vi er så heldige at få lov til at betale skat både når vi tjener penge og når vi bruger dem.
Serenity
Dato: 6/6 2015 16:24

Det ser ud til at tallet for mange mennesker er helt oppe i nærheden af 80 %

Gad vide om en del af formålet med de mange afgifter er at skjule hvad det egentlige skattetryk er i Danmark?
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 8/6 2015 09:58

Ja, egentlig kan det svare til, at hvis man tjener 1 million, så har de taget( eller stjålet) det meste fra en i skatter og afgifter, så man kun har/får 250.000 - 300.000 tilbage af den 1' million, som man havde arbejdet for at tjene. Reelt set.
Serenity
Dato: 8/6 2015 13:41 | Indlæg redigeret den: 8/6 2015 13:48

Og som om at det ikke var slemt nok, så har den europæiske centralbank som mål, at vores penge skal være gennemsnitligt 2 % mindre værd hvert eneste år. De mener seriøst, at stabile priser betyder, at man skal betale 2 % mere hvert år for de varer som man køber. Hvis man er heldig, så vil ens løn også stige med 2 % om året, men det vil ikke nødvendigvis altid være tilfældet. Jeg går ud fra at vi har ca. samme inflation i Danmark da vi har en fastkurspolitik over for euroen.

mx.dk skrev:
Hverken for den enkelte dansker eller for samfundsøkonomien er det specielt hensigtsmæssigt, at vi sætter formuer til side på konti, hvor vi får nul procent i rente, og hvor værdien af formuen dermed smuldrer dag for dag, siger chefanalytiker i Spar Nord Martin Lundholm.

- For selv om beløbet på din konto er det samme, bliver du reelt fattigere, fordi alting omkring dig stiger i pris, siger han.
http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/21856861
Victor
Forum-indlæg: 134
Område: KBH
Dato: 8/6 2015 15:56

Uden at være for skråsikker på emnet her (for jeg starter først på CBS til semptember), så er det generalt høje skattetryk her i landet ikke noget vi bør beklage os over (med mindre man er ude på højrefløjen og vil have mere til sig selv), for vores købekraft er stadig fin. Har vi ikke alle sammen råd til alt det, vi vil have? Bortset fra SU studerende og arbejdsløse, har vi jo stadig råd til biler, ferier, IT legetøj og jeg ved ikke hvad.
Som det er blevet sagt, det vi betale skat sparer vi jo andre steder. Det er købekraften man skal kigge på.

Inflation er heller ikke nogen dårlig ting, så vidt jeg ved. Hvis der går deflation i økonomien bruger folk færre penge, for hvis de venter med at købe en vare vil de kunne spare penge. Med mindre forbrug går økonomien i stå, og tingene vil kun blive værre og værre... Modsat med inflation, man kan lige så godt købe varen nu, inden den stiger i pris, og fordi at den, som det siges, bare står på en konto med en latterlig rente. Mere forbrug, mere gang i økonomien.

Sådan hænger det sammen, så vidt jeg ved.
Serenity
Dato: 8/6 2015 16:37

Det første er jeg enig i. Vi får meget for vores skattepenge som vi ellers ville have betalt for selv. Mht. det sidste er jeg delvist enig. Det er meget tænkeligt at folk ville vente med at købe ting hvis de kunne spare fx 10 % på at vente et år, men hvis deflationen kun er fx 1-2 % tvivler jeg på at folk ville vente med at bruge deres penge.
Victor
Forum-indlæg: 134
Område: KBH
Dato: 9/6 2015 10:14

Tjaah, det skal jeg ikke kunne sige. Men jeg er rimelig sikker på at man bevidst går efter at have en lav inflation, og prøver at undgå deflation.
Serenity
Dato: 9/6 2015 16:56

Ja. Man forsøger at sørge for at borgernes penge blive 2 procent mindre værd hvert år. 0 % inflation er åbenbart ikke stabile priser :(