Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Agar Agar. Hvordan doserer jeg det præcist?

Diverse

Lilleper
Forum-indlæg: 5
Område: KBH
Dato: 1/3 2015 20:01

Ja som overskriften, jeg har en dåse agar agar jeg gerne vil bruge i stedet for gelatine. Har fundet en række retningslinjer for hvor meget agar agar der skal bruges i stedet for husblas, i forskellige væsker og flydende emner.
Hvad kender i til Agar Agar og hvordan det bruges? Det skal bruges til kager i mousse og gele.
Lilleper
Forum-indlæg: 5
Område: KBH
Dato: 3/3 2015 03:19

Desværre er forummet her ret dødt.
Jeg har kigget en del på det, og de fleste skriver 1:1 ift hvor mange gram/blade husblas der skal i.

Ellers hvad kan i fortælle om agar agar? Er der bestemt væsker det egner sig mindre til? Det er ikke bare helt det samme som husblas jo. Den har andre egenskaber og mister ikke konsistens, og kan opvarmes osv. Men hvad mener i angående agar agar i stedet for husblas sådan generelt?
Sabine Raun
Forum-indlæg: 95
Område: Fyn
Dato: 3/3 2015 08:08

Det har fungeret perfekt for mig de gange jeg har prøvet det, og jeg har bare fulgt de anvisninger der var på den pakke jeg købte. De forskellige mærker kan anbefale forskellige doseringer, så hvis ikke det står på dåsen må du prøve dig frem.

Jeg har brugt det til at lave "ost", cheesecake, gele og andre gode sager. Tror nærmest ikke der er grænser for hvad man kan bruge det til :)

At du ikke får svar lige med det samme betyder ikke nødvendigvis at der ikke kommer gang i snakken, og så varierer det også lidt fra emne til emne hvor meget folk har at bidrage med.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 3/3 2015 08:55

Og måske også fordi, at dette spørgsmål du spørger om ang. agar agar egentlig hører til oppe i madlavnings tråden, som nok flere ville lægge mærke til der ;) :)
Jeg har desværre ikke selv nogen erfaringer med brugen af agar agar.