Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Blogger eller hjemmeside

Diverse

Nikida
Forum-indlæg: 28
Område: Vestjylland
Dato: 6/3 2015 09:08

Hej alle

Nu har jeg været vegetar i lidt over ½ år - og det har kun været skønt, især med de dejlige hjemmesider/blogge som i går og har jer, det er virkelig en kæmpe inspiration i giver andre ;)

Derfor søger jeg lidt hjælp, har nemlig overvejet at starte en hjemmeside eller en blog op. Men ved ikke så meget om det. Så har lige nogle spørgsmål, som jeg håber nogle kan svare på.

Hvordan starter man? Hvordan er reglerne omkring det - omkring opskrifter osv? Ellers hvis i har nogle gode råd eller fif, bring it on :D
Djivar
Forum-indlæg: 99
Område: KBH
Dato: 6/3 2015 22:19 | Indlæg redigeret den: 6/3 2015 22:20

Det ville da være super, hvis du lavede en veggie-blog - så ville du nemlig også kunne inspirere og hjælpe andre på deres vej :D

Der er ikke regler omkring blogging. Men der er selvfølgelig nogle gode råd.
Se på de blogs du bedst kan lide: hvad gør, at du bliver ved med at vende tilbage til dem??
Er det designet? Er det, at der primært er fokus på opskrifter? Kan du godt lide, at bloggen handler om andet end mad? osv osv
Så hvis du kan lide et clean design, så lav designet på din blog clean.
- hvis du kan lide at skrive om livsstil, indretning osv, så skriv om det.
- hvis du gerne vil blogge om madopskrifter, så gør det.

Du skal altid lave en blog ud fra, hvad der interesserer DIG - og ikke hvad du tror interesserer dine læsere!
På den måde vil du blive ved med at have interesse og motivation for at lave indlæg.
Lav ikke en "wannabe" blog, der minder præcis om din yndlings blog.. for det kan betyde, at det vil blive for svært i længden at blive ved.
Så lav din blog med inspiration fra andre, fx synes jeg at http://bonzaiaphrodite.com/ er virkelig interessant, fordi hun skriver omkring sit liv: madindtag, oplevelser, opskrifter, livsstil, køkken osv.

Og lav selvfølgelig indlæg regelmæssigt, fx 2-3 gange ugentligt. Hvis færre gange om ugen, så lav gerne nogle fyldige indlæg, så læserne føler, at de bruger deres tid fornuftigt og føler, at de får noget ud af at læse, hvad du har skrevet.
Og billeder er altid godt!

Altså tag udgangspunkt i dig - så skal læserne nok følge (med) :)
mailis
Forum-indlæg: 124
Opskrifter: 11
Område: Sjælland
Dato: 7/3 2015 06:52

Hej Nikida
Fedt at du vil til at blogge/starte en hjemmeside! Det er altid lækkert med nye inspirationskilder :)
Jeg har erfaringer med måde blog og hjemmeside og vil anbefale at du starter med bloggen. Jeg har bloggen http://detvilderis.blogspot.dk/ og kan varmt anbefale blogger.com hvis du beslutter dig for en blog. Det er super nemt at gå til.

Når du tager kopier af billeder og opskrifter, som ikke er dine egen, så husk at spørg ejeren om lov og husk at lave et link til den oprindelige kilde - så træder du ikke nogen over tæerne :)
Sabine Raun
Forum-indlæg: 95
Område: Fyn
Dato: 7/3 2015 10:32

God idé, altid rart med lidt flere veggie blogs!

Hvilken platform du skal bruge kommer an på dit ambitionsniveau. Hvis du vil starte nemt og hurtigt kan du lave et domæne hos blogger.com eller wordpress.com. Hvis du vil have en lidt mere lækker blog og har planer om at gå meget op i det kan det være en god ide at betale 50-70 kr for at få sit eget domæne (hvor man slipper for at hedde xxx.blogspot.com, eller xxx.wordpress.com), og bruge lidt tid på at lave et flot layout fra bunden, det kan man bla. via wordpress.org.
To af de danske blogs jeg synes ser bedst ud ifht. opbygning er http://www.groensamvittighed.dk/ og http://www.queseraveganista.com/

Sider som youtube er plastret til med tutorials og ting og sager der kan lære dig at layoute/kode/whatever, det er bare at gå i gang!

Det eneste du skal være opmærksom på i forhold til opskrifter er at du selvfølgelig ikke må udgive materiale der er copywritet, eksempelvis opskrifter fra kogebøger, billeder der er taget af fotografer osv. og helt generelt er det en god ide at lave originale opskrifter og materiale.

Og så er alt det Djivar sagde også rene guldkorn!

Held og lykke med det :)
Van Post
Forum-indlæg: 1
Område: KBH
Dato: 8/3 2015 17:11

Hej Nikida

Det er en spændende opgave, du vil igang med.
Og der er masser af gode råd i tråden.

Lige et par ting.
Julia Lahme har lavet en meget fin lille bog, ja nærmest en manual til blogging i DK.
Den er absolut værd at finde.
Den hedder simpelthen "Blogbogen" og er udgivet på Rosinante.

Husk også, at der er mange om læsernes gunst, så det handler om at blive ved med at skrive, fotografere, filme eller hvordan du nu vil formidle.

Jeg vil helt klart anbefale wordpress som platform. Den kan SÅ meget, der et godt forum og så er GRATIS.
Mange af de andre, Weebly, 1-2-3- hjemmeside, wix osv, har en gratis miniversion, og så koster det at bruge de øvrige muligheder.

Når du kommer til Mailprogram, vil Mailchimp være mit bud. Og der er mmasser af muligheder for integration med WP.

Men held og lykke med det

Van Post (Vanpost.dk)