Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Budskabet til familie at jeg er veganer nu!

Diverse

pieces
Forum-indlæg: 4
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 7/5 2015 19:06

Hej alle sammen,

Hvordan formidler man budskabet til sin familie, der stadig er kødspisende og alt andet.

Jeg har taget initiativet til at skrive et brev, købe kogebogen grøn glæde og printet noget information ud til dem, og vil sende det med posten, men jeg er godt nok lidt usikker på om det er en god ide og derfor vil jeg gerne dele det med jer og høre jeres mening om det

Her kommer brevet

Kære....

Jeg skriver til jer, fordi jeg har taget beslutningen om at fortsætte mit liv efter veganske principper og spise efter vegansk diæt

Grunden til jeg har taget denne beslutning, er fordi jeg efter at have set filmen Earthlings, fik åbnet mine øjne på en hel ny måde. Før spiste jeg ikke kød og andre animalske produkter på grund af mit helbred og genoprette balance, men nu er der kommet en anden del med som indebærer dyre etik og miljø.

Filmen har gjort en stor indtryk på mig og jeg kan ikke få de billeder ud af mit hovedet og det fører til mit valg. I kan se filmen på www.earthlings.com, skulle det have jeres interesse.

Grunden til at jeg vælger at skrive det til jer er, fordi jeg er lidt bange for at jeg skal forsvare mig selv og mit valg, hvis jeg fortalte det ansigt til ansigt og det føler jeg intet behov for. Det er ikke fordi jeg føler jeg ikke kan snakke med jer om forskellige ting, fordi det kan jeg, men netop dette emne er meget sårbar og nyt for mig.

Dels er jeg også bange for at blive afvist og ikke forstået og ved at skrive det til jer først har i også mulighed for at vænne jer til ideen, at jeg er veganer. Det er ok, hvis det nu skulle være sådan at i ikke forstå mit valg, det er måske også en stort mundfuld at sluge.

Men det jeg vil bede jer om, at være åben over for mig og møde mig idet, i det omfang det er muligt, måske endda tage hensyn til mig når jeg kommer på besøg. Jeg forventer ikke af jer, i bare har styr på alt, og jeg er mere end villig til, at selv tage ting med som mad og snacks, hjælpe jer med at sætte jer ind i hvad veganismen går ud på, inspirere jer og stå til rådighed for spørgsmål.

Heller forventer jeg ikke, at i laver om på jer selv eller at jeg skal belære jer omkring det i spiser. Jeg hader, afskyr jer ikke og synes i stadig er dejlige og skønne. Jeg respekterer jeres valg og håber at i kan gøre det samme for mig og vi kan have et godt samvær når vi ses igen.

For at gøre det noget lettere for jer, så har jeg købt dette lille kogebog til jer, som indebærer veganske retter som jeg jeg alt sammen kan spise og som i selvfølgelig selv også kan nyde på jeres kødfrie dage.
Jeg har printet lidt info ud, om veganisme og hvad det indebærer. Som sagt er det for mig selv, stadig meget nyt og er i en process hvor jeg forsøger at finde mit eget håndtryk i det.

Hvis det har jeres interesse at læse mere om det på nettet kan jeg anbefale:
www.maanebarnet.org
www.veganer.nu
www.govegan.dk

alle hjemmesider er på Dansk

Jeg glæder mig til vi ses igen snart,

mange kærlige hilsen

Brevet slut

Hvad synes i? kan jeg tillade mig at sende dette brev?

Kilroy
Forum-indlæg: 2927
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 8/5 2015 07:13

Jeg synes, det er ræddi fint og godt formuleret - send endelig afsted :D
Evt kan du også skrive madmedmedfølelse på :)
Held med det !!
Zhcoop
Forum-indlæg: 656
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 9/5 2015 15:33

Det er meget betænksomt af dig at skrive et brev ud :] det er meget fint, synes jeg. Kan være det lettere manifesterer sig i dem ved skriftlig henvendelse. Flere i min familie og omgangskreds har ikke lige forstået at jeg er veganer ;] det kan godt være lidt svært nogle gange, heh, men klarer mig :] ku dog være man skulle prøve sig med et brev en dag :D hehe

Håber det bliver modtaget vel!
<3
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 9/5 2015 20:36

Jeg gjorde lidt det samme, bare over facebook. Først som vegetar, et års tid senere som veganer :)
Super godt skrevet :)
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 11/5 2015 16:28

Jeg synes også, at dit brev er rigtig godt og fint skrevet med gode formuleringer og synes, du godt kan sende det :)
MissL
Forum-indlæg: 114
Dato: 12/5 2015 19:40

Jeg synes ikke du skal skrive at du ikke afskyr og hader dem, det bør være indlysende at du ikke pludselig gør det. ellers en rigtig fin måde at fortælle det på- Held og lykke med det :-)