Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad fik dig til at bliver vegetar/veganer?

Diverse

Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 22/12 2015 14:40

Hvad fik dig til at blive vegetar/veganer? En person du kendte? En organisation? En dokumentar? At du tænkte over problematikken? Flere forskellige ting? :)
Stina3
Forum-indlæg: 80
Område: Sydjylland
Dato: 22/12 2015 15:11

Jeg mødte en sød pige på min efterskole, som vidste meget om emner. Og så blev jeg derfra opdaget af det. :-)
Stina3
Forum-indlæg: 80
Område: Sydjylland
Dato: 22/12 2015 15:12

emnet*
optaget*
Amanda Stampe
Forum-indlæg: 155
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Moderator
Dato: 22/12 2015 15:20

Jeg blev vegetar på min 13 års fødselsdag, fordi jeg ikke ville have at nogle dyr skulle lade livet for mig, samt at jeg følte, at jeg så var moden nok til at tage den beslutning.

Jeg blev veganer i februar (som 16-årig), fordi jeg læste noget mere information om mælkeindustrien via Tumblr, hvorefter jeg undersøgte veganisme ordentligt og derefter blev veganer :)
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 22/12 2015 17:27

Havde det meget blandet med kød, mente jo at dyrene havde ligeså meget ret til livet som mig, men mente også jeg havde brug for kød.
Jeg fik mere og mere behov for at undersøge tingene, fandt ud af jeg ikke havde behov, og blev vegetar.
Fandt ud af mere ang hele industrien og blev nødt til at blive veganer.
Er kun glad for at det gavner klima og miljø og min egen sundhed, men jeg er allermest glad for at jeg sagtens kan leve godt samtidig med at jeg respekter andres ret til livet :)
MCV
Forum-indlæg: 6
Dato: 22/12 2015 18:08

Det er jo som regel svært at pege på én ting, men en "Go Vegan"-sticker ved et pissoir på Jolene Bar på Vesterbro spillede, tror jeg, en betydelig rolle i mit tilfælde. :P Derfra klarede internettet resten. 'Earthlings' og Francione og Charltons simple bog 'Eat Like You Care' bekræftede beslutningen ekstra ekstra i sin tid.
Kabrandt
Forum-indlæg: 58
Opskrifter: 4
Område: Nordjylland
Dato: 23/12 2015 08:50 | Indlæg redigeret den: 23/12 2015 08:52

Jeg havde faktisk en række oplevelser med dyr, som var med til at "vække" mig.
Jeg oplevede en due og en rovfugl, som var oppe at slås, jeg gik derhen og så fløj rovfuglen væk. Dugen fløj ind i et hus og undkørslen var FULD af fjer. Jeg ville så gerne hjælpe det stakkels dyr!
Jeg gik en tur i byen og i en lille forhave var en kanin. Jeg var i tvivl om hvor hvidt det var en kanin eller en hare og er det faktisk stadig, men den virkede ret tam/rolig. Jeg blev bekymret for om den var stukket af fra sit bur og om den nu kunne klare sig selv. Og jeg igen ville gerne gøre noget, men jeg kom frem til at uanset hvad, så ønskede jeg faktisk at den skulle være fri. Den hoppede ind i haven og jeg gik min vej.
Så få jeg en en del rådyr, som jo er dyr vi jager for kød.
Der havde også over en periode sket ændringer i forhold til mit forhold til min hund og jeg fik mere respekt for ham!

Det var i hvert fald med til at sætte tanker igang om mit syn på LIV. <3
Jeg fik også et helt andet forhold til naturen <3

Så kom det til mig at jeg ikke følte behov eller lyst til kød og jeg begyndte at læse på nettet. Ja og først her lærte jeg hvad en veganer var. Og tog det hele meget til mig.
Curator
Forum-indlæg: 659
Dato: 23/12 2015 22:53 | Indlæg redigeret den: 24/12 2015 15:03

Det gjorde studiejob på vegetarrestaurant, hvor jeg kunne spise alt det jeg ville og tage med hjem. Ren mad. Pludselig var kød en grænse der skulle overskrides. Tror transformationen varede fire måneder. Læste aldrig nogen bøger om det.

Strudsen
Forum-indlæg: 1
Område: Midtjylland
Dato: 26/12 2015 20:10

Jeg har altid haft det svært med kød og har aldrig kunnet spise noget med ben i f.eks. Spareribs, fordi så kunne jeg tydeligt se, at det havde været et dyr. Jeg har altid prøvet at forklare, at jeg spiser med øjnene og derfor altid har valgt hakket kød, da man ikke kan se, at det har været et dyr. Jeg begyndte at få det sværere og sværere med kød og brød mig ikke længere så meget om hakket kød, og så snød min mand mig og fik mig til at snage på struds under påskud af, at det var oksekød. Lige siden den aften har jeg ikke kunnet spise kød, og jeg var utrolig tæt på at blive skilt
pebermyntepigen
Forum-indlæg: 149
Dato: 28/12 2015 16:11

Jeg var vred på min familie, vred over, at jeg syntes der aldrig skete noget nyt. Jeg gik i niende klasse og var på vej til at skulle vælge det gymnasium, jeg skulle starte på. Det lå ligesom i kortene, at jeg skulle vælge det gymnasium, hvor min morfar, storesøster, begge kusiner, grankusine og -fætter har gået, men ugen inden ansøgningsfristen valgte jeg et helt andet, spændende gymnasium (jeg bor i København, så det var ikke fordi, at udvalget var begrænset). Det blev startskuddet til min egen selvstændighed i forhold til at finde mig selv, finde udfordringer. Jeg undersøgte vegetarisme, læste et par bøger og snakkede med min familie om det. I dag ser jeg tilbage på min smårebelske periode med et smil - jeg kan stadig godt synes, de fleste minder så meget om hinanden, at det er lidt kedeligt (fx. er min mor, papfar, moster, kusine og storesøster alle sammen lærere...), men samtidig er der noget enormt befriende ved at jeg har fundet ud af, at jeg gerne vil være anderledes. Nu er jeg passioneret vegetar.
Hope
Forum-indlæg: 259
Dato: 29/12 2015 09:28

Jeg fik noget blodpølse med sirup nytårsaften 1975.....Så besluttede jeg mig for at blive vegetar.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 29/12 2015 13:59 | Indlæg redigeret den: 29/12 2015 14:00

Jeg stødte på Animas hjemmeside i 2005/2006, fordi jeg ville finde ud af noget med at kunne hjælpe/være aktiv for dyrene fremfor kun at betale et medlemsbidrag. Derefter så jeg vidoen "Meet your Meat" inde på Animas hjemmeside i
foråret 2006, og så var det eneste rigtige at blive vegetar for mit vedkommende ;) :) <3 Så fra maj 2006 var jeg vegetar og sidenhen løbende de næste to år rykkede jeg tættere og tættere på til at blive veganer, hvor jeg siden 2008 har tilstræbt at leve så vegansk som muligt ;) :)

Men jeg har også siden, jeg var barn været helt dyre tosset. Og haft både, marsvin, skildpadde og hund i min barndom samt gået til ridning og altid også studeret både småkravl og småkryb og frøer, salamandere og firben mv. i naturen plus haft det sådan, at ingen dyr skulle lide. Men jeg så/opdagede så først rigtig forbindelsen som voksen, for ellers var jeg blevet vegetar/veganer tidligere ;) :)