Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Mad tilsat insekter

Diverse

Urteteen
Forum-indlæg: 37
Område: Sjælland
Dato: 10/10 2016 17:30

Åh nej! Nu kommer der decideret fluer i maden!

Vi skal til at spise insekter lyder det, i denne artikel: http://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/hvordan-kommer-insekter-til-broedfoede-verden

Hvad synes i om det? Der er jo nogle gode miljømæssige fordele ved det. Og det er jo godt. Men det kunne jo også klares ved en plantebaseret kost.

Ville i spise mad tilsat insekter, som en ingrediens?

Jeg bliver personligt lidt deprimeret over menneskeheden nogle gange. Uden at jeg vil være for pessimistisk. Men løsningen ligger jo lige for - en kost uden animalske fødevarer.
Zhcoop
Forum-indlæg: 650
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 10/10 2016 18:13

Der er mange steder rundt omkring i verden hvor insekter er hverdagsspise, delikatesser eller på en eller anden måde indgår i lokal kulturen.
Når man spiser planter, kan det også ske at man spiser insekter, da nogle er så små, at man ikke får fjernet dem ved rensning af planterne, eller bare er for sjusket med fjernelse af jord og andet der kan side på planten.
Er mit mere eller mindre neutrale svar.

Derudover, synes jeg det er fuldstændig latterligt, da jeg ved at man kan leve godt og sundt på en plantebaseret kost, derfor er bevidst indtagelse af insekter meget overflødigt og ligegyldigt.
Nogle mennesker jeg kender, kan godt lide at indtage animalske produkter, og derfor vil jeg ikke stå i vejen for at nogle mennesker vælger at indtage insekter som en del af deres føde.

At sige til hele (jordens) befolkningen at de skal spise noget bestemt virker mærkeligt, i mine øjne. Der er noget lobbyisme bag som jeg ikke bryder mig om - det kan man også sige om det veganske 'propaganda' der også foregår for tiden, ligesom skyr og andre nye mejeriprodukter, der foregår nogle ting bagved det hele, som jeg ikke helt har gennemskuet, og derfor bliver usikker omkring. Det kan være ren reklame, det kan også være propaganda eller noget ensretning eller noget jeg slet ikke ved noget om, anyway, jeg bryder mig ikke om det :P heller ikke for superfoods eller andet - reklamer er bare irriterende, og derfor jeg normalt undgår mainstream medier; tv, radio og på andre måder populærkultur, dog er det interessant at observere det ind i mellem, for at se hvad der nu rør sig, men bestemt ikke en bølge jeg vil ind i igen (for meget frygt, had og generelt nedtur)

Nej, jeg kunne ikke finde på at spise indsekter med vilje, det sker ind i mellem når jeg cykler med åben mund, og derved bliver jeg klar på at lukke munden når jeg cykler ^^
Curator
Forum-indlæg: 655
Område: KBH
Dato: 10/10 2016 19:27 | Indlæg redigeret den: 11/10 2016 11:22

@Frk Blomne
Jeg mener at have set et argument om at plantespisere (og andre) ved at udskifte en del af kosten med insekter, både ville kunne reducere dyrs lidelse og bidrage til et bedre klimaregnskab.

Are Vegans Obligated to Eat Insects? by James McWilliams
https://psmag.com/are-vegans-obligated-to-eat-insects-b561dc16d9ca#.31usl2ink

Jeg tror ikke jeg kommer til at spise insekter, som ingrediens, fordi jeg finder det utiltalende (som så meget andet).
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/10 2016 11:44 | Indlæg redigeret den: 11/10 2016 16:16

I min verden er insekter dyr, så nej tak, men det kan selvfølgelig diskuteres om der er forskel på dyr, men nej, det kommer jeg absolut ikke til at spise
Urteteen
Forum-indlæg: 37
Dato: 11/10 2016 14:46

Tak for svarene til jer :)
Jeg har ikke så mange kommentarer lige nu, men tak for jeres gode svar :)