Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Ny minimalist

Diverse

Havskildpadden
Forum-indlæg: 20
Område: Ikke oplyst
Dato: 1/3 2017 18:37

Hej alle

Jeg har for nylig stiftet bekendtskab med minimalisme, og synes, at det lyder meget interessant.
Jeg ville derfor høre, om der er nogen herinde, der lever livsstilen, eller har noget erfaring med det, f.eks. tips til hvordan man starter osv.

Jeg tager med glæde i mod hvert svar:-)
LuckaÆblet
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 1/3 2017 20:42

Jeg har prøvet lidt af det tidligere, hvis det er det der med at eje så få ting som muligt?
I min gamle lejlighed, blev jeg træt af at vaske op, så der tog jeg mange af mine tallerkner og bestik og fjernede dem, sådan så jeg kun havde til 2 personer, så jeg kunne få en gæst. Kom der flere på besøg, var mine ting ikke skaffet såååå langt af vejen, så jeg gik altså ikke helt af med dem.

Men det var meget rart med få ting i køkkenet, så jeg ikke skulle rengøre helt så mange ting :)
Jeg hører at det er lidt det samme, hvis man spreder konceptet ud på resten af sit hjem :) Altså færre ting at støve af osv :)

Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at sortere ud i alt hvad du kan undvære. Giv det evt. til en genbrugsbutik, eller få nogen til at opbevare det for dig, hvis du godt lige vil prøve det af før du skiller dig helt af med det :)

Derefter tror jeg at det også handler meget om ikke at anskaffe sig nye ting. Hvis du ikke køber nyt, går det i hvert fald jævnt hurtigere med at vænne sig af med materielle goder.
Havskildpadden
Dato: 2/3 2017 08:38

Det lyder som nogle gode tips. Tak for svar :-)
Curator
Forum-indlæg: 655
Dato: 2/3 2017 15:51 | Indlæg redigeret den: 2/3 2017 17:42

Kan nikke genkende til de fordele SimonEmil skriver omkring køkkenet. I virkeligheden et ret fint kompromis, hvor tingene er gemt væk og for besværlige at hive frem i dagligdagen, men samtidig er der når man skal bruge dem.

Havde også mange bøger, men et virkeligt kritisk blik på dem, gør at der i dag kun er få tilbage, som tilgengæld er synlige og virkelig betyder noget for mig.

Jeg må så tilgengæld sige, når jeg tidligere fik skriveblokade, oplevede jeg det som godt at tage forbi min mor, og skrive fra hendes trygge hobby/sy-rum fyldt med dingenoter og nips. Det fungerede godt og det irriterede mig at jeg aldrig ville kunne genskabe det hjemme hos mig selv lol.

gleaner
Forum-indlæg: 17
Område: Nordjylland
Dato: 2/3 2017 17:16

Man kan jo være minimalist på mange forskelilige måder?
Curator
Forum-indlæg: 655
Dato: 2/3 2017 18:00 | Indlæg redigeret den: 3/3 2017 11:49

Ja, for er man minimalist hvad angår fast spiseservice og opvask kan man hurtigt blive storforbruger af engangsservice ;)
Havskildpadden
Dato: 3/3 2017 05:53

Hehe jo, nu er jeg selv kreativt anlagt, så det kunne godt være at man skulle prøve en lidt dæmpet form for minimalisme... I hvert fald i begyndelsen:-)
søren
Forum-indlæg: 2
Område: Fyn
Dato: 3/3 2017 16:36

Ca. 400 år før Kristi fødsel skrev Sokrates:"Den som behøver mindst, er den rigeste". Det gælder da vist til alle tider. !Med hilsen fra glad vegetar gennem foreløbig 77 ar.
Steen E
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 3/3 2017 19:34

Køb ind 1 gang om året:
40 kg bønner
30 kg gryn
20 kg mel
15-20 ltr olie
10 kg ris
8 ltr soya
lidt dåsetomater, fetaost, krydderier, tørrede svampe, eddikke
Steen E
Dato: 3/3 2017 19:37

Ups jeg glemte det vigtigste:
12 kg rosiner
12 kg solsikkekerner
Havskildpadden
Dato: 3/3 2017 22:16

Interessant citat, Søren - det kan der være noget om:-)
Havskildpadden
Dato: 3/3 2017 22:19

Det lyder som en smart idé, Steen. Jeg har dog et spørgsmål: Hvor opbevarer man alt det mad?:-)
Steen E
Dato: 4/3 2017 06:16

Under bordet? I et kosteskab, i entreen. Mel og gryn har jeg i en stor fryser, som altså ikke er tændt.
Zhcoop
Forum-indlæg: 650
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/3 2017 20:19

Det er ret nice at smide ting ud :D hehe. Jeg er ikke minimalist, men tænker helt klart på at jeg skal lade være med at anskaffe mig ting der er ubrugelige og overflødige. Det er dejligt at rydde op i hvert fald ^^

Steen - hvad med friske varer, har du dem i en have eller spiser du kun "tørkost"? Det er smart at købe stort ind af de tørre varer, de kan som regel holde sig længe, men så skal man nok også have noget plads til det - det hjælper måske hvis man ikke har så mange andre ting :D hehe...