Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Søger inspiration til skoleopgave

Diverse

AlexanderMontaser
Forum-indlæg: 4
Område: Sydjylland
Dato: 1/2 2018 18:28

Halløj derude. Jeg går i 3.g og skal til at skrive et tværfagligt projekt, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at skrive om veganisme. Det helt store emne min opgave skal passe ind under er ALTERNATIVER, hvilket veganisme, i det at det er en alternativ livsstil, passer godt ind under. Jeg søger inspiration til hvordan jeg kan vinkle min opgave osv. Eksempelvis tage udgangspunkt i dokumentarer som eksempelvis "What the health", fokusere på noget mere samfundfagligt eller på andre måder at gå til opgaven på. Hvilke fag kunne være interessante at benytter? Biologi, samfundsfag, dansk, tysk.... Håber meget på at få lidt ideer =)
Ellers god aften til alle...
Steen E
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 2/2 2018 20:42

Jeg har for vane at være kritisk, og vegetarisme/veganisme er bare een (eller to) ting mere a være kritisk over, på en måde er jeg slet ikke pro-vegetar/vegan.

Når alting drejer sig om kritik, og viljen til kritik, kommer det ofte til at stå i anden række hvad der skal stilles istedet.
Derfor er kritik en uvane, der bedst håndteres i veldefinerede rammer, om det så er diverse videnskabelige begrebsterminologier, tekniske rutiner, kommercielle situationer osv. Bare det at være kritisk fører ingen vegne.
I mit tilfælde fører det til at jeg samtidigt med at være kritisk også er noget søgende. Og det kan jo teoretisk godt føre til noget.

For at forholde sig kritisk er det nødvendigt med et vist mål af engagement og fordybelse og for at være søgende er det nødvendigt med et vist mål af åbenhed. Men det kan siges om alting. For at være med om noget konkret og socialt organiseret er det altid fortrinligt at kunne engagere og fordybe sig og forholde sig åben.

Kritik er også sprogligt orienteret. Dengang i '80erne var der megen snak om samfundskritik, både sådan lokalt (de venstreorienterede) og internationalt (de forfulgte systemkritikere) og selvfølgelig handlede kritikken også om samfundet, men den første forudsætning var jo at kritikken var formuleret. Helt firkantet kan det ikke gøres, for det er jo stadig muligt at analysere sig frem til eller bedømme noget - eksempelvis en stor demonstration - som en kritik. Men alligevel gemmer der sig sikkert også i det tilfælde nogle sprogligt formulerede budskaber.

Spørgsmålet er selvfølgelig, hér, om der er noget alternativ til vegetarisme/veganisme :)