Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Psykiatri og veganisme/altruisme

Diverse

Curator
Forum-indlæg: 617
Område: KBH
Dato: 2/3 2018 17:23

Psykiatrien kan betegne noget som en overlødig idé. Se side 278-279 hvor der omtales en patient der bekymrer sig om dyrevelfærd

https://books.google.dk/books?id=2_UrwWUr_GQC&pg=PA276&lpg=PA276&dq=overl%C3%B8dig+psykiatrisk&source=bl&ots=A1uKe7rC0f&sig=B6ckGQAakAc0zPjthr7Zbg2n278&hl=da&sa=X&ved=0ahUKEwjLvuzOiM7ZAhWIKiwKHXeIB-QQ6AEINjAB#v=onepage&q=overl%C3%B8dig%20psykiatrisk&f=false

En psykiatrisk overlødig ide (her dyr bliver mishandlet) hører under diagnosen skizofreni.

Jeg har altid opfattet psykiatrien som noget små-borgerligt, der i høj grad individualiserer problemerne, og ikke anerkender for eksempel fremmedgørelse. Vores dyreven konfronteres dagligt med udvalget af kød i butikkerne og mange menneskers ligegyldighed omkring dyrevelfærd.

Nogen kommentarer?
Curator
Dato: 2/3 2018 17:36 | Indlæg redigeret den: 2/3 2018 17:43

Lænken kunne ikke ombrydes så den gik amok med sidebredden. Her følger samme tekst bare uden lænke.

Psykiatrien kan betegne noget som en overlødig idé. Se side 278 (nederst) til 279 hvor der omtales en patient der bekymrer sig om dyrevelfærd

En psykiatrisk overlødig ide (her dyr mishandles) hører under diagnosen skizofreni. Dvs. tankeforstyrrelse.

Jeg har altid opfattet psykiatrien som noget små-borgerligt, der i høj grad individualiserer problemerne, og ikke anerkender for eksempel fremmedgørelse. Vores dyreven konfronteres dagligt med udvalget af kød i butikkerne og mange menneskers ligegyldighed omkring dyrevelfærd.

Nogen kommentarer?

mor10
Forum-indlæg: 10
Opskrifter: 3
Dato: 3/3 2018 17:13

Det handler måske mindre om tanken end om hvor meget tanken "fylder".

De fleste tanker (måske alle) kan gå fra blot at være tanker, til at være noget en person er optaget af i en sådan grad at det må betegnes som sygeligt.

NB. Ovenstående skrevet uden at have læst i bogen da jeg ikke kan få adgang.
SimonEmil
Forum-indlæg: 74
Dato: 4/3 2018 12:37

Jeg skrev dette i min refleksionsbog for nogle uger siden. Det skal lige siges at jeg selv har prøvet at have en diagnose klistret på mig og har været på medicin under den periode, så jeg taler af egne erfaringer. Omvendt så skyder jeg måske også mig selv i foden ved at informere om det, da diagnoser ofte bruges til at gøre folks tanker ugyldige/utroværdige, men nu får du teksten alligevel:

Sindssygdom er bare en periode af dit liv, hvor det er gået op for dig at dit rette fundament ikke er det du har hvilet på hele tiden. Det er svært at være i, men det er en udviklingsproces og ikke noget sygt. Psykofarmaka tvinger dig til at finde ro i dit gamle kunstige fundament. Det er en måde at få dig til at ignorere det din krop prøvede at fortælle dig at du havde brug for. Når det ikke virker at få dig til at føle dig til rette med det gamle, får du selvmordstanker.
SimonEmil
Forum-indlæg: 74
Dato: 4/3 2018 12:56

Så det som jeg mener med min tekst i dette tilfælde er at nogle sikkert vil kalde det sindssygdom at begynde at få det svært med at dyr bliver udnyttet lige pludselig. I virkeligheden er det jo bare sindet der skal vænnes til at hvile på en ny virkelighed (fundamentet), og da denne virkelighed ligger langt fra flertallets virkelighed, så vil nogen sikkert mene at virkeligheden er tegn på sindssyge.
Zhcoop
Forum-indlæg: 615
Opskrifter: 9
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/3 2018 17:28

Psykiatrien kan også gøre raske mennesker syge. De er også gode til at lægge låg på menneskelige følelser.

Jeg er mest på det som mor10 skriver. Det er ikke så meget selve tanken, men det at tanken kommer til at fylde så meget i ens virkelighed, at det bliver til gene for en at leve med tanken.

Man kan også være så sund at man er syg:
http://klinikforspiseforstyrrelser.dk/spiseforstyrrelse/ekstrem-sundhed/
Curator
Dato: 5/3 2018 16:45

Takker for bidragene. Når feberen er forsvundet vil jeg bidrage mere aktivt. Fortsæt endelig diskussionen.
Steen E
Forum-indlæg: 72
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 9/3 2018 11:30

"psykiatrien som noget små-borgerligt, der i høj grad individualiserer problemerne, og ikke anerkender for eksempel fremmedgørelse"

Thumbs up! for det.
Nu er der bare det at fremmedgørelse stensikkert er helt og aldeles med i de psykiatriske spekulationer - andet kan jeg ikke forestille mig - hvorimod den specielle art af fremmedgørelse der engang blev beskrevet af Marx, måske (?) ikke kan passes ind i en psykiatrisk forklaringsmodel. Eller, hvad mener du?

Har engang for 35 år siden læst Freud's drømmetydninger, og det var meget berigende. Til gengæld er det kun 25 år siden jeg fik læst 'Das Kapital'.
Beskrivelsen af fremmedgørelse i 'Das Kapital' bør nok opdateres, og den er sikkert også blevet det. Fremmedgørelsen - anno 1876 - er specielt forårsaget af det normbillede - her ubeskrevet - der følger med det kapitalistiske system.
Ergo, så må psykiatrien først acceptere ideen om det kapitalistiske samfund, førend den slags fremmedgørelse kan blive en del af psykiatrien. Men er det ikke meget trivielt at sige vi lever i et kapitalistisk samfund? Jeg mener, det er vel ikke kun 'venstreorienteret' at påstå?

Iøvrigt er teksten fra side 278-279 noget hurtig. Der står jo som faktum at dyr i hele verden bliver mishandlet. Tekstens tema drejer sig netop om en individualiseret reaktion herpå, som vurderes "overlødig", og lige det med dyrenes mishandling er ikke så vigtigt. Det er meget fremmedgørende, ihvertfald med det udgangspunkt at en sådan mishandling har en reel eksistentiel værdi, og altså at en erkendelse af og reaktion på det forhold, må være forventelig.

Det individualiserende spørgsmål er så hvor langt man kan gå, i sin reaktion.