Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Studier og forsøg omhandlende veganisme

Diverse

AlexanderMontaser
Forum-indlæg: 4
Område: Sydjylland
Dato: 12/3 2018 17:17

Nogen der har kendskab til nogle studier og forsøg omhandlende den veganske kosts effekt på kroppen og miljøet?
Zhcoop
Forum-indlæg: 625
Opskrifter: 10
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/3 2018 20:52

Skal det være danske studier, nogle specifikationer eller bare helt generelt?

Jeg ved at der er mange studier der bliver omtalt på diverse yt-kanaler, bl.a. mic the vegan og happy healthy vegan er glade for at tage en masse studier med i deres videoer - og plant based news har tit læger og forskere på der videoer der henviser til studier...
Aros
Forum-indlæg: 838
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 13/3 2018 11:23

http://www.plantemad.dk/

Serenity
Forum-indlæg: 1670
Område: Nordjylland
Dato: 13/3 2018 12:22

Nutritionfacts
mor10
Forum-indlæg: 10
Opskrifter: 3
Dato: 13/3 2018 18:58 | Indlæg redigeret den: 13/3 2018 19:02

Enig med Serenity.

Michael Greger har i mange år gennemgået studier videnskabelige studier af plantebaseret kost.

På sitet https://nutritionfacts.org/ og på https://www.youtube.com/user/NutritionFactsOrg er der masser af korte videoer der opsummerer resultater fra videnskabelige studier om videoens emne.

Der er referencer til de kilderne så du kan gå i dybden og opnå din egen forståelse.

Spoiler alert. Plant based whole food er godt for dig. Nuff said :)
AlexanderMontaser
Dato: 28/3 2018 12:30

super, tak for svarene =)
Curator
Forum-indlæg: 638
Dato: 28/3 2018 16:44 | Indlæg redigeret den: 28/3 2018 17:14

Den mest interessante jeg følger meget tæt står først på min liste:

Dr. Caldwell Esselstyn (Bill Clinton's forhenværende læge) har behandlet hjerte-kar-patienter med veganerkost der helbreder selv svær åreforkalkning (arteriosklerose) hvilket da er yderst interessant! Han har lagt et interessant paper op med hans kliniske erfaringer på hans egen hjemmeside som jeg anbefaler at man læser. Han mener man kan få 100% kontrol over åreforkalkning hvis man vil og skudsikre sig selv med hans diæt - hvilket jo umiddelbart er godt nyt! Det hører med at han er kritiseret af en hjertelæge (Esselstyn er ikke selv hjertelæge) for at han bruger medicin i form af statiner til at nedbringe patienternes kolesteroltal, så det kan komme ned i nærheden af det niveau man ser hos oprindelige indfødte i afsides kulturer, hvor blodpropper næsten er et ukendt fænomen. En mulig indvending mod Esselstyn er at kolesterol er vigtigt for alle kroppens celler og generelt er brugen af statiner i nogle studier associeret med nogle besynderlige dødsårsager. Esselstyn kritiseres for ikke at lave tilstrækkelig med opfølgning på alle hans patienter. Omvendt kan man sige at det er ærgeligt at der ikke findes nogen med flere midler der har har lidt mere interesse i at lave større kvalitets-studier.

Esselstyn's diæt er sandsynligvis unødig restriktiv når han siger man bør holde sig fra alle typer olier samt fisk fordi studier påviser de kan forbedre den endoteliale funktion (langs blodkarrene). Ikke desto mindre har Esselstyn rigtig god pointe omkring at guffe bestemte typer grønt med hvert måltid der netop i den kritisk fase meget akut kan forbedre endotelial funktion!

Det kan være sundt at have i baghovedet at der kan være flere tilgange til at undgå åreforkalkning. Jeg har ihvertfald set low-carb-kødspisere poste angiogrammer der ikke viser nogen som helst tegn på åreforkalkning.

Dr. Esselstyn's studier:
http://www.dresselstyn.com/site/articles-studies/

Mcdougall har på positivsiden udgivet nogle ret gode kogebøger til især (men ikke udelukkende) sukkersygepatienter, der giver dem mulighed for igen at 'fråde' løs af velsmagende stivelsesbaseret kost. Uden at blive syg. Der kan til gengæld siges en del negativt om Mcdougall da han ofte er decideret anti-videnskabelig. Blandt andet hans vilde påstulater om at folk der styrketræner eller kraftigt byggede mennesker ikke behøver at indtage relativt mere protein i kosten. Ifølge Mcdougall (og Leif www.plantemad.dk) skal de bare spise mere af den (proteinfattige) kost der advokeres. Videnskabelig konsensus er dog at proteinbehovet øges med alderen og ved træning. Nyere forskning viser at 30-40 gram protein (høj på aminosyren leucin) i ét måltid kan tænde proteinsyntesen (muskelopbygningen) udover det træning gør. Mcdougall's epidemiologiske studier af hvad tidligere folkeslag spiste er en kende for abstrakt her. Ligesom Dr. Joel Fuhrman kritiserer Mcdougall for at vi i dag eksponeres for mange flere giftstoffer der stiller tilsvarende større krav til diversitet og næringstæthed i kosten end den simple stivelses-baserede kost med få føde-emner (kartoffel + grøntsag) Mcdougall ofte kan ses anbefale som værende tilstrækkelig.

Michael Greger kan poste gode ting men oplever lidt for ofte at han er for tendentiøs og ensidig i sin fremstilling, hvilket gør det farligt at poste hans video'er overfor velluddannede. Han taler f.eks. ensidigt om skadeligheden af høj IGF-1 (vækstfaktor) men ikke om (potentielle) ulemper ved lavere IGF-1 (fx. kroppen dårligere til at regenerere nervevæv og evt nedsat performance med alderen osv.)

Curator
Forum-indlæg: 638
Dato: 28/3 2018 22:29

Jeg vil anbefale at du også kigger efter undersøgelser omkring gigt, smerte og effekten af vegansk kostintervention. Jeg har læst nogle mindre men lovende studier på en britisk gigtforenings hjemmeside (skal gerne se om jeg kan finde dem).
AlexanderMontaser
Dato: 31/3 2018 15:11 | Indlæg redigeret den: 31/3 2018 15:39

Super spændende Curator. Dem vil jeg da kigge lidt nærmere på. Du er også meget velkommen til at smide et link til studierne fra gigtforeningens side =) Mange tak.
mor10
Forum-indlæg: 10
Opskrifter: 3
Dato: 31/3 2018 17:10

Michael Greger kan poste gode ting men oplever lidt for ofte at han er for tendentiøs og ensidig i sin fremstilling, hvilket gør det farligt at poste hans video'er overfor velluddannede.

Veluddannede vil vel vide at korte videoer med opsummering af flere studier ikke kan træde i stedet for læsning af de faktiske studier. Netop fordi der er referencer til kilderne, er videoerne en udmærket indgang til egen læsning om et emne.

Både Esselstyn og McDougall er udmærkede.