Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hjælp til struktur af opgave om veganism

Diverse

Greenflicker
Forum-indlæg: 2
Område: Sønderjylland
Dato: 1/4 2018 20:08 | Indlæg redigeret den: 1/4 2018 20:10

Hey jeg sidder lige nu med en AT opgave omhandlede Veganisme, og jeg kan ikke helt finde en struktur i sammenhængen af opgaven. Vi har som overemne alternativer, hvor jeg vil bruge den veganske kost som alternativ til en kost hvor kød indgår, og herigennem se på både de ernæringmæssiger, helbredmæssige og klimamæssige fordele og ulember, men nu hvor jeg er kommer i dybden med det kan jeg se der er mange forskellige store faktorer som man kan fokuserer på så syntes det er lidt svært at finde en helt specifik retning at undersøge, håber der er en der kan hjælpe ;)

indtil videre lyder min problemformulering:

Problemformulering
I hvor høj grad kan en plantebaseret kost påvirke den globale opvarmning?

Problemstillinger
Redegørende
Hvad er veganisme og hvordan påvirker det kroppen?
Hvorfor ser vi en bølge af veganere og vegetarer i dag?

Undersøgende
Hvilke helbredmæssige fordele har en plantebaseret kost?
Hvorfor spiller veganisme ikke en større rolle i sundhedsvæsenet?
Hvilken indflydelse har den veganske kost på klimaet?

Vurderende
Hvordan ser den politiske virkelighed ud i forhold til klimaforandringerne?
Hvordan kan man igennem politiske initiativer imødegå den plantebaserede kost?
Hvilke konsekvenser kan en omlæggelse af kosten i form af planter medføre for samfundet?

I kommer bare med forslag og input, hvis i tænker der er en bedre måde at opbygge det på, har nemlig meget svært ved at finde strukturen og en retning da der er så mange ting man kan gå i dybden med, ville sætte stor pris på forslag ;)
blomsten
Forum-indlæg: 5
Område: KBH
Dato: 1/4 2018 20:33

hej faldt lige over dit indlæg, det lyder som en hyggelig opgave :)
jeg tænker på bæredygtighed når jeg læser din problem formulering.
der kunne måske være noget inspiration til dig på denne her side https://vegetarisk.dk/baeredygtighed/

held og lykke med opgaven og go påske!
Zhcoop
Forum-indlæg: 615
Opskrifter: 9
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/4 2018 18:41

Jeg ville forslå at skrive "klimaforandringer" og ikke global opvarmning, da de nu er gået over til at det er "ekstrem vejr" vi kommer til at se mere til i fremtiden, men der er ikke så meget der tyder på en decideret opvarmning... så vidt jeg har fundet frem til.

Håber det bliver en sjov opgave at lave :]
vericon
Forum-indlæg: 686
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/4 2018 20:20 | Indlæg redigeret den: 4/4 2018 20:54

Hej
"Vi har som overemne alternativer" -
Kunne også være en bredere alternativ livsstil som, foruden valg af kost, også at omfatte reduceret forbrug/genbrug - langtidsholdbare produkter -"Keep it Modest" + KISS filosofien --
Alt godt :)
Hans Jørn