Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Jul i parforhold

Diverse

SimonEmil
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 20/8 2018 10:27

Ja det er ikke direkte vegansk relateret, udover at både min kæreste og jeg selvfølgelig spiser vegansk julemad, men jeg er ikke på FB, så har ikke så mange andre sider at stille spørgsmålet:

Min kæreste kommer fra en rimelig stor familie og jeg kommer selv fra en lille familie, hvor vi kun er 5 personer (som ses med hinanden).

Vi snakker lidt om, hvor vi skal holde jul henne og om vi skal holde det sammen eller hver for sig og vi vil gerne høre hvordan andre tænker at det giver mening at holde det, i vores situation, for vi er lidt uenige.

Min kæreste mener at vi skal holde jul sammen, men på skift hos den andens familie hvert år. Jeg argumenterer for at holde hver for sig, da min familie består af mine forældre og 2 søskende som også har kærester. Så hvi både mig og mine søskende i teorien kan holde jul hos kæresterne, så kan mine forældre risikere at sidde alene lige pludselig.

Bliver jeg for principiel, eller er det meget forståeligt?
Serenity
Forum-indlæg: 1647
Område: Nordjylland
Dato: 20/8 2018 14:42 | Indlæg redigeret den: 20/8 2018 14:44

Jeg er 100 % på din side i denne sag, så jeg synes det er meget forståeligt. Din kæreste må også kunne se at dine forældre nok gerne vil have selskab juleaften. Men skal det være enten eller? Hvis de to familier kommer godt ud af det med hinanden kunne man måske holde jul sammen?
Jvb
Forum-indlæg: 9
Opskrifter: 1
Område: Nordjylland
Dato: 20/8 2018 14:42

Det er bestemt forståeligt at du har en bekymring og føler et ansvar for ikke at svigte din egen familie.

Min egen kæreste og jeg har selv valgt den model, din kæreste foreslår, og mine søstre holder jul hos deres far hver anden jul, hvilket har betyder at min mor også er alene hver anden jul. Jeg spurgte dengang min mor, hvordan hun ville have det med det, og det viste sig, at hun ikke havde det så dårligt med at skulle være alene, som jeg troede. Samtidig syntes hun faktisk det var positivt, at jeg kom lidt tættere på min kærestes familie.
Hvis du har lyst til at udforske det lidt, kan du jo spørge dine forældre hvordan de egentlig ville have det med det?
Greenday
Forum-indlæg: 11
Område: Ikke oplyst
Dato: 20/8 2018 15:19 | Indlæg redigeret den: 20/8 2018 15:21

Din kærestes forslag er meget normalt i min omgangskreds, altså at man skiftes til at holde jul ved hinandens forældre. Det synes jeg også meget godt om. :) Jeg forstår godt dit dilemma. Jeg synes, at du skal prøve at koordinere noget med dine søskende, sådan at mindst en af jer er hos dine forældre til jul hvert år, f.eks. holder du jul ved dine forældre i år og en af dine søskende gør så næste år. Hvis det ikke kan lade sig gøre et år, kan dine forældre måske komme med over til din kærestes familie og holde jul. <3
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 587
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 21/8 2018 09:54

Hej SimonEmil!

Jeg tilhører forældregenerationen og har udeboende børn, så jeg taler lidt fra den anden side af bordet, hvis man kan sige det sådan. :)

I skal huske på, at jeres situation kun varer få år - lige pludselig har I børn, og så vil I helst holde juleaften hjemme, så børnene er i vante omgivelser og kan puttes i seng, når de bliver trætte. Så er det jer, der inviterer jeres forældre til at holde jul sammen med jer, og jeres forældre, som skal til at finde ud af, hvordan de deler sol og vind lige, så de ikke skuffer nogle af jer søskende ved kun at komme ét sted.

Så derfor - få det bedste ud af disse år! Tal med jeres forældre om, hvad de synes, er den bedste løsning, og hvad der kunne være gode 2. prioriteter. Husk at julen ikke kun er juleaften, men at der også er lillejuleaften, 1. og 2. juledag til godt samvær.

Hos os har vi et barn med kone og barnebarn, som vi aldrig ser i julen, da de er bosat i udlandet og arbejder på en sådan måde, at fridage omkring og i julen er ganske få, så at rejse hjem eller få besøg ikke sådan lige kan lade sig gøre. Vi må bare ses på andre tidspunkter af året. Vi har et andet barn, som bor sammen med sin kæreste, de er hos os hver tredje jul, da de har 2 andre hold forældre også (ja, man kan som par have 3 - 4 hold forældre, hvis der er en skilsmisse blandt forældrene, så man har en mor og en bonusfar samt en far og en bonus mor), og så har vi en datter, som er single og de sidste mange år, har ønsket at holde jul sammen med os, hvilket jo er en stor gave. På grund af skilsmisse har vi ikke kunnet holde jul med børnene hvert år gennem hele deres barndom, så vi er vant til at tænke kreativt, og har da holdt jul både lillejuleaften eller som julebrunch juleaftensdag om morgenen - og det er stadig noget vi bruger, når en eller flere ikke kan holde jul sammen med os juleaften, men godt kan komme forbi på andre tidpunkter. Vi ved dog, at situationen snart kan ændres, for der kan jo inden for få år, komme børnebørn til hos de yngste af vores børn, og så må vi lave nye traditioner, men det glæder vi os jo bare til. Men det, jeg ville sige, var, at det ikke er noget katastrofe at holde juleaften alene, især ikke, hvis man enten lige har haft en super hyggelig lillejuleaften eller kan se frem til en skøn 1. eller 2. juledag sammen med sine kære.
SimonEmil
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 25/8 2018 11:27

Hej alle. Skal lige huske at sige tak for bidragene :) De har været brugbare :)