Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Meget træthed første måned som veganer

Diverse

rasmus1990
Forum-indlæg: 2
Område: KBH
Dato: 6/11 2020 01:15 | Indlæg redigeret den: 8/11 2020 11:43

Hej alle

Har efter megen tids overvejelse, valgt at prøve en måned som vegetar.
Har spist kød næsten hver dag, hele mit liv - så det var noget af en omvæltning.

Generelt synes jeg ikke det har været svært at slippe kødet, i forhold til smag og "cravings".
Jeg har endda haft et lidt lavere forbrug på madkontoen end jeg plejer.

Problemet er at jeg nu døjer med en hel del træthed. Jeg driver et lille varevognsudlejnings firma. Men derfor kører jeg meget bil til dagligt. Især i de senere timer (15-17) har jeg godt nok store problemer med trætheden, hvilket jo er en rigtig dårlig ting når man kører bil.

ekstra Info:
Drikker kaffe til dagligt også, 5-7 kopper dagligt.
Har været en tur på vægten, og har tabt mig ca. 2 kg, er normalt lidt over normalvægt.

rasmus1990
Forum-indlæg: 2
Område: KBH
Dato: 6/11 2020 01:17

Evt. har folk nogen tips til hvad man kan spise for at blive mere energisk og slippe af med trætheden?
JensCH
Forum-indlæg: 29
Område: Odense
Dato: 6/11 2020 13:03

Kød efterlader altid et eller andet i kroppen, som er svært fordøjeligt, som så vil begynde at blive omsat, når man giver den en "pause".
Fedtdepoter vil næsten også altid indeholde nogle gifte fra landbruget, dvs. pesticider og herbicider, som vil blive omsat i leveren, når man taber sig.
Kaffein omsættes også primært i leveren, så ved at drikke meget kaffe belaster man sin lever ganske betragteligt i den situation.
Det samme for alkohol.

Hvis man begynder at tage B-vitaminer, f.eks. i form af gærekstraktet Marmite, gør man det lidt nemmere for leveren at omsætte diverse stoffer. Jeg vil anbefale den mellemblå (salt-reducerede) variant.

Magnesium indgår i rigtig mange enzymer i kroppen, så det kan man også tage med fordel. Man bør dog tage det om aftenen, da det kan gøre én søvnig, især de første par måneder man begynder at tage det.
Forvent også at sove bedre og længere med det.
Det kan give lavt blodtryk, hvis man samtidig prøver at undgå salt, så hold salt-forbruget nogenlunde normalt, hvis du begynder at tage magnesium.

Da jeg dropppede kød, tog det ca. 6 måneder for min krop at omstille sig. At drive en enmandsvirksomhed samtidig, vil være noget af en udfordring.

For mange år siden var jeg taxachauffør (aften+nat), og et par drikkedunke med vand var absolut nødvendige for at holde mig vågen. En rulle papir i handskerummet, til hvis du skal om bag en busk derude, er også værd at have med.

Dyrker du noget motion? - bare en halv times daglig motion vil hæve dit stofskifte, og give dig mere energi, hvis du ellers får sovet nok om natten.

Grøn te er jeg lidt tilbageholdende med at anbefale, da det både sætter gang i at frigøre og omdanne giftstoffer i kroppen, og kvikke op, så det er op til én selv om man vil prøve.

Forøvrigt; bananer er specielt slemme til at gøre én søvnig, da de både indeholder magnesium, en stor mængde kulhydrat, og aminosyren tryptofan, så undgå bananer på arbejdet.
Abraham335d
Forum-indlæg: 3
Område: Ikke oplyst
Dato: 26/11 2020 14:58

Du får muligvis ikke den rigtige mængde næringsstoffer. Tæller du kalorier, hvor meget kulhydrat, protein og fedt bruger du? Du skal starte med det.