Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

ØKO VEGANSK LANDBRUG!! i EU

Diverse

Sider: 1 2 > >>
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 8/12 2010 18:23 | Indlæg redigeret den: 9/12 2010 07:56

lige set i vegetar foreningens blad. At der er en vegansk øko lanbrus forening i eu som hedder von.

De må ikke bruge animalsk gødning fedt så der ikke ligget animalsk gødning på ens grønsager og man er ikke med til mishanling.

De skal også bruge sol kraft til deres køre tøjer og co2 neutral benzin.

Og de skal være min 99% økologiske. De skal også være 100% co2 neutral. De har en hjemme side. www.Veganorganic.net

Syndes det er så fedt. Deres vare desvære ikke så udbræte. Deres vare har eus øko mærke og The vegan society. så man ved det kommer fra en 100% vegansk går. Og min 99% øko er de. Eus øko mærke kræver kun at ens går er 95% økologisk. nomalt vis.

Udovedr det har de også deres eget mærke som de bruger på alle deres produkter. Som er vegan og øko mærke i et.det mærke er officelt godkendt.
granhammer vegan xvx
Dato: 8/12 2010 18:34

så fedt ik
Dampii
Forum-indlæg: 206
Område: KBH
Dato: 8/12 2010 19:58

Findes deres produkter i DK? og hvis ja så hvor henne? For lyder da nice nok, men bare underligt ma ikke har hørt om det før.
Pawa
Forum-indlæg: 578
Opskrifter: 1
Dato: 8/12 2010 20:38

Bare nysgerrighed, hvad gøder de så med når det skal være økologisk, men ikke animalsk?
Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Opskrifter: 2
Område: Sønderjylland
Dato: 8/12 2010 20:41

Jeg tænkte det samme som Pawa!
?
Forum-indlæg: 964
Dato: 8/12 2010 20:57 | Indlæg redigeret den: 8/12 2010 20:59

Hurra for EU! (hehe.. kunne ikke lade være :P)

De gøder selvfølgelig med planter, har I aldrig hørt om kompost?
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 8/12 2010 21:06 | Indlæg redigeret den: 8/12 2010 21:16

Komposteret grønt affald: køkkenaffald, grene, blade, græs, ukrudt osv.

Særlige kompostplanter som brændenælder, kulsukker m.m. Disse planter hiver kvælstof op fra undergrunden. Man laver litervis af »the« af planternes blade og sprøjter det ud.

Specielle sædskifter med planter fra ærtefamilien: bønner, ærter, linser, bukkehornsfrø samt kløver, lupin m.m. Disse planter efterlader kvælstof i jorden produceret fra små rodknolde. Der er også en del træer og buske, der kan lave det nummer.

http://www.veganorganic.net/

http://www.vegansociety.com/lifestyle/home-and-garden/vegan-organic-gardening.aspx
Pawa
Dato: 8/12 2010 21:10

Grunden til jeg spurgte var netop at warzyvo skrev at vi ikke kan have økologisk landbrug uden at holde dyr(i "kæledyrs-tråden"), hvilket undrede mig en del.. Har selv gode oplevelser med tang :D
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 8/12 2010 21:26 | Indlæg redigeret den: 8/12 2010 21:29

Lige som Leif skriver.... Kirsten Skaarup udtalte det samme i reklamevideo´en for hendes sidste kogebog - at vi har brug for husdyrgødning - men det er ikke rigtigt. Man kan sagtens lave gødning af planter....man smider en masser planter(fx brændenælder) i en tønde og fylder den med vand. Når det er helt forrådnet og gået i opløsning, så har man gødning.... meget simpelt!

http://kortlink.dk/husetoghaven/8fbf

Og her er en artikel om en mand der har store planer med sådan et projekt:

http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2008/4/11/Han+vil+producere+oekologisk+goedning+af+graes+og+groede.htm

Og man kan selvfølgelig også købe det! Det er nemlig ikke nogen nyhed - tværtimod. Det har været i butikkerne i mange år. Jeg bruger da kun økologisk, vegansk gødning på min altan! :D

http://www.genbyg.dk/view.php?template=products&page_id=109&view_prod=17735

http://www.genbyg.dk/view.php?template=products&page_id=109&view_prod=17736
Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Område: Sønderjylland
Dato: 8/12 2010 21:43

Grunden til jeg spurgte var netop at warzyvo skrev at vi ikke kan have økologisk landbrug uden at holde dyr(i "kæledyrs-tråden"), hvilket undrede mig en del.. Har selv gode oplevelser med tang :D

Uuups, så har jeg været forkert på den. :$

lyra
Forum-indlæg: 1310
Dato: 8/12 2010 21:51

badabing badaboooooooom baby
Leif Varmark
Dato: 8/12 2010 21:57

For slet ikke at tale om vores eget pis og lort.

Dette er en rig gødningskilde, som vi skyller i havet med tonsvis af rent vand - totalt idiotisk!
Jankanda
Forum-indlæg: 281
Område: Østjylland
Dato: 8/12 2010 22:38

JensD -

Bjarne Viller Hansen: Jeg har i flere år tænkt over, at man kunne producere flydende gødning ved at lade græs og andre planter forrådne i en gylletank. ( har du læst artiklen inden du postede den? )
Jankanda
Forum-indlæg: 281
Område: Østjylland
Dato: 8/12 2010 22:39

Leif altså...mennesket er jo også en slags dyr...
granhammer vegan xvx
Dato: 9/12 2010 07:54

kan ikke finde du af hvor det fås
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Dato: 9/12 2010 08:37 | Indlæg redigeret den: 9/12 2010 08:43

Vintersæd er en god del af løsningen, da nitrat og nitrit bliver bundet i jorden og genanvendes, istedet for at blive skyllet ud i årer, vandløb samt ned i grundvandet.

Altså må der planter på marken for at undgå den såkaldte udvaskningaf jorden...

Sidney
Forum-indlæg: 225
Område: Nordjylland
Dato: 9/12 2010 14:12

Hvad er der i vejen med at bruge menneskegødning? Det er da smartere at bruge det, frem for ikke at gøre.

Tror også at det der øko-veganske landbrug giver mest mening at købe fra hvis det er i lokalområdet. fx at importere det fra England som er hvor det der landbrug er fra :)
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 9/12 2010 14:49

Jankanda - jep, jeg har selvfølgelig læst artiklen..... og jeg har læst den en del gange siden den blev udgivet, da jeg jævnligt har henvist til i forskellige situationer. :D
Pawa
Dato: 9/12 2010 15:55 | Indlæg redigeret den: 9/12 2010 15:56

Yup Sidney, vil give dig helt ret, det er klart bedst at det er lokalt :D

Mht. at bruge menneskelig gødning ville det jo være spild ikke at bruge det, MEN uden at vide så meget om det forestiller jeg mig at det kan give nogle problemmer mht. sygdomme, da det er mere oplagt vores egen afføring kan indholde vores egne sygdomme, end f.eks. hvis man bruger gødning fra køer(som sammenligning fordi det er hvad "vi kender"). Kan f.eks. huske en sag med colibakterier på nogle salathoveder der gav store problemmer. Men måske handler det mest af alt bare om metode, man skal nok have fat i en kyndig for at få et godt svar ;)
Leif Varmark
Dato: 9/12 2010 18:18

Man kan i dag ikke umiddelbart bruge menneskegødning, da den er fyldt med pesticid-, hormon- og medicinrester m.m. Men fra folk, der lever sundt økologisk-vegansk, kan det bruges efter korrekt kompostering.

Man bør heller ikke anvende det til bladgrøntsager i jordhøjde, men til højtvoksende urter, buske og træer er det udmærket. Det graves lidt ned i jorden, så det er dækket til.
Sider: 1 2 > >>