Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Det at skide

 

Diverse

Sider: 1 2 3 > >>
BasNiko
Forum-indlæg: 178
Område: KBH
Dato: 19/12 2010 18:12

Nu skal vi til emnet der ligger os alle på sinde (helst mindst én gang om en dagen): Lort!

Til at starte med vil jeg skynde mig at sige, at tråden her ikke er for at tage pis på "Det at kramme" tråden... det er blot en "2'er" om man vil ;)

Men, seriøst: Hvor ofte afholder I defækation? Dagligt? Flere gange dagligt? Eller kun et par gange om ugen, måske?

Jeg oplever at når min kropstilstand er bedst, skider jeg flere gange dagligt - faktisk næsten efter hvert større måltid, omkring 30-40 minutter efter spisning, for at være mere præcis. Og det passer meget godt med hvad jeg hørte (spørg mig ikke hvorfra) for noget tid siden, om afføring:
"Hvis man ikke skal lave "stort" senest 30 minutter efter indtagelse af et måltid, er man forstoppet". Hvilket må betyde at der er en del forstoppede mennesker i verden, med alt for meget læsestof på deres WC :)

Jimmi
Forum-indlæg: 413
Område: KBH
Dato: 19/12 2010 18:42

Hvis man altid skal på toilettet inden for 30 minutter efter at man har spist er der noget galt. Jeg gør det ca. 5-10 gange om ugen hvilket vel er meget normalt :D
Daniel
Forum-indlæg: 581
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 19/12 2010 18:42

Én gang om dagen, for det meste. Hvis jeg gør det mere slider det på vævet. Men det er måske bare fordi konsistensen er uoptimal. Jeg har haft en rytme hvor det var hver morgen, men også hvor det var hver aften. Det svinger lidt.
DenBlaaKat
Forum-indlæg: 765
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 19/12 2010 19:05

(Hahahaha, undskyld :$)

Jeg har læst 1-2 gange om dagen med et par flydere skulle være optimalt :)
Konsistens, ubesværet ud og ikke for meget "snask".

Haaaahaahaa! :D Undskyld igen..
Kallum
Forum-indlæg: 327
Område: KBH
Dato: 19/12 2010 19:18

6-8 gange om dagen i en hård, insisterende stråle..
AndreaMD
Forum-indlæg: 866
Opskrifter: 5
Område: KBH
Dato: 19/12 2010 19:27

Er det her emne seriøst seriøst?! O.O
J
Forum-indlæg: 213
Område: KBH
Dato: 19/12 2010 19:28

Har absolut ingen anelse ?

Gotta love din humor :P

Men nej, jeg ved det ikke! Jeg kan ellers godt li at skide..
Enigma
Forum-indlæg: 73
Område: KBH
Dato: 19/12 2010 20:37 | Indlæg redigeret den: 19/12 2010 20:38

Det at skulle på toilettet kort efter man er begyndt at spise er en naturlig ting. Fordøjelsen starter i det øjeblik du putter den første bid mad i munden. Maden findeles mellem tænderne og blandes med spyt, som indeholder enzymer, som er med til at nedbryde maden og give den den optimale konsistens for spiserøret. Spiserøret er omgivet af flere lag muskler, som sørger for at maden bevæger sig i den rigtige retning. Når maden kommer ned i mavesækken blandes den med mavesyre. Dette gøs ved at musklerne omkring mavesækken laver ælte-bevægelser...og maden får vælling-agtig konsistens inden den ledes ud i tolvfingertarmen.
I tolvfingertarmen produceres stoffer som skal neutralisere mavesyren, for at undgå ætsning af tyndtarmen. I tolvfingertarmen produceres desuden fordøjelsesenzymer som skal nedbryde kulhydrater, proteiner og fedt. Enzymer fra bugspytkirtlen og leverens galdesyre er med til dette.
Når maden kommer til tyndtarmen er det meste af den nedbrudt i så små bestanddele, at kroppen kan bruge den, og den kan optages gennem slimhinderne i tyndtarmen og her føres det med blodet og lymfen føres videre til lever og rundt i kroppen.
Her tilføres maden også vand og salte som er vigtige for kroppen af få tilbage...dette sker i tyktarmen. Dette betyder at hvis man for eksempel har en stomi hvor det er tyndtarmen og ikke tyktarmen der ledes ud gennem siden, vil vedkommende miste vigtige næringssalte og væske, som udover dedydrering kan medføre en masse følgesygdomme. Bestanddele der ikke kan nedbrydes og ikke er brugbare for kroppen føres videre til tyktarmen.

I Tyktarmen suges væske og salte tilbage til kroppens celler. Når væsken er ledt ud i kroppens celler er de resterende affaldsstoffer en fast masse som ikke har nogen funtion, og derfor udskilles via endetarmen.

Da denne process sættes igang ved at du tygger din mad, er det naturligt at skulle på toilet efter eller nogle gange midt i hvert hovedmåltid. De fleste voksne har lært at undertrykke denne trang til et belejligt tidspunkt, men de fleste børn render oftest lige efter de har spist. Så tilsyneladende er du en helt normal skider ;)

Mvh Enigma
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 19/12 2010 20:50

VegKon always make me LOL
Inkognito
Forum-indlæg: 287
Område: Andet
Dato: 19/12 2010 21:04

Det er et skide interessant emne i behandler i denne tråd. :D
Skinny Bitch
Forum-indlæg: 4
Område: KBH
Dato: 19/12 2010 21:04

2-3 gange pr. dag
Hippieungen
Forum-indlæg: 315
Område: Sjælland
Dato: 19/12 2010 21:24 | Indlæg redigeret den: 19/12 2010 21:39

Mig? xD:
Jeg tvivler på det :D

Kallum:
Lol :D
Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/12 2010 21:24

Og jeg kan så slutte Enigmas udmærkede indlæg af med at fortælle, at jo mindre du behøver tørre dig bagi, des mere perfekt er lorten! ;)
Forstået på den måde, at vore lort bør være en fast pølse der flyder, og som er pakket ind i tilpas meget slim - hverken for lidt eller for meget slim, så du dermed ikke behøver bruge så meget toiletpapir. ;)
J
Forum-indlæg: 213
Område: KBH
Dato: 19/12 2010 21:37

Er det vigtigt at man sådan tjekker sådan nogle ting? For jeg tjekker sgu ikke min bæ ud..
Burde jeg?
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 19/12 2010 21:43

Burde jeg?


Ja SG! Ellers dør du med garanti af fejlernæring, in six months from now, uden at vide det! (tehehe)
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 19/12 2010 22:56 | Indlæg redigeret den: 19/12 2010 22:56

Kigger altid i tønden efter jeg har været på toilettet. Altid spændende som diætist at se om det er en flyder eller bunder. Om man har fordøjet svært tilgængeligt plantemateriale som majs, kerner mm, ordentligt.

Nogle gange ligner det også bare en brontosaurus.



PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 20/12 2010 00:16

Kallum....Måske du skulle smutte forbi lægen for at blive testet for salmonellaforgiftning... Eller droppe at spise de magnesium-tabletter?

Jeg skider et par gange om dagen....

Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 20/12 2010 01:18 | Indlæg redigeret den: 20/12 2010 01:19

Jeg skal tit skide lige inden jeg skal nå et eller andet andet, eller lige når man forventer besøg, eller lige inden jeg skal på job. Skide upraktisk... :-/

Man skulle ha' det som slangerne, de skider ca. 7-8 gange om året. Men så gør de det fandme osse ordentligt! :)
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 20/12 2010 15:26 | Indlæg redigeret den: 20/12 2010 15:29

Som kødæder og mælkedranker havde jeg forstoppelse med afføring hver 3-4 dag. Stort besvær, hård og tung lort, hæmorider, blod og elendighed. Alt dette er forsvundet efter overgang til ren plantemad. Efter nogle måneder havde jeg lind afføring hver dag med flydere. Her kan man se, hvordan sund lort ser ud - det er nr. 4, det drejer sig om:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Stool_Scale

Årsagen er kostfibre. Plantemad - grove grøntsager, fuldkorn m.m. - indeholder masser af kostfibre, som hjælper både fordøjelse, peristaltik og sund bakterieaktivitet. Kød, mælk, ost og i det hele taget animalske produkter indeholder ingen fibre. Stort indhold af kostfibre i maden beskytter mod en lang række sygdomme som mavesår, tarmkræft, Crohns, forhøjet blodtryk, åreforkalkning m.m.: Det var en gut, der hed Denis C. Burkitt, der fandt ud af det:

In the late 1960s, Burkitt and Trowell opened up a new area in nutrition when they developed the ‘fibre hypothesis’.

They had learned in Uganda that dietary fibre, although non-essential to life and only a minor source of energy, was vital in preventing disease. Native Ugandan hospital patients rarely displayed colon cancer, heart disease, or diverticula (pouches) in their colons. The native diet was rich in fibre and unrefined plant foods. By contrast, the British residents in Uganda, who ate a low-fibre diet with much refined white bread and meat, showed a high incidence of colon cancer, diverticula and heart disease.

Burkitt and Trowell wrote articles in the late 1960s and early 1970s pointing out the value of high fibre diets. In particular, Burkitt wrote a book ‘Don’t forget fibre in your diet’ (1979) that spurred a popular revolution in diet.

It is now widely accepted that it is healthy to include lots of whole grains, beans, lentils or peas, dried and fresh fruits, fresh vegetables, and nuts in our diet. This prevents constipation, helps keep the colon healthy and lowers blood cholesterol.

Her er en personlig historie, der beskriver det hele:

http://www.drmcdougall.com/stars/ellen_jaffe_jones.htm

Der er også nogle, der mener, at det er sundest at sidde på hug, når man skider:

http://www.toilet-related-ailments.com/index.html

Jimmi
Forum-indlæg: 413
Område: KBH
Dato: 20/12 2010 15:59 | Indlæg redigeret den: 20/12 2010 16:00

Leif Varmark
Haha. En kost der består af peanuts, popcorn og chips giver mig sunde lorte. Mon det betyder at en energiprocent fra fedt på over 50 er sundt? :D
Sider: 1 2 3 > >>