Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Det at skide

Diverse

Sider: << < 1 2 3
BasNiko
Forum-indlæg: 178
Område: KBH
Dato: 30/12 2010 23:36

Ad idem:
Læste jeg rigtigt...?? Har du virkelig skidt et pindsvin ihjel???
Linse
Forum-indlæg: 605
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 31/12 2010 00:27

Jimmi - det er da dejligt at skide! det er ikke spild af tid, det er meningen med livet! :D
nativemermaid
Forum-indlæg: 318
Område: Midtjylland
Dato: 31/12 2010 02:30 | Indlæg redigeret den: 31/12 2010 02:30

Linse: Word word!

If ya can't shit, life's a bitch
Ad idem
Forum-indlæg: 90
Dato: 31/12 2010 08:59

Ad idem:
Læste jeg rigtigt...?? Har du virkelig skidt et pindsvin ihjel???

Nej det har jeg ikke, men jeg har skidt i et delings-toilet-hul, a 2x2x2 meter, hvor selve toilet-stolen, var lavet af træ, sat på 4 mindre træstammer, lagt i spændt kryds henover hullet.

Nede i det hul, faldt et pindsvind ned og druknede sandsynligvis i kanten af hullet, i menneskelig afføring, fra 30-40 trætte og stressede værnepligte.

God tråd du har skabt her.

janus007
Forum-indlæg: 31
Dato: 31/12 2010 09:52

Når nu tråden omhandler sundhed og både Enigma og Leif Varmark var så rar at poste fakta og derved holde en seriøs tone til et interessant emne, så tillader jeg mig også at poste et link til Maillard:

http://en.wikipedia.org/wiki/Maillard_reaction

Opvarmet mad er absolut ikke med til at sikre en god fordøjelse, tværtimod akkumuleres der giftstoffer og rester i tarmene. Efterhånden ved alle at kød ligger og rådner i 3-4 dage i tyndtarmen med tilhørende carcinogener, men at opvarmet mad også kan være farligt kommer måske bag på de fleste.
Jeg har engang ladet mig fortælle at Maillard forsøgtes "skjult/ glemt" da det vil få katastrofale økonomiske følger hvis alle droppede opvarmet mad.
Det minder mig lidt om mejeriproducenters evindelige reklamer for at deres produkter skulle være sunde og deres påstande om at calcium nærmest kun kommer fra mælk.
__
Forum-indlæg: 798
Område: Ikke oplyst
Dato: 31/12 2010 13:27 | Indlæg redigeret den: 20/5 2020 19:34

granatæble
Forum-indlæg: 516
Dato: 31/12 2010 13:36 | Indlæg redigeret den: 31/12 2010 13:37

@janus
Efterhånden ved alle at kød ligger og rådner i 3-4 dage i tyndtarmen med tilhørende carcinogener

Nej. Det passer simpelthen ikke :)
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/12 2010 13:37 | Indlæg redigeret den: 31/12 2010 14:56

Maillard-reaktionen er kun relevant for kødspisere (inkl. flydende kød).

For plantespisere er reaktionen så lille, at det ingen betydning har. Især ikke, når man fortrinsvis damper og vandsteger sine grøntsager, men heller ikke en simrende suppe eller gryderet har nogen skadevirkning. Maillard-reaktionen foregår bedst i et tørt miljø, der kræves høje varmegrader (over 154 grader) og længere tids varmebehandling. Reaktionen hæmmes endvidere af lavt proteinindhold i kosten.
janus007
Dato: 1/1 2011 18:30

gæble: Næh... sikkert ikke alle der ved det!

Leif: Det er ikke sundt at varme/ stege sin mad, fremgår tydeligt af Maillard + adskillige artikler bla. publiceret af Sundhedsstyrelsen, at du siger noget andet står for egen opfattelse.

Jeg er enig omkring brugen af damp ikke forårsager en Maillard Reaction, men kostbare proteiner forgår ved bestemte temperaturer, plus vigtige enzymer som dræbes ved omkring 46 gr. celcius.
granatæble
Forum-indlæg: 516
Dato: 1/1 2011 20:42

@Janus007

Kød rådner ingen steder i kroppen med mindre du er en zombie eller har en elle anden underlig sygdom jeg ikke kender til eller har hørt om

Som vi siger på Fyn: get your facts straight.
J
Forum-indlæg: 213
Dato: 1/1 2011 22:02

TARMPLAK :O
janus007
Dato: 1/1 2011 22:18 | Indlæg redigeret den: 1/1 2011 22:32

gæble: Kød kræver syre at nedbryde, syren opstår i maven. Ved at spise alkaliske madvarer vil syreindholdet ikke være stærkt nok til nedbrydning af kødet som herefter vil begynde at rådne i tarmsystemet og afgive giftstoffer oa. som kan skade vores helbred.
Hvad tror du selv der tror med kød og 3 dage i et 37 gr. celcius miljø fyldt med bakterier.
Det er bla. en af årsagerne til at kød ikke er sundt at spise i store mængder, nyere undersøgelser i USA peger på at mere end 200gr om ugen kan være skadeligt.

I det hele taget vil mad som ikke fordøjes korrekt begynde at rådne i tarmsystemet, noget som bør undgåes, hvis man vil være sund :D

Der findes rigtigt mange artikler om det, læs evt. denne : http://davidkleinphd.wordpress.com/2010/01/25/is-your-food-digesting-or-rotting-in-your-gut/

Interessant historie den med McDougall : http://www.drmcdougall.com/stars/ellen_jaffe_jones.htm , som Leif postede :)
Leif Varmark
Dato: 1/1 2011 22:33 | Indlæg redigeret den: 1/1 2011 22:36

Janus - Jeg afviser ikke Maillard-reaktionen, som er et alment accepteret biokemisk fænomen, men jeg siger, at den ikke er relevant for plantespisere. Og så giver jeg 4 grunde, som enhver kan slå op i en biologibog for gymnasiet:

1 Den kræver et tørt miljø
2 Den kræver høje varmegrader
3 Den kræver længere tids varmebehandling
4 Den hæmmes af lavt proteinindhold

De første tre forudsætninger er sjældent til stede, når du tilbereder opvarmet plantemad, mens den fjerde ofte er til stede. Du giver mig da også delvis ret i punkt 1 (damp), men fremturer så med at gentage din påstand om Maillard-reaktionens skadelige virkning på al slags mad. Hvis jeg - og andre - skal tage dig alvorligt, må du tilbagevise resten af punkt 1 (vand) samt de øvrige punkter.

Men i stedet for at gøre dette, fremfører du to andre forældede rawfood-myter:

a) Kostbare proteiner forgår ved bestemte temperaturer.
b) Vigtige enzymer dræbes ved omkring 46 grader celsius.

Punkt a er forkert, fordi proteinerne ikke forgår, men blot denatureres. Herved mister proteinerne deres biologiske aktivitet, hvorimod den ernæringsmæssige værdi stort set bevares.

Punkt b er forkert, fordi de enzymer, der ganske rigtigt dræbes ved mere end 46 grader, ikke er vigtige for den menneskelige ernæring. Enzymer er specifikke, dvs. de forskellige enzymer har hver især én og kun én særlig funktion. Enzymer i frugt og grønt har kun funktioner i forhold til grøntsagerne selv, f.eks modning, forrådnelse etc., mens de ingen funktion har i menneskets mave og tarm - hvor de i øvrigt nedbrydes ca. ti minutter efter, vi har spist dem.

Punkt c - ja, det har du ikke skrevet, men jeg ved, det kommer: ved opvarmning mister maden en masse vitaminer og mineraler. Korrekt, men så meget »masse« er det ikke. Der er stadig »masser« af vitaminer, mineraler og fytokemikalier, som gør opvarmet plantemad supersundt og sygdomsbekæmpende. Opvarmet mad gør oven i købet i visse tilfælde næringsstofferne mere tilgængelige, idet plantecellernes cellevægge smadres ved kogning - en effekt, der i rawfood opnås ved blendning.

Ang. en god fordøjelse så er det planternes kostfibre, der er afgørende her, og de er lige effektive, hvad enten de er rå eller kogt. Animalske fødevarer har ingen kostfibre. Man får altså bedre fordøjelse ved at spise planter, men det har intet at gøre med, om maden er rå eller kogt.

Alt dette er almindeligt lærebogsstof.
Hippieungen
Forum-indlæg: 315
Dato: 1/1 2011 22:37

This shit cracks me up ;)
janus007
Dato: 1/1 2011 23:15 | Indlæg redigeret den: 1/1 2011 23:20

Tak for dit lange svar Leif, vi er delvis enige tror jeg, ikke at det betyder det store for mig, da alle jo har fri adgang til nettet og mulighed for at søge information :)

Direkte fra Wiki:
High temperature, low moisture levels, and alkaline conditions all promote the Maillard reaction.[5] Low moisture levels are necessary mainly because water boils into steam at 212 °F (100 °C), whereas the Maillard reaction happens noticeably around 310 °F (154 °C): by the time something is in fact browning, all the water is vaporized.

Netop når det begynder at brune, intet om varigheden.
Vi læser det på forskellig måde, men at opvarme sin mad til 154 gr. celcius er ikke ukendt især ikke hvis man smider sine grøntsager i ovnen eller steger dem på panden. Vi er enige om damp eller vand stadigvæk og at det er den bedste måde at tilberede sine grøntsager på, hvis man insisterer på at de skal være varme og ikke rå.

Der findes rigtigt mange artikler om enzymer og deres nødvendighed for et godt helbred og om hvorvidt proteiner denatureres eller forsvinder er det jo mere eller mindre det samme ved opvarmning. Proteinet ændres og mister sin oprindelige aktivitet og dermed anvendeligheden. Jeg vil gerne høre hvis du mener at proteinet stadig er brugbart for kroppen. Jeg læste på et tidspunkt en artikel om opvarmning af kød og op til 50% kunne forsvinde ved 80 gr. celcius. (er ikke helt sikker på tallene, men noget deromkring)
Ligegyldigt hvor jeg læser støder jeg på at enzymer forsvinder ved opvarmning, nu siger du så at de enzymer ikke er nødvendige for mennesket eller fordøjelsen. Har du et seriøst belæg for dette? Jeg har aldrig hørt om 10minutters tidsgrænse?

Jeg ved ikke rigtigt hvad tanken er med lærebogsstof? udover at du forsøger at tale ned til mig og virke bedrevidende. Hvis dette ikke er tilfældet og du oprigtigt forsøger en god debat er du tilgivet ;)

Til sidst kan jeg fortælle at jeg har fået det uendeligt meget bedre efter at have stoppet indtagelse af kogte og tilberedte grøntsager. Den nærmest lammende fornemmelse som de fleste oplever efter at have indtaget kogt mad er totalt væk, det eneste vi koger er quinoa.
Nu ved jeg ikke om du dyrker sport Leif, men både mine løbetider og styrketal har forbedret sig + mange andre ting eks.vis renere hud, vægttab, så noget må der jo være om snakken.
Jeg vil opfordre alle til at prøve det i 30dage og herefter skrive om deres oplevelser :), et er hvad man læser, noget andet er det man oplever.
Leif Varmark
Dato: 2/1 2011 01:00 | Indlæg redigeret den: 2/1 2011 01:13

Jeg er ikke imod rawfood. Jeg hævder blot, at der ikke er nogen videnskabelige beviser for, at det er sundere end vegansk mad med kogte indslag. Selv spiser jeg fortrinsvis råt morgen og frokost og kogt til aften - ialt ca. 75 % råt. Jeg har oplevet præcis de samme sundheds-, energi-og humørfordele som dig.

Det, jeg opponerer mod, er rawfood-folkenes uvidenskabelige forklaringer på kostændringernes virkninger. Rawfood-ideologien lider stadig under myterne fra Herbert Sheltons (1922), Edward Howells (1946) og T. C. Frys (1970) skriverier. Deres synspunkter byggede delvis på den tids biologiske viden og dels på en række spekulationer ud fra personlige observationer, og mange af deres forslag til kostændringer var rigtig gode, mens andre var virkningsløse. Det virker uforståeligt, at rawfood-folkene ikke for længst har revideret deres forklaringer ud fra vor tids langt mere detaljerede viden om kroppens biokemi. De ville stå langt stærkere, hvis de kom med de rigtige forklaringer på, hvorfor rawfood er sundt.

Med almindeligt lærebogsstof mener jeg, at der er nogle ting, som forskningen har fundet ud af og som er påvist gang på gang, således at alle fagfolk efterhånden er enige om det. Konsensus kaldes det. Det er denne accepterede viden, som skrives ind i lærebøgerne. At enzymer er specifikke, er der almindelig konsensus om. Et enzym, der har et bestemt formål, kan ikke bruges til et andet formål. I menneskets fordøjelseskanal, startende med munden (spyttet), findes godt 25 forskellige fordøjelses enzymer, der hver har sin opgave: nogle nedbryder forskellige slags proteiner, nogle kulhydrater, nogle fedt osv. Det første enzym, vores mad møder, er enzymet amylase, som findes i vores spyt, og det har den funktion at nedbryde stivelse.

I øvrigt er der tusindvis af andre enzymer i vores krop med andre opgaver, f.eks. at nedbryde bakterier, så enzymer er helt afgørende for et godt helbred, men enzymer fra frugt og grønt har ingen opgaver i vores fordøjelsessystem. Vi har vores egne fordøjelsesenzymer.

Ang. fremmede enzymer, der nedbrydes i vores krop efter kort tid, så har jeg det fra den amerikanske læge William Harris, som er tidligere rawfood-spiser, nu veganer, men stadig rawfood-sympatisør. Her er en artikel og en videoforelæsning:

http://www.vegsource.com/harris/raw_vs_cooked.htm

http://vsh.voip-info.org/Harris3.html

Ang. enzymer specifikke karakter, denaturerede proteiners næringsværdi og andre almindelige kendte biokemiske processer må jeg henvise til de officielle lærebøger og ernæringsleksika. Jeg bruger selv bøgerne fra min kones uddannelse som professionsbachelor i ernæring og sundhed ved Ankerhus og Suhr's. Lignende bøger kan lånes på biblioteket.

Spændende læsning. God fornøjelse.

Læs også denne tidligere tråd, hvor vi har diskuteret det hele:

http://vegetarkontakt.dk/?-hvorfor-egentligt-raw-food=56002
Zhcoop
Forum-indlæg: 650
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/12 2016 17:57

Ej, det var da en spændende tråd :D vildt jeg først har set den nu xD hehe.

Jeg skider flere gange dagligt, som regel efter et måltid, plus om morgenen efter et glas vand (nogle gange med citronsaft, det smager godt :D) Tror det er meget sundt at skide flere gange om dagen, i hvert fald minimum 1 gang.
BasMicho
Forum-indlæg: 24
Område: Ikke oplyst
Dato: 13/12 2016 10:25

Ja det er en super fed tråd, ikke Zhcoop??
Velkommen til 2010! :D
Sider: << < 1 2 3