Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Er det ok at være nazist?

Filosofi, Etik & Religion

Sider: 1 2 3 4 > >>
JacobK
Forum-indlæg: 193
Område: KBH
Dato: 21/3 2012 15:11 | Indlæg redigeret den: 21/3 2012 15:14

Oprettet på baggrund af en anden tråd herinde. Hvor langt skal toleransen for nazi'er gå?

Skal man gå i dialog med nazister?
Det mener jeg ikke, at man skal. For hvis man går i dialog med nogen, så viser man, at man har respekt for deres holdninger. Det er for mig mangel på evne til at kunne leve sig ind i andre menneskers følelser, altså alle ikke-hvide ikke-heteroseksuelles følelser. Det er ligesom man ikke skal give taletid til massemordere som Breivik.

Men jeg kunne godt tænke mig at høre, hvor langt du synes tolerancen for nazister bør gå:

Ville du acceptere at dit barns lærer var nazist, skønt hun kun var nazist i sin fritid?

Ville du gå til en vegkon fællesspisning, hvis der kom nazister, der dog holdt samtalen inden for teddybjørne og bamser generelt og ikke talte om alle deres skøre idéer?

Hvorfor / hvorfor ikke?
JensD2
Forum-indlæg: 566
Dato: 21/3 2012 15:35 | Indlæg redigeret den: 21/3 2012 16:04

Jeg fortrød - sorry........... :$
Jankanda
Forum-indlæg: 281
Område: Østjylland
Dato: 21/3 2012 15:39

der findes alt for mange der sympatiserer med nazisternes levemåde....hvis det var op til mig skulle det forbydes, lige som homovielser i kirker heller ikke giver mening hvis Gud ikke tillader det.
ennasuS
Forum-indlæg: 1172
Opskrifter: 3
Dato: 21/3 2012 16:32

Jeg tvivler stærkt på at en nazist vil dukke alene op til en fællesspisning - eller andre steder for at proklamere sine synspunkter. De føler sig stærkere i grupper.

Jeg taler gerne med dem - ene eller i grupper - hvis han/hun/de er åbne for dialog - men jeg er muligvis naiv på det punkt for tror næppe de er. Hvis de endelig var åbne for dialog - så ville jeg forhøre mig om, hvorfor de tror, er og opfører sig som de gør, for jeg forstår det ikke.
DenBlaaKat
Forum-indlæg: 765
Opskrifter: 8
Dato: 21/3 2012 18:16

"Ville du acceptere at dit barns lærer var nazist, skønt hun kun var nazist i sin fritid?

Ville du gå til en vegkon fællesspisning, hvis der kom nazister, der dog holdt samtalen inden for teddybjørne og bamser generelt og ikke talte om alle deres skøre idéer?

Hvorfor / hvorfor ikke?"

Nej til begge spørgsmål. Jeg kan ikke acceptere at de har sådanne holdninger og vil intet have med dem at gøre.
Chrystal
Forum-indlæg: 15
Dato: 21/3 2012 19:03

Personligt mener jeg ikke at dialog betyder at jeg respekterer den andens holdninger. Det betyder at jeg respekterer de har en anden holdning end min egen.

Der bliver imo nødt til at være en form for dialog og åbenhed for at man kan modargumentere imod deres holdninger. Det er en del år (ca. 10 maybe) siden, jeg sidst har været inde og tjekke dokumentarer og artikler om nynazisme i europa. Men der var det tydligt at skinheads, white power etc. stod stærkest i de lande hvor deres holdninger og desiminering var ulovlige.

Det gjorde det lettere for grupperne at rekruttere, og det var lettere at holde på unge da "os mod dem" mentaliteten var stærkere i de lande hvor de blev betragtet som kriminelle pga. deres holdning (der var en rigtig god dokumentar om dette hvor man fokuserede på nynazister i Italien og enten Sverige eller Norge).
John
Forum-indlæg: 1388
Dato: 21/3 2012 19:06

Jeg må undre mig hvorfor du spørger, Jacob...

Den eneste grund til ikke at debattere med nogen, er hvis de er for skøre, dumme og/eller uærlige til at man KAN debattere med dem.

Ellers går jeg umiddelbart rigtigt meget ind for debat, og kan ikke se hvorfor man skulle undgå at debattere med netop nazister, af alle mennesker. Skulle man så ikke også holde op med at tage dyreretsdebatter med kødspisere? For den eneste forskel er vel at den ene ondskab er på mode og begås af flertallet...

PS: Sammenligner du homosexualitet med nazisme, Jankanda?
JacobK
Dato: 21/3 2012 19:12 | Indlæg redigeret den: 21/3 2012 19:15

Okay, Chrystal. Hvad var det for en dokumentar? Mener jeg har set en som havde det modsatte budskab. I øvrigt så har nazisme/facisme en lang tradition i Italien og Svergie. Nu nævner du Norge, hvilket jeg er forundret over. Jeg har boet i Norge i knap 13 år og mindes ikke at der var flere nazier end i eksempelvis DK. Mit gæt vil være at der er færre, da det er langt mere socialt uacceptablet, især blandt den ældre befolkning, at være nazist. I Norge blev der også kæmpet aktivt mod nazisterne under krigen, hvilket jo ikke er tilfældet for Italien, Svergie eller for den sags skyld Danmark.

Ennasus: Jeg er skuffet over dit svar :) Du svarer ikke rigtigt på mine spørgsmål, for det er fint, at du er åben for dialog, som du skriver. Men mit formål med denne tråd var at se, hvor langt denne vilje til dialog og accept af "forbudte" holdninger går. Vil man eksempelvis acceptere at ens barns lærer er nazi, vil man acceptere at ens borddame er nazi, etc.

DBK: thumbs up til dig :)
Julie Lea
Forum-indlæg: 1134
Opskrifter: 2
Dato: 21/3 2012 19:15 | Indlæg redigeret den: 21/3 2012 19:19

"PS: Sammenligner du homosexualitet med nazisme, Jankanda?"
Det vil jeg også gerne vide!?
RET: Slåfejl
JacobK
Dato: 21/3 2012 19:20

John@
Den eneste grund til ikke at debattere med nogen, er hvis de er for skøre, dumme og/eller uærlige til at man KAN debattere med dem.

Ja, det er også derfor jeg ikke vil debattere med dem. Jeg kan ikke tage dem alvorligt.

Mht. at debattere med kødspisere. Joh.. nu prøver du vist at få mig i fedtefadet! :D
Den debat kan vi tage til næste fællesspisning.
John
Dato: 21/3 2012 19:33

Lol! :D
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 21/3 2012 19:42

Nej mine børn skal selvfølgelig ikke belæres af Nazister, ville til hver en tid hjemmeskole dem, hvis der ikke var andre muligheder ;)

Selvom at jeg tror på at der er tilgivelse for ALLE; så har jeg svært ved at have tolerance over for sådan en ondskab. Jeg kan godt forstå hvis man vælger at blive væk til en sammenkomst hvor man vidste at der kom en nazist.

Men hvordan ville du selv Jacob, se at en Nazist skulle blive konfronteret med hvad der er etisk, kærligt, retfærdigt og ligeværdigt hvis alle dem som går ind for det, ikke vil omgåes dem? Ville de ikke bare blive bekræftiget i deres destruktive, hadefulde liv?
Chrystal
Forum-indlæg: 15
Dato: 21/3 2012 19:53

JacobK, er rimelig sikker på at jeg skrev det var enten Sverige eller Norge, ikke at det var begge :)

Mht. dokumentaren vil den være ca. 7-13 år gammel og er enten norsk eller svensk produceret og blev vist på dr1, 2 eller tv2.
Buch
Forum-indlæg: 324
Dato: 21/3 2012 20:51

Vil hellere spise indholdet af Mimi's kattebakke med woksauce hvis jeg fik valget.

Nynazisters IQ er for lav til at gennemføre en videregående uddanelse anyway.
Earthling
Forum-indlæg: 1079
Dato: 21/3 2012 22:29 | Indlæg redigeret den: 21/3 2012 22:30

I have absolutely no respect for anything Nazism might "offer", but I think there is a huge difference between a committed, active member of a Nazi movement and someone hanging around the edge, not sure what they believe or what they stand for.

I would say any group actively promoting violence and carying out acts of violence should be held to account the same as everyone else. However, if a group is just meeting and talking, I can´t see how we can promote democracy, freedom of speech, freedom of conscience and freedom of association, yet exclude them from such rights. That smacks of totalitarianism.

I would say we should enter into dialogue with those who might be hanging around the edge of the movement, not sure what they believe or what they stand for. Often, they are lost, angry, confused people looking for an identity and aplace to belong. Engaging in dialogue might teach us why people get involved in such movements and gives us the chance to persuade them to abandon that particuliar path of engagement.

If they come up with objectionable and/or obnoxious behaviour during the course of the dialogue, one can point it out and break off the dialogue if necessary.

In the case of extremists, I can´t see them turning up at vegetatrian/vegan gatherings unless they are in disguise and looking for new members! I think that if one was certain they were violent activists, one could refuse them entry, and report them if need be. I personally would not tolerate violence and I would not tolerate them putting anyone down in my presence. If they are not there to make trouble, I see no valid reason for banning them... And if you do, who else do you ban for objectionable beliefs and/or behaviour?

Regarding the teacher, I would worry if they were teaching philosophy, history or religion. I don´t think I´d have a problem if they were simply teaching subjects like English or Maths, provided they kept strictly to the syllabus, and provided they weren´t violent activists.

PS: I´ve been called a Nazi. Do I get banned from Vegkon gatherings???!!! ;)

PlanteædendePlante
Forum-indlæg: 1188
Område: Århus
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/3 2012 22:47 | Indlæg redigeret den: 22/3 2012 10:46

Nej, jeg ville ikke lade mit hypotetiske barn undervise af en nazist da jeg ville frygte at de ekstreme holdninger ville skinne igennem til tider og påvirke barnet i en negativ retning. Dermed viser det sig jo også at jeg helst ville lade mit hypotetiske barn undervise af en person som har en livsindstilling som er tilsvarende min egen. Men så længe det ikke er for ekstremt kan det nok gå alligevel. :)

Ja, jeg ville gerne gå til en fællesspisning hvor der kom nazister, så længe jeg følte mig sikker på ikke at få tæsk hehe. Jeg ville som sådan også gerne være venner med en nazist, nu erindrer jeg bare ikke at have mødt nogen (i hvert fald ikke som jeg vidste var det).

I min verden er venskab og tolerance ikke noget man skal gøre sig fortjent til. Det er netop det smukke. Jeg kunne sagtens være venner med mordere og den slags mennesker. Mit ideal er aldrig at tage afstand fra noget som helst menneske men altid kun fra deres handlinger med en bevidsthed om at fordømmelse af individer aldrig kan blive vejen frem. Det kan derimod forståelse, for i forståelsens kølvand følger altid tilgivelse. Og alt hvad der sker findes der en eller flere årsager til så alt kan forstås og dermed tilgives. Jeg siger ikke det er let og for mange er det sikkert sværere end for mig. Men det må være idealet uanset om det er svært.

Hvis man på forhånd afviser forståelse så afskærer man samtidig sig selv fra muligheden for tilgivelse. Og hvordan kan dette være et ideal for noget som helst humant menneske? Så må dette ideal jo gælde for alle og dermed skal man undgå at søge forsoning i nogen som helst konflikt? Hvis ikke skal man jo til at diskriminere på forhånd hvem man ønsker forsoning med og hvem man ikke gør? En sådan fremgang kan kun være baseret på hundrede procents uvidenhed. Hvordan skulle det være idealet i et samfund som er stolt af hele konceptet uddannelse og viden?

RET: Det er klart at det så ville være styrken af den smerte som påføres en selv eller andre som afgør hvorvidt man har krav på forståelse (I visse personers øjne). Og i de fleste menneskers tilfælde er der nok tale om en gradvis overgang fra 'ret til forståelse' til 'så-forfærdelig-smerte-at-vedkommende-ingen-ret-har-til-forståelse'. Her taler jeg alt jeg om mentaliteten hos den der dømmer. Men man bør være helt bevidst om at man i dette tilfælde lader sig styre af sin umiddelbare frygt og sit umiddelbare ubehag og ikke af fornuft, forståelse og indsigt. Så kan man jo selv vælge ideal. Og igen, hvis man så vælger frygt, hvad er så årsagen til at man ikke konsekvent indfører umiddelbart ubehag og frygt som målestok for alt i sin tilværelse? Ja, der kan jo ikke være andre grunde end at man på visse områder har erfaret at der findes dybere niveauer i tilværelsen end dem som netop frygt og ubehag afslører. Men denne erfaring er i visse tilfælde ikke blevet omfattende nok til at trumfe frygten.

RET2: Og i samme grad som man er uforstående overfor et andet menneske, i samme grad vil muligheden for ændre vedkommendes mentalitet være fraværende.

Når det er sagt så skal der selvfølgelig sættes ind med magt overfor nazister hvor det er nødvendigt. Men man kan sagtens være resolut i sin fremgang uden at være hadefuld.
Buch
Forum-indlæg: 324
Dato: 22/3 2012 07:19 | Indlæg redigeret den: 22/3 2012 07:30

I mine øjne har man fravalgt det meste af sin medmenneskelighed og empati når man kan sige god for menneskeudrensning og så megen død. Jeg synes liv er smukt, og derfor vil jeg aldrig kunne sympatisere med nazisme, - det har altså ikke noget med frygt at gøre. Nazisme er jo i dag heller ikke en kultur man fødes ind i, det er en man vælger, og det har jeg et problem med at man overhovedet kan få sig selv til at vælge en vej så koldhjertet.

Men har nogen mod på at begærde sig med dem og vise en bedre vej vil jeg tilskynde dem til at gøre. Jeg er bare ærlig overfor mig selv og ved at jeg ikke kan.
PlanteædendePlante
Forum-indlæg: 1188
Område: Århus
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 22/3 2012 07:56

At vælge er ikke noget man gør i blinde :) Jeg har heller ikke sagt jeg sympatiserer med nazisme
Rovdyr
Forum-indlæg: 585
Dato: 22/3 2012 08:30

mennesker der kalder sig nazister i dag ville være blevet opfattet som freaks og sociale udskud af nazist partiet. Det morsomme spørgsmål er;: "Ville nazister kunne tolerere neo nazister?" jeg tror det ikke.
John
Dato: 22/3 2012 09:25

Jeg ville egentligt også helst undgå at mine børn undervises af kødspisere. Forskellen er vel bare at nazister kan undgås, hvorimod kødspisere ikke kan. Så lad os give vores børn så gode lærere som vi nu engang kan.

Og jo, man kan da godt sige at hvor kødspisere er hjernevasket fra fødslen til at støtte DERES dødslejre, så har nynazister ikke den undskyldning. Men kan man forvente at et barn skal kunne se forskel på de to? Det er lidt ligesom hvis en familie af white supremacists er TOTALT chokerede hvis deres søn en dag pludselig hænger en hvid person også. Helt ærligt - kan det virkeligt overraske nogen?

I sidste ende koger det vel ned til dømmekraft, og det er ikke ligefrem en ting der undervises i. Hele vores samfunds skolesystem fokuserer kun på paratviden, og 99.999% af alle mennesker har ikke andre kvalitetsstandarder end normalitet.

Kort sagt: Alle er blinde, men de fleste falder i én faldgrube, og et mindretal falder i en anden. Men flertallets faldgrube er selvfølgeligt bedre end de andres....
Sider: 1 2 3 4 > >>