Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad er der galt med ateisme?

Filosofi, Etik & Religion

Sider: 1 2 3 4 > >>
Ka-ching
Forum-indlæg: 83
Område: Nordjylland
Dato: 4/12 2012 15:07 | Indlæg redigeret den: 4/12 2012 15:08

Som skrevet i en anden tråd kan jøder og muslimer godt lide at skære i små børn, nogle katolikker er på grund af deres religion fanatiske abortmodstandere og mener at et lille foster er vigtigere end kvinders ønsker, hinduismen har et sindssygt kastesystem hvor ens muligheder i livet er afgjort på forhånd. Der er mange andre dårlige ting at sige om de nævnte og mange andre religioner men jeg synes det er sjældent at der bliver sagt noget dårligt om ateisme. Er ateisme bare bedre eller er der også negative ting ved ateisme?
Easy/IAS
Forum-indlæg: 436
Område: KBH
Dato: 4/12 2012 17:25 | Indlæg redigeret den: 4/12 2012 18:04

Hej Ka-ching - måske kan du bruge de her

http://gudermenneskeskabt.dk/ateisme/
http://www.ateist.net/artikel/introateisme.html
Menadian
Forum-indlæg: 769
Opskrifter: 7
Område: Østjylland
Moderator
Dato: 4/12 2012 17:29

Well... ateisme gør det ikke lige så let at styre et samfund. Desuden tror jeg der er mange, der ikke kan bære tanken om manglende mening med livet og får problemer med det.
December87
Forum-indlæg: 70
Dato: 4/12 2012 17:41

Kan du selv finde nogle dårlige ting ved, at man handler efter egen vilje, og ikke efter hvad gud, buddha eller andre sove karakterer siger? :)
Easy/IAS
Dato: 4/12 2012 17:46 | Indlæg redigeret den: 4/12 2012 18:12

Menadian: Din melding forstod jeg ingenting af
December87: Godt spørgsmål
Quintessence
Forum-indlæg: 135
Dato: 4/12 2012 18:18

December87: Bare fordi der ikke findes nogen gud, behøver vi vel ikke have fri vilje.
Easy/IAS
Dato: 4/12 2012 18:26

Quintennence: Forstå ham nu rigtigt
Ka-ching
Dato: 4/12 2012 18:47 | Indlæg redigeret den: 4/12 2012 18:54

Quintessence
Ordet fri står ikke i hans indlæg!

December87
Nogle religiøse mennesker mener at de ville kunne finde på at gøre andre fortræd hvis ikke de frygtede dommedag. Jeg er glad for at disse mennesker ikke er ateister.
JubileeShaumgarten
Forum-indlæg: 14
Dato: 4/12 2012 19:02 | Indlæg redigeret den: 4/12 2012 19:06

Hvorfor frygte dommedag? Måske er det en åbenbaring skjult som dommedag

NB: Er bestemt IKKE ateist. De fleste ateister er troende. De tror på ateisme og at der ingen tro findes. Ateisme er en religion forklædt som ikke-tro. Nu er I på den veganer-ateister. Hahahahahaha
December87
Forum-indlæg: 70
Dato: 4/12 2012 19:15

@ka-ching dommedag behøver ikke sammenkædes med religiøs overbevisning.

@Jobe det kunne faktisk godt lyde som om, at du allerede ved det. Ordet apocalypse, som ofte sammensættes med dommedag er fejlfortolket. Apocalypse er græsk og betyder åbenbaring :)
ChiZhai
Forum-indlæg: 292
Administrator
Dato: 4/12 2012 19:30 | Indlæg redigeret den: 4/12 2012 19:30

De fleste ateister er troende. De tror på ateisme og at der ingen tro findes. Ateisme er en religion forklædt som ikke-tro.

Ved ikke helt om du er seriøs, men in case du er så er her lige mine 5 cents. Ateisme er fraværet af en tro på det guddommelige.

"Atheism is a belief in the same way that not playing chess is a hobby."
(for at bruge et berømt citat)
Ka-ching
Dato: 4/12 2012 19:34

Jobe Smith
Religion er at tro på en eller flere opdigtede guder. der er stor forskel på at tro at de eksisterer og at tro de ikke eksisterer. Begge er tro men kun den ene er religion :D
Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Opskrifter: 2
Område: Sønderjylland
Dato: 4/12 2012 19:39

Jeg tror ikke man kan stille det sådan op, Jimmi.
Ja, det er forfærdelige ting ved alle slags religioner og trosretninger. Det kommer man ikke udenom. Dog skal man huske at ikke alle religiøse går ind for det dårlige ved deres religion. F.eks kender jeg en meget religiøs kristen som går ind for fri abort.

Man kan sige at en ting som kan være galt med ateister kan være at de ikke længere synes noget har værdi og derfor ødelægger menneskeliv, dyreliv og natur for "alt kan være ligemeget". Men her er det jo ikke ateismen der er noget galt med, men f.eks i dette tilfælde ateismens livsfilosofi. En ateist kan jo sagtens være humanist og så gælder ovenstående ikke. Så nej, ateismen, fraværet af en guddommelig skikkelse, har ingen dårlige ting med sig. Det handler om hvilke andre livsfilosofier ateisten også lever efter.

Rune Skougaard
Forum-indlæg: 188
Område: Sjælland
Dato: 4/12 2012 19:48

Well i mange tilfælde er en Ateistisk tankegang mindst lige så fanatisk som forskellige tros retninger. Det skal sige at jeg absolut ikke er fan af organiseret religion da disse i mange tilfælde indeholder menneskernes dårligste egenskaber i form af korruption og kontrol, men derfra at sige med en sådan sikkerhed at der ikke er mere mellem himmel og jord end den biologi og fysik vi på nuværende tidspunkt forstår med de videnskabelige midler vi har til gode på nuværende tidspunkt er ikke blot arrogant men også en smule ensporet..

Ateisme har det med at gøre videnskab til religion, og bevares videnskab er en meget fornuftig ting, ateister glemmer bare ofte at videnskab nu engang kun repræsentere hvad vi ved på nuværende tidspunkt og mange med videnskabelig baggrund vil give mig ret i at jo mere vi ved jo mere ved vi at vi ikke ved! Videnskab er en udvikling ikke noget statisk, der skal altid gøres plads til en revision af nuværende standpunkter. Jeg er af den overbevisning at videnskab ikke udelukker et spirituelt livssyn, snarere tvært imod.

og december87, lad være med at blande buddha ind i dette hvis du ikke forstår ham, hvilket du tydeligvis ikke gør! En af hans kerne budskaber var nemlig at du selv skal forholde dig kritisk og ikke bare tage det andre siger for værende sandhed inklusiv ham selv!

vericon
Forum-indlæg: 698
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/12 2012 20:30 | Indlæg redigeret den: 4/12 2012 20:32

Hej
har ingen fordomme vedrørender rettroende ateister -

Ateistrifobi ligger mig fjernt

Tro det eller ej ;-)

Venlig hilsen
Earthling
Forum-indlæg: 1079
Dato: 4/12 2012 22:22 | Indlæg redigeret den: 5/12 2012 08:58

In agreement with much of Warzywo and Rune Skougaard say :)

Ka-ching, do you mean atheism with or without the following?
http://en.wikipedia.org/wiki/State_atheism

I once heard someone define atheism as a parasite. It lives off other religions ;) :)

Menadian
Forum-indlæg: 769
Opskrifter: 7
Område: Østjylland
Moderator
Dato: 5/12 2012 11:14

IAS:
[quote]Well... ateisme gør det ikke lige så let at styre et samfund. [/quote]
Tro er blevet skabt for at holde styr på et samfund og kontrollere folkeflokken. Den effekt er mistet med ateisme. At vi så vælger politik og lovgivning i stedet er så noget andet ;)

[quote]Desuden tror jeg der er mange, der ikke kan bære tanken om manglende mening med livet og får problemer med det.[/quote]
At tænke på, at der ikke er nogen mening med livet og at der ikke er noget bagefter kan let tage modet fra mange mennesker. Jeg vil gætte på, at det er noget som nogle få mennesker kan få problemer med psykisk.

Det var vidst alt udreddet!
ZenGudindeBambi
Forum-indlæg: 243
Dato: 5/12 2012 11:21

SUK :(

ZenGudindeBambi
Forum-indlæg: 243
Dato: 5/12 2012 11:27

NOKNOK BOKBOK FOKFOK :D

Ka-ching
Dato: 5/12 2012 15:13

Earthling
Jeg mener uden statsateisme. Ateismen var en del af en større ideologi som fik folk til at gøre dumme ting og jeg tror ikke at det har været ateismen der har drevet folk til at begå mord i lande med statsateisme. Det er den samlede kommunistiske/marxistiske ideologi der skal have skylden.
Sider: 1 2 3 4 > >>