Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad er der galt med ateisme?

Filosofi, Etik & Religion

Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>
Panda
Forum-indlæg: 148
Område: Østjylland
Administrator
Dato: 5/12 2012 20:08

Rune:
Well i mange tilfælde er en Ateistisk tankegang mindst lige så fanatisk som forskellige tros retninger. Det skal sige at jeg absolut ikke er fan af organiseret religion da disse i mange tilfælde indeholder menneskernes dårligste egenskaber i form af korruption og kontrol, men derfra at sige med en sådan sikkerhed at der ikke er mere mellem himmel og jord end den biologi og fysik vi på nuværende tidspunkt forstår med de videnskabelige midler vi har til gode på nuværende tidspunkt er ikke blot arrogant men også en smule ensporet..

Det er der vel heller ikke nogen der siger... Jeg er i hvert fald aldrig stødt på nogen ateist, der mener at vi på nuværende tidspunkt forstår alt.

Ateisme har det med at gøre videnskab til religion

Øhh, hvad er det at du tror at 'videnskab' er? Videnskab er en metode. Jeg kan sagtens forklare hvorfor jeg "tror" på den...?

Jeg er af den overbevisning at videnskab ikke udelukker et spirituelt livssyn, snarere tvært imod.

Videnskab udelukker ikke et spirituelt livssyn, nej. Videnskab er en metode, der hverken udelukker gud, karma, healende sten eller noget helt fjerde. Det er dog mit indtryk at den erkendelse, der indtil videre er opnået ved brug af den videnskabelige metode, primært peger i retning væk fra det spirituelle. Hvordan du mener at den underbygger det spirituelle må du meget gerne uddybe...?
Trine T
Forum-indlæg: 368
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 5/12 2012 21:00

Alt hvad Panda lige skrev!
John
Forum-indlæg: 1388
Dato: 5/12 2012 22:46

Når det har vist sig at en videnskabelig opdagelse eller teori var forkert eller ufuldkommen, hvem var det så der opdagede det?
Var det spåkoner? Astrologer? Scientologer?
Nej. Det var andre videnskabsfolk. Ved mere og bedre brug af den samme metode.

Videnskab er den mest pålidelige metode til at forstå verden med.
Overtro er den værste. Dens forklaringer og påstande viser sig altid at være forkerte, og bliver erstattet med demonstrabelt korrekte videnskabelige forklaringer.

Kunne det være at vi tog fejl vedr. noget vi tror vi ved, eller fik en forbedret forståelse deraf? Ja.
Kunne det være at nisser og flyvende rensdyr er iblandt disse ting, og trods alt fandtes? Nej.
Og religion er overtro, blot med tilbedelse lagt oveni troen på det overnaturliges eksistens.
vericon
Forum-indlæg: 698
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 5/12 2012 23:40

Hej -

"Nej. Det var andre videnskabsfolk. Ved mere og bedre brug af den samme metode."

Jamen dog -

Albert Einstein arbejdede som teknisk assistent hos det Svejtsiske patentkontor mens han fiflede med sine teorier -

Alfred Wegener var meterolog som i 1912 fremsatte teorien om pladetektonik og var aldeles til grin frem til engang i 1950'erne -

Stanley B. Prusiner hittede årsagen til “mad cow disease ” sådan lige ud af det blå – rent tilfældigt -

Hvor kommer det så lige fra ??

"Videnskab er den mest pålidelige metode til at forstå verden med."

Hviket "skab" er det skelet faldet ud af ;-)

Venlig hilsen
ZenGudindeBambi
Forum-indlæg: 243
Dato: 6/12 2012 04:32

* EVOLUTION <3

Talking Dogs and Cats *

<3

"Virkeligheden Overgår Fantasien..." :D:$:D

:P

ZenGudindeBambi
Forum-indlæg: 243
Dato: 6/12 2012 04:42

;) Tyson The Skateboarding Bulldog Musical Montage
******************************************************<3
^

Rune Skougaard
Forum-indlæg: 188
Område: Sjælland
Dato: 6/12 2012 06:52

Jeg skal starte med at understrege at jeg intet har imod at være Ateist, jeg er af den overbevisning at man må tro på hvad man vil (eller lade være) det er ens egen sag. Så at man tror eller ikke tror det er din sag og ingen andres. Desuden var jeg selv Ateist for en fem års tid siden..

Der hvor jeg har et problem er, når jeg møder aggressive ateister som fortæller mig eller andre, at vi er svage mennesker fordi vi har en tro... fordi vi er så ynkelige at vi ikke kan acceptere at der ikke er nogen mening med livet.... Se der har jeg et problem og der var min pointe i mit tidligere indlæg at videnskaben her tager religiøse proportioner for her kan den åbenbart bruges til at underbygge sådanne latterlige påstande!

og angående hvad jeg tror videnskab er så tror jeg det er en metode man bruger til at påvise eller afkræfte påstande sat om vores fysiske verden. Det skal hertil siges at jeg er uddannet inden for den videnskabelige verden og jeg arbejder til dagligt inden for den videnskabelige verden og har der udover også arbejdet under nogen af landets førende forskere inden for genteknologi, så ja jeg skulle mene at jeg har en sådan bare basal viden om hvad videnskab er for en strøelse...

@Panda
Videnskab udelukker ikke et spirituelt livssyn, nej. Videnskab er en metode, der hverken udelukker gud, karma, healende sten eller noget helt fjerde. Det er dog mit indtryk at den erkendelse, der indtil videre er opnået ved brug af den videnskabelige metode, primært peger i retning væk fra det spirituelle. Hvordan du mener at den underbygger det spirituelle må du meget gerne uddybe...?

Kvantemekanik, entangelment, obersvatørens status.. Du må til gengæld meget gerne uddybe hvorfor du mener at det peger væk fra et spirituel livssyn?! videnskaben gør jo intet andet end at beskrive hvordan vores fysiske virkelighed fungerer, vi er stadig efterladt mad en bunke faktuelle data som vi så må prøve at organisere så det giver mening. For mig giver det mening i en spirituel sammenhæng for dig gør det åbenbart ikke og fred være med det, jeg skal ikke være den der fortæller dig at du tager fejl for du kan ligesågodt have ret..

Min pointe er blot.. (og dette er ment generelt og ikke rettet imod dig Panda)

Pas din egen tallerken og lad være med at have travlt med hvad der er på andres!! Igen en understregelse af at jeg har ingen problemer med nogen livssyn , men jeg har straks et problem så snart et livssyn bliver aggressiv og vil fortælle andre og eller mig at deres overbevisning er det eneste rigtige og min er forkert! om det så er Ateisme, kristendom eller den lokale strikkeklub der er har fået storhedsvanvid!

måske har jeg blot været uheldig med en del Ateister jeg har mødt, fra dem har jeg ofte mærket en nedladende holdning til alt tro som ikke var deres mangel på det samme, og igen! Det er kun den slags ateister som jeg har det stramt med.

Jeff
Forum-indlæg: 1943
Dato: 6/12 2012 07:12 | Indlæg redigeret den: 6/12 2012 07:26

I think we can let Ann Druyan, long time collaborator (and wife!), of the great Carl Sagan, address your sundry points:

And why not let Carl Sagan have a word, too, regarding "that little, tiny Earth":

(Just because it is so wonderful )
December87
Forum-indlæg: 70
Dato: 6/12 2012 10:21

@rune hvis du nu læser sammenhængen i det jeg siger, vil du se at jeg ikke går målrettet imod én specifik religion, men at jeg sætter religion op imod ateisme. Så du skal ikke begynde at pege fingre ad, når du ikke kan se, hvad det sker
Rune Skougaard
Forum-indlæg: 188
Dato: 6/12 2012 14:13 | Indlæg redigeret den: 6/12 2012 14:15

@december87, bevares undskylder for en unødvendig kommentar rettet imod dig. Dog er det også denne generalisering af alt religion op imod Ateisme som er mig en smule bekymrende... og også at det lyder som om at du som Ateist tager patent på fri vilje.
Hvilket jeg ikke ville synes var en rimelig statement.

Men jeg er ikke interesseret i at tage en kamp op mellem Ateisme og tro, netop denne dualisme er en af de ting jeg ser som værende en negativ ting for os som mennesker, eksempelvis en Ateist der mener at alle der ikke er Ateister er nogle Hatte, eller en meget religiøs person som mener at alle der ikke tror på hans eller hendes religion derfor må være vandtro... Denne form for overbevisning kan kun være skadelig for os mennesker om det så kommer i den ene eller den anden indpakning.

Så undskylder til Ateister der måske har følt sig trådt på af mine indlæg, for det jeg har et problem med er jo egentlig ikke ateisme, men kom nok bare frem her da jeg desværre oftest har oplevet denne mere nedladende attitude fra ateister.

Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Dato: 6/12 2012 14:37

Jeg er ikke ateist, men har da en fri vilje ;o)

Ateismen er fin, men mange ateister har desværre tedens til at være ubehøvlede overfor andres tro. Heldigvis ikke alle. Men nogle bliver fanatiske omkring deres ateisme, og det er problem, ligeså vel som når religiøse bliver fantatiske omkring deres religion.

Easy/IAS
Forum-indlæg: 436
Dato: 6/12 2012 16:03 | Indlæg redigeret den: 6/12 2012 16:07

Halleluja
Jeff
Dato: 6/12 2012 16:10

Må vi få en eksempel af denne fanatisme?

Måske var der en selvmordsbombemand jeg ikke har hørt om. Eller måske bare en ateist, der har kimet ved døren for at fortæle dig om ateismens sandhed.

Jeg tror der findes op mod en milliard mennesker uden tro - jeg ville mene vi burde høre om en af disse fanatiker i nyhederne.
December87
Forum-indlæg: 70
Dato: 6/12 2012 16:11

Ja, jeg er ateist, men jeg har ikke noget imod at folk tror på, hvad de nu end vælger at tro på; det er ikke noget, jeg skal beslutte.
Panda
Forum-indlæg: 148
Område: Østjylland
Administrator
Dato: 6/12 2012 16:26

Der hvor jeg har et problem er, når jeg møder aggressive ateister som fortæller mig eller andre, at vi er svage mennesker fordi vi har en tro... fordi vi er så ynkelige at vi ikke kan acceptere at der ikke er nogen mening med livet.... Se der har jeg et problem og der var min pointe i mit tidligere indlæg at videnskaben her tager religiøse proportioner for her kan den åbenbart bruges til at underbygge sådanne latterlige påstande!

Jeg forstår godt hvad du mener, men mener det er forkert at tale om at de har gjort videnskab til en religion. Det er efter min opfattelse en selvmodsigelse. Der er vel nærmere tale om at folk er så overbeviste ateister, at de bliver uvidenskabelige i deres argumentation...

Kvantemekanik, entangelment, obersvatørens status..

Det må jeg bede dig uddybe. Det er jo kun eksempler på videnskab du mener underbygger et spirituelt livssyn, men mit spørgsmål var 'hvordan' de underbygger det...?

Du må til gengæld meget gerne uddybe hvorfor du mener at det peger væk fra et spirituel livssyn?!

En fuldstændig afvisning af al tro ligger i sagens natur udenfor videnskaben; man vil altid kunne formulere en religion, som ikke kan afvises af videnskaben. Se for eksempel Last Thursdayism. Så enhver afvisning af tro må ske per tro med udgangspunkt i de forudsigelser troen kommer med eller implicerer i forhold til hvordan verden hænger sammen.

Hvis jeg har læst din profiltekst rigtigt, så mener du, at sjæleverdenen eksisterer uafhængigt af den fysiske verden, og dermed at vores bevisthed er mere end blot summen af en række kemiske reaktioner i hjernen. Dette mener jeg at der er en del videnskab der taler imod:
* Man har fysisk været i stand til at lokalisere hvilke dele af hjernen der er aktive i forhold til forskellige sindstilstande.
* Defekter i hjernen har forudsigelige indvirkninger på folks personlighed i forhold til hvilken del af hjernen der er tale om.
* Med elektroder på hovedet er det muligt at læse en persons tanker i grove træk, og det kan sågar lade sig at få renderet (grove) skitser af en persons drømme.

Jeg siger ikke at det er endegyldige beviser på at alt sker fysisk i hjernen, men synes at det taler for den opfattelse...

Pas din egen tallerken og lad være med at have travlt med hvad der er på andres!! Igen en understregelse af at jeg har ingen problemer med nogen livssyn , men jeg har straks et problem så snart et livssyn bliver aggressiv og vil fortælle andre og eller mig at deres overbevisning er det eneste rigtige og min er forkert! om det så er Ateisme, kristendom eller den lokale strikkeklub der er har fået storhedsvanvid!

Så længe du ikke skader nogen andre med din tro, så må du for min skyld tro lige hvad du vil :)
Easy/IAS
Dato: 6/12 2012 16:30

Halleluja
Jeff
Dato: 6/12 2012 16:33

Ja, lad os høre lidt mere om kvantemekanik og entanglement.
Easy/IAS
Dato: 6/12 2012 16:38 | Indlæg redigeret den: 6/12 2012 16:40

SYG TRÅD --- AMEN

Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 6/12 2012 16:45

Jeg tror noget af den skepsis der er over for religion skyldes at forskellige religioner ofte påstår forskellige, modsigende ting. Og de alle sammen mener de har ret. Og ofte prøver de på at være videnskabelige, sikkert for at øge troværdigheden.

Tag f.eks. den med sjælen, som nogen mener vejer noget, og andre mener er vægtløs fordi den er ikke-stoflig. Begge dele kan ikke være korrekte.

Videnskabsfolk kan selvfølgelig også være uenige, men her kan teorierne ofte efterprøves, og der bruges logik og metoder der fjerner modsigelser og justerer eller forkaster teorier. Man flytter sig med andre ord meget mere end religionerne, som har en tendens til at være fastlåst i gamle hellige skrifter.
Easy/IAS
Dato: 6/12 2012 17:04 | Indlæg redigeret den: 6/12 2012 17:15

Ulrik: Godt skrevet

Bibelen er en kun gammel historiebog som er fyldt med fejl og bliver dyrket til noget guddommeligt som de
forskellige trosretninger ikke kan blive enige om hvordan den skal tolkes guddommeligt

Hvem gider at spekulere i hvor universet ender og hvad der er bagved -- jeg gider ikke for det er livet for kort til

SÅ ER DEN IKKE LÆNGERE
Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>