Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

hvorfor spiste mennesket engang kød?

Filosofi, Etik & Religion

Sider: << < 1 2
Curator
Forum-indlæg: 638
Område: KBH
Dato: 27/3 2018 20:45 | Indlæg redigeret den: 27/3 2018 20:45

Hvis proteinrige dyr som insekter, larver og andet småkravl regnes for kød vil jeg mene at mennesker altid har spist kød.

Steen E
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 30/3 2018 13:22

Jeg har i forskellig sammenhæng stødt på talemåden : "Man kan jo ikke vende tilbage til stenalderen.", og jeg finder det pudsigt det skulle være hensigtsmæssigt at vende tilbage til før stenalderen - af helbredsgrunde.

I øvrigt mener jeg den moderne og trendsættende antropologi - dvs. de folk der står frem og taler dens sag - bør tages med et par skålpund salt, og så lidt til. Men jeg har da også hørt vi stammer fra aberne, mens jeg til gengæld ikke har hørt om kødædende aber. Når som Curator skriver insekter tæller med, så vil jeg også mene og tro mennesket i sin oprindelse var kødædende.
(@baloorina: Undskyld den stærke og subjektive afvisning af din kilde, som jeg heller ikke har læst. Det er ikke for at være på kant med alting, men på den anden side vil det være for OT at tale videre om hvorfor - hvis jeg ellers kunne finde på noget)

Når jeg nu ser trådens spørgsmål, spørges der jo om hvorfor vi engang spiste kød. Jeg tror ideen om, eller efterspørgslen efter fortiden delvist skyldes den (anden) ide at det oprindelige er godt, sådan helt generelt. Det er dog situationsbestemt, som nævnt da det også hænder man får skudt i skoene at ville vende tilbage til stenalderen, eller før stenalderen, selvom det slet ikke er hensigten. Mennesket, med samt biologisk liv, er jo evolutionært og i stadig forandring, og derfor er fascinationen over det fortidige alene ikke nok, i en nøgtern tanke.

Det tankevækkende spring fra træet til jorden, og hvad der skete herefter, ligger altså henved 2 millioner år tilbage i tiden! Og historien startede jo ikke med det. Jeg mener, når man på en fortællende facon sådan tager springet fra jorden tilbage til træerne, så er der endnu henved en æon at tage af før man løber tør for dramaturgisk motiv. Hvad vi levede af før livets oprindelse giver til gengæld ikke megen mening.

Her på vegetarkontakt.dk er jeg stødt på den information at kødspisningen netop havde en betydning i evolutionær henseende, hvilket med almindelig købmandslogik nok giver mening. Dels var datidens infrastruktur..hrmm ikke så god, og under alle omstændigheder så er vi jo hvad vi spiser - så en eller anden konsekvens må det vel ha' haft. En tanke der har strejfet mig, måske fordi jeg har læst eller hørt om den, er at datidens flokke af mennesker kunne overvinde rovdyr, og måske fra en sådan dramatisk situation har sat sig til at fortære det overvundne dyr.
Curator
Forum-indlæg: 638
Område: KBH
Dato: 1/4 2018 14:40

!ja
Sider: << < 1 2