Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Argumenter for og imod gud eksistens

Filosofi, Etik & Religion

Sider: 1 2 3 4 > >>
KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 20/4 2013 13:01 | Indlæg redigeret den: 20/4 2013 13:08

Jeg tænkte at det måske ville give mening for nogen, at samle de bedste argumenter eller facts for eller imod guds eksistens . Så hvis du har hørt nogle eller vil dele dine egne, kunne det give udvidet stof til reflektion.
Serenity
Forum-indlæg: 1672
Område: Nordjylland
Dato: 20/4 2013 15:01

Det må være dem der siger, at noget eksisterer, som har bevisbyrden. Det bedste argument for at der højst sandsynligt ikke eksisterer en gud, eller at det ikke giver mening at tro på eksistensen af en gud, mener jeg er fraværet af data, som peger i den modsatte retning.
Nina Jespersen
Forum-indlæg: 229
Dato: 20/4 2013 16:08

Hvilken gud?

NJ
Quintessence
Forum-indlæg: 135
Område: KBH
Dato: 20/4 2013 16:20 | Indlæg redigeret den: 20/4 2013 17:26

Redigeret fordi min første post var vel passiv-aggressiv.
Dog kan jeg ikke forstå behovet for at oprette endnu en tråd om religion.
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 20/4 2013 17:42

Har bestemt en mening om dette, oplevelser der giver rigtig god mening.
Kan ikke fremvise beviser på mine oplevelser, og har heller ikke behov for at overbevise andre om at mene det samme som mig.
Undrer mig også over behovet for endnu en tråd om emnet, disse tråde ender som regel i noget mærkeligt, og det har jeg ikke lyst til at deltage i.
loba
Forum-indlæg: 49
Dato: 20/4 2013 17:59

Alt kan diskuteres her og det er et åbent forum, men jeg undre mig lidt over hvorfor og hvad diskussioner omkring tro - religiøse forhold så som guds eksistens har med et liv uden kød eller animalske produkter at gøre...oplever der en del tråde af dette tilsnit...at man kan undlade at spise kød på grund af en religiøs overbevisning, er jeg helt med på, men det lægger jo ikke som sådan op til en debat om tro.

tænker lidt at religion er en privat sag der skal respekteres, men måske disktures i foraer der er mere rettede mod spirituelle spørgsmål.
KongGulerod
Dato: 20/4 2013 18:04 | Indlæg redigeret den: 20/4 2013 18:05

Vil du have relevans så få lidt inspiration her :D

Serenity
Dato: 20/4 2013 19:40 | Indlæg redigeret den: 20/4 2013 19:43

Det bedste argument for at der eksisterer en gud er efter min mening, at universet kan ikke være opstået ud af ingenting, så et eller andet må have skabt det. Dette noget kalder man så gud. det er dog et meget tyndt argument, som kun er baseret på vilde gætterier. Og hvis en gud skabte universet, hvad skabte så gud? Nogle ville måske sige at en gud altid har eksisteret, men det er vel lige så sandsynligt, at alt materie og energi i universet altid har eksisteret? Eller måske mere sandsynligt, da vi har klare beviser for at materien og energien eksisterer, og vi har intet der tyder på eksistensen af en gud.
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 23/4 2013 19:00

Jeg skabte universet i går. Jeg har selvfølgelig skabt jer alle med en kunstig hukommelse, så i tror der er sket en masse siden i går, men det er der ikke.

Sådan - religiøs logik samlet i en sætning. Suk!
Stjernestøv
Forum-indlæg: 847
Dato: 23/4 2013 19:51 | Indlæg redigeret den: 23/4 2013 19:53

Ideen ved tro er vel netop at man tror - ikke at man ved.

Så længe det er op til hver enkelt person hvad man tror på, er det derved heller ikke nødvendigt for de religiøse at bevise Guds eksistens for selv at tro. Selve det at "bevise" eksistensen bygger på en naturvidenskabelig metode, som godt kunne være den forkerte indgangsvinkel.

Anderkisten skrev:
Jeg skabte universet i går. Jeg har selvfølgelig skabt jer alle med en kunstig hukommelse, så i tror der er sket en masse siden i går, men det er der ikke.

Kunne du så ikke have skabt en vegansk verden og en til dag i weekenden? :p
Røsle
Forum-indlæg: 865
Område: Midtjylland
Dato: 23/4 2013 20:17 | Indlæg redigeret den: 23/4 2013 20:20

Gud findes hvis man skaber den. Ligesom ejerskab findes hvis man skaber den. Julemanden findes hvis man skaber den. Tandfeen findes hvis man skaber den. Ondskab findes hvis man skaber den. Vores samfunds love findes hvis man skaber dem. Karriereræs findes hvis man skaber det. Satan findes hvis man skaber den. Glæde findes hvis man skaber den. Enhjørninge findes hvis man skaber den. Kærlighed findes hvis man skaber den. Kunst findes hvis man skaber den. Lykke findes hvis man skaber den.

Man skaber ting ved at tro på det.
Røsle
Forum-indlæg: 865
Område: Midtjylland
Dato: 23/4 2013 20:18

loba: har du lagt mærke til at dette indlæg er posted i filosofi/etik/religion? det passer da meget godt ind her
dgj
Forum-indlæg: 352
Dato: 23/4 2013 20:40

!ja @ Røsle's første indlæg.
John
Forum-indlæg: 1388
Dato: 23/4 2013 21:08 | Indlæg redigeret den: 23/4 2013 21:25

http://kdvr.com/2013/04/23/second-child-dies-after-parents-turn-to-prayer-instead-of-doctors/
http://www.foxnews.com/story/0,2933,341574,00.html

Jeg håber at vi kan være enige om at medicin "findes" på en helt anden måde end guder og enhjørninge gør det, Røsle.

Man "skaber" ikke nogen gud ved at lade som om den findes. Man skaber blot TANKEN om en gud. Hvorimod medicin rent faktisk findes og rent faktisk virker.
Fordi verden er ligeglad med hvad du tror. Tro flytter ikke bjerge. Og tror man ting der er forkerte, eks. at bøn kan helbrede sygdom, så DØR folk.
Det er derfor så vigtigt at vi ikke blot tror ting, men at vi tror de korrekte ting.

- "If we believe absurdities, we shall commit atrocities".
Serenity
Dato: 24/4 2013 05:51 | Indlæg redigeret den: 24/4 2013 05:53

John
Meget medicin ville ikke eksistere uden tro :D

Neil har i øvrigt ret i at gud=uvidenhed :D
John
Forum-indlæg: 1388
Dato: 24/4 2013 07:25

Meget medicin ville ikke eksistere uden tro

Ikke sikker på at jeg kan følge dig...

Jeg ville sige at medicin findes fordi folk IKKE bare tror, men TESTER.
Serenity
Dato: 24/4 2013 07:58

John
Og hvad er det der får folk til at fremstille medicinen og teste den?
Nina Jespersen
Forum-indlæg: 229
Dato: 24/4 2013 08:26 | Indlæg redigeret den: 24/4 2013 21:09

Røsle:"Gud findes hvis man skaber den. Ligesom ejerskab findes hvis man skaber den. Julemanden findes hvis man skaber den. Tandfeen findes hvis man skaber den. Ondskab findes hvis man skaber den. Vores samfunds love findes hvis man skaber dem. Karriereræs findes hvis man skaber det. Satan findes hvis man skaber den. Glæde findes hvis man skaber den. Enhjørninge findes hvis man skaber den. Kærlighed findes hvis man skaber den. Kunst findes hvis man skaber den. Lykke findes hvis man skaber den.

Man skaber ting ved at tro på det.

Nogle ting er sociale konstruktioner, men at tilskrive fantasier validitet, fordi nogle betydningsfulde ting er konceptuelle er absurd. Modsat populær overbevisning, har tro alene aldrig været årsag til geografisk forskydning af et bjerg.

NJ
vericon
Forum-indlæg: 698
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/4 2013 08:52 | Indlæg redigeret den: 24/4 2013 09:24

Hej NJ
Man skal vær kvik -
for at fatte tektonik:

http://da.wikipedia.org/wiki/Alfred_Wegener

Det var der heller ikke nogen der troede på, da Alfred fremsatte teorien -
"Troen" på bjerget forhindrede ikke selv den mindste subduktion -

Venlig hilsen
KongGulerod
Dato: 24/4 2013 09:07 | Indlæg redigeret den: 24/4 2013 09:38

Sindets kraft, både i forhold til at påvirke den ydre verdens materie og til at påvirke individets fysiske helbred er videnskabeligt valideret.
Men om sindet kan flytte et bjerg er måske tvivlsomt, særligt i vores moderne tid fordi sindets og intentionernes indre kraft nok generelt er relativt underudviklet. I vores moderne tid benyttes sindet mest til at manupulere den ydre verden med ydre redskaber, som gravkøer, atomkraftværker osv.

Sider: 1 2 3 4 > >>