Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Argumenter for og imod gud eksistens

 

Filosofi, Etik & Religion

Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>
Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 24/4 2013 11:07

fantasi? med hvilket belæg argumenterer du for at fantasi er noget andet end virkelighed?

vericon <3
KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 24/4 2013 11:30 | Indlæg redigeret den: 24/4 2013 11:32

Søde, Prøv at fantasere du har vinger, og prøv så at hoppe ud af vinduet og se hvad der sker ;)
John
Forum-indlæg: 1388
Område: KBH
Dato: 24/4 2013 12:09

John
Og hvad er det der får folk til at fremstille medicinen og teste den?

Et ønske om at se om det virker. Ikke en tro at det VIL virke. For hvorfor så teste?
KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 24/4 2013 12:32

John tro virker også, det kaldes placebo.
connie
Forum-indlæg: 128
Område: KBH
Dato: 24/4 2013 12:58

Min faster sprang ud fra 10.sal.

Det vil jeg ikke anbefale!

Men hvis Gud findes har hun måske fået vinger.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/4 2013 13:13 | Indlæg redigeret den: 24/4 2013 15:08

KongGulerod skrev:
John tro virker også, det kaldes placebo.


Det kaldes ikke "placebo", det kaldes "placebo effect".

Og her taler vi ikke om tro på en gud, men tro på en behandling.

Nyere forskning (Harvard Medical School) viser, at det måske ikke har så meget med "tro" at gøre men mere med "omsorg":

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23358155

Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 24/4 2013 17:09 | Indlæg redigeret den: 24/4 2013 17:47

John
Et så logisk tænkende menneske som dig burde da kunne regne ud, at det er troen på, at man kan lave noget medicin, som er årsagen til at der sker forskning. Hvis ikke man troede, at der kunne komme et godt resultat ud af forskningen, hvorfor så forske? Grunden til man tester medicin er, at der ikke er tale om viden, men om tro. Ingen tro = ingen forskning = ingen nye kure mod sygdomme.
KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 24/4 2013 17:56 | Indlæg redigeret den: 24/4 2013 21:53

Jeff:
Det kaldes ikke \"placebo\", det kaldes \"placebo effect\"
Tak for den grammatiske rettelse, det var en stor erkendelse jeg fik der, vel nærmest det samme som at have set lyset. !ja


Og her taler vi ikke om tro på en gud, men tro på en behandling.
Min kommentar til John, havde intet med tro på en gud at gøre, men troen på et medicinsk præperat.


Nyere forskning (Harvard Medical School) viser, at det måske ikke har så meget med \"tro\" at gøre men mere med \"omsorg\":
linket beskriver kun hvordan patient-behandler interaktionen kan påvirke placebo effekten, samt deres hypotese som vedrørte hvorledes en gensidig alliance kan påvirke en vellykket behandling.

At placebo effekten kan påvirkes af relationen til \"behandleren\" udelukker ikke placebo effekten, den kan stå alene så bare troen på en kalk pille kan have en specifik effekt. Tilgengæld kan omsorgen udelukkes ved kontrollerede forsøg.
Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 24/4 2013 18:06

jeg har ikke på noget tidspunkt påstået at man kan flytte et bjerg eller flyve hvis man kan fantasere det. det er jer, der idiotiserer det jeg skrev, ikke min idioti. jeg mener at ting der ikke er fysiske eksisterer ligeså vel som ting der er fysiske. For mig eksisterer kærlighed nøjagtig ligesom den seng jeg ligger på nu eksisterer. at mene at kun den fysiske verden er "virkeligheden" er et halvt, men moderne verdensbillede at have. ja, den vestlige venstre hjernehalvdels-dominerede kultur latterliggør idéen at umålbare ting skulle findes, og så begynder folk at diskutere åhhhhhhhhhhhh om Gud findes og hvordan den ser ud (for det er jo vigtigt at alle associerer præcis det samme til et begreb) i stedet for i sit stille sind at acceptere at mennesket selv skaber den verden de lever i. tankens kraft er at skabe virkeligheden, og de der tror, de har patent på "den eneste rigtige virkelighed", mangler i den grad fantasi.

der findes ingen mennesker der ikke tror på noget. jeg har i hvert fald aldrig mødt et. selv ateister tror på sig selv, sin familie, måske på retfærdighed eller demokrati... whatever.
KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 24/4 2013 18:27 | Indlæg redigeret den: 24/4 2013 18:27

Røsle, jeg forstår godt frustrationen og giver dig ret i at der højest sandsynligt er ting vi ikke kan måle endnu, og at mennesket kan få gavn af at bruge begge hjerne halvdele. Før man fik mikroskop kunne man ikke se bakterier, men det betød jo ikke at de ikke eksisterede. :)

Man kan dog sagtens måle forskel på et menneske som føler kærlighed, og et som ikke gør. Men hvis du kan nævne noget andet der eksistere uden det kan måles, så er jeg lutter øre.
Gad vide hvad mørkt stof er??
Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 24/4 2013 18:34

Gud fx? :)
connie
Forum-indlæg: 128
Område: KBH
Dato: 24/4 2013 18:34 | Indlæg redigeret den: 24/4 2013 18:52



Sådan følte jeg engang:

Fandt mit livs kærlighed og sammen trillede vi som en bold op på Olympen. Her kom et lyn og skilte os ad. Senere måtte vi gå som to halve og hele os andre steder.
Sådan kan det gå når Guderne slås eller..!
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/4 2013 19:17

http://www.martinus.dk/da/kosmos/kosmos/1968/kos1968-05-049.php?udskriv=on
vh lu
KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 24/4 2013 20:08

lucifer, spændende og poetisk læsning !ja
Det minder lidt om et citat fra Max Planck, som var den første der forstod værdien af Abert Einsteins relativitets teori, han var også grundlæggeren af kvante teori og modtog i 1918 nobelprisen i fysik:

"All matter originates and exists only by virtue of a force which brings the particle of an atom to vibration and holds this most minute solar system of the atom together. We must assume behind this force the existence of a conscious and intelligent mind. This mind is the matrix of all matter.

Om han havde ret aner jeg ikke, men jeg tror ikke at han var idiot. På den modsatte fløj kører der iøvrigt også nogle overbevisende logiske argumenter som peger på at kraften ikke behøver at tilskrives andet end kraften selv.

For at trække en helt anden pointe frem, så er der lavet forsøg som indikerer at atheister er venstre hjerne halvdel dominerede, og troende er højre hjerne halvdel dominerede.
logik vs helhedstænkning, Hvor er begyndelses punktet på en kugle???
connie
Forum-indlæg: 128
Område: KBH
Dato: 24/4 2013 20:40

Synes også mørk stof kan være spændende i (!)teoretisk forstand.
Tror at mørk stof er et kæmpestort arbejde der skal forvandles.
Som vegetar/veganer er man vel lidt på vej..
Earthling 2
Forum-indlæg: 633
Område: Andet
Dato: 24/4 2013 21:05 | Indlæg redigeret den: 24/4 2013 21:11

Magis Centre of Reason and Faith - Explaining the harmony between Faith, Physics and Philosophy
http://www.magisreasonfaith.org/encyclopedias.html

Arguments for God´s Existence - Peter Kreeft (philosopher)
http://www.peterkreeft.com/featured-writing.htm

Good Question: "Why Christianity?" (with links)
http://vegetarkontakt.dk/?-good-question-why-christianity=98840
annazn
Forum-indlæg: 19
Område: Århus
Dato: 24/4 2013 21:20

I absolut vacuum er der stadig energi. Energi er overalt også selvom det ikke har nogen "fysisk form".

Hvis det findes en Gud, taler vedkommende gennem matematikken. Eller er det tilfældigt at store dele af verdens systemer kan forklares med matematik? (Og endnu mere kan på sigt)

De eneste anerkendte problemer, der klart ikke har et analytisk facit er de kvantemekaniske(Her taler vi om sandsynligheder) og reelt set bygger hele vores univers på kvantemekanik. Er det Gud, der leger med os eller skyldes det hele, når alt kommer til alt, at naturen bare gerne vil minimere energien og øge entropien?
connie
Forum-indlæg: 128
Område: KBH
Dato: 24/4 2013 22:01 | Indlæg redigeret den: 26/4 2013 09:06

Vi har vel alle en funktion med hver vores opgave i samfundet. Og bør holde vores "instrument" til Gud så rent og skærpet som muligt for at holde balancen i universet..
(Har redigeret da der var fejl i tegnsætningen)
Nina Jespersen
Forum-indlæg: 229
Område: Nordjylland
Dato: 24/4 2013 23:20

Når du sidestiller at tro på sig selv, med at tro på julemanden, Røsle, så løber du ind i et problem. Det ene findes, og det andet gør ikke.
Der er ingen tvivl om, at kærlighed eksisterer og kan måles i hjernen. Demokrati eksisterer også som et regelsystem og en social konstruktion, som vi har stillet an. Du blander dog tingene sammen, når du siger at guder findes fordi man tror på dem. Folk som tror på den ene eller anden gud har ganske konkrete påstande omkring, at deres gud(er) eksisterer og har en indflydelse på den virkelige verden. Det er en faktuel påstand, som kan efterprøves, ligesom man kan efterprøve tyngdekraften.
Hvis du begynder at blande tingene sammen, og påstå at gud(er) findes i virkeligheden, blot fordi du tror på ham/dem, så må du også redegøre for, hvorfor folk der tror på, at de har vinger, ikke kan flyve, hvis ikke det er fordi, folk som tror på opspind simpelthen tager fejl.


NJ
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 25/4 2013 08:04

http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster
Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>