Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvad mener I om kernefrie druer?

Filosofi, Etik & Religion

Sider: << < 1 2 3
Marianne48
Forum-indlæg: 2394
Område: Odense
Dato: 30/10 2013 09:09

Jeg bryder mig nu ikke om alle de kerner i de almindelige vindruer, så fortsætter og køber med glæde og spiser de kerne frie druer....så dejligt at undgå at komme til at tygge på en vindrue kerne og skulle sidde og spytte kernerne ud hele tiden.
Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Opskrifter: 2
Område: Sønderjylland
Dato: 30/10 2013 23:27 | Indlæg redigeret den: 30/10 2013 23:30

Jeff, jeg kører den tilbage til noget filosofisk:

Mennesket laver jo ikke om på naturen. Det kan man slet ikke. Jeg synes det er så underligt at folk tror at 'naturen' som i 'det naturlige' er lig med 'ikke-menneskeligt' eller 'uden menneskelig indblanding'. Jeg synes det er sjovt når folk inde i byerne siger 'jeg tager ud i naturen', når naturen er lige uden foran deres dør, faktisk inde i deres lejlighed, vi mennesker er natur og alt hvad vi gør er naturligt. I øvrigt finder du ikke naturområder sådan skov i DK der ikke har været arrangeret af mennesker. Du kan gå langt ind i den dybeste skov og stadig høre trafikstøj. Det er på mange måder ret fascinerende og også en anelse klaustrofobisk når det først går op for en (altså det med trafikstøjen).

Hvad mennesket kan gøre, tværtimod, er at ødelægge områder, resourcer osv så det der engang var, ikke længere kan forekomme. Processen er dog stadig naturlig. Og så kan vi diskutere om det var dumt af mennesket, om den udvikling vi er i gang med er dumt, osv. Økologi er ikke mere 'naturligt' end konventionel plantedyrkelse, men man diskutere om det er bedst på længere sigt at dyrke tingene økologisk af årsager som bevaring af resourcer, næring, de vilde dyr osv. Det kræves dog bare dokumentation end en forklaring med: "jeg kan bedre lide det, når det er naturligt". Nej, du kan bare lide det som det engang var. Det er heller ikke unaturligt at vi skriver sammen over noget der hedder internettet. Faktisk, synes jeg, at det passer utrolig godt overens med den menneskelige natur.

Hvad jeg selv tror om kernefri vs kerner? Jeg ved det ikke. Jeg synes ikke jeg har nok viden på området til at kritisere GMO eller kernefri frugter. Jeg foretrækker mine vindruer som hvidvin. :p Ej, men når vi snakker om næring tænker jeg at det vel er bedre at folk spiser kernefri frugter end ingen frugter. Jeg er ikke særlig glad for kernerne selv, da jeg frygter for at knække tænder.

Og Moonie.. hvordan I alverden spiser du avocado-kerner? Ikke ligefrem noget man ønsker galt i halsen.
Marianne48
Dato: 31/10 2013 00:08

Man kan i øvrigt udmærket undgå at købe GMO madvarer, eftersom de fødevarer som indeholder GMO til salg i de danske butikker/supermarkeder skal være mærket med, om de er en GMO fødevare/madvare.
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 31/10 2013 08:46

Man kan jo diskuterer definitionen af 'naturligt' til hudløshed. Men at definere det til at være 'alt' inklusiv menneskelig indgriben af enhver art, tømmer blot begrebet for enhver praktisk værdi. Så kan vi lige så godt smide ordet 'naturlig' væk.
Wonderboy
Forum-indlæg: 1563
Opskrifter: 3
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/10 2013 19:17

Enig med Smeden
Warzywo
Dato: 1/11 2013 18:19

Så kan vi lige så godt smide ordet 'naturlig' væk.

Det var måske min pointe. :)
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/11 2013 10:27 | Indlæg redigeret den: 2/11 2013 10:31

Jeg synes, at man skal passe på, at man ikke ender i tomt ordkløveri (og ja, jeg indrømmer at jeg går meget op i definitioner nogle gange).

Jeg synes, at det er ret klart hvad menes med "at lave om på natur" eller "at blande sig i natur", ligesom vi forstår hvad menes med "Naturstyrelsen", "naturelsker" eller "naturforvaltning". Ordet natur bliver brugt på mange måder indenfor mange forskellige diskursive retninger. For eksempel, bruger Warzywo selv udtrykket "den menneskelige natur" i et indlæg hvor hun samtidig siger "naturområder", osv.

På engelsk (og dansk) bliver ordet tit brugt som synonym for "wildlife": http://en.wikipedia.org/wiki/Wildlife Her menes helt sikker det som mennesker ikke har domesticeret eller ikke har introduceret i et område.

Og ja, vi kan diskutere hvad man mener med "at domesticere", osv., med disse er bare ord igen og ikke mere end det.

I hvert fald ser jeg ikke hvad dette her har at gøre med trådens emne.
Warzywo
Dato: 2/11 2013 10:57

I hvert fald ser jeg ikke hvad dette her har at gøre med trådens emne.

Der bliver argumenteret for at nogle ikke vil spise bestemte frugter fordi det er "imod naturen".

Nå, men nok om det.

Men jeg synes det er et ret spændende emne, for hvis stenfri duer (og andre frugter) virkelig er med til at ødelægge verdenen som vi kender den, så burde man som veganer overveje ikke at spise dem.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/11 2013 11:32

Aha, nu har jeg forstået hvad du refererer til.

Sol X
Forum-indlæg: 12
Opskrifter: 1
Område: Fyn
Dato: 4/3 2014 23:59

Jeg tror det ligger i vores natur at vælge de sødeste og nemmeste frugter når vi kan - og det er maaange år vi har avlet efter det. Vindruer tager man stiklinger af - lige som man stikler eller poder.. ja nok det meste inden for frugt, nødder og bær - så er man sikre på at man får de samme/ønskede egenskaber i de næste planter. Jeg ser ikke nogen problemer i det, når det bare ikke er genmanipuleret og den slags. ( Bananer vokser på en urt som formerer sig ved rodskud, så der er det vist heller ikke problematisk der ikke er frø i :) )

Så synes jeg det er meget mere bekymrende at der bliver flere og flere patenter på såsæd og andre frø, hvor få store firmaer har rettighedene til at sælge deres genmanipulerede skrammel der ikke kan spire i anden generation så de tvinger bønderne til at købe frø hvert år - udrydder alle de naturlig levedygtige arter og tvinger et højt forbrug af diverse gifte og kunstgødning med katastrofale følger - og det er på vej i EU også nu - hvis det ikke allerede er vedtaget - nogen der ved det- hvis det ikke er for langt uden for drue-tråden? (http://kpnet.dk/artikler/okonomi/13/0516_eus_froelov.html)

Så set i det lys kan jeg sagtens nyde en dejlig lille økologisk kernefri drue som der kan tages masser af stiklinger fra :D (vindruekerner indeholder desuden blåsyre )
Littlejoex
Forum-indlæg: 1
Dato: 26/8 2017 18:43

ærgrer mig over at man slet ikke kan købe vindruer (de rigtige) mere, de stenløse er såå moderne men alligevel skrives der "stenløse på pakken" som om man kan købe de andre mere? Har lige været i Belgien og i et tilfældigt supermarked kunne man købe de der store gule Italienske (med sten) som nærmest smelter på tungen, modne og propfyldt med smag, kraft og saft og ja der er sten i - pyt med det de ryger bare ned i kværnen sammen med alt det andet.... har ikke endnu set dem herhjemme og sæsonen er vel snart slut? Trist at de ikke har interesse mere hos forhandlere herhjemme......
MakuOlena
Forum-indlæg: 227
Dato: 27/8 2017 17:17

For at snakke lige ud af posen, synes jeg at det lyder stiktosset xD <3 men altså, hvis man har det dårligt med det, er der self ingen, der tvinger én til at spise kernefrie druer(og vandmeloner etc). :p :D
God druespisning :)
Theodor
Forum-indlæg: 63
Område: Vestjylland
Dato: 1/9 2017 15:17 | Indlæg redigeret den: 2/9 2017 17:22

Littlejoex -- jeg er helt klart enig med dig :)
Stenfrie druer på bekostning af smag, kraft og saft -- er helt gak gak
Stenene/kernerne i frugterne -- er de virkelig så forfærdelige ??
Typisk de syge vestlige normer med deres genetisk modifikation af planter
Faktisk længe siden jeg har smagt appelsin med
kerner uden at tænke over det :(

Igen et eksempel på at mennesket tager herredømmet over naturen -- rædselsfuldt :(
WindamorA
Forum-indlæg: 29
Område: Midtjylland
Dato: 3/9 2017 21:25 | Indlæg redigeret den: 3/9 2017 21:28

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/vin/7400.html

"Gartnere har altid formeret kerneløse sorter via kloning, der er græsk og betyder gren. Dvs. at man klipper en gren af vinranken, får den til at danne rødder og blive til en plante, der er identisk til moderplanten, dvs. en klon. Således kan man altså godt reproducere vinplanter, som ikke er frugtbare, forstået som at de ikke har kerner.

Der findes særlige druesorter, som genetisk er disponeret til kerneløshed, men de fleste druesorter kan faktisk risikere at danne flere kerneløse druer i en klase. Det sker, hvis befrugtningen er ufuldstændig, f.eks. på grund af dårligt vejr i blomstringsperioden, så danner alle vindruesorter en større andel kerneløse druer. De kerneløse druer bliver i øvrigt altid mindre end dem med kerner, fordi kernens funktion i den voksende drue bl.a. er at producere væksthormon til bærret. Når kernerne mangler helt eller delvis mangler, produceres mindre væksthormon, og bærrene bliver mindre."
Marianne48
Dato: 19/9 2017 19:12 | Indlæg redigeret den: 19/9 2017 19:13

Jeg bryder mig virkelig ikke om, at der er sten i druerne. Og heldigvis fandt jeg økologiske stenfrie grønne druer i Meny. Og de smager supergodt :)
Jeg køber heller ikke dem som er ikke er økologiske, da de er fyldt med pesticider. (Og var på en liste over af de 10 af frugt og grønt, som er værst ang. pesticid indhold). :(

Og jeg har da også set druer med sten i i handlen i bl. a. Lidl. Men hvis de ikke er øko, så er det jo heller ikke så godt.
Sider: << < 1 2 3