Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kunstigt kød på banen

Filosofi, Etik & Religion

Sider: 1 2 3 > >>
SweetPandemonium
Forum-indlæg: 236
Opskrifter: 7
Område: KBH
Dato: 11/8 2013 10:47 | Indlæg redigeret den: 11/8 2013 10:49

http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/vaer-sa-artig-et-styk-burger-direkte-fra-laboratoriet

Ja artiklen taler for sig selv.
Jeg vil egentlig bare høre hvad I tænker om dette laboratorie-fremstillede kød.
Personligt synes jeg at det er en udmærket idé, men om det er holdbart på sigt indenfor overskuelig fremtid er jeg usikker på.
Men jeg synes at det er positivt overraskende at forskerner lader til at være på 'vores side' og bruger mange af de klimamæssige argumenter jeg tit slynger om mig når folk stiller spørgsmålstegn ved mit fravalg af kød.

Men tænker også, ville I spise det hvis det kom på markedet herhjemme? Nu tænker jeg også på hvis det minder vildt meget om rigtigt kød, ville i KUNNE spise det?
Jeg ville nok godt, da jeg ikke frastødes af tanken om indtage kød hvis det aldrig har siddet på et dyr, men det er der måske nogle herinde, der gør uanset hvad.
dompap
Forum-indlæg: 364
Område: Sydjylland
Dato: 11/8 2013 11:22

Hmmm. Svært spørgsmål. (jeg orker ikke læse kilderne fra artiklen, så tager mig kun af artiklen)

Pros:
Ingen "produktion" eller slagtning af dyr. Det er nok til at jeg vil støtte det alt hvad jeg kan.
Klimavenligt
Hvis de finder en måde at gøre det billigt på, har vi jo en løsning på world-hunger-horror.

Cons:
Det er altså lidt mærkeligt at spise kød der er "dyrket", synes jeg.
Uden at kende til hvordan de stamceller er frembragt, osv, vil jeg mere at det ikke er vegansk, når det har animalsk oprindelse. (Ligesom jeg ikke mener at æg fra høns i haven er veganske, selv om jeg ikke synes der er noget reel ondskab i at tage de æg som hønsene selv forlader) Derfor vil jeg med 95% sandsynlighed ikke spise det, da jeg regner mig selv som veganer.
Selv hvis man regnede det for vegansk, kan folk jo ikke vide om det er "vegansk" kød eller normalt kød. Lignene problemstillingen med genbrugslæder.

Opsumerering: Pros'ne er noget der er pro for alle(klima), eller rigtig mange (ingen mord eller sult) hvor cons'ne er noget der er et problem for enkeltindividet, i det her tilfælde mig.
Derfor synes jeg det er en pisse god idé, fordi som jeg kan se det, er fordelene både mere kvalitative og kvantitative end ulemperne. :-) !ja
Menadian
Forum-indlæg: 769
Område: Østjylland
Moderator
Dato: 11/8 2013 13:13

Well... jeg har ikke nået at læse meget information om det, men har fået oplyst at det kan halvere CO2 udslippet... Så det er stadig ret meget...
Og vi ved ikke noget om, hvad det gør - jeg kunne jo forestille mig at der var samme sundhedsmæssige problemer som "normalt" kød.
Ærligst talt synes jeg det er en mærkelig ide og det er ikke noget der hjælper på situationen... men det er et skridt i ihvertfald en anden retning og det er da ok.
Serenity
Forum-indlæg: 1697
Område: Nordjylland
Dato: 11/8 2013 14:56 | Indlæg redigeret den: 11/8 2013 14:59

Jeg kan godt lide ideen om at lave kød i et laboratorie da meget lidelse kan forhindres og jeg kunne også forestille mig at man kan lave kødet sundere da man vil have mulighed for at tilsætte sunde ting, som fx omega 3 fedtsyrer. Jeg tror ikke at jeg ville have noget imod at spise det og hvis man er vegetar af etiske årsager og velhavende burde man støtte denne forskning så det kan blive gjort kommercielt bæredygtigt.
vericon
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/8 2013 15:11 | Indlæg redigeret den: 11/8 2013 15:12

Hej

- en mulighed for at tage en celle fra egen krop og dyrke den ?

Eat yourself ??

Bliv veganerkannibal !!

Velkommen til Absurdistan --

Venlig hilsen
Earthling 2
Forum-indlæg: 633
Område: Andet
Dato: 11/8 2013 15:15

Mixed feelings...

Doesn´t sound very inviting to me.

I watched a piece about it on BBC World News a few nights ago. They gave it at least 5 minutes coverage, describing how it was manufactured, had a bio-ethicist speak, food critics taste a sample, and interviewed people in the street, etc. It felt like one hard, marketing ploy... I kept wondering when someone would mention other non-meat alternatives, eg. veg*an alternatives... Then! Right at the end, the lady interviewing people on the street revealed that she was a vegetarian, and had been for 15 years!!! !ja

I wouldn´t taste it, it´s still meat, no matter how you look at it. It´s live tissue. It would "smell" of cow to me. I know Peter Singer seems in favour of it as I read an article by him. Don´t have the link now.... It would eliminate suffering, I guess. It would also be an alternative to factory farming.

Still, it would do nothing to fundamentally change people´s attitudes towards animals. And at $300,000 per hamburger... I think there must be better ways to use the money to feed people and protect animals.

KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1599
Dato: 11/8 2013 18:02

Se evt. http://vegetarkontakt.dk/?-artikellab-grown-meat-hits-the-grill-this-month=143813
Aros
Forum-indlæg: 864
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 11/8 2013 20:12

Synes det lyder sygeligt. Unaturligt og ulækkert. Jeg siger i hvert fald nej tak.
SweetPandemonium
Forum-indlæg: 236
Dato: 11/8 2013 22:00

Interessante og kloge meninger :D
Jeg synes ikke at det lyder decideret ulækkert, men ja absurd er det bestemt. Men så igen, det er jo ingenting i forhold til hvor absurd det er de forhold dyrene lever under i kødproduktionen som den er nu. Så det er vel at spørgsmål om hvad man er vant til. Hvis vi var vokset op med laboratoriekød, så ville det nok ikke virke så absurd mere.

Jeg ved dog heller ikke helt om jeg kunne få mig selv til at spise det. Om det er vegansk? Hmm nej det er det vel ikke, for det er jo kød selvom det ikke har siddet på et dyr. Men mange af mine årsager til at være veganer ville nok falde til jorden i forbindelse med laboratorie-kødet i hvert fald, bortset fra de sundhedsmæssige aspekter. Men måske man så samtidig ville kunne udvikle en metode til at lave proteinerne i kødet så de ikke gjorde vores blod syreholdigt og svært fordøjeligt for vort tarmsystem. I så fald ville alle mine årsager til ikke at spise kød være borte. Og i så fald ved jeg ikke hvorfor jeg ikke skulle spise det medmindre det da virkede for sært. Men igen, jeg klarer mig fint med den kost jeg spiser nu, så på sin vis er der heller ingen grund til at bruge penge på det.

Den med have-æggene.. tjah altså jeg synes ikke at have-høns er veganske fordi det er stadig hønens æg og det er ikke vores til at tage, for det stresser og forvirrer hønen at man tager dens æg.. Gjorde det ikke det, så nej self er det ikke vegansk heller, men så er vi igen tilbage ved det sundhedsmæssige aspekt, og det er jo self folks egen sag om de vil spise noget usundt eller ej, der findes jo også usunde veganske ting. At noget er vegansk og at en person er vegansk er labels som jeg personligt hopper lidt op og falder ned på fordi alting jo kan fluekneppes i det uendelige på de punkter.
Det røg lidt på et sidespor, men det er jo interessant nok
Denise90
Forum-indlæg: 33
Dato: 12/8 2013 05:50

Jeg syntes at det er på tide at der bliver gjort noget mere for kunstigt kød. Jeg ville nok ikke gide selv at bruge penge på det til hverdag, men hvis jeg fik gæster kunne det jo være meget rart at kunne servere "kød" for nogen mennesker. Det ville ikke være noget jeg havde noget imod at spise når jeg selv var inviteret ud at spise heller, så det ville måske gøre det lettere for folk at have en vegetar/veganer til spisning nårnu så mange har en ide om at man da ikke kan lave et måltid uden kød.
Kilroy
Forum-indlæg: 2928
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/8 2013 06:40

Det er hverken vegetarisk eller vegansk, så JEG vil i alt fald ikke spise eller bruge det.
Der er allerede andre produkter til køderstatning, når behovet er der !
Perfect_Circle
Forum-indlæg: 62
Område: Sjælland
Dato: 12/8 2013 09:14

Det er ikke vegetarisk, nej, siden stamcellerne skal tages fra kødets ejermand. Men det er så ufattelig få stamceller der kræves, før kødet kan opdyrkes. Hvilket betyder at der kun er behov for ganske få køer, som måske bliver holdt som husdyr i stedet for produktionsdyr? Min tanke er at landmændende ikke kan leve af at sælge stamceller, så køerne bliver måske holdt af andre? Det kan også være at forskerne "bare" deler deres stamceller med andre, således at der ikke er behov for genopfyldning..

Om jeg ville spise det? Ja for søren! Spred budskabet, støt industrien, for det her er vores bedste bud på at mindske antallet af slagtedyr! (Kødæderne vil jo ikke spise de andre erstatningsprodukter frivilligt ;) ). Jeg tror ikke jeg vil bryde mig om det pga. konsistensen og følelsen i maven bagefter, men jeg vil prøve!

@Aros
For din computer er åh-så-naturlig... ;)
sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 12/8 2013 09:56

Hej

- en mulighed for at tage en celle fra egen krop og dyrke den ?

Eat yourself ??

Bliv veganerkannibal !!

Velkommen til Absurdistan --

Venlig hilsen

Det er jo genialt! Og vel også nærmest det bedste kød man kan spise ud fra kødædernes normale argumentation. Og det kan vel hverken være mere uetisk eller ulækkert end fra et andet menneske/dyr.

Jeg ville ikke spise det. Heller ikke mit eget.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 12/8 2013 11:19

Jeg vil heller ikke spise det, og jeg savner absolut heller ikke at smage eller spise kød af nogen art.
Misse
Forum-indlæg: 81
Område: Østjylland
Dato: 12/8 2013 12:12

Jeg ville aldrig selv spise det. Jeg savner ikke kød på nogle måder og jeg er heller ikke glad for fake-meat så det der ville heller ikke ryge ind i min mund.
herdin
Forum-indlæg: 82
Opskrifter: 1
Dato: 12/8 2013 12:29

Jeg synes det lyder meget unaturligt og tænker, hvorfor, når der nu er andre fremragende alternativer til kød.
Denise90
Forum-indlæg: 33
Dato: 12/8 2013 14:21

Jeg savner heller ikke smagen af kød, og især ikke måde jeg havde det på efter af have spist det (både fysisk og psykisk), men ud fra samme argumenter som Perfect_Circle fremlægger, så syntes jeg at det er bedre at støtte op om det og brede budskabet. Rom blev ikke bygget på en dag, men det her er i mine øjne et vigtigt(nødvendigt?) skridt på vejen... jeg kender dog rigtig mange kødspisere, som aldrig ville spise kunstigt fremstillet kød, de vil dog heller ikke undvære deres bøffer for alt i verden, nogen kan ikke omvendes af ren og skær stædighed.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 12/8 2013 14:39 | Indlæg redigeret den: 12/8 2013 14:41

Men hvis det kan afhjælpe de enorme skadelige virkninger af CO2 udslippet, hvis det vil bevirke, at der vil komme en nedsættelse af produktionsdyr i landbruget, så kan det måske derved have en gavnlig virkning.

Selvom det desværre nok ikke når at redde Arktis fra at smelte endnu mere, hvor klima forandringernes negative effekt er tydeligst og temperaturen er steget mest, så isbjørnene ender med at uddø i vild tilstand samt andre dyr, som er afhængige af Arktis :(
Aros
Forum-indlæg: 864
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 12/8 2013 15:16

Måske er ordet ulækkert forkert, det er nok mere frastødende der er det passende ord. Synes det er en pervertering af naturen. Synes også det er unødvendigt. Jeg benytter mig sjældent af køderstatningsprodukter, da jeg ikke rigtigt længere savner kød, men hvis jeg en sjælden gang skulle få lyst, så er erstatningsprodukterne der jo allerede som også Kilroy nævner. Det sidste jeg købte var en vegansk chili grillpølse, det kunne overhovedet ikke smages at den var kødfri. Så hvad skal laboratorie stamcelle kødet bruges til?

Nej perpect_circle, min computer er ikke naturlig, men jeg stopper heller ikke min pc ned i maven. ;-)

Synes tanken om at man står og opdyrker kød kunstig i et laboritorie virker makabert, og er lidt for skør forsker, sci fi gyser agtigt til hvad jeg bryder mig om.

Ved man overhovedet hvad virkningerne af at spise stamcellekød i længden er og om det kan have negative virkninger?

For dem der absolut ikke kan undvære kød, synes jeg det var bedre at man promovere diverse køderstatningsprodukter mere end de bliver nu, som sojapølser, mock kylling, hakket "oksekød" og hvad der ellers er.
Siriris
Forum-indlæg: 6
Dato: 12/8 2013 16:04

Jeg ville ikke spise det, mest fordi jeg det meste af mit liv har syntes at kød var decideret ulækkert, og for mig var det derfor næsten "befriende" at blive vegetar. Men når det er sagt, så kunne det jo være til stor gavn for vores klima, hvis folk, som ikke kunne finde på at leve vegetarisk/vegansk, ville spise mere af den slags kød.
Sider: 1 2 3 > >>