Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kunstigt kød på banen

Filosofi, Etik & Religion

Sider: << < 1 2 3 > >>
Serenity
Forum-indlæg: 1697
Område: Nordjylland
Dato: 12/8 2013 18:11 | Indlæg redigeret den: 12/8 2013 18:17

Ved man overhovedet hvad virkningerne af at spise stamcellekød i længden er og om det kan have negative virkninger?
Ved vi hvad virkningerne er ved at spise parterede lig? Ja det gør vi. Det er en belastning for miljøet, dyrene lider både på grund af det miljø de vokser op i og på grund af den behandling de bliver udsat for(kastrering uden bedøvelse, fiksering af søerne, kyllinger med alt for lidt plads osv.) og mange mennesker lider også på grund af de sygdomme de får af at spise ligene. Det er på tide med et alternativ som er spiseligt for ligæderne og det er køderstatningsprodukter for manges vedkommende ikke.
Dyrevennen32
Forum-indlæg: 87
Område: Midtjylland
Dato: 12/8 2013 21:14

Jeg er imod det, da det ikke er vegetarisk/vegansk.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1599
Område: KBH
Dato: 12/8 2013 21:58 | Indlæg redigeret den: 12/8 2013 22:34

Jeg har allerede givet min mening til kende i den tråd jeg linker til, men vil lige tilføje en bemærkning til de mange kommetarer om hvorvidt produktet er vegansk.

Jeg betragter i praksis produktet som værende vegansk.

Målet med veganisme er at minimere udnyttelsen af andre arter, og dette produkt er baseret på celler der allerede er erhvervede. Selv hvis producenterne bag kontinuerligt vil bruge nye celler fra dyr handler det kun om en ikke-dødelig og ikke-invaliderende vævsprøve og det kan, i hvert fald principielt, være et meget kortvarigt indgreb i dyrets liv (Dyret kan indfanges i naturen og slippes fri umiddelbart efter at biopsien er foretaget).

Jeg har svært ved at forestille mig vegetariske/veganske fødevareproduktioner i stor skala der skader dyr mindre (Fangeskab, tvangsinseminationer, næbtrimning, pesticider, pløjning, fald i biodiversitet som følge af monokultur osv.).

Jeg har som beskrevet tidligere ingen interesse i produktet, men jeg synes at det er et meget positivt tiltag.
vericon
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/8 2013 06:13

Status -

Dagens ret -
syntetisk ådsel -

Hallo - er der liv derude :)

Hvad skyldes fraværet af almindelig sund fornuft ?

Venlig hilsen
SweetPandemonium
Forum-indlæg: 236
Opskrifter: 7
Dato: 13/8 2013 07:06

Ja det kommer jo an på hvordan man definerer om noget er vegansk.
Kostmæssigt vegansk er dette 'kød' jo ikke, da det kommer fra et dyr. Men etisk vegansk om man så må sige er det jo rimelig tæt på. Personligt bruger jeg ikke selv ordene etisk vegansk fordi jeg synes at termen vegansk betyder at produktet ikke er kommet fra et dyrs krop uanset hvordan dyret har haft det med dette. Så fx bliver en agurk jo heller ikke mindre vegansk fordi man har slået nogen med den før man spiser den eller et æg mere vegansk fordi hønen selv er kommet og sagt 'værsgo, tag mit æg'(som om det sker).
Så for mit vedkommende er kødet her ikke vegansk i ordets betydning, men ærlig talt er jeg rimelig ligeglad hvis fremstillingen af det ikke kommer i nærheden af at skade et dyr, så ville den eneste ulempe være de usunde animalske proteiner. At noget er vegansk er jo bare et label, og jeg ville ikke lade være med et spise dette 'kød' bare for at kunne kalde mig veganer, for med dette kød synes jeg at alle grundene til netop dette er udviskede(hvis vi ser bort fra at kød er usundt for kroppen, hvor jeg så igen også tænker at det er der jo også veganske ting, der er) og så kan det jo være lige meget om man er veganer lige med henblik på dette kød.

Udtrykker mig kringlet, håber at folk ikke misforstår mine rodede forklaringer :p

-Martin-
Forum-indlæg: 291
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 13/8 2013 09:17

Lol @ "syntetisk ådsel"!

Jeg finder umiddelbart konceptet frastødende, sådan rent gastronomisk og æstetisk. Tænker også på, hvordan økonomien er i det, ikke pengemæssigt men i forhold til resourcer/næring.
Earthling 2
Forum-indlæg: 633
Område: Andet
Dato: 13/8 2013 10:29

Aros
Synes tanken om at man står og opdyrker kød kunstig i et laboritorie virker makabert

Interesting remark... I have the same attitude towards IVF and embryonic research... :(
Aros
Forum-indlæg: 864
Opskrifter: 2
Dato: 16/8 2013 21:41

Hej Earthling. Har ikke de store problemer med IVF, hvad angår embryonic research, må jeg indrømme at min viden er ret mangelfuld, og jeg har kun et overfladisk kendskab til det. Imiddelbart virker det dog til at kunne give fantastiske resultater i forhold til at hjælpe imod genetisk medfødte sygdomme.

Serenity, synes din kommentar er lidt noget pjat. Som veganer er jeg naturligvis enig i alt hvad du skriver omkring dyrenes forhold, sygdomme osv, og det ved du også godt at det ikke var min pointe. Du er ikke forsker, og stamcellekød kan have yderligere bivirkninger. Jeg kender ingen kødspisere der nogensinde har smagt køderstatningsprodukter. Tvivler på mange af dem overhovedet ved at de findes, så det er jeg ikke sikker på. Jeg smagte for nyligt en vegansk chili grill pølse, og den smagte ikke anderledes end de grill pølser jeg spiste før jeg blev veganer, så at sige at køderstatningsprodukterne ikke kan gøre det holder efter min mening ikke.
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Administrator
Dato: 17/8 2013 07:57

Fandt lige denne artikel: https://aphilosophersblog.wordpress.com/2013/08/13/6-reasons-why-you-should-not-support-in-vitro-meat/
...ikke at jeg nødvendigvis er enig med den på alle punkter.
Earthling 2
Dato: 17/8 2013 15:37 | Indlæg redigeret den: 18/8 2013 09:51

Good article, Marcus. !ja

@ Aros
Not going to get into an argument here about IVF and embryonic stem cell research. Not the thread... Just wonder if you know that it takes on average the creation of 32 embryos to guarantee one pregnancy. The others are stored (frozen), used for experimentation or thrown away. Naprotechnology is an alternative which is as effective as IVF and doesn´t engage the creation and destruction of embyroes. It treats the source of the infertility problem.

To my knowledge, embryonic stem cell research has produced no treatment yet, only promises of "potential cures". Adult stem cell research has produced over 70 treatments and there are 300 more on trial. Likewise, umbilical cord stem cells are proving successful. iPS stem cells taken from patients are also showing great promise and no ethical minefields either: http://prolife.ie/news/2013/08/14/first-human-ips-cell-trial-approved

Anyway, that´s an aside on this thread ;)

Earthling 2
Dato: 17/8 2013 21:09 | Indlæg redigeret den: 18/8 2013 09:52

On topic!

Another article on the topic. This one is from vegan, Bruce Friedrich (formerly of PETA, now with Farm Sanctuary). He raises a few good points which kind of counter the points being made in the article Marcus posted...

He´s very positive about it, but wouldn´t eat it...

I have two major issues with his article though.
(1) He seems unaware that the stem cells were taken from a DEAD cow, ie. animal tissue.
(2) He also seems unaware that the burger presently costs over $300,000 to produce... Hardly cheap.

Anyway, read and judge what he says for yourselves ;)

From petri dish to backyard grill: Column - Bruce Friedrich
http://www.usatoday.com/story/opinion/2013/08/17/test-tube-meat-animals-agriculture-food-column/2660965/

Aros
Forum-indlæg: 864
Dato: 18/8 2013 12:59

Nej det vidste jeg ikke. Er som sagt ikke speciel vidende på området. Men måske jeg skulle sætte mig lidt mere ind i det.

God artikel Marcus. Synes den bringer et par gode pointer. Ikke mindst nummer 2, når man er veganer.
Earthling 2
Dato: 3/9 2013 21:15

Even if it doesn’t turn out to be commercially viable, the case for cultured meat rests very heavily on the unacceptability of intensive animal farming, and so shines a light on the ethical objections to the meat industry.

Interesting questions and interesting observations...
The vegan carnivore?
(It's made in a lab, no factory farms and no killing, but it's still meat. Looks like we'll need a whole new food ethics)
http://www.aeonmagazine.com/nature-and-cosmos/in-vitro-meat-demands-a-whole-new-food-ethics/

Sally
Forum-indlæg: 341
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Dato: 4/9 2013 14:47

Nej tak til at spise det. Dog spiser jeg soyapølser (hvilket jeg synes var SÅ absurd i starten, da jeg tror/husker at de smager som rigtige dyrepølser) og til tider dem der til burgere. Men nej, jeg synes ideen er absurd MEN hellere fabrikerede stamceller end at folk spiser dyr. :)
Vegan Forever
Forum-indlæg: 1
Område: Sydjylland
Dato: 1/10 2013 10:51

Rigtig god artikel, Marcus - specielt punkt 3
Pia
Forum-indlæg: 22
Område: Østjylland
Dato: 1/10 2013 13:44

Er debatten om vegansk eller ej ikke helt overstået, når der er tilsat æggepulver i "kødet"?

"Laboratorie-burgeren har fået tilsat æggepulver, salt, brødkrummer, safran og rød juice for at få den til at smage og ligne en almindelig burger." http://politiken.dk/videnskab/ECE2038406/to-frivillige-saetter-i-dag-taenderne-i-en-burger-med-kunstigt-koed/

Der er også tilsat salt, brødkrummer og "rød juice" - hvad det så end er... - så kød bliver det nu aldrig. Jeg forbinder vegetarisme og veganisme med sundhed, og det bliver aldrig sundt i mine ører at spise erstatningsprodukter, hvor man fifler rundt med en ellers sund råvare for at skabe noget, som skal få mine smagsløg til at tro, at jeg spiser noget, som jeg ellers har besluttet, at jeg ikke vil spise længere... Jeg synes, at hele ideen er smagløs og helt ude af trit med det at være vegetar eller veganer. Men - det er jo bare mig og min holdning :).

http://videnskab.dk/teknologi/sadan-dyrker-forskerne-kunstigt-kod
Nina Jespersen
Forum-indlæg: 229
Dato: 1/10 2013 17:08

Deva, hvorfor er det ude af trit med det at være veganer? Forbeholdt, der produceres en burger, som ikke indeholder æg (eller indeholder syntetiserede æg), så intet dyr har bidraget til processen, hvad er der så smagløst ved at spise den?

NJ
Pia
Forum-indlæg: 22
Område: Østjylland
Dato: 1/10 2013 17:34

Nina, erstatningsprodukter er ikke noget for mig - jeg gør mig ikke til dommer over andre, og det helt ok, at du ikke er enig :). Jeg er vegetar, fordi min krop ikke kan lide at fordøje kød, jeg er ikke vegetar af etiske årsager omend jeg er helt enig i, at dyr behandles forfærdeligt i fødevareproduktionens navn. Og vi har alle et ansvar for, hvad vi vælger at købe. Jeg vælger økologisk/biodynamisk mælk og æg - det er ikke godt nok i nogles øjne, men det er altså mit valg.

Udover problemer med at fordøje kød, kan min krop ikke lide mad, der har gennemgået forskellige kemiske processer. Jeg er vegetar på den grønne måde. Jeg har det bedst med råvarer som tilberedes så lidt som muligt, og min holdning til mad er, at sundhed og rene varer kommer før smag. Kunstigt kød, ost som ikke er ost men soja eller gluten (eller hvad det nu er lavet af) mv bliver aldrig sund mad efter min mening og jeg kunne ikke drømme om at putte det ind i min krop. Jeg forstår ikke behovet for at få noget, der ligner kød eller ost, i munden, når man ikke vil spise kød eller ost - men det behøver jeg jo heller ikke forstå ;).

Som sagt - mit liv, min holdning til mig selv. Alle andre kan gøre helt, som de selv synes :)
Earthling 2
Dato: 5/10 2013 15:45

Find this project to be much better from both an ethical and practical point of view.

Edible algae—coming to a rooftop near you?
http://phys.org/news/2013-08-edible-algaecoming-rooftop.html

Nina Jespersen
Forum-indlæg: 229
Dato: 6/10 2013 10:21

Earthling, what is unethical about artificial meat?

NJ
Sider: << < 1 2 3 > >>